Spočítal jsem teď za dlouhých zimních večerů závislosti otáček motoru na zažazeném kvaltu a jízdních rychlostech (a naopak) u dvácy Honda CBF125. Tento motocykl nedisponoval v prvních několika rocích své výroby otáčkoměrem, a tak jsou myslím ty tabulky o to cennější.
Takže se alespoň podle aktuální jízdní rychlosti hodí vědět, jak na tom je momentálně motor s otáčkama - třeba i pro porovnání s jinými podobnými stroji a hlavně pro ujasnění si pásma optimálních jizdních rychlostí při daném zařazeném kvaltu a taky třeba aby se člověk vyvaroval podtáčení motoru atd.
Převodové poměry (primár, převodovka a sekundár) dle údajů výrobce:
A z nich spočítané celkové převodové poměry:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda CBF125 - otáčky vs kvalt a rychlost
Dovi píše:
Výpočty platí pro originálně osazený motocykl, tedy s původním sekundárním pohonem s rozetami 16 a 42 zubů a s původním zadním 17" kolem s pneumatikou 100/90, kde teoretický průměr hnacího kola vychází 612 mm a jeho obvod cca 192.25 cm.
___
Pro zajímavost: moje dváca CBF125 s dosavadním nájezdem na původních gumách cca 6500 km má skutečný (změřený) obvod kola 192.3 cm (a z něho spočítaný průměr 612 mm), takže rozdíl mezi teorií a praxí v tomto případě není vůbec žádný.
u zatížené pneumatiky se ti změní poloměr a tím i obvod...třeba u náklaďáků se standardním rozměrem 315/70r22,5 se počítá s 15 mm u nezatížené a 30 u zatížené pneu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda CBF125 - otáčky vs kvalt a rychlost
mariano píše: u zatížené pneumatiky se ti změní poloměr a tím i obvod...třeba u náklaďáků se standardním rozměrem 315/70r22,5 se počítá s 15 mm u nezatížené a 30 u zatížené pneu
Jsem si toho vědom, a taky se to mění i podle nahuštění, a postupně pak i dle stavu ojetí pneumatiky...
Ale z něčeho se vycházet musí - ostatně na základě těch teoretických rozměrů (ideální teoretický průměr respektive obvod kola) počítají výrobci své vstupní hodnoty pro tachometr a odometr, i když každý z nich se koriguje trochu jinak. Např. je asi všeobecně známo, že rychloměry si (mj. i z legislativních důvodů) docela dost fandí, běžně i o 10 procent nebo i víc.
Takže abych to vysvětlil:
Tím "žádným rozdílem" tady v tomto případě u Hondy CBF125 jsem měl na mysli, že ten teoretický rozměr (spočítaný z rozměrů pneumatiky) se u mé CBF125 vůbec neliší od přesně změřeného rozměru (obvodu) nezatíženého kola - spočítaný i změřený obvod byly na milimetr stejné.
Ale u dalších tří motocyklů v rodině, kde jsem to rovněž počítal a kontrolně ověřoval, jsem naměřil rozdíly cca do 1 procenta. Konkrétně 1.5 až 2 cm na obvodu kola - jak u kterého motocyklu.
Takže Tvoje reakce byla v zásadě správná - já jsem ten svůj postřeh napsal asi ne úplně jednoznačně a proto to mohlo vzbuzovat jiný výklad než jaký jsem tou poznámkou zamýšlel.
Naposledy editováno 02.01.2013 14:00:29
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Rozpadlý závit u výpusti oleje Honda CBF 125 | lukomil | 30 | 19.4.2024 v 14:09 rg250 |
Zvýšení otáček na neutral Honda CBF 125 | Wiwien | 5 | 13.3.2024 v 10:43 fzr |
Honda cbf 125 , 2011 Honda CBF 125 | Leee | 1 | 20.12.2023 v 20:36 jardad |
palivové cerpadlo Honda CBF 125 | karavanista | 2 | 6.10.2023 v 11:27 karavanista |
aku moto na zaciatok pre nizsiu zen... [1, 2] Honda CBF 250, Honda CBF 125 | J-Girl | 37 | 1.9.2023 v 11:24 Metric |