Jak tak vidím, že se tu poslední dobou objevilo několik vláken s užitečnými tipy, triky a postřehy (třeba hlídání žárovek cívkou a jazýčkovým relé) a rovněž je tu i nemálo témat týkajících se automobilů, tak rovněž přispěju trochou zkušeností do mlýna.
Nedávno jsem zde narazil na vlákno , v kterém se řešila nezávislá vytápění, tak jsem si vzpomněl, jak jsem už před léty uvažoval o montáži "bufíku", ale tehdy to ztroskotalo na finančních nákladech a obtížnosti vestavby kvůli nedostatku místa.
Dostal jsem v diskusi tip na elektrický předehřev a po chvílí bádání a porovnánání různých možností a výrobců jsem se rozhodl pro tento. . Oproti ostatním podobným má výhodu v integrovaném čerpadle, takže ohřívá motor rychleji a rovnoměrněji a navíc není problém jej vestavět i tam, kde by konstukce chladicího okruhu neumožnila splnění podmínek pro samotížnou cirkulaci.
Ohřívák jsem vestavěl do Punta 55SX a i když byly trochu problémy a laborování s odvzdušněním (jelikož jednotka je v "úvrati" okruhu radiátoru), nakonec pracuje výborně. Není zapojen přesně tak, jak by měl být dle montážního plánu , ale je vřazen ve vratné větvi od radiátoru, takže nasává glykol z radiátoru a vyhřívaného hrdla sání, ohřívá a žene jej vratnou větví na zpětnou hadici od chladiče a odtud přes čerpadlo do motoru. Motor se tak ohřívá od spodu, ne od hlavy a navíc v tomto případě může být ohřev zapnut i při běžícím motoru, jelikož směry proudění čerpadel souhlasí.
Trocha dokumentace konkrétní vestavby:
komplet dodávka:
ukázka velikosti jednotky:
původní vedení vratné větve:
namontovaný předehřev:
připojovací konektor, vyvedený v horním otvoru nárazníku - v "uklizeném" stavu prakticky není vidět:
vysunutý konektor před sejmutím krytky a připojením kabelu. Krytka je zajištěna proti ztrátě zdvojeným vázacím drátem:
Za (ne)kvalitu fotografií se omlouvám - jsou pořízené jen mobilem. Je ale vidět, že vestavba není obtížná. Jediné, co mě udivilo, jest, že síťový kabel pro připojení je jen necelý metr dlouhý, hodil by se delší. Je tam však běžný přístrojový konektor používaný dnes typicky na PC zdrojích, takže sehnat delší kabel snad nebude problém.
Další informace o výrobku zde. . Nemíním nikomu dělat reklamu, ale musím pět chválu na distributora, jelikož ohřev jsem objednával v neděli odpoledne a necelých 20 minut po odeslání objednávky p. Mudrák zavolal, jednak ohledně ověření platnosti objednávky (chápu, že se najde dost šprýmařů), ale také se hned z vlastní iniciativy vyptal, do čeho to chci namontovat, jestli to zvládnu nebo budu chtít montáž od nich a také ochotně odpověděl na všechny otázky. Také se hned omluvil, že prý náklaďák s poslední zásilkou havaroval a i když výrobce hned vypravil další, zdržení bude zřejmě nevyhnutelné. Ale i tak udělali, co se dalo a ve středu večer zásilku přivezli.
Takže mohu vřele doporučit, jednání opravdu solidní a vstřícné.
Dnes ráno jsem provedl zkoušku na zcela prochladném motoru (okolní teplota -5°C) a hodinu po zapnutí byl motor ohřát cca na 47°C a po další hodině již byl skoro na provozní teplotě (kolem 80°C) , i víko hlavy bylo horké, sání rovněž. Před otevřený termostat se slabě natemperoval i chladič a expanzka, takže nehrozil ani "tepltoní šok" po spuštění motoru.
Vůz sice startuje v pohodě na tři otáčky i v silných mrazech, ale tentokrát chytil na "drc" a i topení hned zpočátku fungovalo obstojně. Takže plná spokojenost.
Takže kdo uvažuje o podobném ohřevu, kor u naftového motoru, rozhodně mohu doporučit právě tento. Nevýhodou je sice závislost na vnějším zdroji 220V~, ale tu přebijí výhody snadné vestavby, možnosti použití i v garáži (nejsou zplodiny hoření) a též není nutné nijak zasahovat do elektrického rozvodu vozu, ani do palivového systému.
Výborně se osvědčí zejména řidičům dodávek, kteří musejí startovat kolem páté hodiny ranní, kdy jsou navíc teploty téměř nejnižší v průběhu dne.
2 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
náklaďák máme iveco a opět světe div se chytá pěkně samozřejmě zvukový projev je strašný. liazka s kterou jsem kdysi lítal taky chytala pěkně ale hulila jak trefená!
Ochcávka 1,9 TDi pri -10 alebo -15°C reílne kúrila po 20km.
Vyriešil som to týmto:Hot Frog
http://www.schwalm-kg.de/
"Líza hulila jak trefená"... to mně povídej. Ta moja také, když jsem v kopci dal "pedal to the metal", za sebou pokládala kouřovou clonu. Ale tak čerpadlo už bylo dost vyběhané a motor též nebyl v nejlepším stavu. Však také po čase ruply kroužky pod válci a po opravě už motor skoro vůbec nekouřil. Tyto motory na to dost trpí a i když se to zpočátku zdá jako prkotina (teče voda malou dírkou v bloku nad vanou), nakonec to znamená rozebrat půl motoru.
CB750 píše: http://www.schwalm-kg.de/
Však to je přesně ten, o kterém je tu řeč.
Vladimir> Nad tím od Normans jsem také uvažoval, ale jednak u mě by byl dost problém jej vestavět tak, aby samotíž fungovala a druhak přece jen mám k nucenému oběhu větší důvěru už kvůli lepšímu rozložení teplot. Tady je to vidět:
Snímek je vzat z *.pdf "přehled" z této stránky .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
HornisGSX píše: kluci klídek já jen chtěl vyjádřit to, že pro moje použití je to zbytečnost. osobák má nějakých 360tis a opravdu jede na vrnk. Jedinej problém co jsem měl tak mě zamrzla slavná omw arktic nafta a to i s předehřivaným naft.filtrem!
náklaďák máme iveco a opět světe div se chytá pěkně samozřejmě zvukový projev je strašný. liazka s kterou jsem kdysi lítal taky chytala pěkně ale hulila jak trefená!
Jako jo, někdo to nevyužije, pro jinýho je to řešení. Když někdo nemá garáž, musí vyjet bez ohledu na počasí den co den a ještě je někde v mrazový kotlině - tak je to pak k nezaplacení. Při startu pod nulou motor i baterka jsou namáhaný a při nějakých -15, nebo -25 to dostává už pořádně na prdel, i když motor chytne někomu na ťuknutí. A pokud někdo jezdí krátkou trasu, na který se motor ani nestihne ohřát a dělá to celou zimu tak je to ještě horší - všechna vlhkost ti zůstane v motorovým oleji atd... Takže nejde jen o nastartování. A ve výsledku se těch pár tisícovek investice může vrátit už jen v snížený spotřebě, nemluvě o životnosti, opravách a i pohodlí. Já mám s předehřevem dobrý zkušenosti, měl sem je a mám v osobácích, v Aviích, v Lízách, v Manech, ve vysokozdvižkách - nejkomfortnější je bufík do vody, ale jako na potvoru u něj vždycky při největších mrazech začla blbnout žhavící svíčka.
Mohli by sme založit vlákno "Zážitky ze startování při pořádným mrazu" - za ty leta sem si toho užil už tolik, že mě zima fakt neskutečně sere... Nastartovat v -25 starší Liazku a nezkurvit jí motor byla taky dvouhodinová operace s nejistým výsledkem. Viděl sem ovšem taky dementa, co jí eterem dokázal nakopnout za 15 vteřin a během dalších 15 vteřin oddělal motor na vrakáč - jen sme to zbírali po place.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
charlie.vtx1800 píše:
M Nastartovat v -25 starší Liazku a nezkurvit jí motor byla taky dvouhodinová operace s nejistým výsledkem. Viděl sem ovšem taky dementa, co jí eterem dokázal nakopnout za 15 vteřin a během dalších 15 vteřin oddělal motor na vrakáč - jen sme to zbírali po place.
Tak tak ako píšeš ja som však na Šumave v Sušiciach štartoval PV3S pri -28°C a tiež to bola operácia na hodinu. Fuj od vtedy nemám rád zimu
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
charlie.vtx1800 píše: A pokud někdo jezdí krátkou trasu, na který se motor ani nestihne ohřát a dělá to celou zimu tak je to ještě horší - všechna vlhkost ti zůstane v motorovým oleji atd... Takže nejde jen o nastartování.
Moje řeč... viděl jsem kdysi rozebraný motor Favorit 135, najeto 50000km, ale byl vylágrovaný jako jiný motor stejného typu, který měl najeto 300000km. Ukázalo se, že majitel snad celých těch 50000km najezdil na krátkých, cca dvoukilometrových trasách, tož typický příklad toho, co provoz neprohřátého motoru dovede. A olej to také dokáže dost zdegradovat - vzpomínám, jak se tvoříval především na víku hlavy nahnědlý "šlem". Stačilo ale motor pořádně prohřát delší jízdou, odpařila se voda z oleje a šlemování zmizelo.
Když už se to řeší tak do detailu kvůli šetření motoru, tak už by se musel ohřívat i olej a nejlépe ještě namontovat pomocnou elektrickou zubovku, která by se zapnula pár minut před startem, aby byl celý mazací okruh natlakovaný a ložiska promazaná. Motor se totiž nejvíc oddělává právě při rozběhu a doběhu, kdy není vytvořen film a protikusy ložisek dosedají "kov na kov".
charlie.vtx1800 píše: CB750> Vejtřaska? Že-by zážitek z vojny? Základ bylo dát jí přečíst Rudý právo!
Pokud mi paměť dobře slouží, tak vejtra má na chladicím plášti motoru víko, které jde sundat a místo něj nasadit podobné víko s benzinovou lampou. Válce se tak ohřívaly cca půl hodiny. I v příručkách bývalo jednoznačně uvedeno, že promrzlý a ztuhlý motor se má předem ohřát a pak teprve použít starter. Ale musel u toho dle předpisu být i druhý člověk s funkčním hasičákem.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
Na benzina bych dodelal pridavnej ohrev chladici kapaliny jako to mam ja - 3 zhavici svicky :) akorat s tim ze by se to vyplo treba pri 50°C a zacalo bezet po startu (zhasne kontrolka altiku)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
U nafťáku se to vyplatí každopádně... mám ještě Accent r. 2007 s motorem 1.5CRDi a ten se opravdu sám vůbec neohřeje, natož na prázdno. Nepomohl mu ani několikaminutový běh na dvoře, než jsem dal králíkům. Jeden čas jsem musel jezdit do práce cca 3.5km, ovšem mimo město a po hlavním tahu velkým provozem (takže jet na kole, na skútru ani jít pěšky nepřipadalo v úvahu) a tam se ohřál sotva na 45°C, při odjezdu z odpolední šichty to také byla pakárna, jelikož okna nebylo jak rozmrazit a odmlžit a hlavně spotřeba - při tomto dojíždění vycházel průměr 9.5l/100km (!!!), zatímco normálně tento vůz "žere" 5 - 5.5l/100km.
Otázka do pranice... píšeš, zda se to vůbec při tom příkonu vyplatí, ale přitom máš dodělaný ohřev žhavicími svíčkami. Co je to za vůz, kde ja máš umístěné a jak a kdy jsou napájené?
HornisGSX> O tom ani nevím, že tento způsob ohřevu později zakázali. Nicméně pokud byl motor čistý a nezaprasený od nafty, tak mě nenapadá logický důvod, proč by vůz měl tak snadno shořet. Když navíc nafta není těkavá, takže možnost výparů nehrozila. Spíš mě napadá, jestli v těchto případech nešlo o zanedbání bezpečnosti a potřebných předpisů.
Však také uvádím, že tento způsob ohřevu byl povolen jen tehdy, když byl k dispozici další člověk s funkčním a připraveným hasičákem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
dedek_new> O těch už se pár lidí zmínilo. A Accent je taky určitě bude někde mít, jelikož v soupisu pojistek je dvakrát, možná třikrát uvedeno "PTC heater". Ale zatím jsem neměl důvod rozebírat a pátrat a sehnat na něj dílenskou příručku je nereálné. Zřejmě je to ještě příliš "nový" typ.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Sice pěkná představa, ovšem prakticky bohužel nereálná.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Vyhřívací žhavící svíčky v termostatu měli i starý Ochcávky. Dneska už to nepoužívají, zřejmě kvůli úsporám. Jinak dojíždět do práce 3,5km dieselem ti nezávidim. To bych raději šel pěšky, určitě bych tolik nezmrznul.
Tahle malá krabička má určitě výhodu v ceně. Klasický topení Webasto nebo Eberspächer stojí kolem 25-30tisíc, to by do starýho Punta nemělo cenu.
Naposledy editováno 25.12.2012 10:45:06
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Právě proto už tenkrát mě napadlo namontovat do Accenta Webasto, zjišťoval mi to přímo prodejce vozu, ale když jsme zjistili, že z prostorových důvodů by to bylo dost složité a navíc cena montáže by vyšboubovala celkové náklady na dvojnásobek ceny samotného bufíku a že už přede mnou o tom uvažovali tři jiní majitelé tohoto typu a všichni si to nakonec rozmysleli, jsem od toho též upustil.
Punto jsem pořídil až loni v listopadu, když brácha potřeboval Accenta kvůli dojíždění do školy a kvůli mé invaliditě bylo třeba mít doma ještě další auto, použitelné za každého počasí.
Také bych jinak klidně šel pěšky, ujít 3.5km bylo pro mě tenkrát (holt jsem byl ještě zdráv) otázkou 35 minut, jenže to bylo mimo město a po hlavním tahu, kde je ráno i večer tak silný provoz, že jít tudy pěšky po krajnici by nebylo moc bezpečné. Nehledě na to, že když jsou plískanice, tak bych byl od toho bordelu, co lítá od aut, slušně zapraskaný.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Kámošovo dědeček míval R12 (origo) a také si nestěžoval. Hlavně žádné umravňování starteru kladivem jako na té rumunské kopii.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
"Severské tanky" mají něco do sebe, hlavně ty starší. Třeba takový SAAB 96, když obrátíš na boudu, tak často ani nepopraskají okna, rozkýváním jej obrátíš zpátky na kola a jedeš dál. Na zimních rallye se to stávalo často.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
E:píčmeno
Naposledy editováno 25.12.2012 22:35:38