globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tip na zimu - předehřev motoru.
 
21.12.2012 v 15:31
Zdar draci.

Jak tak vidím, že se tu poslední dobou objevilo několik vláken s užitečnými tipy, triky a postřehy (třeba hlídání žárovek cívkou a jazýčkovým relé) a rovněž je tu i nemálo témat týkajících se automobilů, tak rovněž přispěju trochou zkušeností do mlýna.

Nedávno jsem zde narazil na vlákno , v kterém se řešila nezávislá vytápění, tak jsem si vzpomněl, jak jsem už před léty uvažoval o montáži "bufíku", ale tehdy to ztroskotalo na finančních nákladech a obtížnosti vestavby kvůli nedostatku místa.
Dostal jsem v diskusi tip na elektrický předehřev a po chvílí bádání a porovnánání různých možností a výrobců jsem se rozhodl pro tento. . Oproti ostatním podobným má výhodu v integrovaném čerpadle, takže ohřívá motor rychleji a rovnoměrněji a navíc není problém jej vestavět i tam, kde by konstukce chladicího okruhu neumožnila splnění podmínek pro samotížnou cirkulaci.

Ohřívák jsem vestavěl do Punta 55SX a i když byly trochu problémy a laborování s odvzdušněním (jelikož jednotka je v "úvrati" okruhu radiátoru), nakonec pracuje výborně. Není zapojen přesně tak, jak by měl být dle montážního plánu , ale je vřazen ve vratné větvi od radiátoru, takže nasává glykol z radiátoru a vyhřívaného hrdla sání, ohřívá a žene jej vratnou větví na zpětnou hadici od chladiče a odtud přes čerpadlo do motoru. Motor se tak ohřívá od spodu, ne od hlavy a navíc v tomto případě může být ohřev zapnut i při běžícím motoru, jelikož směry proudění čerpadel souhlasí.

Trocha dokumentace konkrétní vestavby:

komplet dodávka:







ukázka velikosti jednotky:







původní vedení vratné větve:












namontovaný předehřev:







připojovací konektor, vyvedený v horním otvoru nárazníku - v "uklizeném" stavu prakticky není vidět:







vysunutý konektor před sejmutím krytky a připojením kabelu. Krytka je zajištěna proti ztrátě zdvojeným vázacím drátem:








Za (ne)kvalitu fotografií se omlouvám - jsou pořízené jen mobilem. Je ale vidět, že vestavba není obtížná. Jediné, co mě udivilo, jest, že síťový kabel pro připojení je jen necelý metr dlouhý, hodil by se delší. Je tam však běžný přístrojový konektor používaný dnes typicky na PC zdrojích, takže sehnat delší kabel snad nebude problém.

Další informace o výrobku zde. . Nemíním nikomu dělat reklamu, ale musím pět chválu na distributora, jelikož ohřev jsem objednával v neděli odpoledne a necelých 20 minut po odeslání objednávky p. Mudrák zavolal, jednak ohledně ověření platnosti objednávky (chápu, že se najde dost šprýmařů), ale také se hned z vlastní iniciativy vyptal, do čeho to chci namontovat, jestli to zvládnu nebo budu chtít montáž od nich a také ochotně odpověděl na všechny otázky. Také se hned omluvil, že prý náklaďák s poslední zásilkou havaroval a i když výrobce hned vypravil další, zdržení bude zřejmě nevyhnutelné. Ale i tak udělali, co se dalo a ve středu večer zásilku přivezli.
Takže mohu vřele doporučit, jednání opravdu solidní a vstřícné.


Dnes ráno jsem provedl zkoušku na zcela prochladném motoru (okolní teplota -5°C) a hodinu po zapnutí byl motor ohřát cca na 47°C a po další hodině již byl skoro na provozní teplotě (kolem 80°C) , i víko hlavy bylo horké, sání rovněž. Před otevřený termostat se slabě natemperoval i chladič a expanzka, takže nehrozil ani "tepltoní šok" po spuštění motoru.
Vůz sice startuje v pohodě na tři otáčky i v silných mrazech, ale tentokrát chytil na "drc" a i topení hned zpočátku fungovalo obstojně. Takže plná spokojenost.

Takže kdo uvažuje o podobném ohřevu, kor u naftového motoru, rozhodně mohu doporučit právě tento. Nevýhodou je sice závislost na vnějším zdroji 220V~, ale tu přebijí výhody snadné vestavby, možnosti použití i v garáži (nejsou zplodiny hoření) a též není nutné nijak zasahovat do elektrického rozvodu vozu, ani do palivového systému.

Výborně se osvědčí zejména řidičům dodávek, kteří musejí startovat kolem páté hodiny ranní, kdy jsou navíc teploty téměř nejnižší v průběhu dne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.

25.12.2012 v 10:42 | Nahoru | #1
J.M.K.>
Vyhřívací žhavící svíčky v termostatu měli i starý Ochcávky. Dneska už to nepoužívají, zřejmě kvůli úsporám. Jinak dojíždět do práce 3,5km dieselem ti nezávidim. To bych raději šel pěšky, určitě bych tolik nezmrznul.
Tahle malá krabička má určitě výhodu v ceně. Klasický topení Webasto nebo Eberspächer stojí kolem 25-30tisíc, to by do starýho Punta nemělo cenu.

Naposledy editováno 25.12.2012 10:45:06

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.

25.12.2012 v 13:47 | Nahoru | #2
dave-lister> Tehdy mně holt nic jiného nezbylo. Sice jsem měl měl i benzinové auto, ale to je 40 letý veterán, toho na prosolené silnice tahat nemůžu. Ale je pravda, že stačilo jej natočit, vyvézt na dvůr, vypnout přívěru a jen ručním plynem nastavit co nejnižší otáčky, kdy motor běžel stabilně a než jsem dal králíkům, byl za těch pár minut ohřát skoro na 60°C a hned po vyjetí hicoval naplno. Největší pakárna s Accentem to byla v mrazech, po 22 hodině odjíždět z odpolední šichty, kdy jsm sice oškrábal okna, ale ta se mlžila zevnitř a při studeném radiátoru nepomohla ani zapnutá klimačka coby vysoušení vzduchu. Navíc na předním okně za jízdy okamžitě po ostříknutí a setření znovu "kvetly kytky" rychlostí kolem 3cm za vteřinu. Měl jsem sice na palubce bazmek podobný tomuto (akorát s bubnovým ventilátorem), ale ten dokázal udržet v okně nezamlžený průzor cca 10cm. Takže též na prkač.
Právě proto už tenkrát mě napadlo namontovat do Accenta Webasto, zjišťoval mi to přímo prodejce vozu, ale když jsme zjistili, že z prostorových důvodů by to bylo dost složité a navíc cena montáže by vyšboubovala celkové náklady na dvojnásobek ceny samotného bufíku a že už přede mnou o tom uvažovali tři jiní majitelé tohoto typu a všichni si to nakonec rozmysleli, jsem od toho též upustil.
Punto jsem pořídil až loni v listopadu, když brácha potřeboval Accenta kvůli dojíždění do školy a kvůli mé invaliditě bylo třeba mít doma ještě další auto, použitelné za každého počasí.

Také bych jinak klidně šel pěšky, ujít 3.5km bylo pro mě tenkrát (holt jsem byl ještě zdráv) otázkou 35 minut, jenže to bylo mimo město a po hlavním tahu, kde je ráno i večer tak silný provoz, že jít tudy pěšky po krajnici by nebylo moc bezpečné. Nehledě na to, že když jsou plískanice, tak bych byl od toho bordelu, co lítá od aut, slušně zapraskaný.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist