1 reakcí na tento příspěvek Předělání zadního kola
Nechci jmenovat kdo, ze Pijanst, omlouvam se a beru to jako vecnou diskuzi, nikoliv hadku.
Motorky maji ale pneumatiky kuloveho profilu, tedy je to podobne jako balancovat na kouli. Z fyziky vime, ze se koule dotyka plochy, pokud na ni stoji, pouze v jednom jedinem bode, a to nezavisle na tom, jak je velka. U pneumatiky jeste hraje roli pruznost gumy, tlak vzduchu v samotne pneumatice a vaha, kterou pneumatika nese. Z jednoho bodu se tak stane mala stycna plocha, ktera je ale pruzna. Rozdil v teto plose mezi slabsi pneumatikou a silnejsi je nepatrny. Je to jen par centimetru ctverecnich.
Muzete si doma vyzkouset, jestli na motorce mate pneumatiku valcovou nebo kulovou. Postavite motorku na rovnou plochu, vybalancujete (bez stojanku), pustite a odejdete. Pokud bude sama stat a ani kdyz do ni budete strkat prstem nepadne, potom mate pneu valcoveho profilu a budete ji mozna muset nutit do zatacek. To jeste zalezi na tom, jak tvrda je hrana mezi plochou vodorovnou a svislou. Pokud motorka sama padne, mate pneumatiky s kulovym profilem. Potom se ale pneumatiky do zatacek nenechaji nutit a pri naklonu zataci sami. Jak tluste, tak slabe.
Kde je teda problem? Ten lezi v ruzne velikych pneumatikach a v odstupu pneumatik od sebe, tedy v delce motorky.
Maly pocetni priklad: dejme tomu, ze mame kolo o vnejsim prumeru 70 cm. A zatacka je dlouha 50 metru. Obvod kola je tedy 219,8 cm, musi se tedy v zatacce otocit 22,74 krat. Budeme-li mit na motorce jednu pneumatiku ale jineho rozmeru, dejme tomu o jeden coul, mame uz jiny obvod a druhe kolo v zatacce se musi otocit 23,59 krat.
Tady je videt, ze jedno kolo se musi ujet v zatacce drahu prakticky o jednu otacku vic nez kolo druhe. Jak je to mozne? K tomu jeste pridam, ze rozdilne prumery kola, maji-li projet stejnou drahu, musi mit kazde jiny naklon. To si vyzkousite na stole, kde nechate treba minci svevolne zatacet a potom nejaky talir. Kazde kolo bude mit uplne jiny polomer pri zataceni.
K cemu tedy dochazi? Jednak diky rozdilnemu prumeru k soupani jednoho kola a sice toho, ktere ma mensi prilnavost, vetsinou predni. Kdyz to prezenu, pro predstavu si predstavim motorku s velikym prednim kolem a hodne malym zadnim. Predni kolo vede a urcuje drahu, stroj bude zatacet podle predniho kola a bude vytvaret radius podle sveho obvodu a naklonu a zadni kolo se bude nejak dosoupavat a gumovat aby vytvorilo danou drahu ktera neodpovida jeho prumeru. Krasne je to videt a hlavne slyset, jedete-li autem nekde v garazich, ktere maji natrebou podlahu na hladko. Tam ty pneumatiky krasne piskaji, protoze na podlaze gumuji.
Pro me za me, si verte cemu chcete, ale pokud ma motorka neochotu zatocit, je to dano predevsim prumerem kol a stycnou plochou s vozovkou, mozna podhustenim, nikoliv jeho sirkou.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Vysoké vnoběžné otáčky Honda VTX 1800 | radekigi | 1 | 6.4.2024 v 09:05 kokoška. |
Při jízdě se vlní Honda VTX 1800 | ferabill | 18 | 5.4.2024 v 16:22 Obdélník |
Výfuk Honda VTX 1800 Honda VTX 1800 | 1Bandit | 4 | 23.11.2023 v 19:46 1Bandit |
Kdo mi v Brne spravi nadrz Honda VTX 1800 | Kritix | 22 | 14.10.2023 v 12:16 PETARDAK |
honda VTX 1800 zvažovaná koupě Honda VTX 1800 | Longorn | 2 | 5.9.2023 v 20:20 padr |