bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: přepínač místo spínačky
9.7.2012 v 17:23
Zdravim,
poradil by mi někdo, jak předělat spínačku na přepínač? Nemůžu najít kus spínačky, ani jí vlastně moc nepotřebuju... vedou z toho 3 kabílky, viz stránka z manuálu. Nechce se mi křesat nazdařbůh kabelama, buhví, co by to kde provedlo za rotiku :) Základy elektrotechniky jsme sice kdysi měli, ale k žádnýmu bastlení jsme to nehrotili, žejo... tak radši radu před zákrokem...
Je to babička CBR 600F2 (94)
Díky.
elektrický schéma zde

přepínač místo spínačky

9.7.2012 v 17:40 | Nahoru | #1
To aby ti s tím mohl kdokoliv odjet z parkoviště?

přepínač místo spínačky

9.7.2012 v 17:52 | Nahoru | #2
Podle plánku je ten červený drát napájecí a spínačka funguje jen jako spínač, který při zapnutí všechny tři dráty propojí. Zkontroluj to voltmetrem, nebo žárovkovou zkoušečkou, na červeném musí být stále 12V proti kostře, na ostatních ne. Takže použij nějaký jednoduchý jednopólový spínač, ale pozor, musí být dimenzován nejméně na 30A. Na jeden jeho pól napoj červený drát a na druhý zbylé dva. Nevadí, když budou propojené stále.

přepínač místo spínačky

9.7.2012 v 17:56 | Nahoru | #3
okej, díky, vezmu nějakej fajn spínač a prubnu to..

No tenhle stroj by snad už nikdo nekrad, ne? Navíc sem to beztak nezamykal nikdá... vždycky fortelnej zámek na kokotouč. Pak už sem jezdil stejnak skoro jenom na drom, tak tam by to nikoho ani nenapadlo :)

přepínač místo spínačky

9.7.2012 v 18:20 | Nahoru | #4
By ses ještě divil co všechno se dneska krade víš kolik by někdo mohl vyrejžovat na náhradních dílech

přepínač místo spínačky

9.7.2012 v 18:27 | Nahoru | #5
To by ses divil, jak podobné motorky jdou někdy na dračku, kor když jde o vzácnější kousky. A i když motorku zamkneš kotoučákem a třeba ještě řetězem ke kandelábru, stejně nezabráníš tomu, aby Ti nějaký nenechavec, nebo zvědavé děcko zapnulo spínač a motorku bys tak měl zapnutou celou noc... důsledky pro baterku třeba i nějaké elektrické komponenty v motorce si snad dokážeš domyslet. Nemluvě o možnosti, kdy se kolem motorky budou motat haranti, povede se jim zapnout i starter, motorka chytne, děcka se leknou, utečou a motorku nechají běžet, dokud se neuvaří. Něco jiného je, když máš motorku v garáži, nebo prostě někde, kde se k ní nikdo nedostane.

Vhodný spínač bys mohl najít třeba tady . Sice jsou všechny jen do 20A, ale stačit by to mohlo.

přepínač místo spínačky

10.7.2012 v 07:02 | Nahoru | #6
Garáž mám.. Noa když to někdo ukradne i přes externí zámky, tak zámek řidítek je pro něj to nejmenší. Smradi jsou jiná kapitola, ale kdybych s tim jezdil do práce, tak jí mám přímo pod voknama a uslyšim to; nabíjim bazuku a pálim :)) Mám děti rád...
Spínač zvolim nějakej echtovní, aby šel i do díry po spínačče... asi v GM, ale dík za tip... Chvilku experiment potrvá, teď budu teprv přehazovat motor do novýho rámu, noa už sem vzdal takový ty myšlenky jakože to pude všechno dobře a rychle, bo to nikdy nejni pravda :)

edit... a nebo ten spínač zašiju někam na tajňačku

Naposledy editováno 10.07.2012 07:03:39

přepínač místo spínačky

10.7.2012 v 07:37 | Nahoru | #7
Na tajňačku by to bylo ideální pak písni kam jsi to schoval

1 reakcí na tento příspěvek přepínač místo spínačky

10.7.2012 v 12:17 | Nahoru | #8
Máš děti rád... třeba na rožni nabo na svíčkovou, viď? V GM teď hledám, ale zatím jsem na žádný vhodný, dostatečně dimenzovaný spínač nenarazil. Možná bys na vrakovištích mohl sehnat výkonové spínače ze starších vozidel, třeba spínače světel, natož spínače žhavení by měly mít dostečně dimenzované kontakty.
Jinak bys musel udělat spínání přes relé - z červeného drátu bys napájel jeden z vývodů kontaktů relátka a zároveň přes spínač jeho cívku (druhý vývod cívky připojit na kostru) zbylé dva dráty (modro-oranžový a červeno-černý) spojíš dohromady a připojíš na druhý vývod kontaktů. Stačí použít běžné automobilové relátko, třeba totok.

Ohledně té "tajňačky" - potkal jsem před časem maníka, co si udělal světla na kolo (včetně brzdového) napájená ze dvou plochých baterek skrytých v uzamčené brašničce. Výhodou bylo, že kolo svítilo, i když stálo (dnešní diodová cyklosvětla v té době prakticky neexistovala). Spínač měl na řidítkách a právě kvůli zvědavcům, kteří by zkoušeli, k čemu páčka slouží (a vybíjeli by tak baterku) měl v brašně 3.5mm jack, kterým celý obvod hned za baterkou rozpojil a tak to měl jištěné.

Mohl bys tedy udělat něco podobného, nebo do série se spínačem na místě spínačky zapojit druhý spínač, nějak šikovně ukrytý, třeba pod nějakým plastm, kam ale jde bez rozborky sáhnout. Podobně měly přece autobusy Karosa řady 700 řešené otvírání-zavírání předních dveří zvenku (ovladač u řidiče musel být přitom v poloze "otevřeno"), umístění spínačů pochopitelně zveřejňovat nebudu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) přepínač místo spínačky

10.7.2012 v 15:23 | Nahoru | #9
J.M.K.> to sem se taky vždycky divil, kudy do toho ty autobusáci lezou, nemaje klíčky. Pak sem ho viděl se někde pohrabat a voila!
Nebo tam loupnu spínač ze zdi vobejváku a to pak bude teprva frajeřina Jack dobrej, ale já bych to tlačidlo zakamufloval rovnou, na co tam budu lepit někam víc spínačů, než je třeba..
Noa k tomuhle konkrétnímu relátku, schéma vypadá teda takle:

(mimochodem slušný jméno prodejce)

Tak bych podle tebe měl: na kontakt 85 cpát kostru a nějakej spínač, na 86 červenej kábl (přívod cívky) a třeba na 30 zbytek ?

Děti... svíčková... no jasně, že je nejlepší z mladejch kusů, než z náký starý krávy, ne? : ))

(reakce na) přepínač místo spínačky

Skvělá odpověď, děkuji! 10.7.2012 v 16:18 | Nahoru | #10
SmokinCBR> To ne, tak doslova by to nefungovalo (svorka 86 se nikdy nepropojí se svorkou 30). Červený (přívodní) kabel napojíš na svorku 30 a zároveň odtud vyvedeš přívod ke spínači, jehož druhý pól napojíš na svorku 86. Svorku 85 pak napojíš na kostru a na svorku 87 napojíš zbylé dva dráty (modro-oranžový a červeno-černý).

Svorky 86 a 85 jsou vývody cívky relátka, polarizovaná není, takže je v podstatě jedno, na kterou připojíš napájení a kterou dáš na kostru. A jak je tam přikreslen ten odpor s vysvětlením, že může být místo něj dioda, tak to tam dávat nemusíš. Je to na ochranu spínacího prvku, jelikož cívka svou indukcí působí vždy proti změně proudu, který má vliv na její "nabuzení", takže při připojení napětí "zdrží" nástup proudu a v ustáleném stavu, když napětí odpojíš, tak se cívka "snaží nabuzený proud zachovat" a magnetickou energii svého pole při zániku proudu transformuje do napětí, které je tentokrát orientované stejně, jako původní napájecí - řečeno velice laicky. V praxi to znamená, že když cívku napájíš 12V, tak po odpojení na sobě cívka naindukuje napětí mnohem vyšší, čímž zatíží spínací prvek a v případě kontaktního spínače to skončí jiskřením kontaktů, v případě spínaní třeba tranzistorem se tento může zničit.

Typické je to třeba u klasické zapalovací cívky (pro kladívkové, nebo TCI zapalování, ne pro CDI), kde na primární vinutí připojíš 12V, ale po rozpojení kladívka přerušovače se na primáru cívky naindukuje klidně 400V, které právě "zachytí" kondenzátor připojený paralelně ke kladívku a tím chrání kontakty kladívka před nadměrným jiskřením a opalováním.

U relátka se to řeší právě diodou zapojenou paralelně k cívce a to v závěrném směru k napájecímu napětí. Tím pádem se při připojeném napájení dioda neuplatní, ale při rozpojení "vyzkratuje" impuls, který cívka naindukuje a ochrání tak spínací prvek. Místo diody je možné použít také sériový RC člen. Při spínání relátka kontaktním spínačem ale můžeš tuto ochranu bez obav vynechat.

Relátko na obrázku je přepínací , tedy, jak je vidět z nákresu (pokud má autor stejnou logiku jako většina elektrikářů) svorka 87 je spínací kontakt a svorka 87A je kontakt rozpínací. Tedy v klidu (cívka nepřipojena k napájení, kotva je odpadlá) jsou spojeny svorky 30 a 87A, kdežto po připojení napětí na cívku a přitažení kotvy relátka jsou spojeny svorky 30 a 87.

přepínač místo spínačky

11.7.2012 v 10:13 | Nahoru | #11
Tak dík za popis, jsi docela sdílnej, to se cení. Já to myslel tak, že kotva se pohne, jakmile to ukostřim spínačem někde mezi kostrou a 85 (na 86 je "furt" napětí) a jak se přepne relé na 87, můžu navěsit na 30 ty zbylý dva dráty. Vidno, že jsem uvažoval blbě. Jinak pravidlo pravý ruky a slogan "na cívce jako na dívce" si pamatuju taky :) Ta dioda je pak pro ochranu pochopitelná. Kdybych to relé chtěl použít, radši vezmu zavděk tvýmu návrhu řešení - nikdy jsem nebyl dobrej elektrikmen, bohužel.
Spíš mně to zajímalo teoreticky, prakticky asi prostě vezmu předimenzovanej spínač a udělám to jednoduše. Čim míň dílů, tim se toho míň pokazí...
Dneska, nebo zejtra budu tahat elektriku, tak snad to dám... vono je to dneska jako když stavíš počítač, taky nic jinam, než kam to pasuje nemůžeš strčit + je to rozdělený barvičkama...

edit: tendle to asi zvládne...

Naposledy editováno 11.07.2012 14:59:34

přepínač místo spínačky

12.7.2012 v 01:18 | Nahoru | #12
Samozřejmě, že bys mohl na svorku 86 napojit rovnou červený drát (připojený též na svorku 30) a na svorku 85 bys napojil jeden pól spínače a druhý pól spínače potom na kostru. Funkčně to bude stejné, akorát spínač nebude přerušovat napájení cívky, ale její kostření. Obvod se přeruší tak jako tak, takže je to jedno, kam spínač zařadíš. Sice v druhém případě (spínač za cívkou) bude cívka proti kostře motorky stále pod napětím, ale není tam 220V, takže to člověku ublížit nemůže. Problém by nastal, kdyby se drát vedoucí ze svorky 85 na spínač (třeba) prodřel a dotkl kostry, pak by relátko nechtěně sepnulo. Proto raději zařaď spínač do "přívodu", jak jsem psal původně.

Podobný případ je u běžných bytových instalací, kde vypínač lustru musí být zařazen ve fázi . U starých instalací je bohužel běžné, že se na to kašlalo a vypínač je mnohdy zařazen v nuláku, takže sice funguje (přeruší obvod -> lustr nesvítí), ale je to nebezpečné, jelikož vypínač pak rozpíná obvod až za žárovkou , která je pak proti zemi trvale pod napětím!!! Proto je také v těchto případech lepší při výměně žárovky vypnout jistič příslušného okruhu.

Dá se to odhalit tím, že při vyšroubované žárovce sáhneš doutnavkovou zkoušečkou ("tužkou") na střední kontakt objímky a zkoušečka musí svítit jen, je-li vypínač zapnut. Svítí-li v obou polohách vypínače, jde právě o onen nebezpečný případ, kdy vypínač je zařazen v nuláku a pozor na to. Ještě horší je, když je fáze omylem napojena na závit objímky, ne na střední kontakt. Pak je riziko úrazu ještě mnohem vyšší.

Jinak ten spínač, cos sem nahodil v odkazu, to zvládne každopádně a s relátkem se pak nemusíš vůbec zaobírat. Prostě napájecí (červený) drát napojíš na jeden pól spínače, zbylé dva na druhý pól a je vystaráno.

1 reakcí na tento příspěvek přepínač místo spínačky

Skvělá odpověď, děkuji! 12.7.2012 v 06:30 | Nahoru | #13
ahoj na mym blade je to samy zapojeni spinacky a kdyz jsem to koupil tak to bylo na vypinac schovanej v zadnim podsedadlaku..

ja mel spojeny jenom + od baterky a IGN takze nefungoval vetrak na chladici. To be staci jeden drat primo od baterky na vypinac, z vypinace jeden kabel do konektoru spinacky a tam proklemovat IGN a FAN

kup samozrejme nejakej co ma stalej proud cca stejnej jako je pojistka (je tam asi 10A? neprectu to...)

ja mel neco takovyho:
http://www.gme.cz/ko...lu/p-b120e-p631-144/

přepínač místo spínačky

12.7.2012 v 08:04 | Nahoru | #14
Díky za rady... má to i svý výhody... ve svejch 30ti jsem si pořídil první trafopájku!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) přepínač místo spínačky

12.7.2012 v 08:07 | Nahoru | #15
milion> je tam regulérně zelená 30A pojistka...

(reakce na) přepínač místo spínačky

24.7.2012 v 07:20 | Nahoru | #16
joa jinak to normálka funguje teda :)

přepínač místo spínačky

25.7.2012 v 07:49 | Nahoru | #17
Jeden detail: elektrika zapojená krom světla a přerušovače blinkrů, jo... Startuju a startér dělá zvuky jako když je slabá baterka (nejni, je nažďuchlá do plna, stará taky nejni (baterka) a když sem jí kupoval, tak suchou (baterku)). Napadá mne jenom volej ve válcích, ale po tom, co sem to zválel sem to po improvizovaný rychlosborce nastartoval... Pak se to válelo teda u kámoše v garáži, tam se mohlo dít volačo.... Nějaký jiný tipy, co jinýho by to mohlo bejt? Dneska prubnu vytočit svíce (omg, když už sem to jakž takž nastrojil ), ale dyž to nepomůže, tak fakt nevim... roztlačim a uvidim...

edit: stejnak to byla baterka

Naposledy editováno 26.07.2012 23:25:05
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist