poradil by mi někdo, jak předělat spínačku na přepínač? Nemůžu najít kus spínačky, ani jí vlastně moc nepotřebuju... vedou z toho 3 kabílky, viz stránka z manuálu. Nechce se mi křesat nazdařbůh kabelama, buhví, co by to kde provedlo za rotiku :) Základy elektrotechniky jsme sice kdysi měli, ale k žádnýmu bastlení jsme to nehrotili, žejo... tak radši radu před zákrokem...
Je to babička CBR 600F2 (94)
Díky.
elektrický schéma zde
No tenhle stroj by snad už nikdo nekrad, ne? Navíc sem to beztak nezamykal nikdá... vždycky fortelnej zámek na kokotouč. Pak už sem jezdil stejnak skoro jenom na drom, tak tam by to nikoho ani nenapadlo :)
Vhodný spínač bys mohl najít třeba tady . Sice jsou všechny jen do 20A, ale stačit by to mohlo.
Spínač zvolim nějakej echtovní, aby šel i do díry po spínačče... asi v GM, ale dík za tip... Chvilku experiment potrvá, teď budu teprv přehazovat motor do novýho rámu, noa už sem vzdal takový ty myšlenky jakože to pude všechno dobře a rychle, bo to nikdy nejni pravda :)
edit... a nebo ten spínač zašiju někam na tajňačku
Naposledy editováno 10.07.2012 07:03:39
1 reakcí na tento příspěvek přepínač místo spínačky
Jinak bys musel udělat spínání přes relé - z červeného drátu bys napájel jeden z vývodů kontaktů relátka a zároveň přes spínač jeho cívku (druhý vývod cívky připojit na kostru) zbylé dva dráty (modro-oranžový a červeno-černý) spojíš dohromady a připojíš na druhý vývod kontaktů. Stačí použít běžné automobilové relátko, třeba totok.
Ohledně té "tajňačky" - potkal jsem před časem maníka, co si udělal světla na kolo (včetně brzdového) napájená ze dvou plochých baterek skrytých v uzamčené brašničce. Výhodou bylo, že kolo svítilo, i když stálo (dnešní diodová cyklosvětla v té době prakticky neexistovala). Spínač měl na řidítkách a právě kvůli zvědavcům, kteří by zkoušeli, k čemu páčka slouží (a vybíjeli by tak baterku) měl v brašně 3.5mm jack, kterým celý obvod hned za baterkou rozpojil a tak to měl jištěné.
Mohl bys tedy udělat něco podobného, nebo do série se spínačem na místě spínačky zapojit druhý spínač, nějak šikovně ukrytý, třeba pod nějakým plastm, kam ale jde bez rozborky sáhnout. Podobně měly přece autobusy Karosa řady 700 řešené otvírání-zavírání předních dveří zvenku (ovladač u řidiče musel být přitom v poloze "otevřeno"), umístění spínačů pochopitelně zveřejňovat nebudu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) přepínač místo spínačky
Nebo tam loupnu spínač ze zdi vobejváku a to pak bude teprva frajeřina Jack dobrej, ale já bych to tlačidlo zakamufloval rovnou, na co tam budu lepit někam víc spínačů, než je třeba..
Noa k tomuhle konkrétnímu relátku, schéma vypadá teda takle:
(mimochodem slušný jméno prodejce)
Tak bych podle tebe měl: na kontakt 85 cpát kostru a nějakej spínač, na 86 červenej kábl (přívod cívky) a třeba na 30 zbytek ?
Děti... svíčková... no jasně, že je nejlepší z mladejch kusů, než z náký starý krávy, ne? : ))
Svorky 86 a 85 jsou vývody cívky relátka, polarizovaná není, takže je v podstatě jedno, na kterou připojíš napájení a kterou dáš na kostru. A jak je tam přikreslen ten odpor s vysvětlením, že může být místo něj dioda, tak to tam dávat nemusíš. Je to na ochranu spínacího prvku, jelikož cívka svou indukcí působí vždy proti změně proudu, který má vliv na její "nabuzení", takže při připojení napětí "zdrží" nástup proudu a v ustáleném stavu, když napětí odpojíš, tak se cívka "snaží nabuzený proud zachovat" a magnetickou energii svého pole při zániku proudu transformuje do napětí, které je tentokrát orientované stejně, jako původní napájecí - řečeno velice laicky. V praxi to znamená, že když cívku napájíš 12V, tak po odpojení na sobě cívka naindukuje napětí mnohem vyšší, čímž zatíží spínací prvek a v případě kontaktního spínače to skončí jiskřením kontaktů, v případě spínaní třeba tranzistorem se tento může zničit.
Typické je to třeba u klasické zapalovací cívky (pro kladívkové, nebo TCI zapalování, ne pro CDI), kde na primární vinutí připojíš 12V, ale po rozpojení kladívka přerušovače se na primáru cívky naindukuje klidně 400V, které právě "zachytí" kondenzátor připojený paralelně ke kladívku a tím chrání kontakty kladívka před nadměrným jiskřením a opalováním.
U relátka se to řeší právě diodou zapojenou paralelně k cívce a to v závěrném směru k napájecímu napětí. Tím pádem se při připojeném napájení dioda neuplatní, ale při rozpojení "vyzkratuje" impuls, který cívka naindukuje a ochrání tak spínací prvek. Místo diody je možné použít také sériový RC člen. Při spínání relátka kontaktním spínačem ale můžeš tuto ochranu bez obav vynechat.
Relátko na obrázku je přepínací , tedy, jak je vidět z nákresu (pokud má autor stejnou logiku jako většina elektrikářů) svorka 87 je spínací kontakt a svorka 87A je kontakt rozpínací. Tedy v klidu (cívka nepřipojena k napájení, kotva je odpadlá) jsou spojeny svorky 30 a 87A, kdežto po připojení napětí na cívku a přitažení kotvy relátka jsou spojeny svorky 30 a 87.
Spíš mně to zajímalo teoreticky, prakticky asi prostě vezmu předimenzovanej spínač a udělám to jednoduše. Čim míň dílů, tim se toho míň pokazí...
Dneska, nebo zejtra budu tahat elektriku, tak snad to dám... vono je to dneska jako když stavíš počítač, taky nic jinam, než kam to pasuje nemůžeš strčit + je to rozdělený barvičkama...
edit: tendle to asi zvládne...
Naposledy editováno 11.07.2012 14:59:34
Podobný případ je u běžných bytových instalací, kde vypínač lustru musí být zařazen ve fázi . U starých instalací je bohužel běžné, že se na to kašlalo a vypínač je mnohdy zařazen v nuláku, takže sice funguje (přeruší obvod -> lustr nesvítí), ale je to nebezpečné, jelikož vypínač pak rozpíná obvod až za žárovkou , která je pak proti zemi trvale pod napětím!!! Proto je také v těchto případech lepší při výměně žárovky vypnout jistič příslušného okruhu.
Dá se to odhalit tím, že při vyšroubované žárovce sáhneš doutnavkovou zkoušečkou ("tužkou") na střední kontakt objímky a zkoušečka musí svítit jen, je-li vypínač zapnut. Svítí-li v obou polohách vypínače, jde právě o onen nebezpečný případ, kdy vypínač je zařazen v nuláku a pozor na to. Ještě horší je, když je fáze omylem napojena na závit objímky, ne na střední kontakt. Pak je riziko úrazu ještě mnohem vyšší.
Jinak ten spínač, cos sem nahodil v odkazu, to zvládne každopádně a s relátkem se pak nemusíš vůbec zaobírat. Prostě napájecí (červený) drát napojíš na jeden pól spínače, zbylé dva na druhý pól a je vystaráno.
1 reakcí na tento příspěvek přepínač místo spínačky
ja mel spojeny jenom + od baterky a IGN takze nefungoval vetrak na chladici. To be staci jeden drat primo od baterky na vypinac, z vypinace jeden kabel do konektoru spinacky a tam proklemovat IGN a FAN
kup samozrejme nejakej co ma stalej proud cca stejnej jako je pojistka (je tam asi 10A? neprectu to...)
ja mel neco takovyho:
http://www.gme.cz/ko...lu/p-b120e-p631-144/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) přepínač místo spínačky
edit: stejnak to byla baterka
Naposledy editováno 26.07.2012 23:25:05