globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nepravidelné napnutí nového řetězu
Ahoj,
protože se chystám na pravidelný servis a už dlouho mi vrtá hlavou "záhada" z nadpisu, chci se zeptat tady na fóru, v čem může být problém, příp. co s tím :)

O co jde: když jsem dával novou řetězovku, tak byl řetěz nerovnoměrně napnutý. Od té doby se prakticky nevytáhl (8tis. km), ale to nerovnoměrné napnutí zůstalo: +- cca 1cm.

Čím to může být?

Napadly mě dvě věci - vymačkané silentbloky v zadním kole, nebo pastorek sekundáru (ten si nevzpomínám, jestli jsem měnil nebo ne, ale určitě jsem objednával celou řet. sadu...).
Silentbloky jsou asi hin určitě, protože motorka nejde plynule za plynem při jeho otevření, ale s cuknutím (lanka jsem šteloval, na rukojeti vůle není, resp. je předepsaná).

Naposledy editováno 01.06.2012 14:46:19
Předchozí
1 2
Následující

Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:36 | Nahoru | #1
Treti vec - vadnej retez? Co to je za znacku?

2 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:37 | Nahoru | #2
Mozna jsem blbej, co je ,,,,nerovnoměrné napnutí,,,, ?

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2012 v 14:41 | Nahoru | #3
Ložiska v kole, křivý řetězový kola, kousnutej článek (ten spojovací když ho moc slisuješ). Už jsem slyšel i o ohnutým výstupním hřídeli z převodovky.

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:42 | Nahoru | #4

fafo píše: Mozna jsem blbej, co je ,,,,nerovnoměrné napnutí,,,, ?



že se při otáčení kolem mění průvěs řetězu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:42 | Nahoru | #5
fafo> jakože někde je průvěs 3,5 a někde 4,5cm. Je to ČZ, ale nemyslím, že je vadný, protože jsem se s tím už u páru lidí u těchhle moto setkal a dělalo jim to i po výměně domněle vadného řetězu (tj. vyreklamovali starý a nový to dělal taky) - tak se na to vyprdli.

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:45 | Nahoru | #6

stassek píše: fafo> jakože někde je průvěs 3,5 a někde 4,5cm. Je to ČZ, ale nemyslím, že je vadný, protože jsem se s tím už u páru lidí u těchhle moto setkal a dělalo jim to i po výměně domněle vadného řetězu (tj. vyreklamovali starý a nový to dělal taky) - tak se na to vyprdli.

Tak to jo Mam uplne jinou masinu a delalo mi to to same. Taky CZ. Kompletne vycistit, promazat, projet oko za okem. A ted je to OK. Ale mel jsem to same.

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:45 | Nahoru | #7

FiZzeR píše: Ložiska v kole, křivý řetězový kola, kousnutej článek (ten spojovací když ho moc slisuješ). Už jsem slyšel i o ohnutým výstupním hřídeli z převodovky.



Řetězová kola to být nemůžou, páč byly měněné s řetězem, článek taky ne - mám spojku... hřídel je přesně to, co jsem nechtěl slyšet to by asi bylo pěkně mastný.
Jinak dělala to i stará řetězovka co tam byla po předešlém majiteli (značku nevim, ale čz to nebyla - vypadala jinak).

Naposledy editováno 01.06.2012 14:48:18

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:49 | Nahoru | #8
To máš těsněný řetěz a nebo obyčejný?
Páč u O - kroužkového to někdy vázne v článcích tak, že tohle dělá...když se točí kolem a motorka je na stojánku.
Při jízdě by záběr nebyl plynulý, to bys poznal. Pokud je to normálně v pořádku (a nejsou šišaté kola), mohlo by to být totok.

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 14:54 | Nahoru | #9
Zdenalbenal> O-ring, záběr je ok až na tu polohu zavřeno-minimálně otevřeno (což připisuju těm silentblokům). zkusím to teda ještě nějak rozhýbat. Přijde mi právě divné, že jsem řetěz čistil už x-krát (kartáček+čistidlo) a je to furt stejné. ..ale možná sem to čistil blbě

Docela by mě zajímalo, jestli to někomu dělalo těma silentblokama

Naposledy editováno 01.06.2012 15:23:38

Nepravidelné napnutí nového řetězu

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2012 v 15:35 | Nahoru | #10
Nevím, jak je konstruované zadní kolo u tvého stroje, ale v případě děleného náboje ony silenbloky slouží vlastně jen k tomu, aby při změně režimu práce motoru (tah - brzdění) nedocházelo k rázům. Tlumič záběru to není. Tady by ta závada vzniknout neměla.
Nicméně pokud tam je nadměrná vůle = nadměrné namáhání (rázy) = možnost vzniku závady za víc peněz, než stojí gumová vložka...
Nestejný průhyb řetězu je chyba pouze v "zúčastněných" součástkách - řetěz, kola a nebo - i ten ohnutý hřídel v převodovce.
Na šišatost jak kterého kola by se dalo usuzovat (pokud by závada byla tam) podle frekvence - malé kolečko se točí rychleji a cukání bych očekával menší...než u rozety...
Tož tak.

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2012 v 16:08 | Nahoru | #11
Ja už měl i šišatou rozetu(fungl novou) hazela mi 3 mm
roztoč kolo a koukni na zuby rozety

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 16:15 | Nahoru | #12
gorkin>Ježíšmarjá!!!
Takový problémek měl kamoš na čtyřkulce, tak sme rozetu "středili" od oka (díru vyšudlili flexů), přitáhli šroubama a heftli eletriků...bo mladý chtěl jezdit...
Házení rozety by mělo být v desetině-dvou.

Naposledy editováno 01.06.2012 16:17:29

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 16:24 | Nahoru | #13
Zdravím, řeším nejspíš stejnej problém na ZR7. Už jsem zkusil kdeco, teď mi přišel novej silentblok do zadního kola, takže zkusím vyměnit ten. U mě se děje to, že když motor netahá řetězem (uberu plyn ve vesnici třeba), tak cítím jak řetěz kope do stupaček. Za jízdy to není nijak znát. Když jsem to zkoumal důkladně naposledy, přišlo mi, že za to může uchycení rozety, která jakoby pulzuje do stran (při pohledu zezadu motorky). Jak rozeta uhne do strany, cukne maličko s řetězem a ten zareaguje tak, že to cuknutí promění v něco, co vypadá jako nepravidelný vytahání. Jinak řetěz mám novej, taky ČZ, předtím jsem měl origo z výroby dělo se to samý, proto jsem měnil řetězovku.

A protože silentblok v zadním kole měl vůli, vypodložil jsem ho a mám dojem, že to teď způsobuje ono kopání.

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 16:31 | Nahoru | #14
todvora> tak dej pak vědět, jak to dopadlo.

Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 17:22 | Nahoru | #15
Tyjó, to je teda něco...
Tam je rozeta uložená jak, že při opotřebení (vymačkání) čehosi se vůbec může pohybovat do stran?!
To by se teda dít nemělo...

Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 17:37 | Nahoru | #16
no jestli to schéma chápu dobře, tak ten držák rozety tam je jen nasunutý. Ale pokud se to vigle do strany tak by taky mohlo být hin ložisko (vč. silentbloku), protože na kole jsou 2 ložiska a jedno je na tom držáku.



ale nikdy jsem to rozdělané neměl, třeba kecám

Naposledy editováno 01.06.2012 17:40:59

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 17:40 | Nahoru | #17

Zdenalbenal píše: gorkin>Ježíšmarjá!!!
Takový problémek měl kamoš na čtyřkulce, tak sme rozetu "středili" od oka (díru vyšudlili flexů), přitáhli šroubama a heftli eletriků...bo mladý chtěl jezdit...
Házení rozety by mělo být v desetině-dvou.


hele mam to někde na videu jen musím prohrabat compa

Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 18:00 | Nahoru | #18
Unašeč rozety tam drží jen na ložisku kuličkovým a je zapasovanej přes silentblok do kola. Tam je podle mě dost snadno možný, aby se projevila kdejaká vůle. Dám vědět jak vyměním ten silentblok.

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 18:15 | Nahoru | #19
Já mám silentblok (dle cukání) vymačkaný jak prase, ale ted jsem s unašečem zkoušel lomcovat a nikam se to velice nehlo, to spíš řetěz mi jezdil do stran na rozetě Vymačkaný silentblok jsem ještě vystlat nezkoušel. Možná zbytečné, ale mám obavy, že by mi ty "vystlávky" při těch vysokýchg otáčkách kola vylezly a vylítaly ven Naučil jsem se s tím jezdit, takže mi ta vůle nevadí.

A k řetězu... Asi jsem to zpočátku s napnutím nové řetězovky přepískl. Běhěm jakš takš šetrného zajíždění jsem to měl vytahané tak nerovnoměrně, že jsem chtěl celou řetězovku hodit do krbu... Ale trochu se to srovnalo a teď mám průvěs 35 - 45 mm, tedy rozdíl jeden cenťák a už to neřeším, jen častěji kontroluju. Zatím 1500 km bez napnutí a žádná změna jak délky, tak nerovnoměrnosti vytahání. Řetěz zvmx od didu. Jednou jsem si jémných rázů do stupaček všiml, ale to bylo po 4h jízdě a to jsem cítil každý kamínek, co jsem přejel

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 18:19 | Nahoru | #20
reeva> tak to jsi na tom podobně :) nejlepší je, že tolerance průvěsu uváděná výrobcem je 35-45mm ale zatím mi to vychází přesně

to cukání mě prdí spíš v malých rychlostech, snažím se trochu trenovat na gymkanu a s tou cukaturou je to nahovno. A furt to v malých rychlostech spojčit, to mi myslím spojka brzo poděkuje

Naposledy editováno 01.06.2012 18:20:42

Nepravidelné napnutí nového řetězu

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2012 v 20:08 | Nahoru | #21
Kdysi jsem řešil něco podobného s motořetězy.cz a řetězem D.I.D.

Na dotaz mi pam Středa napsal totok:

Dobrý den,
mírný rozdíl v průvěsu řetězu je vždy - řešíme toto již několik let a
projevuje se na všech řetězech běžných značek (letos jsme měřili na RK, DID,
ČZ) - konzultovali jsme i s několika odborníky/strojaři - řetěz na moto
není přesný převod - jako např. přesnými ozubenými koly - je složen s
velkého množství konstrukčně samostatných článků, které jsou spojeny jakoby
kluzným ložiskem (kde je tolerance pro mazivo) a s určitou tolerancí je tedy
nutno počítat, dtto. se projevuje určitá tolerance při výrobě řet. kol -
opět jsme řešili za poslední roky u většiny výrobců - i např. JT Sprockets,
Chiaravalli, Sunstar apod.
Podobně se projeví drobné odchylky při montáži řetězových kol - jsou
přichycena běžným způsobem uchycení - přední kolečko se nasune s určitou
malou vůlí na drážkovanou hřídel a zadní rozeta je šroubový spoj, který také
není přesně slícován.
U tohoto způsobu řetězového převodu se s určitou nepřesností počítá -
výrobci moto udávají rozpětí, ve kterém se průvěs řetězu může pohybovat
nejen kvůli postupnému opotřebení a řetězu, ale také i kvůli drobným
odchylkám - viz text nahoře. Odlišný průvěs řetězu se samozřejmě způsobí i
provozem motocyklu, kdy jednotlivé prvky řet. sady (kolečko, rozeta, řetěz)
nikdy nebudou mít na 100% stejné opotřebení, protože např. u řetězu nelze
zaručit, že každá jeho část "pochytá" stejnou výši a sumu tahové síly při
všech zrychleních nebo brzděních.
Důležité je, aby odchylka průvěsu řetězu nebyla velká a nepůsobila problémy
při jízdě. Analogicky, jako třeba pneumatika.
Samozřejmě s provozem motocyklu si drobné nepřesnosti také sednou, dtto. si
sednou s těsnící kroužky s bočními destičkami řetězu.

Pokud chcete, můžeme zítra ještě telefonicky probrat, abyste neměl špatný
pocit nebo obavy při jízdě na Vašem moto.

Příjemný a úspěšný den přeje
Adolf Středa

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 20:52 | Nahoru | #22
právě jsem se vrátil z garáže a ten držák rozety je fakt volnej. Do stran to jde cca 1-2mm a dopředu dozadu v podstatě tolik, co mu dovolí odlitek kola, takže asi taky tak. A když se to všechno posčítá, tak se nedivím, že je rozdíl cenťák. Takže asi taky zkusím vyměnit ten s-blok.

Naposledy editováno 01.06.2012 20:52:41

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2012 v 21:18 | Nahoru | #23
stassek> Jestli se Ti hejbe rozeta,tak bych to spíš viděl na špatný ložisko.Ten silentblok jen tlumí rázy při ubrání a přidání plynu,nevystřeďuje rozetu.

Naposledy editováno 01.06.2012 21:24:06

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

1.6.2012 v 22:14 | Nahoru | #24

davberg píše: stassek> Jestli se Ti hejbe rozeta,tak bych to spíš viděl na špatný ložisko.Ten silentblok jen tlumí rázy při ubrání a přidání plynu,nevystřeďuje rozetu.



já si myslím, že to je oboje. Moto má najeto cca 50tis., z toho já kolem 15, ten s-blok bude určitě dávno vymačkaný (vertikální vůle), ale s tím ložiskem souhlasím taky (horizontální vůle); kolo by mělo být ok, to jsem zkoušel a hýbala se jen celá motorka

Nepravidelné napnutí nového řetězu

2.6.2012 v 07:48 | Nahoru | #25
Osobně bych začal ložiskem a guferem,bude to levnější sranda,než kupovat ten gumovej nesmysl

Nepravidelné napnutí nového řetězu

2.6.2012 v 12:10 | Nahoru | #26
Presne tak, naboj s rozetou je streden na lozisku a ne na silentbloku...

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

2.6.2012 v 23:06 | Nahoru | #27
podle mě je nepravidelné napnutí normální. V uživatelským manuálu k mímu Fazerovi je v kapitole o napínání řetězu jasně napsáno že se má s kolem otáčet až se najde poloha kdy je řetěz nejnapnutější a teprve potom dotáhnout řeťez. Takže je z toho jasný že je to normální.

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

3.6.2012 v 09:21 | Nahoru | #28

Paine píše: podle mě je nepravidelné napnutí normální. V uživatelským manuálu k mímu Fazerovi je v kapitole o napínání řetězu jasně napsáno že se má s kolem otáčet až se najde poloha kdy je řetěz nejnapnutější a teprve potom dotáhnout řeťez. Takže je z toho jasný že je to normální.



Tak v nejakych rozumnych mezich asi jo. Ja mel po vymene taky trochu nerovnomerne napnutej a postupem casu se to srovnalo. Ted, po 33000 km stale OK

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu

4.6.2012 v 08:25 | Nahoru | #29
Jak tak na to hledím, tak pokud je vakl na rozetě, tak je v háji ložisko rozety. Rozeta i s kolem jsou na jedné hřídeli, která je stahuje přes rozpěrky dohromady. Kolo i rozeta jsou uloženy na samostatných ložiscích. Po zamontování to vše dohromady tvoří tuhý celek. Gumový silenblok jen tlumí rázy mezi rozetou a kolem a co se týče "vaklu" (do stran), tak s tím nemá co dělat.
Ložisko rozety přenáší "jen" tahové síly řetězu.
Jak p. Středa napsal, řetězový převod je takový "hrubý" - k tomu bych snad ještě dodal, že on právě svojí pružností dokáže drobné nerovnoměrnosti v chodu převodu vyrovnat. Rětěz, ne p. Středa.
Ještě bych k tomu snad poznamenal, že při výměně ložiska bych se podíval, jak přesně sedí v díře unašeče rozety, jestli uložení není vymačkané...

Naposledy editováno 04.06.2012 10:26:40

(reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu

5.6.2012 v 11:08 | Nahoru | #30
Zdenalbenal> to vymačkání mě nenapadlo, dík prověřím s novým ložiskem
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Motorka A2 35kw pro trpaslíka Suzuki GS 500E, Honda CB 500, Kawasaki GPZ 500, Kawa... sasasasa 29 25.3.2024 v 17:59 mRKEF
Kawa GPZ 500 S, karburátor, stará Š... Kawasaki GPZ 500 blingdoogie 23 9.11.2023 v 09:07 Krautkopf
Poškozený řetěz [1, 2, 3, 4] Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, BMW F 650 CS, K... pajovka 101 14.6.2023 v 06:32 t_freedom
Kawasaki gpz 500s Kawasaki GPZ 500 Novajs45 3 28.5.2023 v 14:22 Novajs45
startovaci rele pali se pojistka Kawasaki GPZ 500 dolezel 9 17.8.2022 v 06:26 dolezel


TOPlist