protože se chystám na pravidelný servis a už dlouho mi vrtá hlavou "záhada" z nadpisu, chci se zeptat tady na fóru, v čem může být problém, příp. co s tím :)
O co jde: když jsem dával novou řetězovku, tak byl řetěz nerovnoměrně napnutý. Od té doby se prakticky nevytáhl (8tis. km), ale to nerovnoměrné napnutí zůstalo: +- cca 1cm.
Čím to může být?
Napadly mě dvě věci - vymačkané silentbloky v zadním kole, nebo pastorek sekundáru (ten si nevzpomínám, jestli jsem měnil nebo ne, ale určitě jsem objednával celou řet. sadu...).
Silentbloky jsou asi hin určitě, protože motorka nejde plynule za plynem při jeho otevření, ale s cuknutím (lanka jsem šteloval, na rukojeti vůle není, resp. je předepsaná).
Naposledy editováno 01.06.2012 14:46:19
2 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu
stassek píše: fafo> jakože někde je průvěs 3,5 a někde 4,5cm. Je to ČZ, ale nemyslím, že je vadný, protože jsem se s tím už u páru lidí u těchhle moto setkal a dělalo jim to i po výměně domněle vadného řetězu (tj. vyreklamovali starý a nový to dělal taky) - tak se na to vyprdli.
Tak to jo Mam uplne jinou masinu a delalo mi to to same. Taky CZ. Kompletne vycistit, promazat, projet oko za okem. A ted je to OK. Ale mel jsem to same.FiZzeR píše: Ložiska v kole, křivý řetězový kola, kousnutej článek (ten spojovací když ho moc slisuješ). Už jsem slyšel i o ohnutým výstupním hřídeli z převodovky.
Řetězová kola to být nemůžou, páč byly měněné s řetězem, článek taky ne - mám spojku... hřídel je přesně to, co jsem nechtěl slyšet to by asi bylo pěkně mastný.
Jinak dělala to i stará řetězovka co tam byla po předešlém majiteli (značku nevim, ale čz to nebyla - vypadala jinak).
Naposledy editováno 01.06.2012 14:48:18
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
Páč u O - kroužkového to někdy vázne v článcích tak, že tohle dělá...když se točí kolem a motorka je na stojánku.
Při jízdě by záběr nebyl plynulý, to bys poznal. Pokud je to normálně v pořádku (a nejsou šišaté kola), mohlo by to být totok.
Docela by mě zajímalo, jestli to někomu dělalo těma silentblokama
Naposledy editováno 01.06.2012 15:23:38
Nicméně pokud tam je nadměrná vůle = nadměrné namáhání (rázy) = možnost vzniku závady za víc peněz, než stojí gumová vložka...
Nestejný průhyb řetězu je chyba pouze v "zúčastněných" součástkách - řetěz, kola a nebo - i ten ohnutý hřídel v převodovce.
Na šišatost jak kterého kola by se dalo usuzovat (pokud by závada byla tam) podle frekvence - malé kolečko se točí rychleji a cukání bych očekával menší...než u rozety...
Tož tak.
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
roztoč kolo a koukni na zuby rozety
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu
Takový problémek měl kamoš na čtyřkulce, tak sme rozetu "středili" od oka (díru vyšudlili flexů), přitáhli šroubama a heftli eletriků...bo mladý chtěl jezdit...
Házení rozety by mělo být v desetině-dvou.
Naposledy editováno 01.06.2012 16:17:29
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
A protože silentblok v zadním kole měl vůli, vypodložil jsem ho a mám dojem, že to teď způsobuje ono kopání.
ale nikdy jsem to rozdělané neměl, třeba kecám
Naposledy editováno 01.06.2012 17:40:59
Zdenalbenal píše: gorkin>Ježíšmarjá!!!
Takový problémek měl kamoš na čtyřkulce, tak sme rozetu "středili" od oka (díru vyšudlili flexů), přitáhli šroubama a heftli eletriků...bo mladý chtěl jezdit...
Házení rozety by mělo být v desetině-dvou.
hele mam to někde na videu jen musím prohrabat compa
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
A k řetězu... Asi jsem to zpočátku s napnutím nové řetězovky přepískl. Běhěm jakš takš šetrného zajíždění jsem to měl vytahané tak nerovnoměrně, že jsem chtěl celou řetězovku hodit do krbu... Ale trochu se to srovnalo a teď mám průvěs 35 - 45 mm, tedy rozdíl jeden cenťák a už to neřeším, jen častěji kontroluju. Zatím 1500 km bez napnutí a žádná změna jak délky, tak nerovnoměrnosti vytahání. Řetěz zvmx od didu. Jednou jsem si jémných rázů do stupaček všiml, ale to bylo po 4h jízdě a to jsem cítil každý kamínek, co jsem přejel
to cukání mě prdí spíš v malých rychlostech, snažím se trochu trenovat na gymkanu a s tou cukaturou je to nahovno. A furt to v malých rychlostech spojčit, to mi myslím spojka brzo poděkuje
Naposledy editováno 01.06.2012 18:20:42
Na dotaz mi pam Středa napsal totok:
Dobrý den,
mírný rozdíl v průvěsu řetězu je vždy - řešíme toto již několik let a
projevuje se na všech řetězech běžných značek (letos jsme měřili na RK, DID,
ČZ) - konzultovali jsme i s několika odborníky/strojaři - řetěz na moto
není přesný převod - jako např. přesnými ozubenými koly - je složen s
velkého množství konstrukčně samostatných článků, které jsou spojeny jakoby
kluzným ložiskem (kde je tolerance pro mazivo) a s určitou tolerancí je tedy
nutno počítat, dtto. se projevuje určitá tolerance při výrobě řet. kol -
opět jsme řešili za poslední roky u většiny výrobců - i např. JT Sprockets,
Chiaravalli, Sunstar apod.
Podobně se projeví drobné odchylky při montáži řetězových kol - jsou
přichycena běžným způsobem uchycení - přední kolečko se nasune s určitou
malou vůlí na drážkovanou hřídel a zadní rozeta je šroubový spoj, který také
není přesně slícován.
U tohoto způsobu řetězového převodu se s určitou nepřesností počítá -
výrobci moto udávají rozpětí, ve kterém se průvěs řetězu může pohybovat
nejen kvůli postupnému opotřebení a řetězu, ale také i kvůli drobným
odchylkám - viz text nahoře. Odlišný průvěs řetězu se samozřejmě způsobí i
provozem motocyklu, kdy jednotlivé prvky řet. sady (kolečko, rozeta, řetěz)
nikdy nebudou mít na 100% stejné opotřebení, protože např. u řetězu nelze
zaručit, že každá jeho část "pochytá" stejnou výši a sumu tahové síly při
všech zrychleních nebo brzděních.
Důležité je, aby odchylka průvěsu řetězu nebyla velká a nepůsobila problémy
při jízdě. Analogicky, jako třeba pneumatika.
Samozřejmě s provozem motocyklu si drobné nepřesnosti také sednou, dtto. si
sednou s těsnící kroužky s bočními destičkami řetězu.
Pokud chcete, můžeme zítra ještě telefonicky probrat, abyste neměl špatný
pocit nebo obavy při jízdě na Vašem moto.
Příjemný a úspěšný den přeje
Adolf Středa
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
Naposledy editováno 01.06.2012 20:52:41
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelné napnutí nového řetězu
Naposledy editováno 01.06.2012 21:24:06
davberg píše: stassek> Jestli se Ti hejbe rozeta,tak bych to spíš viděl na špatný ložisko.Ten silentblok jen tlumí rázy při ubrání a přidání plynu,nevystřeďuje rozetu.
já si myslím, že to je oboje. Moto má najeto cca 50tis., z toho já kolem 15, ten s-blok bude určitě dávno vymačkaný (vertikální vůle), ale s tím ložiskem souhlasím taky (horizontální vůle); kolo by mělo být ok, to jsem zkoušel a hýbala se jen celá motorka
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
Paine píše: podle mě je nepravidelné napnutí normální. V uživatelským manuálu k mímu Fazerovi je v kapitole o napínání řetězu jasně napsáno že se má s kolem otáčet až se najde poloha kdy je řetěz nejnapnutější a teprve potom dotáhnout řeťez. Takže je z toho jasný že je to normální.
Tak v nejakych rozumnych mezich asi jo. Ja mel po vymene taky trochu nerovnomerne napnutej a postupem casu se to srovnalo. Ted, po 33000 km stale OK
1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelné napnutí nového řetězu
Ložisko rozety přenáší "jen" tahové síly řetězu.
Jak p. Středa napsal, řetězový převod je takový "hrubý" - k tomu bych snad ještě dodal, že on právě svojí pružností dokáže drobné nerovnoměrnosti v chodu převodu vyrovnat. Rětěz, ne p. Středa.
Ještě bych k tomu snad poznamenal, že při výměně ložiska bych se podíval, jak přesně sedí v díře unašeče rozety, jestli uložení není vymačkané...
Naposledy editováno 04.06.2012 10:26:40
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Motorka A2 35kw pro trpaslíka Suzuki GS 500E, Honda CB 500, Kawasaki GPZ 500, Kawa... | sasasasa | 29 | 25.3.2024 v 17:59 mRKEF |
Kawa GPZ 500 S, karburátor, stará Š... Kawasaki GPZ 500 | blingdoogie | 23 | 9.11.2023 v 09:07 Krautkopf |
Poškozený řetěz [1, 2, 3, 4] Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, BMW F 650 CS, K... | pajovka | 101 | 14.6.2023 v 06:32 t_freedom |
Kawasaki gpz 500s Kawasaki GPZ 500 | Novajs45 | 3 | 28.5.2023 v 14:22 Novajs45 |
startovaci rele pali se pojistka Kawasaki GPZ 500 | dolezel | 9 | 17.8.2022 v 06:26 dolezel |