globalmoto_kveten





Téma: ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
 
25.1.2012 v 21:37
Neznáte to někdo??


V diskuzi na jednom zahraničním webu mě zaujal obrázek naší ČZ. Byla to diskuze o projektech dvouválců v motokrosu. Také se tam zmiňují o krásném modelu dvouválce ČZ. Nevíte náhodou někdo o tom více???
Tyto snahy ukončil zákaz FIM.
Protože tento směr vývoje byl v tu dobu reálný, tak vznikaly podobné projekty v různých továrnách. Pokud si uvědomíme jak bylo těžké u nás za komunistů něco vyvinout a dotáhnout do ko zdařilého konce, tak se zdráhám uvěřit, že projekt ČZ byl projekt továrny ve Strakonicích. Jestli to nebyla stavba nějakého šikovného nadšence.
Gilera 2x 125cm




Honda




Benelli
vývoj ing Františka Krňávka na podvozku ČZ




Naposledy editováno 28.01.2012 11:31:52

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 23:37 | Nahoru | #1

markus píše: o dovuválcích v mx jsme něco četl, ale nikdy jsem to neviděl, takže dík za foto. jenom by mě zajímalo o kolik vyšší výkon, než u jednoválce


u víceválcových motorů se snáze dosáhne vyšší litrový výkon. Je to dáno tím, má lehčí hmotu která jak bych se správně vyjádřil,... dělá kývavý pohyb. To znamená, že např váha pístu se rozloží z jednoho na dva. Tím se dá dosáhnou vyšších otáček.
Nevýhoda více válcového motoru je hmotnost a ostrý záběr.
Tato vlastnost je patrná také na poměru vrtání válce a zdvihu pístu.
Pokud byl motor dlouho zdvihový - měl delší zdvih pístu jako vrtání dříve na ploché dráze značka JAP (anglický vzor našeho ESA později JAWA) tak motor sice neměl takový výkon ve špici, ale zato měl měkký záběr a tolik nehrabal.
Později se v motokrosu přecházelo na takzvané čtvercové motory. Vrtání bylo sejné jako zdvih pístu.
Nakonec se skončilo u podčtvercových motorů kdy je vrtání větší jako zvdvih.Tím se dosáhne vyšších otáček. Snižování zdvihu a většování vrtání je vhodné do nějakého poměru a pak se ztrácí účinnost. Proto ta cesta na více válcové motory. F 1 jezdívala standartně dvanáctiválce.

Naposledy editováno 25.01.2012 23:39:04

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 01:03 | Nahoru | #2
IvoTregr> Zase u endura a motokrosu jsou dvoutakty lehce nadčtvercové! U čtyřtaktů naopak jsou hodně podčtvercové!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 11:12 | Nahoru | #3
IvoTregr> čekal bych, že dvouválec bude mít vyšší výkon ve vysokých otáčkách a nižší výkon v nízkých otáčkách oproti jednoválci, takže pro motokros je to stejně těžko využitelný. je to taková slepá vývojová větev, jako je třeba dneska Aprilia

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 11:48 | Nahoru | #4

IvoTregr píše: u víceválcových motorů se snáze dosáhne vyšší litrový výkon. Je to dáno tím, má lehčí hmotu která jak bych se správně vyjádřil,... dělá kývavý pohyb. To znamená, že např váha pístu se rozloží z jednoho na dva. Tím se dá dosáhnou vyšších otáček.
Nevýhoda více válcového motoru je hmotnost a ostrý záběr.
Tato vlastnost je patrná také na poměru vrtání válce a zdvihu pístu.
Pokud byl motor dlouho zdvihový - měl delší zdvih pístu jako vrtání dříve na ploché dráze značka JAP (anglický vzor našeho ESA později JAWA) tak motor sice neměl takový výkon ve špici, ale zato měl měkký záběr a tolik nehrabal.
Později se v motokrosu přecházelo na takzvané čtvercové motory. Vrtání bylo sejné jako zdvih pístu.
Nakonec se skončilo u podčtvercových motorů kdy je vrtání větší jako zvdvih.Tím se dosáhne vyšších otáček. Snižování zdvihu a většování vrtání je vhodné do nějakého poměru a pak se ztrácí účinnost. Proto ta cesta na více válcové motory. F 1 jezdívala standartně dvanáctiválce.



Ty jsi odborník....

Víceválec, nemá nižší hmotu, ale kratší zdvih, tudíž nižší pístovou rychlost, při shodných otáčkách....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist