globalmoto_duben_nolan





Téma: ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
 
25.1.2012 v 21:37
Neznáte to někdo??


V diskuzi na jednom zahraničním webu mě zaujal obrázek naší ČZ. Byla to diskuze o projektech dvouválců v motokrosu. Také se tam zmiňují o krásném modelu dvouválce ČZ. Nevíte náhodou někdo o tom více???
Tyto snahy ukončil zákaz FIM.
Protože tento směr vývoje byl v tu dobu reálný, tak vznikaly podobné projekty v různých továrnách. Pokud si uvědomíme jak bylo těžké u nás za komunistů něco vyvinout a dotáhnout do ko zdařilého konce, tak se zdráhám uvěřit, že projekt ČZ byl projekt továrny ve Strakonicích. Jestli to nebyla stavba nějakého šikovného nadšence.
Gilera 2x 125cm




Honda




Benelli
vývoj ing Františka Krňávka na podvozku ČZ




Naposledy editováno 28.01.2012 11:31:52
Předchozí
1 2 3 4
Následující

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 21:46 | Nahoru | #1
Značka

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 21:55 | Nahoru | #2
Tak ten ČZ motor je realita. Pamatuju i z dobového Světa motorů.

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 22:22 | Nahoru | #3
Ta zetka je ve Strakonicích v továrním muzeu. Motor je to hodně konstrukčně zajímavý, ale bohužel kvůli změně pravidel nikdy nedošlo k nasazení do závodu.

2 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 23:03 | Nahoru | #4
o dovuválcích v mx jsme něco četl, ale nikdy jsem to neviděl, takže dík za foto. jenom by mě zajímalo o kolik vyšší výkon, než u jednoválce

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 23:07 | Nahoru | #5

markus píše: o dovuválcích v mx jsme něco četl, ale nikdy jsem to neviděl, takže dík za foto. jenom by mě zajímalo o kolik vyšší výkon, než u jednoválce



Určitě 15% a možná i 20%!

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

25.1.2012 v 23:37 | Nahoru | #6

markus píše: o dovuválcích v mx jsme něco četl, ale nikdy jsem to neviděl, takže dík za foto. jenom by mě zajímalo o kolik vyšší výkon, než u jednoválce


u víceválcových motorů se snáze dosáhne vyšší litrový výkon. Je to dáno tím, má lehčí hmotu která jak bych se správně vyjádřil,... dělá kývavý pohyb. To znamená, že např váha pístu se rozloží z jednoho na dva. Tím se dá dosáhnou vyšších otáček.
Nevýhoda více válcového motoru je hmotnost a ostrý záběr.
Tato vlastnost je patrná také na poměru vrtání válce a zdvihu pístu.
Pokud byl motor dlouho zdvihový - měl delší zdvih pístu jako vrtání dříve na ploché dráze značka JAP (anglický vzor našeho ESA později JAWA) tak motor sice neměl takový výkon ve špici, ale zato měl měkký záběr a tolik nehrabal.
Později se v motokrosu přecházelo na takzvané čtvercové motory. Vrtání bylo sejné jako zdvih pístu.
Nakonec se skončilo u podčtvercových motorů kdy je vrtání větší jako zvdvih.Tím se dosáhne vyšších otáček. Snižování zdvihu a většování vrtání je vhodné do nějakého poměru a pak se ztrácí účinnost. Proto ta cesta na více válcové motory. F 1 jezdívala standartně dvanáctiválce.

Naposledy editováno 25.01.2012 23:39:04

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 01:03 | Nahoru | #7
IvoTregr> Zase u endura a motokrosu jsou dvoutakty lehce nadčtvercové! U čtyřtaktů naopak jsou hodně podčtvercové!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 11:12 | Nahoru | #8
IvoTregr> čekal bych, že dvouválec bude mít vyšší výkon ve vysokých otáčkách a nižší výkon v nízkých otáčkách oproti jednoválci, takže pro motokros je to stejně těžko využitelný. je to taková slepá vývojová větev, jako je třeba dneska Aprilia

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 11:24 | Nahoru | #9

markus píše: IvoTregr> čekal bych, že dvouválec bude mít vyšší výkon ve vysokých otáčkách a nižší výkon v nízkých otáčkách oproti jednoválci, takže pro motokros je to stejně těžko využitelný. je to taková slepá vývojová větev, jako je třeba dneska Aprilia



Aprilia ROZHODNĚ není slepá vývojová větev. Problémem Aprilie je váha a ta je jednoznačně způsobená malými investicemi do vývoje. Dvouválec v lese má (a to i podle S. Merrimana, který ji jezdil) neskutečně klidný, až líný a snadno dávkovatelný průběh. A co je obrovskou výhodou je podstatně klidnější běh, daný rozdělením 4 taktů na půlku... Jenže: není peníz, není láska :(

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 11:36 | Nahoru | #10
bathed> o Aprilii vím celkem kulový, ale řekl bych že její váha není hlavní problém, podle mě její výkon nemá lepší průběh než jednoválec a vyšší celkový výkon málokdo využije. ale nikdy jsem na tom nejel, jenom jsem o ní četl. taky jsem to viděl jezdit na MS v Lokti a v depu jsem si prohlížel tu pokrouceninu, kterou z toho udělal Alfie Smith. navíc vůbec nechápu co tím firma Aprilia sleduje, když s tím několikátou sezónu jezdí MS v MX, ale zatím neprodala ani jeden kus. pro mě je to jenom technická zajímavost, nic víc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 11:48 | Nahoru | #11

IvoTregr píše: u víceválcových motorů se snáze dosáhne vyšší litrový výkon. Je to dáno tím, má lehčí hmotu která jak bych se správně vyjádřil,... dělá kývavý pohyb. To znamená, že např váha pístu se rozloží z jednoho na dva. Tím se dá dosáhnou vyšších otáček.
Nevýhoda více válcového motoru je hmotnost a ostrý záběr.
Tato vlastnost je patrná také na poměru vrtání válce a zdvihu pístu.
Pokud byl motor dlouho zdvihový - měl delší zdvih pístu jako vrtání dříve na ploché dráze značka JAP (anglický vzor našeho ESA později JAWA) tak motor sice neměl takový výkon ve špici, ale zato měl měkký záběr a tolik nehrabal.
Později se v motokrosu přecházelo na takzvané čtvercové motory. Vrtání bylo sejné jako zdvih pístu.
Nakonec se skončilo u podčtvercových motorů kdy je vrtání větší jako zvdvih.Tím se dosáhne vyšších otáček. Snižování zdvihu a většování vrtání je vhodné do nějakého poměru a pak se ztrácí účinnost. Proto ta cesta na více válcové motory. F 1 jezdívala standartně dvanáctiválce.



Ty jsi odborník....

Víceválec, nemá nižší hmotu, ale kratší zdvih, tudíž nižší pístovou rychlost, při shodných otáčkách....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 13:01 | Nahoru | #12

markus píše: bathed> o Aprilii vím celkem kulový, ale řekl bych že její váha není hlavní problém, podle mě její výkon nemá lepší průběh než jednoválec a vyšší celkový výkon málokdo využije. ale nikdy jsem na tom nejel, jenom jsem o ní četl. taky jsem to viděl jezdit na MS v Lokti a v depu jsem si prohlížel tu pokrouceninu, kterou z toho udělal Alfie Smith. navíc vůbec nechápu co tím firma Aprilia sleduje, když s tím několikátou sezónu jezdí MS v MX, ale zatím neprodala ani jeden kus. pro mě je to jenom technická zajímavost, nic víc



MX pro ně neznamená NIC! Zásadní je jednoznačně enduro a supermoto. Tam normálně prodávají a ne málo. A váha je u ní zcela zásadní problém....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 15:44 | Nahoru | #13

bathed píše: MX pro ně neznamená NIC! Zásadní je jednoznačně enduro a supermoto. Tam normálně prodávají a ne málo. A váha je u ní zcela zásadní problém....



když pro ně motokros NIC neznamená, tak proč ho teda jezděj? to jsou padlí na hlavu?

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 17:40 | Nahoru | #14
Vím

1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 17:50 | Nahoru | #15
podle tohodle článku se asi nějakou dobu prodávala v USA, možná že se pořád prodává. s plnou nádrží by měla mít nějakých 113 kg, což úplně normální hmotnost

http://www.dirtrider.com/reviews/motocross/141_0909_first_test_ride_2009_aprillia_450_mxv/index.html

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 18:49 | Nahoru | #16

markus píše: když pro ně motokros NIC neznamená, tak proč ho teda jezděj? to jsou padlí na hlavu?



Myslíš v objemu prodaných kusů :)))) . Přemýšlej.... Ty budeš asi chytrolín, viď? :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 18:59 | Nahoru | #17

markus píše: podle tohodle článku se asi nějakou dobu prodávala v USA, možná že se pořád prodává. s plnou nádrží by měla mít nějakých 113 kg, což úplně normální hmotnost

http://www.dirtrider.com/reviews/motocross/141_0909_first_test_ride_2009_aprillia_450_mxv/index.html



113 kg u 450ky na motokros je dost! Jednoválce mají 100-102 kg!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 19:11 | Nahoru | #18

AKRO píše: 113 kg u 450ky na motokros je dost! Jednoválce mají 100-102 kg!



ale suchý..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 19:12 | Nahoru | #19

bathed píše: Myslíš v objemu prodaných kusů :)))) . Přemýšlej.... Ty budeš asi chytrolín, viď? :)



nerozumim co tím myslíš, přestože jsem chytrolín

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 19:21 | Nahoru | #20

markus píše: ale suchý..



Přesně tak, bez paliva a náplní!

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 19:44 | Nahoru | #21
krásná tovární prototypová čz kartery lité magnesium úhledná a kompaktní stavba celého stroje kdysi dávno jezdil pan Čížek jawu 500ohc v ME motokrosu a velmi dobře, dvouválce do v skutečně vynikají v endůru příjemnou charakteristikou podobnou elektromoru lineární přenos výkonu obzvláště ve výjezdech má lepší trakci výbornou ukázkou je honda africatwin kdo měl šanci to vyzkoušet v těžším terénu dá za pravdu jinak aprilia je zajímavý nicméně velmi nákladný počin trpící řadou nemocí myslím že v MX je to bez šance v enduru to ale dosáhlo pozoruhodných úspěchů myslím že to má budoucnost hlavně u 2taktů

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 19:54 | Nahoru | #22

markus píše: nerozumim co tím myslíš, přestože jsem chytrolín



kolik si myslíš že v celkovém objemu prodaných kusů tvoří u jakékoliv firmy prodej MX modelů? Nakolik je tahle oblast pro tyto firmy zásadní? U japončíků jsou to sotva zlomky procent, u KTM, Husquarny je to údajně někde kolem 10-15%. Všichni 4 japonci mají obsažené celé portfolio motocyklů - od skůtrů, přes supersporty až po choppery....... Pro firmy jako jsou zmíněné KTM a Husquarna je naprosto zásadní prodej motocyklů v enduru a supermotu, tvořící až 80%. Aprillia to takhle má postavené v offroadu, který ale není jejich hlavní doménou. Těch dvouválců se prodává relativně hodně do endura, ale na naše poměry mraky na supermoto, které je v Itálii velice populární. To jak byly a jsou pro vlastní firmu podstatné tyhle dvě disciplíny v té vrcholové podobě, potvrzuje fakt, že v enduru BYL (už před dvěma roky ale pozice vyklidil) a v supermotu stále je funkční oficiální tovární tým, stejně jako v SBK. Připomínám ještě, že tahle dle tebe "slepá ulička" je úřadujícím mistrem světa v královské S1 supermoto kategorii. V motokrosu nikdy v novodobé historii Aprillia jako fabrika oficiálně nepůsobila. Tuhle roli pro ně hraje privátní JK MX team, který má sice plnou tovární podporu, ale všechno je postavené na normální komerční bázi. V tom je proti třeba takové KTM v MX GP jako chudý příbuzný....

Tohle vlákno ale nebylo vůbec o nějakých marketingových postupech a nebo o obchodní politice jednotlivých značek. Bylo o dvouválcích, které já na rozdíl od tebe rozhodně nepovažuju za slepou uličku. Aprillia tady vychází ze svých silničních modelů a ze zkušeností z nich. Že to není úplně to pravé ořechové je holý fakt, ale to nic nemění na tom, že Aprilka je v offroadu průkopníkem. Dvouválec se vyznačuje podstatně nižšími vibracemi, tendencemi z "zakopnutí" a průběh dávkování výkonu a kroutícího momentu. Nepotřebuje žádné "zbytečné" vrtění "zbytečnými" komponenty v motoru, protože nepotřebuje vyvažovák. A v neposlední řadě má motorka podstatně níž těžiště, než ostatní 4T pařezy (ty ale jezdíš 2T a dvacku k tomu, takže tě tohle netrápí). Co ale ve větším úspěchu téhle koncepce brání, je síla kapitálu. Kdesi jsem se dočetl, kolik stálo Yamahu "obrácení" motoru u 450. Pmamatuju si, že to číslo bylo šílené a já si ho netroufám reprodukovat. Co ale je věc víc než jistá je fakt, že kdyby tyhle prachy měla do svého vývoje Aprillia a strčila je do svého dvouválce, byl by ve výsledcích dneska úplně někde jinde.... a to i v MX.

A k váze? Když ji jezdil ve WEC Stefan Merriman, měla podle odhadů expertů cca. o dvacet kilo víc, než lehkonohá konkurence. Když jsem to viděl na trati, připadala mi ta motorka oproti jiným jak linkový autobus (ostatně, byla podobně tichá) mezi horskými koly.....

PS: chytrolína si neber osobně

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:01 | Nahoru | #23
bathed> Stejně si, ale myslím, že na motokros a enduro stačí jednoválec, pokud je samozřejmě výkonný! Dvouválec bude vždy dražší a těžší! Na Supermoto je dvouválec lepší a výkonnější, to máš pravdu!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:08 | Nahoru | #24
AKRO> dvouválcům v obou kategoriích uškodil ten víc než dvacetiletý zákaz. Věř mi, že být v té koncepci nainvestováno co by jenom polovina peněz, nacpaných za ty roky v jednoválcích, vypadal by offroad dneska úplně jinak..... Ostatn s dvouválci před zákazem koketovali i všichni čtyři japončíci. ..... Oni dobře věděli proč!

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:14 | Nahoru | #25
Ještě doplním k tomu dlouhému článku: furt se mi v hlavě motalo, co JK jezdilo dřív! Už jsem si vzpomněl - Kawasaki! V jejich barvách vyhrál svůj poslední titulmistra světa Seb Tortelli. Bylo to v roce 98, kdy ho v 250 v posledním závodě doslova ukradl Evertsovi. Hned na to pak odešel na dlouhé roky do ameriky. JK ale tehdy sídlili v Holansku. Po smrti zakladatele se tým přestěhoval do itálie a ...... začal místo Kawy jezdit Aprillii......

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:18 | Nahoru | #26
Včko od aprilie chápu jako marketingový pokus odlišit se stejně jako třeba husaberg
od 09ky nemyslím že by vývoj 2válců nějak ustrnul pokračoval v silničních disciplínách

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:25 | Nahoru | #27
[quote=bathed]AKRO> Může být, v těch 125kách se už začaly 2V dělat, ale FIM to zakázala, zřejmě z finančních důvodů. Nakonec ještě koncem 60tých let nebyl spor, jestli jednoválce nebo dvouválce rozhodnutý, pak se to zlomilo směrem k jednoválcům, kvůli lepšímu ovládání, váze a v té době, na dnešní poměry k nekvalitním podvozkům, kde už 40 koní bylo moc a vyšší výkon by byl spíš na škodu. Je pravda, že tehdejší zkušenosti nejde přenášet do dnešní doby, bez nového vyzkoušení a dnešních poznatků! Stejně si, ale nejsem jistý, zda by dvouválce v Enduru a Motokrosu byl přínos! Myslím, že s vyjímkou nejnižší třídy je tam výkonu dost!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:31 | Nahoru | #28

AKRO píše: [quote=bathed]AKRO> Může být, v těch 125kách se už začaly 2V dělat, ale FIM to zakázala, zřejmě z finančních důvodů. Nakonec ještě koncem 60tých let nebyl spor, jestli jednoválce nebo dvouválce rozhodnutý, pak se to zlomilo směrem k jednoválcům, kvůli lepšímu ovládání, váze a v té době, na dnešní poměry k nekvalitním podvozkům, kde už 40 koní bylo moc a vyšší výkon by byl spíš na škodu. Je pravda, že tehdejší zkušenosti nejde přenášet do dnešní doby, bez nového vyzkoušení a dnešních poznatků! Stejně si, ale nejsem jistý, zda by dvouválce v Enduru a Motokrosu byl přínos! Myslím, že s vyjímkou nejnižší třídy je tam výkonu dost!



Tady nejde o výkon. Jde v prvé řadě o linearitu průběhu. A v téhle disiplíně je výhoda dvouválce jasná.....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:41 | Nahoru | #29
[quote=bathed]Tady nejde o výkon. Jde v prvé řadě o linearitu průběhu. A v téhle disiplíně je výhoda dvouválce jasná.....[/quote

To by ovšem musely dvouválce dokázat! Myslím, že se jim to ještě hodně dlouho nepodaří!

1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

26.1.2012 v 20:43 | Nahoru | #30
enduro se dneska jezdí jako motocross furt full gas polety ve vzduchu a na nějakou trialovou techniku se už moc nehraje takže výhody dvouválce zcela zanikají ve spoustě nevýhod
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist