globalmoto_kveten





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...

Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.6.2009 v 09:30 | Nahoru | #1
Padre58> Čau Michale! Jak jsi dopadl na Panonii? Nejprve k tomu množství oleje: pokud jsi pouze vylil 325ml a v Suzuki Ti řekli o skoro 100ml více je to opravdu zarážející, ale je možné, že se Ti nepodařilo vylít úplně všechen olej, který v tlumičích byl. Ono je potřeba tou vidlicí trochu zapumpovat, aby se dostala většina oleje ven a při nalévání nového je mnohem lepší postupovat podle manuálu a měřit vzdálenost hladiny od horní hrany trubky při zcela roztažené vidlici...
Potom je tu otázka statického propružení: zadek máš malinko tvrdší, nastavení s jezdcem by mělo být na obou koncích stejné. Jinak ta hodnota je naprosto individuální a neexistuje něco jako jediná správná míra. Celé nastavování podvozku se odvíjí od Tvých potřeb a pocitů při jízdě a je potřeba dodržovat jen některá obecná pravidla, jako je to, že pružení a tlumení by se mělo chovat (pohybovat stejně rychle) vpředu jako vzadu. Takže co je pro jednoho příliš tvrdé, může být pro jiného naopak ještě pořád měkké. Já vím, že Ti tahle rada asi moc nepomůže, ale na dálku asi neumím nic lepšího.

Naposledy editováno 22.06.2009 09:58:09

(reakce na) Nastavení tlumičů

26.6.2009 v 18:40 | Nahoru | #2
Jakub od X-bikers> Ahoj, díky moc za radu. Já jsem to nakonec tak udělal, že jsem to úplně rozebral a nakonec jsme z těch vidlic vylili 1,5 litru, tudíž někde se stala chyba jako hrom.. Nicméně už je vše ok a mi se jede výborně.. Pannonie byla naprosto úžasná a je to jako droga Bohužel nám 2,5 dne ze 4 pršelo, takže jsem se to učil na vodě.. První den jsem nejezdil.. Druhý den jsem to vytáhnul odpoledne a dal jsem 2:38n na polosuché trati. Třetí den jsem to vytáhnul a na čisté vodě jsem zajel 2:35.. A ve čtvrtek jsme už jezdili na suchu a coural jsem se po trati V závodě na 7 kol jsem startoval z 15. místa a dojel jsem 6. s časem 2:13,7.. 5 kol jsem se trápil za Triumphem, a nakonec mi 5. místo uteklo o 3 desetinky vteřiny. Ale i tak jsem byl nadšen, protože to byl úžasný zážitek a můj první pořádný závod, který mi trochu vyšel
Takže Pannonie úžasná a už teď se těším až se tam zase vrátím
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist