1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) "šťastní" majitelé BMW - věčně aktuální téma
Medved píše: A uz jsme tam zase ... kratka odpoved: ne. Dlouha odpoved: opravdu ne.
Ono prave ze to 'udrzeni letadla ve vodorovnem (ani jinem) letu' nema s rozdilnou hustotou vzduchu pod a nad kridlem nic spolecneho - krome jineho proto, ze zadny rozdil hustoty vzduchu pod a nad kridlem, ktery by drzel letadlo ve vzduchu, neexistuje.
Tak si přečteme ještě jednou a pořádně cos napsal že slečna řekla. A začala rozdílem tlaku, nikoliv hustoty. Argumentoval jsi hezky, ale k něčemu, co jsem nenapsal. Nemluvě o tom, že právě komplexní teorie dějů okolo křídla za letu se od dob tvého studia poměrně pozměnila (nebo resp. zpřesnila, co vím, nedávno jsem o tom narazil právě na pěkný odborný článek, ale dohledávat ho po mě prosím nechtěj ).
Teorie deju (nejen) kolem kridla za letu se meni neustale. Necim se ti novi teoreticti fyzikove musi zivit. To ale neznamena, ze se nejak meni zaklady - Newtonovy zakony stale plati. Ty nove zkoumane deje spadaji do fyziky meznich vrstev (i o tom jsem se zde zminoval) a podobnych fyzikalnich oboru, jsou jich desitky. Spolecne maji to, ze nemaji zhola nic spolecneho s podstatou toho, proc letadlo muze letat - coz je to, o cem tu diskutujeme. Velmi zjednodusene receno - Newton popsal, jak se chova letadlo za idealnich podminek (idealni profil kridla, idealni vrstveni vzduchu, laminarni proudeni, ...) a teorie meznich vrstev (a dalsi obdobne teorie) se ono idealni chovani snazi zpresnit tim, ze na zakladni Newtonuv popis deje aplikuji "teoretizovane" poznatky z experimentu.
Naposledy editováno 10.07.2023 08:46:16