1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) "šťastní" majitelé BMW - věčně aktuální téma
SLEEPER píše: Medvede pockej, kdyby prodeni vzduchu kolem kridla letadla bylo stejne, pak letadlo vubec nemuze letet. :)
Vztlak (sila ktera prekona tihu letadla) vznika prve kvuli rozdilu rychlosti proudu nad kridelm a pod nim....
Medved píše: Je malo veci, kterymi jsem si jist. Ale tady proste nemas pravdu.
Ted uplne nemam cas to dukladne zkoumat, ale vypada to, ze to vazne neni tak jednoznacne, jak se muze zdat. :)
Nad křídlem se vzduch pohybuje vyšší rychlostí než pod křídlem, tedy nad křídlem je
menší tlak a rozdíl tlakových sil na spodní a horní plochu křídla dává výslednou
vztlakovou (a odporovou) sílu.
Tato argumentace je v podstatě v pořádku, problém je, jak zdůvodnit rozdílnou rychlost
vzduchu pod a nad křídlem. Dnes již jen výjimečně, ale stále, můžeme najít dva základní
způsoby, oba chybné
.
Vzhledem k asymetrii křídlového profilu musí vzduch nad horním povrchem urazit větší
vzdálenost, a proto musí letět vyšší rychlostí.
Tento výklad předpokládá, že molekuly vzduchu musí nad křídlem i pod křídlem
proletět za stejný čas. Ale k tomuto předpokladu není vůbec žádný důvod a je zcela
neobhajitelný. Ve skutečnosti vzduch nad křídlem doopravdy letí rychleji, ale mnohem
rychleji, než by odpovídalo teorii stejného času.
zdroj
Kdyz bude dnes cas, jeste na to mrknu, ale vazne to vypada, ze za vznikem vztalkove sily jsou pouze rozdilne tlaky pri stejne rychlosti proudeni.
Tzn, ze se to uci uplne blbe a prislo mi, ze to nejde moc realne obhajit.
Jak jsem psal, podivam se na to jeste. :)