1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) "šťastní" majitelé BMW - věčně aktuální téma
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) "šťastní" majitelé BMW - věčně aktuální téma
PetrL3 píše: oioi01> přesně tak. Rozdíl tlaků.
Tohle je o dost horsi, nez kdybys udelal hrubku. To opravdu boli. Zvlast, kdyz jsi mi kdysi tvrdil, ze mas technicke vzdelani. A nechavas oioioioije setrvavat v bludech.Vetsina z vas, jak se tu dohadujete o difuzorech, ejektorech a jinych picovinach, motate dohromady dve veci. Vztlak a 'prisavny efekt'.
<naucne okenko fyziky pro druhou tridu>
Vztlak (spravneji 'vztlakova sila' - v nasem pripade dynamicka vztlakova sila) je dusledkem tretiho Newtonova zakona - princip akce a reakce. Akci je usmerneni vzduchu pohybujicim se predmetem a reakci je sila, ktera se snazi akci vyrovnat. Takze kridlo (nejen letadla) pri vhodnem profilu a vhodnem uhlu nabehu vytvori pri pohybu v realnem prostredi vztlakovou silu, ktera pusobi proti smeru gravitacniho zrychleni (a zveda napr. letadlo do vzduchu), anebo naopak pusobi ve smeru gravitacniho zrychleni (a pritlaci napr. auto k silnici). Zadne tlaky a svetle vysky podvozku tu nehraji roli, protoze Bernoulliho rovnice plati pouze v uzavrenem prostoru.
Naopak prisavny efekt vznika tim, ze v dostatecne omezenem prostoru - napriklad pod autem, ktere ma minimalni svetlou vysku, vhodny profil podvozku a karoserie a prostor pod autem ma utesneny (zname 'sukne' v F1), uplatni se do jiste miry Bernoulliho rovnice - vzduch pod autem je prinucen proudit rychleji nez vzduch nad autem, tim dochazi k rozdilu tlaku nad a pod autem a vznika 'prisavny efekt'.
</naucne okenko fyziky pro druhou tridu>
Naposledy editováno 04.07.2023 07:53:04