globalmoto_duben_nolan





Téma: Je tu někdo strojař?
23.2.2011 v 18:21
Zdar borci

Sháněl jsem co nejpodobnější jehlová ložiska do přepákování..
Podařilo se mi najít SKF HK-20/30FBJ za 38kč kus
Ale mají o milimetr menší vnější průměr 20-26-30 místo 20-27-30
Za každou cenu to tam chci nabastlovat a ušetřit za sadu 1400kč

A potřebuju od vás poradit, jak nejlépe tu milimetrovou mezeru vymezit..
-Jestli to stačí nalepit na lepidlo(ale to už se mi zdá moc 1 mm)
-nebo zalapovat a vystružit
-nebo nějaká vložka

Za rady všem moc dky!

Předchozí
1 2
Následující

(reakce na) Je tu někdo strojař?

23.2.2011 v 23:49 | Nahoru | #31

nazlobenej píše: bady17> Opravář to udělá,výměnář a pásový dělník nikoliv.



jsem obráběč kovů

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 09:26 | Nahoru | #32
Sofía> Na těchto stránkách INA jsem byl ale nějak jsem to přehlídl..To je přímo výrobce atypů ložisek?
Jinak byl jsem se zeptat přímo v prodejně SKF bylo mi řečeno že konkrétní ložisko mají skladem, ale stojí 425Kč 1ks je to přímo na Japonské motorky ..
A to o milimetr menší 40kč no prostě výsměch
Zatím se přikláním ktá vložce... že by se udělala o pár setin menší a pak se tam vlepila ..
Napadlo mě ještě sehnat 0.4mm plech vystřihnout potřebný rozmět a stočením vyrobit tak vložku ? rozmite jak to myslím...

Naposledy editováno 24.02.2011 09:50:46

(reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 09:47 | Nahoru | #33

Sofía píše: Prosím celou tu diskuzi jsem nečet, ale dvě věci bych rád napsal:

Udělat futro s 0,5 mm stěnou na soustruhu i s přislušnýma tolerancema není takovej problém, ale nakonec ho tam při montáži dostat v pořádku je větší oříšek

Dávat vůli 1 mm na lepidlo je dle mě úplný nesmysl...teď mě tu bude jistě mnoho lidí kamenovat, ale napsat to musim...když si uvědomíme tloušťku vnějšího kroužku pod jehlou, tak je velmi malá, proto je nutno tato ložiska pečlivě zalisovávat...vzhledem k velikosti Hertzových tlaků na dotykových přímkách jehličky a kroužku zjistíš, že pokud to dáš na lepidlo (které je v porovnání s kovem povrchově měkčí), tak se ti tam ten kroužek bude více deformovat v dotyku s jehlou, protože nebude podepřen poměrně tužším povrchem tvořeným dírou z přesahem, což povede k vyšším deformacím v oblasti dotyku jehly a kroužku a rychlému opotřebení ...podobná věc se nedávno řešila na rypadlech povrchových dolů na mostecku u ložisek točen těchto strojů na průměru 16,5m

Zkoušel jsi též specialistu na výrobu jehlových ložisek INA ???



Aha jj chápu Máš pravdu, tak-že lepidlo vylučuji a považuji za naprosto bezpředmětné

Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 09:59 | Nahoru | #34
na futru se stenou 0,5mm nevidim nic zvklastniho, jen bude muset byt volne, ne na nalisovani +lepidlo , dost mozna bych udelal diru, uz v soustruhu nalisoval lozisko a pak obrobil vnejsi povrch, ale 0,5mm stena umi v tomhle zatopit, kdyz to bude nalisovane moc fest tak pri poslednich sponach to nekde praskne:)

no je to dost prace a nejistej vysledek, stravis na tom dost mozna vic nez hodinu a jestli je mezi nima 400kc rozdil tak ta prace navic bude nejspis drazsi... a navic to reseni futro+lepidlo taky nebude zrovna idealni, budes si nadavat az to budes delat znovu.. nebo ten po tobe...

(reakce na) Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 11:42 | Nahoru | #35
Android.wr>

INA...teď mě možná někdo z "pamětníků" poopraví...byl a je evropským specialistou na jehlová ložiska...v půmyslové praxi když řekneš po Evropě "jehlový ložisko" okamžitě se iniciuje v hlavně každého "INA". SKF v tomto směru hraje tak trochu "druhé housle"...

...ale abych se vrátil k dotazu: INA vyrábí krom jehliček taky speciální ložiska pro automobilový průmysl (napínací kladky rozvodových řemenů, ložiska vodních čerpadel aj.), ale protože jsem podobný problém zatím neřešil, nemohu poradit nic jiného, než se na ně obrátit...je možné že dělají ložiska se setjným určením do evropských moto...

...dále bych jen doplnil: toto složení s jehlama je i z hlediska tribologie strašně nevděčný, neb se jedná o reverzní pohyb v malých úhlech natočení, při rázech a stochastické sekvenci zatěžování hodně malými rychlostmi...tedy jednodušeji řečeno...ať toto ložisko namažeš sebelíp, tak pojede stejně částečně na sucho, protože z hlediska mechaniky tekutin tam nedonutíš mazivo vytvořit kompaktní kapalinný film a tedy opravdové kapalné tření...ale to už je zase jiná pohádka...

...co se týče stáčené vložky: už jsem na to myslel prve, protože se to tak průmyslově občas dělá v některých případech (snížení radiálních a tangenciálních napětí po zalisování a tím možnost ztenčení tloušťky lisované stěny...resp též pro optimalizaci deformací či stavu napjatosti spojovaých prvků při předpětí), ovšem technologie přípravy je následující: v prvé řadě musíš rozhodnout, zda to má být z "měkké" oceli, nebo zda je to nutno kalit nebo jinak zušlechťovat...

...pokud to má být bez kalení, tak se to dělá tak, že se "přesně" určí potřebná tloušťka stěny budoucího pouzdra (i s přídavkem na plastickou deformaci při stáčení) a potřebná délka polotovaru, tloušťka se "přesně" připraví na magnetce a následně se na přípravku dostatečně přesně stočí...

...pokud má být kalené, tak stačí stočit plech s přídavkama na obrobení, zakalit a následně oba povrchy obrousit...jenže toto nelze aplikovat na pouzdra o tloušťce stěn kolem 0,5 mm, protože když vemeš velikost potřebné prokalitelnosti, přidáš prokalení přídavku na výsledné obroušení a zahrneš do této úvahy fluktuaci materiálových vlastností povolené normou, tak se zcela určitě i po popouštění dostaneš do stavu, kde bude celá ta piditloušťka stěny prokalená skrz, bez houževnatého jádra...což bude sice strašně krásné v tom, že to bude úžasně tvrdé, ale zároveň by Ti stačilo se na to z dálky křivě podívat a okamžitě to praskne, neb to bude strašlivě křehké

...a pozn. k montáži: pokud se rozhodneš nakonec pro variantu stáčeného futra, tak montáž se provádí tak, že se ta spára natočí o 90 deg vůči majoritnímu vektoru namáhání.

...z toho co jsem právě uved je nejspíš patrno, proč jsem toto prve neuved, neb je to nejen technologicky, ale též konstruktérsky náročné řešení

Přeji hodně úspěchů při řešení a doufám, že se s námi nakonec podělíš o výsledky a zkušenosti.

Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 12:05 | Nahoru | #36
A co KOYO BTM2030-1 ? Má rozměry 20x27x30.... to by tam nešlo ?

Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 12:35 | Nahoru | #37
http://www.dimensor....30-z-000-000793.html

ma take rozmery 20x27x30

Naposledy editováno 24.02.2011 12:35:46

1 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 15:23 | Nahoru | #38
Pane jóó... dvouřadé jehličkové ložisko IKO s přesným rozměrem o 286kč levnější neš SKF..
hmmm že jsem na to nekápl dříve. Vzhledem k náročnosti popsaného řešení mého problému si říkám jestli by táhle varianta nebyla nakonec úplně nejlepší.
4ks ložisek TA20/30 Z+6ks gufer DS 20274= 920Kč
ušetřeno 1030Kč
Clapi dík moc za ochotu Hodně jsem se dozvěděl ,dost jste mi pomohli
a myslím že tohle vlákno pomůže i ostatním při řešení podobného problému.


Prodejny IKO

Naposledy editováno 24.02.2011 15:56:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 15:47 | Nahoru | #39
Android.wr> No ono to IKO vzhledem k rozmerum dvourade nebude, asi tam maji jen ilustracni foto.

(reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 15:58 | Nahoru | #40

petrvtr_new píše: Android.wr> No ono to IKO vzhledem k rozmerum dvourade nebude, asi tam maji jen ilustracni foto.



AHA no hlavně že teta bude

1 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 16:30 | Nahoru | #41
Ideální fuška na noční
Už jsem kolikrát řešil takovýhle záludnosti.A 0,5 je ještě v pohodě.
Sám jsem si opravoval přepákování,udělal jsem na soustruhu pouzdro b-20 D-25 d-23,7
Nejdřív jsem vytočil pouzdro 25,012 a to nalisoval.Pak vnitřní průměr vyhruboval a vyhladil kudlama a nakonec výstružník.Šlape to bezvadně a bez vůlí.
Žádný tlaky,odpory a namáhání atd jsem teda neřešil a funguje to parádne.
Přeci jen ještě nemám tolik praxe.
Až to bude zlobit a určitě to nějakej pátek potrvá ,tak to opravím znova a znova zadarmo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 16:43 | Nahoru | #42

Ondrero píše: Ideální fuška na noční
Už jsem kolikrát řešil takovýhle záludnosti.A 0,5 je ještě v pohodě.
Sám jsem si opravoval přepákování,udělal jsem na soustruhu pouzdro b-20 D-25 d-23,7
Nejdřív jsem vytočil pouzdro 25,012 a to nalisoval.Pak vnitřní průměr vyhruboval a vyhladil kudlama a nakonec výstružník.Šlape to bezvadně a bez vůlí.
Žádný tlaky,odpory a namáhání atd jsem teda neřešil a funguje to parádne.
Přeci jen ještě nemám tolik praxe.
Až to bude zlobit a určitě to nějakej pátek potrvá ,tak to opravím znova a znova zadarmo



Tak teď zas nevím... asi ještě obejdu pár známích se soustruhama..

(reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 16:49 | Nahoru | #43

Android.wr píše: Tak teď zas nevím... asi ještě obejdu pár známích se soustruhama..



soutruzil sem uz kde co... ale myslim ze tech par usetrenejch korun za to nestoji...

1 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 17:01 | Nahoru | #44
Vyvložkovat ocelovým páskem obtočeným kolem ložiska.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 17:04 | Nahoru | #45

Foreb píše: Vyvložkovat ocelovým páskem obtočeným kolem ložiska.



Na to jsem myslel taky... asi jedno ložisko koupím a vyzkouším to

1 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 17:13 | Nahoru | #46
...a ještě jsem zapoměl do předešlého románu připsat jednu myšlenku...

...když to vemem jako modelovou situaci, tak vemeš plech 0,4, což po stočení může udělat až vůli 0,2 mm v díře...což znamená že to může být až 0,1 mimo osu, pokud se to zrovna nepovede...

...pokud budeš točit to pouzdro z plechu bez velmi sofistikovaných jednoúčeláků, tak zcela bez diskuze ty okraje u spáry rozhodně nebudou rádiusové tak, jak mají být...takže sice tam třeba násilím to pouzdro s tim ložiskem dostaneš, zalepíš, ale už celkěm nemáš šanci zajistit, že bude to ložisko v ose, kde má být...bohužel nevím jak je to u tohoto moto ani která ta ložiska tam měníš, ale všeobecně je tam vždy nějaká vidlice (nebo dvě separátní táhla typu "ojnice"), u které v každé větvi je jedno ložisko, ovšem objema tima ložiskama má procházet společný čep, a proto musí být striktně souosá...doufám že jsem byl pochopen

...tedy variantu s plechem 0,4 bych taky rychle opustil a vyrazil na nákup do IKO

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 17:41 | Nahoru | #47

Sofía píše: ...a ještě jsem zapoměl do předešlého románu připsat jednu myšlenku...

...když to vemem jako modelovou situaci, tak vemeš plech 0,4, což po stočení může udělat až vůli 0,2 mm v díře...což znamená že to může být až 0,1 mimo osu, pokud se to zrovna nepovede...

...pokud budeš točit to pouzdro z plechu bez velmi sofistikovaných jednoúčeláků, tak zcela bez diskuze ty okraje u spáry rozhodně nebudou rádiusové tak, jak mají být...takže sice tam třeba násilím to pouzdro s tim ložiskem dostaneš, zalepíš, ale už celkěm nemáš šanci zajistit, že bude to ložisko v ose, kde má být...bohužel nevím jak je to u tohoto moto ani která ta ložiska tam měníš, ale všeobecně je tam vždy nějaká vidlice (nebo dvě separátní táhla typu "ojnice"), u které v každé větvi je jedno ložisko, ovšem objema tima ložiskama má procházet společný čep, a proto musí být striktně souosá...doufám že jsem byl pochopen

...tedy variantu s plechem 0,4 bych taky rychle opustil a vyrazil na nákup do IKO



JJ rozumím docela dobře , jsem vděčný tobě za tyto cenné informace!-které mi určitě ušetřily čas i peníze.Nebudu už dále špekulovat a jedu pro ložiska IKO
Dík moc chlape jde vidět že víš o čem mluvíš dám na tebe

*
Ten plech 0,4 -ptoto,protože jsem měl pocit že 2 setiny musí pro lepidlo stačit ...
Opravdu je setina moc- vyosení pro jehličkové ložisko? Kdybych ty ložiska lisoval už s osou která jimy prochází možná, by se mi podařilo tuto odchylku minimalizovat..?
Na tom přepákování.... sice nevím jaké tam jsou tlaky jak moc jsou ty loziska zatěžována je opravdu lepší udělat to bez vůlí ale setina by se snad vsákla.. možná by se ložiska vysypaly dřív ...

Naposledy editováno 24.02.2011 18:16:24

(reakce na) Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 20:16 | Nahoru | #48
Android.wr>

Ted přesně nechápu co tim chtěl autor říci ...máš pravdu, že 2 setiny tedy 0,02 mm tomu lepidlu stačí nebo dokonce ho některá lepidla přímo vyžadují, ovšem pokud dáš plech 0,4 mm a potřebuješ vystavit 0,5 mm , pak se nejedná o setinu, ale o desetinu mm tedy 0,1 mm ...a to už je na nesouosost sakra dost...(5 setin na plochu pouzdra + stranu)

...jen pro zajímavost, když potřebuju přivařit nějaká pouzdra, matice nebo typická aplikace dveřních pantů do osy, tak jima protáhnu vhodný nástroj jako vodící prvek (hladkou tyč, trubku nebo závitovku) s minimálníma vůlem, jenže jak se to občas při svařování pokroutí, nejde tento přípravek už standartně vyndat nebo opatrně vyklepat a musím ho například rozříznout mezi těma přivařenejma prvkama a demontovat ho po kouskách (pracuju na kusové výrobě) ...po přeměření před následným obrobením je ta úchylka běžně v oblasti 0,1 až 0,2 mm a je to hodně znát...

...takže abych neplácal jen kraviny, tak katalog ložisek FAG starší provenience udává mezní toleranci souososti pro Tvůj konkrétní případ cca na 0,01 až 0,02 mm dle zvolené přesnosti a vůle v ložisku...což je v překladu jedna až dvě setiny ...úzce to souvisí s pojmem "naklopitelnost" ložiska, která je zrovna u jehel strašně malá, díky podélné kontaktní přímce valivého elementu a kroužku...

...a když se ještě vrátím k už uzavržené variantě s lepidlem...při vůli 1 mm si už vůbec nedokážu při lepení představit polohování na souosost...

...nic, to už plácám...šupajdi do IKO pro ložiska a ať se zadaří

Je tu někdo strojař?

24.2.2011 v 23:51 | Nahoru | #49
Teda ..je fakt, že jen hledím .. ty nebudeš jen tak obyčejnej
Dík moc za informace a už teda nebudu nic vymýšlet utvrdil jsi mě

Je tu někdo strojař?

25.2.2011 v 07:04 | Nahoru | #50
Ale v prodejnach se stresni krytinou, jak jsi sem daval odkaz je pravdepodobne mit nebudou

(reakce na) Je tu někdo strojař?

25.2.2011 v 11:04 | Nahoru | #51
Android.wr> Nic bych nebrousil, nekalil, nestáčel. Pokud máš spáru presne 1mm, sehnal bych ocelový pružný pásek tloustka 0,5mm, ochladil ložisko v mrazničce, nahřál něčím trochu díru, pásek rukou obtočil kolem ložiska a mělo by to jít lehce zastrčit. Necháš to schládnout a je to na fest, pohoda.

Je tu někdo strojař?

25.2.2011 v 11:42 | Nahoru | #52
Jezis nevymyslejte picoviny, kdyz je presny typ lozisek k mani za kilo.

Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 26.2.2011 v 19:06 | Nahoru | #53
já osobně bych volil futro ze standart. mat. 11600 nebo 12050, nechat vysoustružit o 0,01 mm menší velký a o 0,01mm větší malý průměr, neupichovat, zakalit a pak odbrousit tvrdý kroužek z materiálu, tak máš jistotu pevného, tvrdého kroužku, který tam dáš, 0,5 mm stěna nápor unese ať si říká kdo chce co chce, 40ti letej neprochlastanej soustružník tohle musí zvládnout vyrobit

Naposledy editováno 26.02.2011 19:07:17

Je tu někdo strojař?

29.4.2011 v 01:05 | Nahoru | #54
a co by jste řekli na tento matroš?přece jen plasty jdou kupředu http://www.vss-plasty.cz/produkty.html zvažoval jsem vyrobu kluzného ložiska z toho.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist