globalmoto_duben_nolan





Téma: Je tu někdo strojař?
23.2.2011 v 18:21
Zdar borci

Sháněl jsem co nejpodobnější jehlová ložiska do přepákování..
Podařilo se mi najít SKF HK-20/30FBJ za 38kč kus
Ale mají o milimetr menší vnější průměr 20-26-30 místo 20-27-30
Za každou cenu to tam chci nabastlovat a ušetřit za sadu 1400kč

A potřebuju od vás poradit, jak nejlépe tu milimetrovou mezeru vymezit..
-Jestli to stačí nalepit na lepidlo(ale to už se mi zdá moc 1 mm)
-nebo zalapovat a vystružit
-nebo nějaká vložka

Za rady všem moc dky!


2 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 19:06 | Nahoru | #1
Ahoj,nech vytočit futro,ale takhle slabou stěnu neudělá každej jouda co si neumí ani nabrousit nůž.Chce to pár stovek vůli u obou průměrů,aby se při lisování slabá stěna nebortila.A zalepit to.Ty největší vymezovací lepidla na válcové spoje jsou myslím na 3 desetiny spáry,ale i kdyby měli pět desetin tak na namáhaný místo bych to nepoužil.Ocelové futro, slabé hliníkové se vymačká.

Naposledy editováno 23.02.2011 19:08:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 19:40 | Nahoru | #2
Android.wr> Zavolej do té Matezy, seženou fakt dost. Pokud ne, jdi do originálu. Je to ve finále míň peněz a starostí.

Naposledy editováno 23.02.2011 19:42:25

Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 19:52 | Nahoru | #3
Zkus teda ještě ebay.

1 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 19:56 | Nahoru | #4
Neseslabovat stěnu přepákování ani trochu.Udělá to běžnej soustružník nebo jako já v příbuzným oboru,ale nesmí to bejt prostě slabší řemeslník.Nejřív díru,srovnat ji nožem a pak povrch slušným nožem ke konci slabou šponu.Měřit spíš mikrometrem.Třeba tři stovky pod míru,nebo jak se to povede,lepidlo zjednodušuje.Dobrej je až ten,který ti to udělá tak akorát bez vůle a bez přesahu bez nutnosti lepení.To je ale zbytečného sraního s tím.Nástrojaři,zámečníci.Dneska to snad uměj jen důchodci a ti pomalu už míří na odpočinek.Trochu problém to je,jak nepřineseš zakázku na tisíc kusů,tak se jim do toho moc nechce.

Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 20:35 | Nahoru | #5
Jentaktak by to mohlo vyjít z tříčtvrtky od instalatérů,ta má vnější průměr 27.5mm,nebo z konstrukční trubky.Obyčejná ocel je dobrá,kvůli snadnému obrábění,důležité je,aby tam byla vůle jen montážní,pak zalepit,aby se rázy nezvětšovala,nebo nevznikla.

(reakce na) Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 21:33 | Nahoru | #6

Android.wr píše: JJ máš pravdu je to jepidlo co by mělo tu spáru 0,5mm zvládnout ale je to dosti peněz 50ml 1080Kč
Říka
l jsem si nějaký tekutý kov.. a pak to vystružit?

máme v práci loctite 630 a 638,jestli to chceš zkusit,pošlu ti ho i s aktivátorem

2 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2011 v 23:29 | Nahoru | #7
Prosím celou tu diskuzi jsem nečet, ale dvě věci bych rád napsal:

Udělat futro s 0,5 mm stěnou na soustruhu i s přislušnýma tolerancema není takovej problém, ale nakonec ho tam při montáži dostat v pořádku je větší oříšek

Dávat vůli 1 mm na lepidlo je dle mě úplný nesmysl...teď mě tu bude jistě mnoho lidí kamenovat, ale napsat to musim...když si uvědomíme tloušťku vnějšího kroužku pod jehlou, tak je velmi malá, proto je nutno tato ložiska pečlivě zalisovávat...vzhledem k velikosti Hertzových tlaků na dotykových přímkách jehličky a kroužku zjistíš, že pokud to dáš na lepidlo (které je v porovnání s kovem povrchově měkčí), tak se ti tam ten kroužek bude více deformovat v dotyku s jehlou, protože nebude podepřen poměrně tužším povrchem tvořeným dírou z přesahem, což povede k vyšším deformacím v oblasti dotyku jehly a kroužku a rychlému opotřebení ...podobná věc se nedávno řešila na rypadlech povrchových dolů na mostecku u ložisek točen těchto strojů na průměru 16,5m

Zkoušel jsi též specialistu na výrobu jehlových ložisek INA ???

(reakce na) Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 11:42 | Nahoru | #8
Android.wr>

INA...teď mě možná někdo z "pamětníků" poopraví...byl a je evropským specialistou na jehlová ložiska...v půmyslové praxi když řekneš po Evropě "jehlový ložisko" okamžitě se iniciuje v hlavně každého "INA". SKF v tomto směru hraje tak trochu "druhé housle"...

...ale abych se vrátil k dotazu: INA vyrábí krom jehliček taky speciální ložiska pro automobilový průmysl (napínací kladky rozvodových řemenů, ložiska vodních čerpadel aj.), ale protože jsem podobný problém zatím neřešil, nemohu poradit nic jiného, než se na ně obrátit...je možné že dělají ložiska se setjným určením do evropských moto...

...dále bych jen doplnil: toto složení s jehlama je i z hlediska tribologie strašně nevděčný, neb se jedná o reverzní pohyb v malých úhlech natočení, při rázech a stochastické sekvenci zatěžování hodně malými rychlostmi...tedy jednodušeji řečeno...ať toto ložisko namažeš sebelíp, tak pojede stejně částečně na sucho, protože z hlediska mechaniky tekutin tam nedonutíš mazivo vytvořit kompaktní kapalinný film a tedy opravdové kapalné tření...ale to už je zase jiná pohádka...

...co se týče stáčené vložky: už jsem na to myslel prve, protože se to tak průmyslově občas dělá v některých případech (snížení radiálních a tangenciálních napětí po zalisování a tím možnost ztenčení tloušťky lisované stěny...resp též pro optimalizaci deformací či stavu napjatosti spojovaých prvků při předpětí), ovšem technologie přípravy je následující: v prvé řadě musíš rozhodnout, zda to má být z "měkké" oceli, nebo zda je to nutno kalit nebo jinak zušlechťovat...

...pokud to má být bez kalení, tak se to dělá tak, že se "přesně" určí potřebná tloušťka stěny budoucího pouzdra (i s přídavkem na plastickou deformaci při stáčení) a potřebná délka polotovaru, tloušťka se "přesně" připraví na magnetce a následně se na přípravku dostatečně přesně stočí...

...pokud má být kalené, tak stačí stočit plech s přídavkama na obrobení, zakalit a následně oba povrchy obrousit...jenže toto nelze aplikovat na pouzdra o tloušťce stěn kolem 0,5 mm, protože když vemeš velikost potřebné prokalitelnosti, přidáš prokalení přídavku na výsledné obroušení a zahrneš do této úvahy fluktuaci materiálových vlastností povolené normou, tak se zcela určitě i po popouštění dostaneš do stavu, kde bude celá ta piditloušťka stěny prokalená skrz, bez houževnatého jádra...což bude sice strašně krásné v tom, že to bude úžasně tvrdé, ale zároveň by Ti stačilo se na to z dálky křivě podívat a okamžitě to praskne, neb to bude strašlivě křehké

...a pozn. k montáži: pokud se rozhodneš nakonec pro variantu stáčeného futra, tak montáž se provádí tak, že se ta spára natočí o 90 deg vůči majoritnímu vektoru namáhání.

...z toho co jsem právě uved je nejspíš patrno, proč jsem toto prve neuved, neb je to nejen technologicky, ale též konstruktérsky náročné řešení

Přeji hodně úspěchů při řešení a doufám, že se s námi nakonec podělíš o výsledky a zkušenosti.

Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 12:35 | Nahoru | #9
http://www.dimensor....30-z-000-000793.html

ma take rozmery 20x27x30

Naposledy editováno 24.02.2011 12:35:46

1 reakcí na tento příspěvek Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 17:13 | Nahoru | #10
...a ještě jsem zapoměl do předešlého románu připsat jednu myšlenku...

...když to vemem jako modelovou situaci, tak vemeš plech 0,4, což po stočení může udělat až vůli 0,2 mm v díře...což znamená že to může být až 0,1 mimo osu, pokud se to zrovna nepovede...

...pokud budeš točit to pouzdro z plechu bez velmi sofistikovaných jednoúčeláků, tak zcela bez diskuze ty okraje u spáry rozhodně nebudou rádiusové tak, jak mají být...takže sice tam třeba násilím to pouzdro s tim ložiskem dostaneš, zalepíš, ale už celkěm nemáš šanci zajistit, že bude to ložisko v ose, kde má být...bohužel nevím jak je to u tohoto moto ani která ta ložiska tam měníš, ale všeobecně je tam vždy nějaká vidlice (nebo dvě separátní táhla typu "ojnice"), u které v každé větvi je jedno ložisko, ovšem objema tima ložiskama má procházet společný čep, a proto musí být striktně souosá...doufám že jsem byl pochopen

...tedy variantu s plechem 0,4 bych taky rychle opustil a vyrazil na nákup do IKO

(reakce na) Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 24.2.2011 v 20:16 | Nahoru | #11
Android.wr>

Ted přesně nechápu co tim chtěl autor říci ...máš pravdu, že 2 setiny tedy 0,02 mm tomu lepidlu stačí nebo dokonce ho některá lepidla přímo vyžadují, ovšem pokud dáš plech 0,4 mm a potřebuješ vystavit 0,5 mm , pak se nejedná o setinu, ale o desetinu mm tedy 0,1 mm ...a to už je na nesouosost sakra dost...(5 setin na plochu pouzdra + stranu)

...jen pro zajímavost, když potřebuju přivařit nějaká pouzdra, matice nebo typická aplikace dveřních pantů do osy, tak jima protáhnu vhodný nástroj jako vodící prvek (hladkou tyč, trubku nebo závitovku) s minimálníma vůlem, jenže jak se to občas při svařování pokroutí, nejde tento přípravek už standartně vyndat nebo opatrně vyklepat a musím ho například rozříznout mezi těma přivařenejma prvkama a demontovat ho po kouskách (pracuju na kusové výrobě) ...po přeměření před následným obrobením je ta úchylka běžně v oblasti 0,1 až 0,2 mm a je to hodně znát...

...takže abych neplácal jen kraviny, tak katalog ložisek FAG starší provenience udává mezní toleranci souososti pro Tvůj konkrétní případ cca na 0,01 až 0,02 mm dle zvolené přesnosti a vůle v ložisku...což je v překladu jedna až dvě setiny ...úzce to souvisí s pojmem "naklopitelnost" ložiska, která je zrovna u jehel strašně malá, díky podélné kontaktní přímce valivého elementu a kroužku...

...a když se ještě vrátím k už uzavržené variantě s lepidlem...při vůli 1 mm si už vůbec nedokážu při lepení představit polohování na souosost...

...nic, to už plácám...šupajdi do IKO pro ložiska a ať se zadaří

Je tu někdo strojař?

Skvělá odpověď, děkuji! 26.2.2011 v 19:06 | Nahoru | #12
já osobně bych volil futro ze standart. mat. 11600 nebo 12050, nechat vysoustružit o 0,01 mm menší velký a o 0,01mm větší malý průměr, neupichovat, zakalit a pak odbrousit tvrdý kroužek z materiálu, tak máš jistotu pevného, tvrdého kroužku, který tam dáš, 0,5 mm stěna nápor unese ať si říká kdo chce co chce, 40ti letej neprochlastanej soustružník tohle musí zvládnout vyrobit

Naposledy editováno 26.02.2011 19:07:17
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist