globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Regulátor nereguluje (možná)
EDIT:

Takže jsem vyměnil kabel od baterie ke startovacímu relé, protože byl u konektorů takový trochu otřepaný, pak jsem vyměnil kabel od startovacího relé ke startéru, vyhodil jsem staré trubičkové skleněné pojistky a dal tam místo nich vodotěsná pouzdra na automobilové. Každý kabel který jsem našel a byl volně jsem omotal izolační páskou.

Výsledek je takový, že motorka jede svít a startuje jak má, najel jsem zatím 2x 14km napětí se při 4000 otáčkách a zapnutých světlech drží po pár (cca 5) minutách po startu stabilně na 14,8V při poklesu otáček na 3500 klesne na 14,7V při zapnutí vyhřívání rukojetí klesne na 14,4V, při volnoběhu a stání na místě má tendenci klesat na 11,8/12V jakmile vypnu světla vyskočí na 12,4 (což je napětí co naměřím přímo na baterce)

Ahoj
mám takový problém s napětím. Na motocyklu KLR 600 (1985) má tam AGM baterii. Protože jsem se bál aby ji motorka nepřebíjela tak jsem si nainstaloval měřík napětí. Motorka dlouho stála, ale teď jsem na ní zase začal jezdit a pro jistotu slále sleduji napětí, většinou se drží při jízdě (v cca 3500 otáčkách) otáčkách mezi 13,9 až 14,3 (při zapnutách světlech) když je vypnu vyskočí napěti i 0,1 a ž 0,2V nicméně občas zničeho nic vyskočí napětí třeba na 15,1V, 15,3V a po chvilce zase klesne na třeba 14,1V říkal jsem si že je špatný regulátor dobíjení a tak jsem ho vyměnil za jiný použitý kus v nezjištěném stavu. Ze začátku (prvních cca 30 km) to bylo vše OK a pak najednou začalo napětí opět lítat k těm 15,1 atd. chvíli po té, ale vylítlo až na 17,1V pak jsem zastavil a motorka už nešla nastartovat přepálila se větši ze dvou pojistek co tam jsou (20A) (to už se mě v minulosti stalo a bylo to kvůli tomu že se prodřela izolace na drátu a vyskratovala se o kostru) motorka naštěstí jde pákou nastartovat i s přepálenou 20A pojistkou a normálně dál jede (svítí světla atd. - na to je ASI druhá 10A pojistka která se nepřepálila) nicméně je zajímavé že krom toho, že nejde nastartovat startérem, tak taky nesvítí neutrál ani světla a obecně vypadá mrtvě nicméně - to se vše rozsvítí až po nastarttování/nakopnutí pákou. Cestou domů napětí vyskočilo opět lehce přes 17V a musel jsem to regulovat zapnutím vyhřívání rukojetí kdy se napětí kolem 3500 otáček drželo na cca 14,1V - byl ale cítít velký vliv otáček při volnoběhu napětí padalo až někdy k 6-8V (při zapnutých světlech a vyhřívání rukojetí) jakmile jsem vypnul vyhřívání rukojetí napětí vyskočilo na cca 12V na volnoběhu a pokud jsem na volnoběh vypnul i světla vyskočilo napětí opet k 17V, zrovna tak když jsem začal točit 4000 otáček tak napětí lezlo k 14,5V. Po dojetí byl regulátor dobíjení dost horký, zkusil jsem tam na chvílku hodit ten původní regulátor dobíjení a chovalo se to uplně stejně. v příloze je schema

Je tady několik věcí ke kterým bych znal rád názor někoho kdo tomu rozumí.

1. Je u starých motorek normální že napětí občas vyskočí až k těm 15V?
2. Dá se nějak proměřit regulátor dobíjení.
3. Mohlo to vyšší napětí přepálit tu 20A pojistku?
4. Mohl vadný regulátor napětí přepálit tu pojistku (teoreticky mohou být vadné oba regulátory nabíjení)
5. může to že se přepálí pojistka protože se nekde prodřela izolace na kabelu zvýšit takhle napětí? (třeba protože nějaký okruh který to reguluje není připojený kvůli přepálene pojistce)
6. Může se takto projevovat vadné magneto/alternátor?
7. samozřejmě se podívám na kabeláž a pokusím se zjistit zda se opět neprodřel nějaký kabel a kvůli tomu se to nevyzkratovalo, ale je něco co bych mohl/měl proměřit?
8. může na to mít vlivl baterie? má napětí 12,4V
9. Je tu někdo kdo by se toho případně v praze a blízkém okolí byl ochotný ujmout (pochopitelně že za peníze)

EDIT: Tak pokud by to někoho zajímalo čísnký regulátor za 500kč to asi vyřešil na volnoběhu s puštěnými světly jsem na cca 12,6V při jízdě to pak nejde přes cca 13,6V.

Takže je možné že oba dva originální regulátory jsou špatné a nebo prostě jen mají o dost větší toleranci ...



Naposledy editováno 10.08.2023 19:42:39

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 11.7.2023 v 19:31 | Nahoru | #1
1.Ne
2. Ano ale dle místních specialistů je to prostě moc složitý a tak nezbývá než jen měřit napětí.
3. 20A je prakticky mezi akumulátorem a zbytkem motorky (krom startéru) takže něco na motorce má buď příliš velkej odběr nebo v případě špatný regulace by mohlo dojít k tomu že naroste proud do akumulátoru přes 20A ( ovšem nemyslim si že KLR má tak silnej altík).
4. Mohl to být vadný regler pokud došlo k průrazu některý z diod a tím pádem ke zkratu přes vinutí statoru nebo tyristor v regleru.
5. Teoreticky ano pokud není ten zkrat trvale.
6. Vadný alternátor se projevuje tak že to prostě málo nebo vůbec nedobíjí. Rozhodně se vadný altíky neprojevují náhlým nárůstem napětí.
7. Izolační stav u kabeláže jde měřit ale jednak je problém se spotřebičema a vetšinou to není permanentní stav takže to bejvá problém (vyházet všechny žárovky atd.)
8. Ne pokud je baterka v pořádku (teoreticky pokud by byl třeba ruplej propojovací můstek mezi článkama co by způsoboval skokovej nárůst vnitřního odporu akumulátoru tak by to mohlo dělat něco takovýho ale to není běžná věc)
9. nevim

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 11.7.2023 v 23:06 | Nahoru | #2

Firecracker píše: Kohlstein> já se ptal zcela vážně, nevím jaký má vliv teplota na fungování regulátoru jako když se zahřeje tak přestává fungovat? Když jsem ho sundával byl horký, nedal se dlouho udržet v ruce, ale nespálil jsem se o něj.

Jo děje se to až chvíli postartu, až se to všechno zahřeje třeba za 20 minut, na druhou stranu teď s tou spálenou pojistkou hned i ten druhý regulátor nefungoval (který byl studený) respektive to napětí stejně bylo vysoké ...

Chtěl jsem napsat že jsem jezdil i s horší baterkou a tyhle prpoblémy to nedělalo, na druhou stranu jsem taky v té době neměl ukazatel napětí ...



Jako teplotně závislá závada to být může. To se vezme chladící sprej a fén a měří se jak to reaguje na změnu teploty.
Sranda u zkratový regulace je ovšem v tom že při vybitý baterce je regulátor zatíženej míň než při nabitý protože zkratovej proud během regulace je větší než když je alternátor natolik zatížen že nedochází k zásahu regulace.
To taky může být ten problém. Po startu není baterka úplně nabitá a to může trvat těch 20 minut než se dobije a dojde k náběhu napětí na 14,5V kdy by měla zasahovat regulace.
Ad spálená pojistka - pokud je kaput ta 20A tak akumulátor je odpojenej od zbytku. To co v ten moment živí všechny spotřebiče je alternátor a protože je zapalování AC CDI tak to pjede i když na 12V rozvodu nebude žádný napětí.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 12.7.2023 v 08:10 | Nahoru | #3
Mám v krabici pár KO regulátorů, které se chovají tak, že studené fungují, ale zahřáté dávají 15 až 20 V. Takže závislost regulace na teplotě je jasná.

Přesně opačně se mi teď chová dobíjení od doby, kdy jsem namontoval Marešův mosfet regulátor. Prvních tak 15 minut dobíjí kolem 12,8 až 13,2 V. Potom najednou vyleze na klasických cca 14,5 V. A ty drží až do další delší odstávky. Takže pokaždé tak trochu hypnotizuji voltmetr, aby už konečně začal ukazovat víc

Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 12.7.2023 v 08:25 | Nahoru | #4
Jinak zmíním, že základ je mít v pořádku konektory, spoje, žádné přechodové odpory.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 12.7.2023 v 08:48 | Nahoru | #5

Firecracker píše: combust> v tom případě bych řekl, že se nějak extrémě nezahřívá, byl dost teplý na to abych ho dlouho držel v ruce, ale pár vteřin to nebyl problém odhadem mohl mít tak 50° cca 3 minuty po dojetí, na druhou stranu mě přišlo, že napětí jsem reguloval otáčkama a zapnutými světlem a vyhříváním rukojetí ...

Tak jako tak mám objednaný ještě další(třetí) regulátor, tak uvidím jak se to po jeho zapojení bude chovat ....



Jenže je divný že odešla ta pojistka. Ten stator u KLR nedá víc než asi 15A při 12V takže s velkou pravděpodobností pojistku přetížil odběr z akumulátoru. Tzn buď vadnej regulátor nebo nějakej částečnej/úplnej zkrat v instalaci nebo na nějakým spotřebiči.
Zkusil bych nejdřív jen elektriku na motorce s vypnutým motorem a odpojeným regulátorem. Plně nabitej akumulátor, nový pojistka a zkusit jestli tam opravdu někde není šlus (postupně pozapínat všechno, zahejbat svazkama vodičů atd.).
Pak teprve dát novej regulátor a zkoušet dál.

E: ještě mě napadla jedna věc - už by to mělo mít regler kterej si na regulaci bere napětí až za spínačkou. Tam pak záleží kde je to napojený a jaký jsou tam případně přechoďáky (konektory, spínačka atd.). To by taky mohlo způsobovat to courání napětí (viz. Pedl č.13)

Naposledy editováno 12.07.2023 09:02:13

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 12.7.2023 v 16:18 | Nahoru | #6
Firecracker> UT-61 má jen bargraf což má jakože simulovat rafičku analogu, to sice ukazuje relativně rychlý změny ale tady jde o periody okolo 1-10ms. I kdyby to ukazovalo tak lidský oko to nebude stíhat.

Ve finále je to fuk. Důležitá je maximální hodnota co pustí regulátor. Dnešní reglery jsou všechny nastavený tak aby pouštěly těch cca 14,5V. Jde jen o to aby na tom vývodu co jde z regulátoru na spínačku nebylo vlivem přechodovejch odporů znatelně nižší napětí než na baterii. To by způsobovalo nárůst toho napětí přes těch 14,5V.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 13.7.2023 v 10:29 | Nahoru | #7
Firecracker> Regler má kostru přivedenou kabelem. O to je to jednodušší. Vytáhneš konektor, zapneš spínačku a měříš. Kostra by měla být černožlutá a spínaný tuším hnědobílý. To co naméříš určuje velikost regulovaného napětí.

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 17.7.2023 v 14:04 | Nahoru | #8

Firecracker píše: Takže jsem vyměnil kabel od baterie ke startovacímu relé, protože byl u konektorů takový trochu otřepaný, pak jsem vyměnil kabel od startovacího relé ke startéru, vyhodil jsem staré trubičkové skleněné pojistky a dal tam místo nich vodotěsná pouzdra na automobilové. Každý kabel který jsem našel a byl volně jsem omotal izolační páskou plus jsem sprejem na kontakty (u kterého mám podezření že to byl čistič na brzdy s jiným jménem) prostříkal kabelové spojky (ne že by byli zoxidované, byly krásně čisté- lehce mastné)

Výsledek je takový, že motorka jede svít a startuje jak má, najel jsem zatím 2x 14km napětí se při 4000 otáčkách a zapnutých světlech drží po pár (cca 5) minutách po startu stabilně na 14,8V při poklesu otáček na 3500 klesne na 14,7V při zapnutí vyhřívání rukojetí klesne na 14,4V, při volnoběhu a stání na místě má tendenci klesat na 11,8/12V jakmile vypnu světla vyskočí na 12,4 (což je napětí co naměřím přímo na baterce)

Asi zkusím ještě vyměnit baterii a určitě tam zkusím šoupnout i ten nový regulátor dobíjení až mě dorazí, ale jinak už nevím co bych s tím mohl dělat.



To už je ale celkem rozumný. Zjisti si ještě rozdíl mezi napětím na baterce a za spínačkou jestli tam není velkej rozdíl.
To že to na volnoběh nic nedává je spíš vlastnost daná parametrama alternátoru (což ovšem nevylučuje že je některá z fází špatná).

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 17.7.2023 v 14:54 | Nahoru | #9
Když mi na KLR odešla dioda na jedné fázi, nedostal jsem se přes cca 12,7. Takže si myslím že cajk. Asi bych to už asi neřešil...

(reakce na) Regulátor nereguluje (možná)

Skvělá odpověď, děkuji! 17.7.2023 v 17:28 | Nahoru | #10
Anti> Ale ten volnoběh má nějak slabej. Bral bych že by to kleslo na 12,7V. Ale to by chtělo vědět co tam teče za proud.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Výměna/vyndání tlumiče na KLR Kawasaki KLR 600 Firecracker 12 18.5.2024 v 19:02 K_F
duplikát, prosím smazat Kawasaki KLR 600 Firecracker 0 9.5.2024 v 18:58 Firecracker
Výměna/vyndání tlumiče na KLR Kawasaki KLR 600 Firecracker 0 9.5.2024 v 18:42 Firecracker
Regulátor nereguluje Kawasaki KLR 600 Firecracker 1 13.7.2023 v 18:53 spac1
Spojkové plechy hladké vs vroubkova... [1, 2, 3] Kawasaki KLR 600 Firecracker 67 7.11.2022 v 14:42 VlaHa


TOPlist