globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rampa na moto na auto-kouli
23.11.2016 v 12:23
Zdravím ve spolek,
už nějakou dobu řeším dilema ohledně převážení dirtbiku a okruhovky. Mám staré auto s koulí, takže se nabízely 2 možnosti:
1.koupit vozejk -- problém je že jsem z Prahy a nemám to kde parkovat
2. koupit jiné auto (transit, scudo apod.)-- nejsem boháč takže bych vybíral něco do 40 tis., tudíž né příliš spolehlivé auto.
Pak je tu ještě možnost půjčovat si vozík v BikersCrownu za 300,- na den, což je docela slušná cena, ale logisticky to zabere spoustu času (vyzvednout a vrátit do 24h, otevírají v 11h a to už bych byl rád na cestě s naloženou motorkou).
Abych se dostal k věci, nedávno jsem si všimnul zajímavé konstrukce na auto kouli, kam by se údajně měla vejít jak silnici motorka tak i enduro a nosnost kolem 500lb.Odkaz





Můj dotaz zní: Máte s tím někdo zkušenosti? Je to vůbec u nás legální tahle konstrukce? Docela si dovedu představit, že v Americe asi neřeší něco jako homologaci na tuhle věc, ale u nás by to mohl být problém.
Z finančního i praktického hlediska je tohle nejlepší možnost pro mě, cena se pohybuje od 99 USD až po 200USD.

Pokud to někoho zaujalo, tak sem našel video (přetočit na čas 5:00):

Děkuju všem za rady a odpovědi.

Naposledy editováno 23.11.2016 12:24:07

1 reakcí na tento příspěvek Rampa na moto na auto-kouli

Skvělá odpověď, děkuji! 11.11.2018 v 05:30 | Nahoru | #1
>Stefix & rations: Mam presne tento nosic na moto, jako na obrazku v puvodnim dotazu Stefixe. Nosnost 500 lb = 227kg. Asi jste to od doby diskuse v r.2016 i uz nejak vyresili (nejspis nejak jinak), ale jelikoz tuto vec vlastnim, dovolim si opozdene reagovat a rozptylit vsechny uvahy diskutujicich, jestli to koule unese nebo ne. V 1. rade je potreba rict, ze je holy nesmysl uvazovat o nosici moto o vaze presahuji 100kg na jakykoliv osobak. Jedine na SUV, Off-Road, Pick-Up nebo na dodavku. Pointa reseni tohoto nosice moto je totiz v tom, ze se sice montuje na TZ, ale nikoli na kouli. Je to urceno pro US vozy, ktere maji za a) vetsinou ram, takze TZ je namontovane na ramu, a neni to nejaka konzole namontovana na "papirove" samonosne karoserie nebo vyztuhu narazniku evropskych/japonskych vozu, a za b) TZ je resene tak, ze ma velmi masivni hranaty podelny "jekl" o jmenovitem vnitrnim prurezu 2"x2" (cca 51x51mm) kteremu se v USA rika "hitch receiver" a ktery je standardni u vsech vozu SUV / pick-up, bez ohledu na to, jestli vyrobcem je koncern GM, Ford, nebo Chrysler (Dodge). Do tohoto "jeklu" se nastrci budto konzole s kouli (protikus, ktery pasuje do toho prurezu 2"x2"), nebo jakekoliv jine prislusenstvi s timto protikusem (napr. nosne plato, ulozny box, drzak navijaku, ten drzak predniho kola motocyklu pro jeho "vleceni"), anebo prave takovyto nosic motocyklu, ktery tazatele Stefixe zaujal. Cele je to zajisteno cepem v pricnem otvoru, takze tato prislusenstvi jsou snadno odnimatelna, zamenitelna, a univerzalni napric znackami a modely. Cili tam neni zadna montaz zalozena na principu treni (sevreni) samotne koule TZ, jako je tomu v pripade u nas beznych nosicu kol. Jelikoz se jedna o TZ, ktere je, jak zmineno, vetsinou soucasti ramu, tak svisla zatizitelnost je mnohem vyssi. V USA je bezna a doporucovana praxe, ze svisle zatizeni vleku na kouli by melo byt (vyvazenim vleku a jeho nakladu) nastaveno na 10-15% celkove okamzite hmotnosti privesu. Takze kdyz budeme uvazovat maximalni 3,5t vlek, tak svisle zatizeni na kouli u takoveho privesu je v USA doporucovane na 350-525kg - pokud to konstrukce vozidla a udaj vyrobce umoznuje (pro hnidopichy znale problematiky - aby me nekdo neosocoval ze zavadejicich informaci - ty hodnoty nad 10% jsou v pripade pouziti jednoducheho zarizeni pro rozlozeni vahy privesu, ktere slouzi prave k omezeni svisleho zatizeni koule - ale to je jina zalezitost). Chci tim jen rict, ze svisle zatizeni na kouli pro takove (US) vozy, ktere predstavuje vaha motorky (+/-200kg) neni z konstrukcniho hlediska zadny problem. Ono tahnout treba 2t vlek se svislym zatizenim na kouli 50-75kg (nebo i 100kg) je nebezpecna blbost (bohuzel ale stanovena idiotskymi EU predpisy) - zejmena v pripade vyssiho teziste nakladu vleku, jako je treba preprava lodi...
Ale zpet k nosici motorky: V 1. rade se musim priznat, ze ho mam teprve kratce a ze jsem ho v praxi zatim jeste nestihl pouzit. Jak v diskusi uz nekdo zminil, v USA neresi nejake zakryti svetel a RZ, takze tento nosic nema svetelnou rampu ani moznost umisteni 3. RZ. Nejsirsi rampa, ktera se da v EU koupit (pro nosice kol), ma sirku vetsinou 90-100cm, a v pripade roztazitelnych (ktere jsou dost drahe) max. 110cm. Pokud je sirka vetsiho SUV nebo dodavky 180-190cm (bez zrcatek, tak uz vznika problem, ze sirka takove rampy nesplni podminku vzdalenosti koncovych svetel od bocniho obrysu vozidla max. 40cm. Takze rampu jsem si vyrobil, a jelikoz jeji uchyceni primo na nosic by vzhledem k jeho designu byla dost problematicka (je tam vzadu nasazena najezdova lizina), vyresil jsem to tak, ze se gumicukama pripevni primo na prevazenou motorku. Pri jizde s prazdnym nosicem svetla ani RZ zakryty nejsou, takze rampa neni potreba. Nicmene - nemohu tedy slouzit pokud jde o praktickou zkusenost co se tyce rychlosti jizdy, stability, prejizdeni retarderu, apod., jak v diskusi padlo. Ale i v USA maji retardery, obrubniky, najezdy a zeleznicni prejezdy, a tento produkt se tam prodava, pouziva a zrejme funguje. Pokud jde o zalezitost tuzemske legislativy (homologace apod.), tak samotna koncepce vyse popsane kontrukce US tazneho zarizeni (nasouvaci konzole s kouli) tak uplne nesplnuje nase / EU predpisy (napr az teprve od nedavna se da tato konzole s EU homologaci koupit od polskeho vyrobce Auto-HAK, do te doby u original US dilu nebylo vyhnuti nez pouzivat bez homolgace). Nastesti se daji z "hitch receiveru" snadno vyndat (vyjmout zajistovaci cep a vysunout) - stejne jako cokoliv, co se do toho "jeklu" zastrci, a na STK s nosicem moto asi nikdo jezdit nebude. V pripade "odchyceni" na silnici - pokud by byl nejaky problem - se hodlam hajit tim, ze jde o certifikovany tovarni vyrobek, ktery je k tomuto ucelu konstruovany a schvaleny (byt ne podle EU normy, ale to jako cele TZ), ma typovy stitek s povolenym zatizenim, ktere neprekracuju (moje Honda CB550 Four vazi 212kg), svisle zatizeni koule take neprekracuju (jednak proto, ze neni namontovano na kouli, ale na ramu, a ani jeho svisle zatizeni dle udaju vyrobce vozidla neni prekroceno), a naklad = moto je radne uchyceno a upevneno dle navodu vyrobce nosice, a navic podobny vyrobek na EU trhu neni dostupny, cili nemam na vybranou koupit si podobny s homologaci... Takze uz vidim, jak to nejakej bengo na silnici "resi". Pro ty, kdo by byli zvedavi, na jakem aute to hodlam pouzivat, tak puvodni zamer byl 2002 Ford Explorer, a nyni jeste 1999 Chevrolet Silverado C3500 pick-up. Tam sice muzu nalozit 1-2 motorky na korbu, ale na nosic je to pohodlnejsi a praktictejsi - na korbu muzu soucasne nalozit jeste neco jineho... Pro zajimavost - Silverado muze dle vyrobce tahat vlek 4,5t - 5,7t (podle toho, jestli bez nebo se zarizenim pro rozlozeni hmontnosti vleku), a svisle zatizeni na kouli je az 430kg. V ceskem TP ma ale tyto hodnoty omezene na 3,5t vlek a svisle 120kg. Takze na zaver - kdo ma US karu (Ford, Jeep, Dodge, Chevy, GMC, Hummer, apod.) a poridi si k tomu svetelnou rampu + 3. RZ, tak tento nosic docela dava smysl. Porizovaci cena kolem 10.000,-Kc (nutno objednat v USA) - za coz uz se sice da poridit malej vozejk, ale pro toho, kdo soucasne resi i to misto na uskladneni... Pro vetsinu ale asi bude spis problem ta kara s ramem a US typem TZ.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist