Sam jsem si ted polozil tuto otazku a nevim.
Dawe02 píše: t_freedom> tak si to zkontroluj. Moment nesedi s vykonem. Imho vykonova krivka tu vychazi z realne mereneho momentu a momentova redukovana na kliku s korekcemi (cca -23%).
...no ano Mlha, o tom už tady přeci celou dobu mluvíme ...všechno co jsem psal bylo, že takhle by ty křivky z kliky motoru nevyšly...našež mi Hugo odporoval, že to nejspíš bude tím, že to tak ten motor má...tak já už fakt nevím.
1 reakcí na tento příspěvek ..nejrychlejsi vzduchac?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
SS124 píše: t_freedom> je to pouze z kola.......bez korekci
Mereny byl jiste moment na kole, ale udavany moment je na motoru
edit> ale ty smisene grafy kone/Nm a kone/poundy je zverstvo
Naposledy editováno 23.11.2010 12:13:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Naposledy editováno 23.11.2010 12:30:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
1 reakcí na tento příspěvek ..nejrychlejsi vzduchac?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
SS124> Kolik ta sranda na 200 koni stoji? A kolik toci ten kompresor?
Naposledy editováno 23.11.2010 13:03:07
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
t_freedom píše: Dawe02> ...hele vzhledem k tomu, že nejsi zrovna ten co tu plácá nesmysly, žádám tedy vyvětlení "odporníka" ... pokud měřím na gumě, tak od prvního kvaltu když roztočím kotel bych měl mít(na gumě) strašnej krouťák a nízkou obvodovou rychlost (tedy asi i výkon ne)
aaano. Vykon bude opet jen dopocitana velicina. Moment x omega kola
Motor dává na každej kvalt stejně, jen na zadní gumě je při každým kvaltu něco jinýho...nebo se snad mýlím ? Jak to tedy je?
aaano. Kdyz teda pomineme viskozni treni (to ktere je zavisle na rychlosti).
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
jak se tedy v reálu měří ? ... cvakne tam poslední kvalt a roztočí dynamo... nebo tam cvakne první a druhej, popř třetí a pak se pomocí převodovejch poměrů dopočítává výkon ?...resp. narážel jsem na to, že kdyby v tý "dynamo aplikaci" nebyla nějaká fuknce " zadej převodovej poměr aktuálního stupně na kterej to točíš" vyleze ti na jedničku vždycky graf kde bude krouťák v celým pásmu vejš než výkon...ne?
a tím by se vysvětlovalo to nadsazení krouťáku nad výkonem u toho grafu co postnul kolega "megakrutokrouťák" ...jen mi příjde, že kdyby to byla absolutní hodnota na malej kvalt - muselo by to pak na další kvalty výkonově ještě podskočit nahoru - a to už asi není možný (s 200HP ) ...
takže je to prostě "nafoukanej" motor s bláznivejma parametrama (má to parametry lodního motoru )
Naposledy editováno 23.11.2010 13:38:18
Prevod bud zadas nebo si ho dopocitas (ty nebo stroj) z pomeru rpm motoru a valce.
A moment se vzdy vztahuje k motoru.
Vykon se vzdy dopocitava, nejde merit.
Ano, ma tam lodni motor.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
t_freedom píše: Dawe02> ok...dostáváme se o krok dále v mojí logice ...
jak se tedy v reálu měří ? ... cvakne tam poslední kvalt a roztočí dynamo... nebo tam cvakne první a druhej, popř třetí a pak se pomocí převodovejch poměrů dopočítává výkon ?...resp. narážel jsem na to, že kdyby v tý "dynamo aplikaci" nebyla nějaká fuknce " zadej převodovej poměr aktuálního stupně na kterej to točíš" vyleze ti na jedničku vždycky graf kde bude krouťák v celým pásmu vejš než výkon...ne?
a tím by se vysvětlovalo to nadsazení krouťáku nad výkonem u toho grafu co postnul kolega "megakrutokrouťák" ...jen mi příjde, že kdyby to byla absolutní hodnota na malej kvalt - muselo by to pak na další kvalty výkonově ještě podskočit nahoru - a to už asi není možný (s 200HP ) ...
takže je to prostě "nafoukanej" motor s bláznivejma parametrama (má to parametry lodního motoru )
no ale jaksi by si to nemohl dostat do stejnyho grafu s vykonem motoru zavislym na otackach motoru... protoze na kole sice bude moment prenasobenej prevodem, ale zase otacky vydeleny.. ono 8tis otacek na kole uz je docela kalup:)
pokud je to v jednom grafu a v zavislosti na otackach motoru je snad logicky ze je to prepocitany na kliku kdyz sedi otacky ne?
a kroutak "nad" vykonem? uff vzdyt jedno je vykon, druhy moment, jine veliciny, kde to v grafu vyjde zalezi na meritku jake udelam na y-osach tzn posuzovat posazei krivek od sebe je mimo, vzdyt u kazdeho motoru je mezi bodem a krivce momentu a vykou jasna spojitost.. uhlova rychlost.
Naposledy editováno 23.11.2010 14:16:53
Dawe02 píše: t_freedom> sedi to, porovnavej grafy SI/SI a nebo ty imperialni. kw/Nm nebo PS/ftlbs. Ale normalni to neni, to je ten hypersuperultramegacharger
SS124> Kolik ta sranda na 200 koni stoji? A kolik toci ten kompresor?
kit koupis mezi 5-6 tis usd novej,doprava (letadlo?-lod?)plus clo,dph-kdyz by slo o 200 na kole tak musis mit vic nez seriovej motor(min 1550 plus kovany pisty a velkou strikacku(vic jak 50mm)
otacky se daj ladit remenici-na volnobeh(1000ot) to dava 17tis-21tis dle prevodu,max boost 16PSI
[img]
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Jasně, měří se rpm motoru a zároveň rpm dynama...takže převod je jasnej hned - podle něho se dopočítá Mk i P s ohledem na zrychlování dynama a energii co mu to naloží ...
Jestliže je P = Mk x (omega) ... měl by přeci výkon (dřív nebo pozdějí - podle nárustu Mk)přerůst Mk... ne?... už jsem z toho nešťastnej
2 reakcí na tento příspěvek ..nejrychlejsi vzduchac?
Kdysi jsme se se spoluzakem ze stredni s porovnanim vykon a kroutak u motoru vozidel trapili a dosli k par zaverum. Dneska jsem uz toho polovinu zapomel.
Kazdopadne jsme sli touto cestou:
Vykon je obecne definovan jako prace za cas.
Otacky jsou prevracena hodnota casu (pocet za zekundu; [s-1])
Kroutici moment ( Mk ) je vlastne sila a to kolikrat tuto silu odevzdame, tozn. krat pocet otacek ( n ) je vlastne odvedena prace.
Potom tedy cim vice prace za cas, neboli pri cim vestich otackach tuto praci odevzdavame, tim je vetsi vykon ( P ).
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena
Opakuji, dneska uz vim z hlavy polovinu, ale nase zavery byly takovy, ze:
- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]
- tudiz mezi krouticim momentem a vykonem je pevna spojitostost a pokud "pohnu" s jednim, tak tim "pohnu" i s druhym - pri tech samych otackach samozrejme
- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)
(- podobne avsak o pomer mezi kilowaty a konskymi silami je posunute "protnuti" krouticiho momentu a vykonu v konich)
Porovnanim v praxi se nam zaver o vzajemnem pomeru vykonu, krouticiho momentu a otacek potvrdil tim, ze jsme vzali udaje o motorech z ruznych vozidel (nakladaky, osobaky, masiny), tedy motory dosahujici kvuli rozdilne velikosti take rozdilnych otacek a porovnali to:
Napriklad Tatra T-813 ma motor (atmosfera samozrejme!) o objemu 17640 cm3, vykon je 184 kW při 2000 ot./min., pritom kroutici moment je 960 Nm při 1200 ot./min!
Osobakovy motor napr. z Citroenu BX 19 GTi ma pri objemu 1905 cm3 vykon 88 kW pri 5500 ot./min a kroutici moment 150 Nm pri 4500 ot./min.
Motor z masiny, nejaky radovy 4-valec napr. z my 954RR, da se rict ze sportovni vysokootackovy motor, ma pri objemu 954 cm3 vykon 111 kW pri 11250 ot./min. ale jiz nominalne nizsi kroutak 105 Nm pri 9500 ot./min.
Jeste tocivejsi motor z nejakyho SS sestikila bude mit jeste vetsi rozdil.
Takze co se toho grafu v #194 tyce, ten motor se pohybuje v "automobilovych" otackach, tudiz musi mit hodnotu krouticiho momentu vyssi nez hodnotu vykonu, protoze pri techto otackach bude podle me hodnota Mk vzdy vussi nez hodnota P.
t_freedom píše: assassin> už se mi to začíná poskládávat ... ...musím ještě den dva přemejšlet a pak to pochopím...
Jasně, měří se rpm motoru a zároveň rpm dynama...takže převod je jasnej hned - podle něho se dopočítá Mk i P s ohledem na zrychlování dynama a energii co mu to naloží ...
Jestliže je P = Mk x (omega) ... měl by přeci výkon (dřív nebo pozdějí - podle nárustu Mk)přerůst Mk... ne?... už jsem z toho nešťastnej
no ja nevim, vzdyt jsou to dve ruzny veliciny jak je chces srovnavat jakoze v jednom okamziku je moment 130Nm a vykon 135PS tak 135>130 tak to krivka prerostla? kdyz to dam v Nmm tak to ciselne preroste jeste o rad jinde, je to jen o volbe meritka...
asi chapu co myslis, porovnavas to jako dve funkce a jelikoz ta jeda je soucin te druhe z primky-rosotouci otacky tak maj maximum v jinym miste, vykon muze stoupat prestoze moment uz klesa... ale to je tak nejak logicky a grafickej prusecik tech dvou krivek bych asi do toho nemotal...jsou to uplne jine y souradice, pruseciky ti tam vyjdou podle zvoleni meritka na osach...
na motorce vlastne vykon nikdy nemeris, da se rict ze zmeris moment a otacky a spocitas vykon. tim je jasny ze vykon a moment je spolu svazanej, v grafu z brzdy by stacil jeden graf, ten druhej uz z toho snadno odvodis.
Hugo.R píše: Moje troska do mlyna:
Kdysi jsme se se spoluzakem ze stredni s porovnanim vykon a kroutak u motoru vozidel trapili a dosli k par zaverum. Dneska jsem uz toho polovinu zapomel.
Kazdopadne jsme sli touto cestou:
Vykon je obecne definovan jako prace za cas.
Otacky jsou prevracena hodnota casu (pocet za zekundu; [s-1])
Kroutici moment ( Mk ) je vlastne sila a to kolikrat tuto silu odevzdame, tozn. krat pocet otacek ( n ) je vlastne odvedena prace.
Potom tedy cim vice prace za cas, neboli pri cim vestich otackach tuto praci odevzdavame, tim je vetsi vykon ( P ).
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena
Opakuji, dneska uz vim z hlavy polovinu, ale nase zavery byly takovy, ze:
- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]
- tudiz mezi krouticim momentem a vykonem je pevna spojitostost a pokud "pohnu" s jednim, tak tim "pohnu" i s druhym - pri tech samych otackach samozrejme
- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)
(- podobne avsak o pomer mezi kilowaty a konskymi silami je posunute "protnuti" krouticiho momentu a vykonu v konich)
Porovnanim v praxi se nam zaver o vzajemnem pomeru vykonu, krouticiho momentu a otacek potvrdil tim, ze jsme vzali udaje o motorech z ruznych vozidel (nakladaky, osobaky, masiny), tedy motory dosahujici kvuli rozdilne velikosti take rozdilnych otacek a porovnali to:
Napriklad Tatra T-813 ma motor (atmosfera samozrejme!) o objemu 17640 cm3, vykon je 184 kW při 2000 ot./min., pritom kroutici moment je 960 Nm při 1200 ot./min!
Osobakovy motor napr. z Citroenu BX 19 GTi ma pri objemu 1905 cm3 vykon 88 kW pri 5500 ot./min a kroutici moment 150 Nm pri 4500 ot./min.
Motor z masiny, nejaky radovy 4-valec napr. z my 954RR, da se rict ze sportovni vysokootackovy motor, ma pri objemu 954 cm3 vykon 111 kW pri 11250 ot./min. ale jiz nominalne nizsi kroutak 105 Nm pri 9500 ot./min.
Jeste tocivejsi motor z nejakyho SS sestikila bude mit jeste vetsi rozdil.
Takze co se toho grafu v #194 tyce, ten motor se pohybuje v "automobilovych" otackach, tudiz musi mit hodnotu krouticiho momentu vyssi nez hodnotu vykonu, protoze pri techto otackach bude podle me hodnota Mk vzdy vussi nez hodnota P.
odkazovat se na hodnoty Mk a porovnavat je s vykonem je mimo, podivej se na americky grafy, vykon maj v konich +- stejne, ale Mk v lb/ft a jsi ciselne uplne jinde... tzn fakticky mas pravdu ale porovnavani nakych konkretnich cisel je mimo, ono kone nebo kW neni v zakl. jednotkach na rozdil od N.m .... a kdyz bys spravne srovnal s W (ne nasobnou kW) tak uz asi moment ciselne vetsi nebude...
t_freedom píše: assassin> už se mi to začíná poskládávat ... ...musím ještě den dva přemejšlet a pak to pochopím...
Jasně, měří se rpm motoru a zároveň rpm dynama...takže převod je jasnej hned - podle něho se dopočítá Mk i P s ohledem na zrychlování dynama a energii co mu to naloží ...
Jestliže je P = Mk x (omega) ... měl by přeci výkon (dřív nebo pozdějí - podle nárustu Mk)přerůst Mk... ne?... už jsem z toho nešťastnej
V tomto mas pravdu. Pro diskutovany motor zkratka pozdeji.
Vztah P a M ktery si sam nekolikrat zminoval prece rika ze strmost P v grafu je dana velikosti M. Nic vic.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Hugo.R píše: ...
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena
Jaky koeficient??
Pokud zadam v zakladnich SI, pak plati [W]=[N*m]*[rad]. CIli jestli vas koeficient nebyl prepocet z rpm na rad (2*pi*rpm/60) tak nevim...
- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]
'Silu' rotacniho pohybu oznacujeme jako moment. A vykon je jina velicina.
- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)
Ze vzorce vyplyvaji prave dve tyto hodnoty.
Omega rovno 0 a omega rovno 1.
Co vubec je obsahem vaseho vyzkumu? Ja to moc nepochopil. Jestli je to urceni mista v grafu kw,Nm/rpm (se stejne cejchovanyma osama), kde se protnou krivky vykonu a momentu, pak je to opet jen hra s jednotkama:
P[kw]=1000*M[Nm]*omega[rad]
Cili P=1000*M v pripade ze omega je opet 0 a nebo 1000rad. 1000 rad= 9550 otacek.
V pripade grafu P[PS],M[Nm]:
Kun je mene nez kW ze ano, proto stejna rovnost jen zakreslena v mensich jednotkach
nastane pri 735rad coz dela nejakych 7022rpm. A proto se prvni graf neprotnul freedome
No a nakonec kombinace P[PS],M[ftlbs] 5163 rpm - stejnou logikou. A ted se mrkni kde se protinaji vsechny grafy (vcetne toho modreho co naposledy postnul SS124). V poradku?
Naposledy editováno 23.11.2010 17:27:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Jindra650 píše: t_freedom> jsou to dva nezavisle grafy, kde akorat musi platit, ze maximum tocivyho momentu se projevi jako bricho na krivce vykonu...
Ale ony se ty grafy nejcasteji opravdu normuji do nekolika malo meritek. Smernice vykonu je dana momentem v cele plose grafu, ne jen v maximu momentu. A pruseciky jsou v nule a rpm viz vyse. Proto byl freedom tak zmateny, kdyz nenasel prusecik. Zkratka lodni motor s malo rpm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
[img]
Naposledy editováno 24.11.2010 10:16:28
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
něco levného do 10 Babetta 210, Babetta 207, Babetta 134, Babetta 228, ... | kubikula8 | 14 | 13.11.2023 v 09:37 Krautkopf |
Babeta spojky Babetta Classic 50 | simon123 | 0 | 24.4.2022 v 19:51 simon123 |
Je správně zapojena ? Babetta Classic 50 | totom | 2 | 16.6.2019 v 21:20 posoldikml |
Manuál Babetta Classic 50 | posoldikml | 0 | 16.6.2019 v 21:19 posoldikml |
Majitelé motocyklů Čs. výroby z Kro... [1 ... 11, 12] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, Jawa 250/559, Jawa 50/20... | Doly_cz | 344 | 19.1.2018 v 09:54 Doly_cz |