paolo_novy Přidat reklamu

Téma: ..nejrychlejsi vzduchac?
16.11.2010 v 21:32
Ktere vzduchem chlazene motorky jsou nejvykonnejsi a nejrychlejsi?
Sam jsem si ted polozil tuto otazku a nevim.

2 reakcí na tento příspěvek ..nejrychlejsi vzduchac?

23.11.2010 v 16:27 | Nahoru | #1
Moje troska do mlyna:
Kdysi jsme se se spoluzakem ze stredni s porovnanim vykon a kroutak u motoru vozidel trapili a dosli k par zaverum. Dneska jsem uz toho polovinu zapomel.

Kazdopadne jsme sli touto cestou:
Vykon je obecne definovan jako prace za cas.
Otacky jsou prevracena hodnota casu (pocet za zekundu; [s-1])
Kroutici moment ( Mk ) je vlastne sila a to kolikrat tuto silu odevzdame, tozn. krat pocet otacek ( n ) je vlastne odvedena prace.
Potom tedy cim vice prace za cas, neboli pri cim vestich otackach tuto praci odevzdavame, tim je vetsi vykon ( P ).
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena

Opakuji, dneska uz vim z hlavy polovinu, ale nase zavery byly takovy, ze:
- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]
- tudiz mezi krouticim momentem a vykonem je pevna spojitostost a pokud "pohnu" s jednim, tak tim "pohnu" i s druhym - pri tech samych otackach samozrejme
- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)
(- podobne avsak o pomer mezi kilowaty a konskymi silami je posunute "protnuti" krouticiho momentu a vykonu v konich)

Porovnanim v praxi se nam zaver o vzajemnem pomeru vykonu, krouticiho momentu a otacek potvrdil tim, ze jsme vzali udaje o motorech z ruznych vozidel (nakladaky, osobaky, masiny), tedy motory dosahujici kvuli rozdilne velikosti take rozdilnych otacek a porovnali to:
Napriklad Tatra T-813 ma motor (atmosfera samozrejme!) o objemu 17640 cm3, vykon je 184 kW při 2000 ot./min., pritom kroutici moment je 960 Nm při 1200 ot./min!
Osobakovy motor napr. z Citroenu BX 19 GTi ma pri objemu 1905 cm3 vykon 88 kW pri 5500 ot./min a kroutici moment 150 Nm pri 4500 ot./min.
Motor z masiny, nejaky radovy 4-valec napr. z my 954RR, da se rict ze sportovni vysokootackovy motor, ma pri objemu 954 cm3 vykon 111 kW pri 11250 ot./min. ale jiz nominalne nizsi kroutak 105 Nm pri 9500 ot./min.
Jeste tocivejsi motor z nejakyho SS sestikila bude mit jeste vetsi rozdil.

Takze co se toho grafu v #194 tyce, ten motor se pohybuje v "automobilovych" otackach, tudiz musi mit hodnotu krouticiho momentu vyssi nez hodnotu vykonu, protoze pri techto otackach bude podle me hodnota Mk vzdy vussi nez hodnota P.

(reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?

23.11.2010 v 16:49 | Nahoru | #2

Hugo.R píše: Moje troska do mlyna:
Kdysi jsme se se spoluzakem ze stredni s porovnanim vykon a kroutak u motoru vozidel trapili a dosli k par zaverum. Dneska jsem uz toho polovinu zapomel.

Kazdopadne jsme sli touto cestou:
Vykon je obecne definovan jako prace za cas.
Otacky jsou prevracena hodnota casu (pocet za zekundu; [s-1])
Kroutici moment ( Mk ) je vlastne sila a to kolikrat tuto silu odevzdame, tozn. krat pocet otacek ( n ) je vlastne odvedena prace.
Potom tedy cim vice prace za cas, neboli pri cim vestich otackach tuto praci odevzdavame, tim je vetsi vykon ( P ).
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena

Opakuji, dneska uz vim z hlavy polovinu, ale nase zavery byly takovy, ze:
- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]
- tudiz mezi krouticim momentem a vykonem je pevna spojitostost a pokud "pohnu" s jednim, tak tim "pohnu" i s druhym - pri tech samych otackach samozrejme
- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)
(- podobne avsak o pomer mezi kilowaty a konskymi silami je posunute "protnuti" krouticiho momentu a vykonu v konich)

Porovnanim v praxi se nam zaver o vzajemnem pomeru vykonu, krouticiho momentu a otacek potvrdil tim, ze jsme vzali udaje o motorech z ruznych vozidel (nakladaky, osobaky, masiny), tedy motory dosahujici kvuli rozdilne velikosti take rozdilnych otacek a porovnali to:
Napriklad Tatra T-813 ma motor (atmosfera samozrejme!) o objemu 17640 cm3, vykon je 184 kW při 2000 ot./min., pritom kroutici moment je 960 Nm při 1200 ot./min!
Osobakovy motor napr. z Citroenu BX 19 GTi ma pri objemu 1905 cm3 vykon 88 kW pri 5500 ot./min a kroutici moment 150 Nm pri 4500 ot./min.
Motor z masiny, nejaky radovy 4-valec napr. z my 954RR, da se rict ze sportovni vysokootackovy motor, ma pri objemu 954 cm3 vykon 111 kW pri 11250 ot./min. ale jiz nominalne nizsi kroutak 105 Nm pri 9500 ot./min.
Jeste tocivejsi motor z nejakyho SS sestikila bude mit jeste vetsi rozdil.

Takze co se toho grafu v #194 tyce, ten motor se pohybuje v "automobilovych" otackach, tudiz musi mit hodnotu krouticiho momentu vyssi nez hodnotu vykonu, protoze pri techto otackach bude podle me hodnota Mk vzdy vussi nez hodnota P.



odkazovat se na hodnoty Mk a porovnavat je s vykonem je mimo, podivej se na americky grafy, vykon maj v konich +- stejne, ale Mk v lb/ft a jsi ciselne uplne jinde... tzn fakticky mas pravdu ale porovnavani nakych konkretnich cisel je mimo, ono kone nebo kW neni v zakl. jednotkach na rozdil od N.m .... a kdyz bys spravne srovnal s W (ne nasobnou kW) tak uz asi moment ciselne vetsi nebude...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?

23.11.2010 v 17:18 | Nahoru | #3

Hugo.R píše: ...
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena


Jaky koeficient??
Pokud zadam v zakladnich SI, pak plati [W]=[N*m]*[rad]. CIli jestli vas koeficient nebyl prepocet z rpm na rad (2*pi*rpm/60) tak nevim...


- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]



'Silu' rotacniho pohybu oznacujeme jako moment. A vykon je jina velicina.


- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)



Ze vzorce vyplyvaji prave dve tyto hodnoty.

Omega rovno 0 a omega rovno 1.

Co vubec je obsahem vaseho vyzkumu? Ja to moc nepochopil. Jestli je to urceni mista v grafu kw,Nm/rpm (se stejne cejchovanyma osama), kde se protnou krivky vykonu a momentu, pak je to opet jen hra s jednotkama:

P[kw]=1000*M[Nm]*omega[rad]
Cili P=1000*M v pripade ze omega je opet 0 a nebo 1000rad. 1000 rad= 9550 otacek.

V pripade grafu P[PS],M[Nm]:

Kun je mene nez kW ze ano, proto stejna rovnost jen zakreslena v mensich jednotkach
nastane pri 735rad coz dela nejakych 7022rpm. A proto se prvni graf neprotnul freedome

No a nakonec kombinace P[PS],M[ftlbs] 5163 rpm - stejnou logikou. A ted se mrkni kde se protinaji vsechny grafy (vcetne toho modreho co naposledy postnul SS124). V poradku?

Naposledy editováno 23.11.2010 17:27:04
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
něco levného do 10 Babetta 210, Babetta 207, Babetta 134, Babetta 228, ... kubikula8 14 13.11.2023 v 09:37 Krautkopf
Babeta spojky Babetta Classic 50 simon123 0 24.4.2022 v 19:51 simon123
Je správně zapojena ? Babetta Classic 50 totom 2 16.6.2019 v 21:20 posoldikml
Manuál Babetta Classic 50 posoldikml 0 16.6.2019 v 21:19 posoldikml
Majitelé motocyklů Čs. výroby z Kro... [1 ... 11, 12] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, Jawa 250/559, Jawa 50/20... Doly_cz 344 19.1.2018 v 09:54 Doly_cz


TOPlist