Sam jsem si ted polozil tuto otazku a nevim.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Hugo.R píše: ...
Odvodili jsme tak nejaky vzorecek - zhruba ve smyslu: vykon = kroutici moment x otacky a jeste nejakej koeficient nebo co to bylo. Zkusili jsme do nej dosadit hodnoty bud Mk (nebo P) odectene z grafu vykonu a kroutaku ruznych motoru a prepoctem dle toho vzorce nam vzdy ta druha velicina vysla vice mene tam kde byla v grafu zakreslena
Jaky koeficient??
Pokud zadam v zakladnich SI, pak plati [W]=[N*m]*[rad]. CIli jestli vas koeficient nebyl prepocet z rpm na rad (2*pi*rpm/60) tak nevim...
- v podstate je jen jedna sila motoru (hridele nebo cehokoli co kona otacivy pohyb) a zalezi jen na tom jakou velicinou ji merime - zdali jako kroutici moment Mk [Nm] nebo jako vykon P [kW]
'Silu' rotacniho pohybu oznacujeme jako moment. A vykon je jina velicina.
- ze vzorce vypliva presne dana hodnota otacek (uz si nevzpomenu na presnou hodnotu, ale bylo to snad nekde kolem 7 - 8 tisic otacek), kdy nominalni hodnota krouticiho momentu v newtonmetrech a hodnota vykonu kilowatech je proste vzdy stejna! nad touto hodnotou bude vzdy vyssi hodnota vykonu, pod touto odnotou bude vzdy vyssi hodnota krouticiho momentu (ve vyse uvedenych jednotkach pochopitelne)
Ze vzorce vyplyvaji prave dve tyto hodnoty.
Omega rovno 0 a omega rovno 1.
Co vubec je obsahem vaseho vyzkumu? Ja to moc nepochopil. Jestli je to urceni mista v grafu kw,Nm/rpm (se stejne cejchovanyma osama), kde se protnou krivky vykonu a momentu, pak je to opet jen hra s jednotkama:
P[kw]=1000*M[Nm]*omega[rad]
Cili P=1000*M v pripade ze omega je opet 0 a nebo 1000rad. 1000 rad= 9550 otacek.
V pripade grafu P[PS],M[Nm]:
Kun je mene nez kW ze ano, proto stejna rovnost jen zakreslena v mensich jednotkach
nastane pri 735rad coz dela nejakych 7022rpm. A proto se prvni graf neprotnul freedome
No a nakonec kombinace P[PS],M[ftlbs] 5163 rpm - stejnou logikou. A ted se mrkni kde se protinaji vsechny grafy (vcetne toho modreho co naposledy postnul SS124). V poradku?
Naposledy editováno 23.11.2010 17:27:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Dawe02 píše: Ze vzorce vyplyvaji prave dve tyto hodnoty.
Kun je mene nez kW ze ano, proto stejna rovnost jen zakreslena v mensich jednotkach
nastane pri 735rad coz dela nejakych 7022rpm.
No a nakonec kombinace P[PS],M[ftlbs] 5163 rpm - stejnou logikou.
Predmet naseho vyzkumu neni, ale byl. Jenze to bylo pred zhruba 10-ti lety a ja od ty doby polovinu veci zapomel. To taky priznavam a proto se o tom vyjadruju s rezervou.
Zaclo to zakladnim strojarskym vzoreckem pro vypocet Mk pri znalosti P a n (navrhy hrideli, per, klinu apod. v SPS).
Ja prisel s nazorem, ze stejna souvislost prece logicky musi platit i u motoru aut (predmet naseho tehdejsiho zajmu) a kamarad, kterej byl zdatnejsi v matematice i vzorcich, to odvodil.
Hele, ted kdyz tu ctu tu tvoji hodnotu 7022min-1 , tak tahle cifra je mi tak povedoma , ze si myslim, ze to je cislo kteryho jsme se dobrali i my tenkrat!
A ta hodnota 5163min-1 je pak prepocet o pomer mezi [kW] a [k] (1kW = 1,36k).?
Takze jsme tenkrat nejspis dosli k zaveru, ze:
pri otackach motoru 7022min-1 budou hodnoty Mk v [Nm] a P v [k] vzdy sobe rovne,
a stejen tak pri otackach 5163min-1 budou hodnoty Mk v [Nm] a P v [kW] opet vzdy sobe rovne.
A ze zaroven jsou tyto otaceky hranicemi, nad nimiz bude vzdy hodnota P vyssi nez Mk a pod ni vzdy hodnota P nizsi nez hodnota Mk (ve vyse uvedenych jednotkach samozrejme!).
Ty cifry i postupy a zakonitosti mi davno vypadli z hlavy, ale zapamatoval jsem si zaver, ze z fyzikalnich zakonu a vzorcu je zrejme, ze mezi Mk a P je presne dany vztah a tudiz hodnoty obou velicin jsou na sobe zavisle (zmena Mk vyvola presne danou zmenu P podle otacek pri kterych se zmena stane) - tedy pro jednu hodnotu Mk a jednu hodnotu n je mozna jen jedna hodnota P a vzajemne. (Z tohoto duvodu jsem napsal to o ty >jen jedny sile motoru
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
něco levného do 10 Babetta 210, Babetta 207, Babetta 134, Babetta 228, ... | kubikula8 | 14 | 13.11.2023 v 09:37 Krautkopf |
Babeta spojky Babetta Classic 50 | simon123 | 0 | 24.4.2022 v 19:51 simon123 |
Je správně zapojena ? Babetta Classic 50 | totom | 2 | 16.6.2019 v 21:20 posoldikml |
Manuál Babetta Classic 50 | posoldikml | 0 | 16.6.2019 v 21:19 posoldikml |
Majitelé motocyklů Čs. výroby z Kro... [1 ... 11, 12] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, Jawa 250/559, Jawa 50/20... | Doly_cz | 344 | 19.1.2018 v 09:54 Doly_cz |