dlasi vec - zdvih a rameno paky... jo kdyz budes mit pullitrovej valec s velkym zdvihem tak je ten pist mensi, nez kdyz bude stejnej objem s malym zdvihe... takze v tvem primeru je to jako zvedat 10ti litrovej kybl predloktim, nebo 5ti litrovej natazenou rukou...
cele to je o praci/energii... stlacovanim plynu v uzavrene nadobe se moc energie nezmari.. [/quote]
Tady jsme se asi nepochopili protože při stejným objemu motoru je u dvouválu pokaždé větší jak zdvih tak i vrtání, takže ta natažená ruka (velký zdvih) zvedá větší kyblík(větší vrtání) , o tom to je
Když zavzpomínám na 9 třídu základky tak se tam braly nějaký zákony archimedovy a co si pamatuju tak něco bylo i o pístech.. nějakej hydraulickej zvedák nebo co to bylo... na malej píst si působil silou F1 a na druhej obrovitánskej píst spojený práve hydraulikou vyvinul mnohem větší sílu která byla úměrná podílu ploch pístů. takže dejme tomu směs stlačená na 10 atmosfer / odpovídá poměru 10:1 a působí na píst průměru 10 cm což má aktivní plochu 78,5 cm čtverečních a síla vyvolaná těmito jevy která se přenáší na ojnici je závislá na poloze kliky..
pokud má daný dvouválcový motor 100 mm vrtání a zdvih 80 mm objem je 2 x 78,5 x 8 což odpovídá obsahu cca 1300 ccm..
představme si řadový 4 válcový motor který má vrtání 85 mm a zdvih 60 mm na jeden válec objem jednnoho válce je 340 a tedy komplet motor 1360 ccm
dejme tomu že jsme si představili 2 druhy motorů které se ted budu snažit rozebrat...
Dvouválcový motor při brždění... počet stlačení vzduchu za 4 otáčky motoru -- každý válec 2 x to znamená 4 stlačení o objemu 650ccm ... za 4 otáčky tedy motorem projde 2,6 litru vzduchu
4 válcový motor 4 otáčky -- co válec to 2 stlačení takže 8 stlačení směsi o objemu 340 ccm
za 4 otáčky projde motorem cca 2,6 litru vzduchu
obě hodnoty jsou stejné ale proč to teda vác brzdí?
Vrátím se ke střední škole 1 ročník Páka : moment je roven působící síly násobený délkou ramena.
M = F x r
už vám to pálí?
dejme tomu že tlak 10 atmosfer vyvolá při působení na píst o průměru 10 cm /785cm2/ sílu
F=pxS budu uvažovat že 1 bar je 1 atmosféra... to je 10 na5 pascalů v motoru je tlak 10 na 6 pascalu a ty působí na plochu pístu vyvolá tak sílu F´= 78,5 cm2 * 10 na 6 = 7,8 kN a tato síla působí na rameni klikovky... moment kterým by brzdila kliku je složitě spočtitelný a mnoho lidí odsud o tom nemá ani páru nebudu tu zavádět integrační počet... pro jednoduchost napíši že píst je v půlce válce a tlak je 5 atmosférčili síla je poloviční takže 3,9 kN a moment kterým působí M = 3900 x 0,08 je 316Nm...
u čtyřválce je tlak stejný akorát jiná aktivní plocha pístu takže 56,6 cm2 a síla je tedy 5,66kN tato síla zase působí na rameno kliky ale tentokrát 60mm takže moment je 2830 x 0,06 169 Nm
už vidíte proč Vysokozdvihový dvouvál brzdí víc než 4 vál?
racek>fockewulf>takže jsme vlastně došli k tomu, že při zavřeném plynu nepohání motor zadní kolo, ale zadní kolo pohání motor,což vede ke zpomalování díky tomu, že není konána práce, respektive součty "negativních sil-jako odpor vzduchu ve válci, tření, převod" je větší jak soubor "pozitivních sil-práce konána spalováním benzinu" ne? tak v kostce
Tos nemoh napsat hned voe
Mno trochu pomateny ne. Kdyz kolo pri zavrenem plynu pohani motor (roztaci ho) tak naopak mu brani v brzdeni a ne ze ho brzdi. Kolo nemuze motor brzdit pac motor ma vetsi odpor nez setrvacnost hmoty a odpor kola ktere hmotu veze.
1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje brzdeni motorem ?
NIKO>karf>to plnění při zavřeným plynu...u karbců tam samozřejmě něco jde ale u stříkačky tam nejde benzín vůbec - proto i nulová spotřeba.
ty mas motku s dizlem jo? fakt zajimava studie zvlaste pokud se ji snazis aplikovat na benzinovy motor se 4 taktnim cyklem...nech si to patentovat
ehm wtf? co sem pleteš dízl?
a to si nepřejte vědět jak funguje motorovka ,nebo retardér u náklaďáku
Jinak teda pro ty se selským rozumem, co vědí jak funguje čtyřtakt a dvoutakt a princip akce a reakce ( viz sněženky a machři ) a odporu tak není asi třeba vysvětlovat proč a jak dochází k brždění motorem při zavřeném plynu
Protože jinak je to běh na dlouhou trať vysvětlit to hlavně těm středoškolákům (mýšleno těm co chodily na základku jen ve středu).
Tož ale jinak dobré poznatky ,možná by se na tom daly zaloižit různý nový teorie
vseobecne - do motoru je nasavana volnobezna smes => energie pro pohyb pistu se bere ze zadniho kola a tim ze to furt stlacuje vzduch (stlacovani brzdi pist) tak to brzdi
4T brzdi vic protoze jsou tam ventily a pist musi 2x nahoru nez vyfoukne
2T brzdi min protoze to lita sem tam
u strikacek je to jeste ze tam nejde smes zadna - spinac na dorazu klapky a tim padem to ma nulovou spotrebu a brzdi to jeste krapet lip