
prostě zamyšlení nad tím, co všechno jsou schopni výrobci dnes vymyslet, jako co všechno dokáži zobrazit na displeji a jestli ty některé údaje mají vůbec nějaký praktický přínos...?
Podíval jsem se do příručky, co vše ukazuje displej na Hondě TransAlp 750 , konkrétně jaké údaje si může člověk zobrazit v tom řádku dole. Přepíná se to, takže za jízdy lze zobrazit jeden ze 4 řádků, kdy každý řádek má 4 údaje, celkem tedy 16 údajů, ale člověk si v nastavení do těch 16 políček může vybrat jakýkoliv údaj z celkem 22. Seřadit je jak chce. Je tam navíc ještě i 23.možnost a to prázdné políčko.
Aby to jako složitost nebylo vše, tak za jízdy člověk může smazat např. Trip A a smaže se i to, co s tím souvisí (spotřebované litry benzínu za Trip A a spotřeba za Trip A). Anebo člověk může podle návodu smazat i samostatně kterýkoliv ten údaj.... Což si říkám, jestli to vůbec někdo někdy použije...
No a co z toho plyne?
Přijde mi, že v Hondě zbytečně věnovali energii něčemu, co nakonec nakonec působí hrozně složitě a řada z těch údajů nemusí mít žádný praktický přínos.... Navíc to působí, jako by to dělal nějaký ajťák, nebo vyznavač Excelu, nebo statistik, nebo pracovník vývoje, prostě někdo, kdo "chce" co nejvíce údajů... možná je využije a pak to tam nechali i pro běžného zákazníka.
Člověka hned napadne, proč to u jiných značek, např. v Suzuki pro V-Stroma 800DE udělali tak jednoduché, uživatelsky přívětivé a v Hondě tak složité....

Pro info k barvám, displej mám přes den bílý a za tmy se přepne na inverzní (opačně). Ty 4 řádky jsem fotil až po vyjížďce večer, tak proto jsou "černé".

Takže se ptám,
které z těch "neobvyklých" údajů vám přijdou užitečné a proč? A které naopak úplně zbytečné?
Nejvíce nechápu ty 3 údaje, kde jsem dal červené X, prostě:
- otáčky motoru - proč je obrazovat dole, když nahoře na displeji je stále otáčkoměr?
- úhel otočení rukojeti - proč?
- při kolika otáčkách blikne displej (upozornění aby člověk přeřadil) - tento údaj člověk může vidět a změnit v nastavení, tak si tu hodnotu ještě zobrazovat na displeji znovu?
Dále mi přijde zbytečné, že jsou tam 4 údaje průměrné spotřeby. Ano dohromady čtyři.
1. průměrná spotřeba za Trip A
2. průměrná spotřeba za Trip B
3. průměrná spotřeba celková (ale i tuto lze vynulovat - to nechápu, proč?)
4. a ještě průměrná spotřeba od zapnutí nebo od nastartování motorky
Prostě 4 spotřeby... proč tolik?
Hodně údajů mi přijde zbytečných a přitom mi tam 2 základní údaje chybí - teplotu vzduchu a dojezd.
Teplota lze sice zobrazit jako nějakou předpověď z mobilu, ale není to aktuální teplota u motorky. Jako že člověk vjede někde do rokle mezi skály, kde je podstatně chladněji, ale na displeji svítí stále stejná teplota, asi pro daný kraj.
A místo dojezdu se tam sice objeví ujeté kilometry od rozsvícení kontrolky paliva, a ještě litry spotřebované na rezervu, ale nikdy jsem zatím nenašel, kolik těch litrů rezerva má. Takže zase nic. Nebo zatím nic.
Jinak někde jsem četl, že dojezd počítaný takto, že od rezervy to počítá ujeté kilometry od nuly, tak že prý je nějaký zvyk pro endura, nebo cestovní endura. To jako fakt?
--------------
Tož tak. Napsal jsem tu vše, co mě k těm údajům na displeji napadlo.
Možná, že se mi nějaký údaj, který mi dnes přijde zbytečný, bude v budoucnu hodit, ale zatím nevím.
Jo a to podstatné,
motorka nejezdí na to, co ukazuje displej, že jo

Většinou tam budu mít jen jeden řádek a to Trip A, kdy si kilometry vymažu při tankování do plna. Na to jsem zvyklý, ze všech předchozích motorek.
- Trip B používám jako počítadlo kilometrů za výlet (zvlášť při vícedenním cestování).
- TOTAL je jasné, to je dobré jednou za rok, abych si vyfotil a spočítal, kolik km jsem za rok ujel.
- a čtvrtý řádek, kde to ukazuje počet litrů a kilometrů od rezervy, tak to budu možná používat po rozsvícení rezervy.
Jinak stále řádek s Tripem A.
Ale s těmi 3 údaji v řádku u Tripu A ještě nemám úplně jasno

--------------
PS: Ještě info k těm údajů, jak to tam ukazuje tu spotřebu, těch 4,2 litrů/100km, tak si myslím, že to ukazuje více, než skutečnost. Spočítal jsem si to ubenzínky a místo 4,2 mi vyšlo 3,9 . Ale musím to ještě ověřit po více tankováních, jestli to tak je.
Naposledy editováno 27.02.2024 05:56:24
2 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne
Roman2bk píše: Prosím tě jak?
Jako že si člověk nějak bude pamatovat, kolik stuňů rukojeti znamená kolik otáček motoru, nebo jaká rychlost na určitý rychlostní stupeň, nebo něco jiného?
díky za info
Nevim, jaky presne je postup u Transalpa. To se mi hledat nechce. Ale obycejne se pravidelny servis krome vymeny oleje sklada i z kontroly synchronizace klapek. A tam je potreba, aby byl spravne nastaveny senzor natoceni klapek (to je ten uhel), aby mel volnobeh spravnou hodnotu a serizuje se to pri urcitych otackach. U jinych motorek je treba pripojovat diagnostiku, aby si ten uhel a otacky videl. Tady to mas primo na budiku.
Nevim, jestli to je primo ten duvod zarazeni techto parametru mezi zobrazovane, ale vyuziti tam jako clovek, ktery si na motorkach dela servis sam, vidim.
Naposledy editováno 27.02.2024 06:08:53
ja1 píše: Za jízdy se na displej necumi, zlatá Jawa kde byl jen tachometr a nebylo na něj ani pořádně vidět, kontrolka dobíjení ,neutralu a dálková světla, na opravu čehokoli ti stačil klíč, šroubovák a kladivo,
Zato jsi ty klíče, šroubovák a kladivo ani neuklízel bo vyndavat je každých 100km je ztráta času
K tématu - osobně zastávám monochromatickej displej s příjemným podsvitem a ručičkové ukazatele. Co se týče informací, postačí otáčky, rychlost, stav paliva, venkovní teplota a pár kontrolek - světla, blinkry, mazání, Fi a rezerva. Čím méně kravin, tím lepší zážitek. Ale chápu, že kdo jede dakar, bude chtít vidět na displeji vlasní EKG a rozbor povrchu tratě.
Čím méně kravin, tím lepší zážitek.
No, já nevím. Podle mě to takhle napsat nejde.
Mně to ukazuje spoustu věcí a spoustu věcí to dělá samo a bavím se neskutečně

Ono to tak úplně není o tom displeji, ale spíš o celku. Jsou zábavný motorky a nudný motorky a to jak mezi "hloupýma" motorkama tak mezi těma "chytrýma".
ja1 píše: Za jízdy se na displej necumi, zlatá Jawa kde byl jen tachometr a nebylo na něj ani pořádně vidět, kontrolka dobíjení ,neutralu a dálková světla, na opravu čehokoli ti stačil klíč, šroubovák a kladivo,
Takže doma perete v neckách na valše a koukáte na černobílou televizi?


Naposledy editováno 27.02.2024 12:18:21

aneb HD Street Bob
Na druhou stranu maji i extrem s 12,3" obrazovkou a SkylineOS, ktera uz ma ty problemy co zname i odjinud jako KTM napriklad kde se za nektere funkce plati, pokud motorka neni nejvyssi model. K tomu startovani 20 - 30s a neda se to preskocit a podobne no

Možná se tu někdo najde,kdo mě pochopí. A zároveň odpovídám, zda je info na displeji zbytečné.
Komu se to líbí, tak ať na to hlavně necumi za jízdy, dik.
2 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne
A ne neco lovit- hlavne vecer je tam dost rusivejch elementu. Ve finale je to stejne k hovnu.
1 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne
Jen tomu na kazdem kontinentu rikaji jinak no.

jinak jak jsem psal, já jsem defacto stará škola taky, moje první auto Š100, jasně že v tý době se kupovaly Rencky devatenáctky shnilý na sračku ale bylo to opravený tak to nebylo vidět

tak opravdu stačily základní parametry k tomu abys věděl co se s autem děje. Kontrolky, ukazatel rychlosti, pokud jsi si dodělal otáčkoměr tak otáčky motoru a ideálně rádio Casablanka od Blaupunkta

A pak když přišel Forman Excelent s digitálníma hodinama ve stropnici, to byla pecka

Analogový otáčkoměr a rychloměr, HW kolečko klimatizace a ventilátoru, směru foukání vzduchu, zapínání světel bych za nic nevyměnil.
V rámci bezpečnosti je to podle mě lepší, zrovna tak na motorce monochromatickej displej dobře čitelný je podle mě strop. Pak už je to rušivý element, jak v autě tak na motorce, kterej odvádí pozornost.
p.s. a i když mám ukazatele zařazené rychlosti, kolikrát se mi stalo že jsem řadil sedmičku, prostě jezdím intuitivně a místo toho bych se podival na displej co mám zařazíno, tak raději sleduji silnici a krajinu a řadim, i když není kam

Samozřejmě nechci zatracovat nový motorky, ono je to prostě daný dobou, dost lidí na tom ujíždí, ale mám vozidlo na ježdění nebo na čumění do LCD nebo mě ještě napadá na lapání k....

natočení heftu co se týče těch fičurin, je pro servis určitě dobrá věc. Přiznám se že v tomto ohledu je to zase super, když nemusíš na diagnostiku základního servisu tahat laptop nebo startovat komp v dílně.
Nakonec to ještě bude tak, že ve standartní výbavě motocyklu bude tablet 10" a jestli chceš normální přehlednej displej tak za příplatek

Naposledy editováno 28.02.2024 09:45:02
1 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne

1 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne

1 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne



Ale to je asi krapet jina situace nez u cestovatelu co se nudi na dlouhejch prejezdech, a muzou si alespon hrat s displayem

Snowball píše: Mně to přijde jako super. O TransAlpovi jsem jako o příští motorce moc neuvažoval, ale teď možná začnu Moje současná motorka neukazuje skoro nic a žije se mi celkem dobře. Zato auto by umělo ukazovat kde co, ale vždycky jenom 1 údaj, přitom tam je displej jak kráva (no řekněme kravička) a údajů by se tam vešlo aspoň 6 najednou. Ale soudruzi vývojáři rozhodli, že tam bude vždycky jen jedno číslo, tak musím furt přepínat jak kokot.
Jop, to mi pripomina muj Jumper, 30 udaju v rade, a kdyz chci ten, ktery byl predtim (treba trip a-vzdalenost -> a spotreba na trip a), tak musim kliknout 29krat, abych se dostal ze spotreby zase na ujetou vzdalenost

Ale presne, alespon se na tech dalkach treba do spanelska tolik nenudim, kdyz si muzu klikat alespon na pravou packu



To musel taky vymejlet nejakej francouzskej inzenyr

Roman2bk píše: Pamatuji si, jak kamarád jel na Crosstoureru několik kilometrů, kdy mu svítil dojezd nula. Ale když to nejde jinak, tak je to asi nejlepší řešení.
To je ešte tá lepšia varianta. Mňa raz vypiekol 790 Advík, už som sa vracal do Brna, dojazd 40 km, idem okolo benzínky, ale za tých 40 km pôjdem ešte okolo minimálne troch, tak neriešim. V priebehu 5 km sa mi dojazd prepol na 30, 20, potom to začalo vynechávať a nakoniec na privádzači to skočilo na 10 a motor definitívne chcípol. Tak som to musel otočiť, v protismere zísť pár stovák metrov a dotlačiť to na benzínku.Plus samozrejme mnoho výrobcov proste vypne ukazovanie dojazdu, akonáhle Ti skočí rezerva - proste sa tam objavia čiarky a práve vtedy, keď sa to najviac hodí, človek nevie.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
ja1 píše: Já nemyslel vrátit se do pravěku a jezdit na jawach, ale jezdit na normální motorce kde můžu sednout a jet, aniž bych musel cokoli nastavovat na nějakém displeji a když něco nejde vozit motorku na diagnostiku aby zjistil mechanik které čidlo či sonda je v háji, motorku mám na zábavu a užívání jízdy
To je mylná predstava. Aby motor splnil moderné euro štandardy, tak či tak potrebuješ čidlá, sondy - proste elektroniku. Jediné, čo je iné, že sa Ti neukazujú podrobné údaje na displeji. A osobne preferujem mať možnosť zobraziť viac údajov, hoci mnoho z nich nepotrebujem, než naopak nevidieť niečo, čo využívam. Mnohokrát takáto funkcionalita v skutočnosti zjednoduší ovládanie motorky.Príklad - jazdné módy. Napríklad KTM alebo V-Strom 1050 ich poctivo ignorujú, ale je to lepšie? Na motorke s jazdnými módmi, keď chcem ísť do terénu, proste prepnem mód, u niektorých zaklapnem plyn a je to. Prestaví sa mi atomatické odpruženie, mód motoru, ABS. Na 1290 SAS musím do menu (pretože rýchla voľba je len na 2 položky a navyše dosť nešikovne umiestnená) a tam prenastaviť všetko ručne. U V-Stromu dokonca treba zastaviť, lebo za jazdy sa nedá meniť nič. Pritom čipy tam sú tak či tak, jediný rozdiel je program.
Alebo zobrazovanie na displeji. Napríklad u BMW sa nedá (minimálne donedávna nedalo, nemám skúsenosti s novými modelmi 900 a 1300) zobraziť naraz dojazd a stav paliva. Na malom Advíku má navolené zobrazenie trip masterov (jeden nulujem pri tankovaní, druhý používam obvykle na prejazdené km za výlet, ale kedysi som ním počítal, ako často mám mazať reťaz), dojazd a stav baterky mobilu. Plus vždy ukazuje stav paliva v nádrži (no... od polovice dolu), vonkajšiu teplotu a teplotu motora (chladiva).
Proste je vidieť, že niekde konštruktéri premýšľali - a s tým, koľko čipov a čidiel daná motorka má, to nemá spoločné nič.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
Ozzy_ píše: Jeste ze se a okruhovce na display vubec nedivam
Tjn, ja som u endura tiež sledoval len hladové oko, časomieru a ešte počítadlo mth (kvôli servisu). Bohužiaľ ako som vymenil KTM za Gas, ten už časomieru nemá...Metric píše: Príklad - jazdné módy. Napríklad KTM alebo V-Strom 1050 ich poctivo ignorujú, ale je to lepšie? Na motorke s jazdnými módmi, keď chcem ísť do terénu, proste prepnem mód, u niektorých zaklapnem plyn a je to. Prestaví sa mi atomatické odpruženie, mód motoru, ABS. Na 1290 SAS musím do menu (pretože rýchla voľba je len na 2 položky a navyše dosť nešikovne umiestnená) a tam prenastaviť všetko ručne. U V-Stromu dokonca treba zastaviť, lebo za jazdy sa nedá meniť nič. Pritom čipy tam sú tak či tak, jediný rozdiel je program.
U Hondy se musí (minimálně alespoň) pustit plyn na volnoběh, aby šlo změnit jízdní režim. A to se udělá jedním tlačítkem.
ja1 píše: Já nemyslel vrátit se do pravěku a jezdit na jawach, ale jezdit na normální motorce kde můžu sednout a jet, aniž bych musel cokoli nastavovat na nějakém displeji a když něco nejde vozit motorku na diagnostiku aby zjistil mechanik které čidlo či sonda je v háji, motorku mám na zábavu a užívání jízdy
Tak ono dnes motorka bez elektroniky už ani nejde sehnat a s karbecama to už bude všechno pomalu youngtimer. Ale ještě se dá pořídit stroj, co neni tou elektroniku vyloženě přepíčenej.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
Príklad - jazdné módy. Napríklad KTM alebo V-Strom 1050 ich poctivo ignorujú, ale je to lepšie? Na motorke s jazdnými módmi, keď chcem ísť do terénu, proste prepnem mód, u niektorých zaklapnem plyn a je to. Prestaví sa mi atomatické odpruženie, mód motoru, ABS. Na 1290 SAS musím do menu (pretože rýchla voľba je len na 2 položky a navyše dosť nešikovne umiestnená) a tam prenastaviť všetko ručne. U V-Stromu dokonca treba zastaviť, lebo za jazdy sa nedá meniť nič. Pritom čipy tam sú tak či tak, jediný rozdiel je program.
Vzdyt u KTM jednim tlacitkem vyvolas nabidku modu. Sipkama si vyberes jeden z peti a tlacitkem potvrdis. Jak bys to chtel jinak? 5x po sobe mackat tlacitko a cyklicky mezi modama prepinat?
Ja jsem teda radsi, když jsou tam dve programovatelny tlacitka (fyzicky jedna páčka), na ktery si priradis, co chces (treba mody). Nez kdyz mas na ovladacich 20 tlacitek s jasne danou funkci a pouzivas jich 5.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
Koudy01 píše: Vzdyt u KTM jednim tlacitkem vyvolas nabidku modu. Sipkama si vyberes jeden z peti a tlacitkem potvrdis. Jak bys to chtel jinak? 5x po sobe mackat tlacitko a cyklicky mezi modama prepinat?
Na ktorom? Ja som skúšal SAS (r. 2023) a 790 Adv (r. 2020) a ani jeden jazdné módy nemal, nie tak, ako to popisuješ. Všetko sa nastavuje zvlášť. 790 má výhodu, že má klasické odpruženie, takže si môžeš motor a ABS dať na rýchlu voľbu (2 tlačítka), ale stále je to menej príjemné ako u Ducati, HD, Triumphu, kde máš jedno tlačítko, čo Ti zmení mód.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek je info na displeji zbytečné nebo ne
Možná u vodou chlazených ještě něco s teplotou.
Zlatej Trabant, tři kontrolky v tachometru a to bylo vše.
To se celkem rychle okouká, rychlost v tom hlídat nemusíš vůbec, takže tam pozornost neodvádí vůbec nic

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) je info na displeji zbytečné nebo ne
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
TransAlp 750 ročník 2025 - jaký je Honda XL750 Transalp | Roman2bk | 1 | 25.4.2025 v 22:13 Toecutter |
jaké kufry na TA750 Honda XL750 Transalp | Roman2bk | 13 | 6.4.2025 v 21:59 Slávek-TDM |
Celkova vyska Transalpu XL 750 Honda XL750 Transalp | Valpen | 0 | 5.3.2025 v 18:07 Valpen |
TransAlp 750 delší zkušenosti [1 ... 5, 6] Honda XL750 Transalp | Roman2bk | 175 | 19.1.2025 v 16:06 JAVR |
Aerodynamika- cestovní moto [1, 2] Moto Guzzi V85 TT, KTM 890 Adventure, Honda XL750 Tr... | JAVR | 43 | 16.12.2024 v 11:01 JAVR |