globalmoto_kveten





Téma: Dvoutakty - literatura
26.3.2021 v 20:57
Ahoj, potřeboval bych poradit, píšu bakalářku na téma "Systémy přípravy směsi dvoudobých motorů", což je téma, které mě zajímá a dalo by se říct, že info mám, problém jsou ale ověřené zdroje. Poslední literatura, kterou jsem našel, je někde z roku 2003/4 a zbytek se zajímá převážně o 4t. Takže neznáte použitelné zdroje na téma 2t? Třeba Ditech/lodní motory/sněžné skútry/TPI a pod. Díky.
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

1.4.2021 v 16:44 | Nahoru | #31

Maikl píše: Beranidlo> Díky, literaturu přímo na výpočet výfuku jsem nenašel, na to neskočím témata typu restomod mám pročtený jinak mi teda docela pomáhá tahle bakalářka


Kapitola 3, konstrukce, je snůška polopravd a blbostí. Zo vlastně děláš za školu, obor, ročník?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

2.4.2021 v 10:56 | Nahoru | #32
Beranidlo> Mendelku, agrofakulta, provoz techniky, ročník 3.

(reakce na) Dvoutakty - literatura

2.4.2021 v 19:23 | Nahoru | #33
Maikl> Tak být tebou, se zaměřím na tu agrotechniku - Stihl, Husqvarna, popsat všechny možné karburátory a vstřikování obejít, jako že už to existuje, ale není to nic, co by zasáhlo malou mechanizaci. Včera přišel pěkný link na příručku ke karburátorům Weber , tak to můžeš konfrontovat s tím, co z toho zůstalo ve skriptech.

Dvoutakty - literatura

Skvělá odpověď, děkuji! 2.4.2021 v 19:57 | Nahoru | #34
Nějaký odkaz
https://theses.cz/id...asti_etzovch_pil.pdf
Víš jak funguje výfuk na motorové pile? Zdánlivě je to jenom tupá krabička pro snížení hlučnosti a lapání jisker. Skutečnost je trochu odlišná, jedná se o hmotnostní Helmholtzův rezonátor.

Vztah pro určení frekvence rezonátoru je na obrázku. Průřez, objem i délka hrdla se musí dosadit v metrech, frekvence je v Hertzech, rychlost zvuku v m/sec, bude to asi 500-520 m/s.
Když mrkneš dovnitř do výfuku, je tam jakési hrdlo, krabička má objem. Úhel výfuku bude odhadem 155-160° a vlastní frekvence rezonátoru by měla odpovídat době, po kterou je otevřený výfukový kanál. Pak směs uniklá do výfuku bude zatlačená zpět do válce v okamžiku, kdy hrana pístu uzavře výfukový kanál. Dokážeš to spočítat např. pro 9000 ot/min?





Naposledy editováno 02.04.2021 20:02:08

2 reakcí na tento příspěvek Dvoutakty - literatura

3.4.2021 v 08:15 | Nahoru | #35
Čau, Beranidlo, dík za ten výfuk k píle. Fakt som sa čudoval, že aké ofuky robia s výfukmi na motorky a na píle je len krabička. Niečo som sa naučil. Zas som o niečo múdrejší. K tomu výfuku z píly, ako vždy veselá príhoda. donieli mi pílu Stihl , že nejde, tak som to rozobral skontroloval , poskladal vyskúšal, zinkasoval a prepil. Koniec. Zrazu buch , reklamácia , píla nejde, zas to isté a píla ide. Už , ale s menším rozdielom bez inkasa a s chrobákom v hlave. Majiteľovi som povedal, že keď to zas chcípne tak s opatrnou manipuláciou bez ďalšieho štartovania doniesť späť. A stalo sa, opatrne som to otáčal očumoval a čo som nenašiel, čuduj sa svete, v tom špéci výfuku sa vyrobila gulička a lietala si po tom výfuku , keď bola píía v záťaži tak tá gulička sa zasekla v tej rúrke na výfuku . Pri rozoberaní tá gulička odtiaľ vypadla späť do výfuku a situácia sa opakovala. Už sa ale nepamätám , ako som tu guličku odtiaľ dostal von. Ponaučenie: ako v tom vtipe s tým kladivom a klepnutím za 100 €. Servisák klepol kladívkom a motor ide, opýtal si 100 €. Zákazník: jedno klepnutie za 100 €? Servisák: klepnutie za 1€ a 99 € za to, že viem kde klepnúť.

PS: neviem, či môj príspevok pomôže pri písaní bakalárky, ale aspoň sa Maikl zasmeje. No, ešte otázka na Beranidla, prečo kua tie krabičky nedávali aj na motorky? Pre vyšší rozsah použiteľných otáčok? Asi, lebo píla ide naplno, alebo na voľnobeh. No, je to len môj typ, možno ma Beranidlo poučí. Čau.

PS: gulička sa zasekla v tej rúrke kade vychádzali exhaláty-kde to fučalo von. Tým zapchala výfuk a píla nešla.

Naposledy editováno 03.04.2021 08:22:18

(reakce na) Dvoutakty - literatura

3.4.2021 v 21:27 | Nahoru | #36
krokoš> Čau. Rozdíl mezi profi pilou a hobby pilkou je i v tom průběhu točivého momentu. Bylo by hodně zle, kdyby se trochu sevřel řetěz a profi pila zastavila. Ta prostě musí mít sílu od okamžiku, kdy sepne spojka. Našel jsem průběh pro Stihl MS 461


Dolmar 7900 má normálně 4,5kW. Ale když se vyladí na 5kW ...

... a dá se jich dohromady 24, s tím už se dá něco dělat


Naposledy editováno 03.04.2021 21:28:35

(reakce na) Dvoutakty - literatura

4.4.2021 v 00:57 | Nahoru | #37
krokoš> Proč nejsou krabicové výfuky na motorkách? Aby nevypadaly škaredě. Všichni chtějí doutníky, rybiny, nortony atd.
Ale až teď mě napadlo, že takový výfuk měly první Pionýry 550/555. Nikdy jsem to neměl rozchuchané, ale tvar zvenku by tomu Helmholzovu rezonátoru s krátkým hrdlem odpovídal. A jak to jelo od nízkých otáček!

Typ 550 jel fakt bezvadně v nízkých otáčkách a podle diagramu má vyšší točivý moment, než výkonnější 555. Edit - tak ne víc, ale skoro stejně, špatně jsem přečetl měřítko.

Typ 555 už byl naladěný výš, aby upaloval šedesátkou.


Naposledy editováno 04.04.2021 19:53:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

8.4.2021 v 22:08 | Nahoru | #38
Maikl> To je skvělé, že klikáš na tlačítko Poděkovat, ale ptám se tě, dokážeš to spočítat pro 9000 ot/min? Nejjednoduší je napsat si vztahy v excelu a jenom měnit parametry.

1 reakcí na tento příspěvek Dvoutakty - literatura

9.4.2021 v 11:03 | Nahoru | #39
Takový lauf měla i Jawetta , Staďák už měl obyč

Naposledy editováno 09.04.2021 11:04:00

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

10.4.2021 v 12:42 | Nahoru | #40

Drakl píše: Takový lauf měla i Jawetta , Staďák už měl obyč



Čau, Beranidlo dík za ukážku, ako má vyzerať výfuk na 555, alebo na Jawetu. Koľko som sa napátral, ako tam drží stojan, ako to je aretované, až potom som prišiel na to, že tá skrutka na konci výfuku vlastne pridržiavala taký krivý pliešok, kam sa zakvačil , uchytil stojan. Ten výfuk som uvidel až pred pár rokmi , ako vyzerá , že to je pochrómované, lebo čo som mal ja boli , teda mali inú povrchovú úpravu, vieš akú hahahaha.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

10.4.2021 v 19:26 | Nahoru | #41
krokoš> Myslím, že původně to byl nějaký chemický nikl. Na mojí 555 to bylo vpředu u válce domlácené zepředu i zespodu, celé pokryté šmírem a prachem, u válce napečený karbon. Když vidím ty chromované repliky, říkám si, že tohle tam asi nepatří, i když je to hezké.

Dvoutakty - literatura

10.4.2021 v 20:49 | Nahoru | #42
Tak tak
Ani staďák v Chalupářích nebyl moc origo
Nebo to bylo tou kamerou?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

11.4.2021 v 00:45 | Nahoru | #43
Beranidlo> V dohledu začíná být deadline a já strašně prokrastinuju :D Jinak teda předpokládám, že pro výpočet musím znát průřez a délku výfukového kanálu... při 9000ot. , rychlosti 500m/s, a úhlu otevření 155° mi vyšla potřebná frekvence asi 174,2 Hz, je to správně? Když si dosadím parametry vrtání a zdvihu 40mm a teoreticky průřez kanálu 0,0004m, délku kanálu a příruby 2 cm, tak mi vychází objem cca 0.0042m^3 tzn. zhruba 4,17l, což mi na 50 motor přijde trochu moc, takže předpokládám, že někde ve výpočtu mám chybu.

(reakce na) Dvoutakty - literatura

11.4.2021 v 08:36 | Nahoru | #44

Beranidlo píše: krokoš> Myslím, že původně to byl nějaký chemický nikl. Na mojí 555 to bylo vpředu u válce domlácené zepředu i zespodu, celé pokryté šmírem a prachem, u válce napečený karbon. Když vidím ty chromované repliky, říkám si, že tohle tam asi nepatří, i když je to hezké.



Čau, áno toto som presne myslel ako píšeš, citujem: domlácené a špinavé a u válce napečený karbon. Tá vrstva pripečeného blata a bordelu potom fajn tlmila, hahaha.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

Skvělá odpověď, děkuji! 11.4.2021 v 20:38 | Nahoru | #45
Maikl> Jedna otáčka má podle tebe 180°? Takže když si dáš do pořádku tu frekvenci a trochu pohraješ s průřezem a délkou kanálu, vyjde ti objem výfuku asi půl litru. Zjednoduším ti to a napovím, že když dáš pod tu odmocninu délku v mm, průřez v sq.mm a objem v litrech, tak se exponenty u těch jednotek pokrátí a vyjde stejné číslo, jako kdybys to dosazoval v těch metrech.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dvoutakty - literatura

12.4.2021 v 02:45 | Nahoru | #46
Beranidlo> Díky za rady, frekvence mi vyšla dvojnásobná, ale když jsem viděl tabulku ve článku "počítáme výfuk", tak mi to nepasovalo a naznal jsem, že počítám blbě :D Podívám se na to, výpočty výfuku by se mi ještě mohly hodit

E: Resp. nevím, jestli na to jdu správně, vycházím z toho, že za 1s má motor 150ot., tzn. 1/150 sekundy na otáčku a doba otevření kanálu je (155/360) x (1/150)s. Předpokládám, že pro vyšší otáčky (a frekvenci) je potřeba menší objem výfuku při zachování ostatních parametrů. (což samo vychází ze vzorečku a z principu změny tónu na základě objemu)

Naposledy editováno 12.04.2021 18:27:30

(reakce na) Dvoutakty - literatura

13.4.2021 v 23:31 | Nahoru | #47
Maikl> Ano.
A jenom pro doplnění, někdy chceme rezonátor naladit tak, aby se využila stejná fáze, jako má vstupní impuls, tj. přetlak nebo podtlak, a jindy zase fázi opačnou. Někdy chceme použít rezonátor k tlumení a jindy zase k posílení budicího impulsu.
Ta stejná věc popsaná jako rezonátor slouží zároveň jako tlumič:

Dvoutakty - literatura

14.4.2021 v 09:27 | Nahoru | #48
Ale abychom zbytečně neodváděli řeč od tématu práce, už máš v těch způsobech přípravy směsi trochu jasno? Nějakou osnovu toho, co bys tam chtěl napsat? Jaký to má mít rozsah a záběr?

1 reakcí na tento příspěvek Dvoutakty - literatura

14.4.2021 v 12:27 | Nahoru | #49
Rozsah min 30 stran a 7000 slov, rozděleno to mám zhruba na:
1) základní konstrukční prvky
2) funkce dvoudobého motoru
3) historický vývoj 2t motorů
4) vývoj přípravy směsi
5) aktuálně používané systémy
6) vývojové trendy

S tím, že nejobsáhlejší by měla být část popisující aktuální situaci, kde mám klasickej karbec, Lectron, membránovej, TPI, Orbital, a v plánu je ještě zjistit systémy u lodních motorů (kde je výfuk často vyvedenej do vody a požadavek na co nejmenší únik oleje) a pak sněžné skútry, kde podne mě celkem vyniká třeba rotax e-tec s turbem

E: K tomu Rotaxu, parametry vypadají působivě: 42kg, 850cc a 121kw v 8k otáčkách.
E2: video:

Naposledy editováno 15.04.2021 00:33:08

(reakce na) Dvoutakty - literatura

14.4.2021 v 21:01 | Nahoru | #50
Maikl> Odkaz na video ti nefunguje, vlož ten odkaz napřímo a neschovávej za text.
Tady v čase cca 1:30 zmiňují zapojení nepřímých vstřikovačů, samozřejmě schované za reklamní kecy, jako "extra dynamic response". Skutečnost je taková, že když v otáčkách začne fungovat výfuk, tak 1. je potřeba více paliva, než jsou schopny dodat přímé vstřikovače, 2. je málo času na na odpaření přímo vstříknutého paliva ve válci, 3. směs uniklá z válce do výfuku se ve vyšších otáčkách vrací tlakovou vlnou zpět do válce a není to plýtvání palivem, jako by tomu bylo v nízkých otáčkách + emise



Podobné jako Rotax TPI:


Naposledy editováno 14.04.2021 21:12:10

1 reakcí na tento příspěvek Dvoutakty - literatura

15.4.2021 v 00:37 | Nahoru | #51
Jo, tech vstřikovačů u klapek sání jsem si všiml, díky za postřeh, nestihl jsem tomu věnovat pozornost. Zajímavou technologii má i Evinrude, vstřikovač s vysokotlakou pumpou v jednom, údajně.
E: konstrukce je dost podobná Rotaxu, název motoru je E-Tec G2, ale nikde se mi nepodařilo najít s Rotaxem spojitost.

Naposledy editováno 15.04.2021 00:52:02

(reakce na) Dvoutakty - literatura

16.4.2021 v 12:00 | Nahoru | #52
Maikl> Podle mě , Envirude je Rotax. Na oficiálních stránkách dělají tajnosti, tady se píše víc:
https://www.boattest...#performancefeatures

1 reakcí na tento příspěvek Dvoutakty - literatura

23.4.2021 v 18:03 | Nahoru | #53
Tak bakalářka je odevzdaná, díky za rady . Jestli zvládnu poslední zkoušku z fyziky a nevyhodí mě, po obhajobě a zveřejnění sem pošlu odkaz.

(reakce na) Dvoutakty - literatura

7.12.2021 v 17:19 | Nahoru | #54
Maikl> Furt nic, vyhodili tě?
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist