Na udržovací nabíjení, nebo nabíjení "normálního" akumulátoru ano, ale oživování "polomrtvol" stále závisí na znalostech uživatele-obsluhy. Ovšem není se co divit, když dnes si koupí motocykl, či automobil každý vořežprut, co ví akorát, kam strčit klíč, kam nalít palivo a možná, kam nalít olej, ale o principu a funkcích to ví lautr hovno a pak se není co divit, že to klidně zničí motor ("ona ta kontrolka ve tvaru nejspíš olejničky svítila už dlouho, ale času je dost, než olej někde koupím a doleju") a strašně se diví, že neudržovaná baterka nenastartuje a podle reklamy "úžasně chytrá" nabíječka si s ní neví rady.
1 reakcí na tento příspěvek Lidl nabíječka
Při nabíjení autobaterie napětí kolísá mezi 12,6 až 14,8?? Je to v pořádku?? Nemělo by to náhodou držet pouze tu horní hodnotu? U motobaterie jsem to nesledoval. A na starých nabiječkách jsem tohle neřešil,...tak by mě zajímalo jak to funguje vám??
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
Rischwon píše: Při nabíjení autobaterie napětí kolísá mezi 12,6 až 14,8?? Je to v pořádku?? Nemělo by to náhodou držet pouze tu horní hodnotu? U motobaterie jsem to nesledoval. A na starých nabiječkách jsem tohle neřešil,...tak by mě zajímalo jak to funguje vám??
To kolísání svorkového napětí (v udržovacím režimu) je v pořádku - z principu to tak musí být...
Ve fázi dobíjení (viz fáze č. 6 na přiloženém obrázku) nabíječka dobíjí akumulátor malým proudem, aby pak po dosažení horní mezní hodnoty bylo toto udržovací dobíjení přerušeno a akumulátor byl dočasně ponechán sám svému osudu (respektive v jeho samovybíjení mu možná nabíječka i trochu pomáhá - viz fáze č. 7). A po dosažení dolní mezní hodnoty svorkového napětí se zase fáze udržovacího dobíjení akumulátoru opět aktivuje a svorkové napětí začíná stoupat.
A takto se to cyklicky opakuje.
Obecně lze říci, že čím rychleji se tyto dvě fáze (6 a 7) střídají a čím větší (rychlejší) je (samo)vybíjení akumulátoru, tím je akumulátor v horším stavu a více "opotřebovaný" - stářím, provozem, (ne)kvalitou jeho výroby apod.
Co ale v pořádku není, to je to horní mezní napětí - samozřejmě pokud jsi nezvolil "zimní" nabíjecí režim * (hvězdička).
P.S.
Jak v režimu motorka (max. nabíjecí proud je 0.8 A) respektive pro nabíjení akumulátorů s menšími jmenovitými kapacitami, tak i v režimu auto (max. proud 3.8 A) resp. pro větší akumulátory s větší jmenovitou kapacitou, by mělo být nabíjení ukončeno (v udržovacím režimu přerušeno) při dosažení svorkového napětí cca 14.4 V, nikoliv až při 14.7 nebo dokonce 14.8 V... Přebíjení akumulátoru docela dost škodí, a tak bych to raději ještě pro jistotu přeměřil slušnějším voltmetrem (multimetrem).
A kdyby se tento kus skutečně choval v rozporu s návodem, vrátil bych ho.
Naposledy editováno 30.01.2015 16:43:17
2 reakcí na tento příspěvek Lidl nabíječka
To napětí 14,8 ještě prověřím (proměřím). Hodím tam moto baterii a uvidíme jak to dopadne. Ted si nejsem jist jestli ta hodnota nebyla na displeji v okamžiku kdy jsem svorky odpojil a připojil znovu. Popřípadě bych ji šel vyměnit. U nás v lídlu jsou v regálech stále hromady...
Díky moc za odpověď a rady.
Naposledy editováno 30.01.2015 15:41:11
Dovi píše:
To kolísání svorkového napětí (v udržovacím režimu) je v pořádku - z principu to tak musí být...
Ve fázi dobíjení (viz fáze č. 6 na přiloženém obrázku) nabíječka dobíjí akumulátor malým proudem, aby pak po dosažení horní mezní hodnoty bylo toto udržovací dobíjení přerušeno a akumulátor byl dočasně ponechán sám svému osudu (respektive v jeho samovybíjení mu možná nabíječka i trochu pomáhá - viz fáze č. 7). A po dosažení dolní mezní hodnoty svorkového napětí se zase fáze udržovacího dobíjení akumulátoru opět aktivuje a svorkové napětí začíná stoupat.
A takto se to cyklicky opakuje.
Obecně lze říci, že čím rychleji se tyto dvě fáze (6 a 7) střídají a čím větší (rychlejší) je (samo)vybíjení akumulátoru, tím je akumulátor v horším stavu a více "opotřebovaný" - stářím, provozem, (ne)kvalitou jeho výroby apod.
Co ale v pořádku není, to je to horní mezní napětí - samozřejmě pokud jsi nezvolil "zimní" nabíjecí režim * (hvězdička).
P.S.
Jak v režimu motorka (max. nabíjecí proud je 0.8 A) respektive pro nabíjení akumulátorů s menšími jmenovitými kapacitami, tak i v režimu auto (max. proud 3.8 A) resp. pro větší akumulátory s větší jmenovitou kapacitou, by mělo být nabíjení ukončeno (v udržovacím režimu přerušeno) při dosažení svorkového napětí cca 14.4 V, nikoliv až při 14.7 nebo dokonce 14.8 V... Přebíjení akumulátoru docela dost škodí, a tak bych to raději ještě pro jistotu přeměřil slušnějším voltmetrem (multimetrem).
A kdyby se tento kus skutečně choval v rozporu s návodem, vrátil bych ho.
...a po 48hodinách po nabití displejovkou je napětí na baterce 12,65V
...a starou s diodami 12,85V
Naposledy editováno 31.01.2015 17:39:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
kadett píše: Moto aku nabíjíte teda jakým režimem? Doposud jsem volil ten režim s hvězdičkou. Stačí teda ten přímo na moto?Dík
Mam variantu s diodami. A drzim sa navodu - na moto bateriu rezim s piktogramom moto. Nic ineho. BTW teraz som nabijal kolegovi uplne vymlatenu autobateriu, zmerana multimetrom mala 7,2V. Nabijacka asi 30s blikala a nasledne zacala nabijat. Rano bola baterka nabita, startuje to na prvy cuk
Spustíš nabíjení na režim motorky a nabíječka začne nabíjet proudem 0,8A do doby, kdy napětí akumulátoru dosáhne 14,4V. Pak nabíječka sníží dobíjecí proud na cca 50mA (v grafu manuálu je zobrazeno 100mA). Při tomto snížení nabíjecího proudu klesne napětí někam mezi 13V až 14V (záleží na konkrétním akumulátoru).
Dle kapacity a stavu akumulátoru může nastat:
1) Napětí akumulátoru bude klesat (akumulátor má velké samovybíjení, nebo je připojená nějaká zátěž). Klesat bude do úrovně napětí 12,8V, kdy začne znova nabíjet proudem 0,8A.
2) Napětí akumulátoru bude stoupat do úrovně napětí 14,7V, kdy nabíječka přestane dobíjet zcela. Bude jen měřit napětí akumulátoru. V tomto stavu nabíječka z akumulátoru odebírá proud necelý 1mA. Při poklesu napětí na 12,8V opět začne nabíjet proudem 0,8A.
Bod 2) může také skončit tak, že se napětí 14,7V nedosáhne a přestane stoupat. To může být tvůj případ s napětím 14,5V.
1 reakcí na tento příspěvek Lidl nabíječka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
Už si ji nekupuj, nebo se ji zase budeš zbavovat v bazaru... PROČ???
http://www.motorkari...rispevky&scr=480
Naposledy editováno 07.04.2015 21:23:21
2 reakcí na tento příspěvek Lidl nabíječka
Trand je k chladiči nejen neuchycený, ale navíc je "obráceně" (chladicí ploška pouzdra odvrácená od chladiče), takže přenos tepla do chladiče bude prakticky nulový - kurvítko č. 1.
Elyty, které se poškozují teplem, jsou "pochopitelně" uvnitř chladičů a samozřejmě co nejblíž plechu, aby to na ně co nejvíce hicovalo - kurvítko č. 2.
Odrušovací toroidcívka na primární straně (vpravo) se drátem dotýká chladiče a lehko se odírá - další kurvítko. Tu šílenou patlanici kolem trafa raději nekomentovat.
Takže dát 5 stovek za takový zgarb je bláznivina - drahé i zadarmo a napěchované kurvítky. My coby učedníci navrhnout takový paskvil (hlavně ty elyty vystavené teplu), tak nás mistr zkope do kulata a nepustí ke zkouškám. Navíc se dá právem pochybovat o bezpečnosti výrobku - trafo nebudí moc důvěry v izolační pevnost a odolnost proti přehřátí a propálení vrstev a navíc DPS není pod trafem a optočlenem "proříznutá" pro zvýšení izolační pevnosti mezi primární a sekundární stranou (jak je u SPS zdrojů pravidlem).
Tož si pro příště dobře rozmyslete, zda "vyplejznete" 5 stovek za takovou prasečkárnu, horší, jak klasické kutilské bastlířiny z 70. - 80. let.
E: Mimochodem, fotografie nejsou moje, jsou zapůjčené od kolegy. Do zkoumání části s displayem se po tomto objevu raději už nepouštěl.
Naposledy editováno 16.04.2015 10:49:15
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
J.M.K.>
Ahoj,
tuto novou verzi (s LCD) jsem otevřenu neměl, takže jsem se k ní zatím musel chovat jako k černé skříňce (nějak se navenek projevující) - proto si podle jejího "rozumného projevu navenek" říkám, jestli třeba ona ta pravda ověřená kritériem praktické zkušenosti nebude tak nějak "uprostřed".
Když jsem s ní totiž nabíjel velkou baterii (omylem skoro vybitou autobaterii s kapacitou tuším 45 Ah, čili tím větším, maximálně 3.8 A proudem), tak nabíječka byla teplá, ale ne horká. Při dobíjení menších motocyklových akumulátorů (teď přes zimu standardní občasné preventivní dobití u několika motorek) byla vždycky jen lehce vlažná a pak po přechodu do udržovacího režimu byla nabíječka už úplně studená (cca těch 15 až 20 stupňů Celsia, zhruba jako okolní prostředí v nevytápěné dílně pod domem) - ztrátové teplo celé nabíječky bych odhadoval na zlomky Wattů, maximálně na 1 až 2 Watty.
Takže si říkám, jestli ty plechy uvnitř opravdu mají mít čistě účel chladiče, nebo jestli spíš nemají sloužit částečně i ke vzájemnému odstínění a zároveň ke zpevnění celé konstrukce. Nejvíc by asi mohl (měl) topit ten výkonový tranzistor, jenže když podle zjištění při rozborce není spojen s "chladičem", co když to jeho chlazení nakonec nebylo (není) vůbec nutné? A pokud tudíž (při nepřipojeném tranzistoru k plechu) není ani ten "chladič" moc teplý, tak ani ty elyty by nemusely trpět víc než v jiných obdobných zařízeních, navíc provozovány jen malý zlomek času (párkrát ročně)...
Říkám si, že kdyby chtěl výrobce opravdu za každou cenu šetřit, tak tam ty zahnuté plechy (ala chladič) vůbec nebude dávat a připojovat je k desce a prodlužovat, zdražovat a komplikovat si zbytečně výrobu. Nabíječka V PLNÉM PRACOVNÍM NASAZENÍ bývá u typického uživatele v provozu jen pár hodin v roce (pokud vůbec - normálně se baterka v provozním stavu udržuje nabitá jízdou) a tak to musí s přehledem vydržet celé roky - a LIDL na to poskytuje nadstandardní 3 letou záruku.
Ty LIDLácké nabíječky ("inteligentní", s mikroprocesorem), pokud u některých dřívějších verzí nebo šarží odcházely, tak to bylo kvůli zoxidovanému mikrospinači za pár kaček, ne kvůli špatně navrženému zapojení nebo vnitřnímu provedení.
Pravdivější odpověď by nám asi nejlíp dalo měření vnitřní teploty nabíječky pracující v různých režimech a případně i zkušenosti co největšího počtu uživatelů - pak teprve by myslím bylo možno dělat nějaké zobecňující definitivní závěry.
Co je ale hlavní - ten tranzistor který J.M.K. zmiňuje není nutné chladit. Chladiče jsou tam pro dva výkonnější tranzistory nebo IO, které jsou ve středové sekci proti sobě a k chladičům jsou přišroubované.
Jak je vidět na fotce té Optimate, ani tam umístění elytů neřeší. Jeden stojatý a jeden ležatý jsou dokonce přímo vedle výkonového obvodu, ten největší rovněž vedle chladiče a další prcek zas vedle výkonového obvodu. U Optimate mě spíše překvapilo, že u tak relativně primitivního zařízení jako je nabíječka někdo používá vícevrstvý plošný spoj, když Číňani to zvládli jednoduchou jednovrstvou.
Naposledy editováno 16.04.2015 13:24:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
J.M.K. píše: Tak vážení, tady máte, jak ta skoro až "kultovně vychvalovaná" ládovačka - "suprově vylepšená" verze s displayem, vypadá uvnitř:
Trand je k chladiči nejen neuchycený, ale navíc je "obráceně" (chladicí ploška pouzdra odvrácená od chladiče), takže přenos tepla do chladiče bude prakticky nulový - kurvítko č. 1.
Elyty, které se poškozují teplem, jsou "pochopitelně" uvnitř chladičů a samozřejmě co nejblíž plechu, aby to na ně co nejvíce hicovalo - kurvítko č. 2.
Odrušovací toroidcívka na primární straně (vpravo) se drátem dotýká chladiče a lehko se odírá - další kurvítko. Tu šílenou patlanici kolem trafa raději nekomentovat.
Takže dát 5 stovek za takový zgarb je bláznivina - drahé i zadarmo a napěchované kurvítky. My coby učedníci navrhnout takový paskvil (hlavně ty elyty vystavené teplu), tak nás mistr zkope do kulata a nepustí ke zkouškám. Navíc se dá právem pochybovat o bezpečnosti výrobku - trafo nebudí moc důvěry v izolační pevnost a odolnost proti přehřátí a propálení vrstev a navíc DPS není pod trafem a optočlenem "proříznutá" pro zvýšení izolační pevnosti mezi primární a sekundární stranou (jak je u SPS zdrojů pravidlem).
Tož si pro příště dobře rozmyslete, zda "vyplejznete" 5 stovek za takovou prasečkárnu, horší, jak klasické kutilské bastlířiny z 70. - 80. let.
E: Mimochodem, fotografie nejsou moje, jsou zapůjčené od kolegy. Do zkoumání části s displayem se po tomto objevu raději už nepouštěl.
Nejsem elektrikář, ale podle toho, cos tady už předvedl tě za nějakého odborníka určitě nepovažuju. Na jiném fóru chlapi, co na rozdíl od tebe elektrice rozumí, na tom zapojení a rozmístění jednotlivých prvků neshledali nic závadného...a věřit budu spíše jim,než tobě.
Naposledy editováno 16.04.2015 22:17:06
fockewulf píše: Nejsem elektrikář, ale podle toho, cos tady už předvedl tě za nějakého odborníka určitě nepovažuju. Na jiném fóru chlapi, co na rozdíl od tebe elektrice rozumí, na tom zapojení a rozmístění jednotlivých prvků neshledali nic závadného...a věřit budu spíše jim,než tobě.
Odkaz prosím?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
Ten otočený trand sice chlazení téměř nepotřebuje, ale i tak se vyšší teploty časem na životnosti projeví. Ale hlavní je u tohoto kusu to vnitřní provedení - hlavně to trafo je neskutečně zbastlené, posazené nakřivo, takže buď ve fabrice došly šroubky/maník ulomil piny, za které se trafo heftuje do DPS), nebo byl přebytek lepidla a bylo třeba jej někam vytlaskat. To omotání žlutou izolačkou též není normální, tak čertví, co by se pod ní našlo. Jinak kolega se mezitím ozval, že jeho kolega mezitím ze zvědavosti kuchnul svůj kus a tam trafo tak zprasené nebylo, i když také do kvalitní práce himbajs daleko. Takže to bude nejspíš kus od kusu, která šichta to zrovna vyrobí a výstupní kontrola žádná. Fockewulfův (jako vždy) výkřik do tmy, s odkazováním na "jiné fórum, kde chlapi rozumějí a blablabla", v kterém je navíc jednoznačně osobní zášť, nemá smysl vůbec brát vážně. Popř. zda někdo skutečně tvrdil, že "tady nic závažného neshledal", tak to musel být někdo z "mladé generace", kterým je užívání kurvítek vlastním. Dám klidně ruku do ohně za to, že naši mistři ze školy by takto navrženou nabíječku konstruktéroj omlátili o hlavu a ještě by jej zkopali do kulaté krychle.
Ale "kurví" se takto leckde - třeba zdroj pro řídicí počítač, relátka a stykače v pile PP203CNC je také navržen tak, že chladič tvoří "účko" z ne černěného, ale lakovaného (zhoršení tepelného odporu do okolí) plechu, uvnitř tohoto účka jsou elyty a ještě ke všemu je účko na ležato ( o to horší odchod tepla konvekcí), takže elyty tam byly doslova v peci - plech měl za provozu klidně i 60°C. Po půl roce tam odešel grecák (naštěstí jsem jej tady sehnal), jak jsou na tom elyty, nevím, už v té nástrojárně léta nedělám. A mobily s fotoaparátem tenkrát nebyly, takže zdokumentovat jsem to neměl jak. I revizák tenkrát na to řešení zdroje koukal jako vrána.
Naposledy editováno 17.04.2015 06:51:46
1 reakcí na tento příspěvek Lidl nabíječka
Taková obecnější poznámka ke všem těmto nabíječkám, nejenom k této LIDLovské:
S tou teplotou uvnitř, chladičema a elektrolytickýma kondenzátorama je to tak, že jak už psal 1100Virago, teplota uvnitř toho hermeticky uzavřeného prostoru je za ustáleného stavu (např. uprostřed a ke konci fáze intenzivního nabíjení) prakticky všude stejná. Ten chladič akorát urychluje odvod tepla z připojených výkonových prvků (tranzistorů, IO stabilizátorů apod.) a zabraňuje tím přehřívání až spálení přetěžované polovodičové součástky a rozvádí ten bodový zdroj tepla do prostoru, ale ostatní součástky (včetně elytů) uvnitř té uzavřené krabičky jsou pak už ohřívány okolním ustáleným prostředím skoro bez ohledu na umístění těch součástek, protože teplota uvnitř je prakticky konstantní v celém tom uzavřeném objemu.
Něco jiného by samozřejmě bylo, kdyby bylo zaručeno proudění vzduchu a dostatečně dimenzovaný odvod tepla přímo z chladiče ven, např. VELKÝMI větracími otvory, aktivní ventilací apod. Ale co jsem tak měl možnost vidět, spousta výrobků dnešní spotřební elektroniky bývá takto skoro hermeticky zapouzdřena - a taky se ta zařízení více či méně za provozu hřejí. A týká se to jak např. dlouhodobě provozovaných síťových zdrojů k notebookům nebo lampám s halogenama apod., tak i několikanásobně dražších a jen občas provozovaných nabíječek "LIDL", CTEK, Optimate...
Takže neviděl bych to s kvalitou a dlouhodobou funkčností zde diskutované LIDLovské nabíječky tak dramaticky - určitě ne hůř nebo dokonce výrazně hůř než u mnohonásobně dražších (z pohledu běžného uživatele možná zbytečně drahých) nabíječek.
Jiná věc by snad byla, kdyby mi obchodník dal na 4x dražší nabíječku taky 4x delší záruku, čili třeba 12 let oproti těm nadstandardním 3 letům u levnější nabíječky z LIDLu. Jenže takovou záruku mi obchodník ani dovozce nedá, zas tak těm svým drahým nabíječkám jejich výrobci nevěří. Ale i kdyby dal, já jako uživatel bych byl hodně opatrný věřit tomu, že výrobce se ještě za 10 nebo 12 let bude ke svému závazku znát a že obchodník nebo dovozce do ČR bude ještě v tu dobu existovat. A pokud náhodou ano, že pak nebude hledat všechny možné skuliny nebo i nezákonné postupy, jak ze svého závazku vycouvat a nefunkčnost draze zakoupeného výrobku hodit na zákazníka.
Za těchto okolností si místo možná o něco málo "kvalitnějšího" CTEKu apod. za dnes už zhruba 2 tisíce s pětiletou zárukou raději pro své občasné zimní dobití koupím nabíječku za 5 stovek s tříletou zárukou - s tím, že cokoliv nad ty 3 roky je další bonus pro mne.
Ale je to samozřejmě čistě jen můj osobní názor ovlivněný zkušenostmi, jak to dneska ve vztahu zákazník-obchodník-dovozce-výrobce bohužel chodí...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lidl nabíječka
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350 634 oilmaster Jawa 350/634 | Jawar634 | 18 | 8.10.2024 v 11:39 VGT |
Při přidání plynu chcípne Kawasaki KMX 125 | Rider372 | 4 | 20.9.2024 v 13:06 ja1 |
motoservis Suzuki GSF 600 Bandit | miksenzo | 3 | 2.9.2024 v 16:54 nevo7 |
Kde koupit laděný výfuk na Kawasaki... Kawasaki KMX 125 | Honzas1350 | 20 | 29.8.2024 v 20:23 Kohlstein |
kmx 125 plast Kawasaki KMX 125 | standa34 | 2 | 26.8.2024 v 19:45 Honzas1350 |