globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

17.3.2009 v 16:24 | Nahoru | #271
hele, když to bude ze začátku silný, bude to budit respekt a budeš jezdit jako šnek, ale postupem času si zvykneš... věř mi. Nejvíc se naučíš na okruhu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

17.3.2009 v 21:26 | Nahoru | #272

PijanST>hele, když to bude ze začátku silný, bude to budit respekt a budeš jezdit jako šnek, ale postupem času si zvykneš... věř mi. Nejvíc se naučíš na okruhu



Aha, takze myslis, ze bych mel jit rovnou napr. do naplno otevrene verze te CB 500?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.3.2009 v 07:22 | Nahoru | #273
Namydlenejblesk> pokud nejsi zrovna bezmozek, tak klidně. Prostě ten výkon na mašině budí respekt, horší je to, že když si už trochu zvykneš, tak to pak podceníš, ale to se ti stane na čemkoliv. Jezdi s rozumem a kup si co chceš

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.3.2009 v 15:07 | Nahoru | #274
PijanST > Bezmozek ne, precijen mi v lete bude 25, tak to uz clovek trochu rozum ma :D Ale pred takovejma 8-10 lety na tom kole clovek delal kolikrat takovy hovadiny, ze muzu bejt rad, ze se mu nikdy nic nestalo...
Ok, diky, zkusim teda zacit uz na te petistovce, ted nezbyva nez setrit a setrit, abych si nejakou mohl poridit, vypada to ale spis az na pristi sezonu, idkyz uvidime

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.3.2009 v 08:11 | Nahoru | #275

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.3.2009 v 13:50 | Nahoru | #276
Tak jsem zase zpět po týdnu ve Francii

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

23.3.2009 v 10:56 | Nahoru | #277
tak jsem zase zpět po víkendu v práci

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

23.3.2009 v 20:14 | Nahoru | #278
sharkis: Jsko zkušenějšího se tě chci zeptat ,jak správně seřídit spojku.Pro někoho banalita,Při zařazení 1čky motor chcípá.Pošteloval jsem to lankem u páčky ,takže ok.Spojka při řazení neprokluzuje.ale nejsem si jistej jestli je to správně.Možná by to ještě chtělo.A tak se vtom pořád vrtám.
Jak tedy poznám že je to ABSOLUTNĚ správně?
Nechci jí spálit.Kde je ta hranice kde má správně zabírat?

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.3.2009 v 07:40 | Nahoru | #279
Absolutně správně Ti to opravdu nepovim, jelikož se to typ od typu liší, ale mělo by to zabírat tušim asi ve 2/3 "cesty" od plně zmáčknutý páčky (od řidítka) Popřípadě nastavit vůli spojky (pod krytem by měl být takovej červík a bezpečnostní matka - viz. příspěvek #4. Spíš bych založil topic ke konkrétnímu typu motorky a tam Ti už určitě někdo poradí

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.3.2009 v 21:55 | Nahoru | #280
hele Sharkis a taky by jsi sem měl napsat, jak na cestě zalepit pneumatiku. Použití spraye atd... kolik lidí se na to ptá, protože neví, co pořídit, a jestli vůbec něco mají.

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.3.2009 v 16:07 | Nahoru | #281
Nemam s tim zkušenosti, vim jak se dá díra zadělat u duší, u bezdušovek se to taky dá něják udělat, ale v provozu je možný použít akorát ty blbý spreje, co ti zadělaji celou pneumatiku, protože gumu z ráfku sundáš bez nářadí těžko, abys jí zalepil zevnitř

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.3.2009 v 16:29 | Nahoru | #282
sharkis> ok a jak tedy funguje ten spray ?????????? mě by totedy osobně taky zajímalo. Guma je pak zevnitř zasranaá ? jde to dolu ? poškodí to nějak ráfek a musí se čistit ? Jak dlouho ten spray tam vydrží? I další defekt se tedy po vstříknutí zalepí sám ?

včul mudruj

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.3.2009 v 16:57 | Nahoru | #283
Ten sprej mam koupenej a vozím ho v podsedlovce.Ale taky nevím jak to funguje.V návodu píšou že se to tam nastříká celí.
Neznám ani nikoho kdo to kdy použil.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.3.2009 v 17:05 | Nahoru | #284
Prej se udělá pěna, která ztuhne podobně jako polyuretan a částečně zpevní gumu aby se natom dalo nouzově dojet, sám s tim zkušenosti nemám, rtadši bych nechal motku odtáhnout než to tam nastříkat

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.3.2009 v 17:15 | Nahoru | #285
ten sprej se da pouzit uz jsem to zkousel,ale podle me je to dobre tak maximalne na dojeti a pak tu gumu vyhodit....

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.3.2009 v 23:08 | Nahoru | #286
a jak to tedy opravit na cestě bez ztrát na desítce ?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

26.3.2009 v 06:53 | Nahoru | #287
PijanST> Nechat odtáhnout do servisu, kde gumu nechat opravit - jiná možnost není Pochybuju že by se ti bez nářadí povedlo gumu sundat i nandat

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

30.3.2009 v 11:23 | Nahoru | #288
a guma je použitelná na opravu a jízdu použití spraye ?

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

30.3.2009 v 16:57 | Nahoru | #289
Myslím si, že po sundání aopravdu důkladném umytí ze všech stran by měla být, ale jak říkám, nemám vlastní zkušenost, jen hádám

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

30.3.2009 v 17:06 | Nahoru | #290

sharkis>Myslím si, že po sundání aopravdu důkladném umytí ze všech stran by měla být, ale jak říkám, nemám vlastní zkušenost, jen hádám

já mám zkušenost, otrít hadrem namočeným v tech. benzinu nebo lihu a je to čistý

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

30.3.2009 v 23:58 | Nahoru | #291
Na ten sprej jsem se ptal v pneuservisu a řekli mě aď nat ním ani nepřemýšlím!Zasereš tim vše kam se dostane!

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

31.3.2009 v 12:22 | Nahoru | #292
a jsme tam, kde jsme byli
Radare.... co praxe... popiš tedy použití a značku a cenu

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

1.4.2009 v 04:15 | Nahoru | #293
Se sprayem mám osobní zkušeností přiměřeně-tak za prvé, vulkanizuje (gumovatí) při styku se vzdušnou vlhkostí, když je v pneumatice pod tlakem, je pořád tekutej. Při demontáži gumky stačí otřít hadrem ráfek a je jak novej (takže žádná pěna, očista v servisu snadná, ostatní jsou kecy z hospody). Malou dírku to zalepí, pokud není guma moc sjetá, jinak to moc nedrží. Celej spej nafoukne prázdnou 180ku gumu asi na 1.9-2 atp, takže bačkora, ale jet se na tom dá. Na babce mám novou continentalku, do který jsem asi po 200 km lapnul 70ku hřeb, oprava spejem drží doteď, při jízdě se to nepozná, ale průraz šel do vzorku, takže asi do 8 mm gumy. Sice to vzduch drží, ale nejezdím na ní, takže počítám, až se gumka trochu sjede, začne to utíkat.
Na devítce jsem měl opravu udělanou knotem, a na dálnici asi ve 180 mi spadnul dovnitř (znova knot+sprej, dojel jsem na tom ještě asi 450 km dom),ale pořád to trochu utíkalo, takže jsem jezdil od kompresoru ke kompresoru, takže i tohle řešení bych bral jako nouzovku. Doma v klidu to sice drželo, ale stejně šla guma pryč, bo v tý rychlosti je prázdná guma nehezký překvápko.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

1.4.2009 v 04:18 | Nahoru | #294

xx-jimmy>Na ten sprej jsem se ptal v pneuservisu a řekli mě aď nat ním ani nepřemýšlím!Zasereš tim vše kam se dostane!


v tom máš pravdu, pokud sprej vyteče, je to po zaschnutí na vzduchu jako šprcka ale nééé v gumě pod tlakem. Viděno na vlastní oči, bo jsem byl zvědavej, jak to funguje.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

1.4.2009 v 08:26 | Nahoru | #295
ok díky, takže pro jistotu jdu koupit

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

1.4.2009 v 20:26 | Nahoru | #296
Čau

Prosimvás, dnesj sem koupil moto a serou mě na tom nějaké věci: Jak / kde / u koho se dají opravit

menší škrábanečky na plastech a chromu
škrábance (velké, asi vybrousit) na výfuku

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

1.4.2009 v 20:40 | Nahoru | #297
Field> Zkus se optat v Autoglancu, mě tam každoročně dělají opravy laku a voskování. Sou to kucíííí šikovný a mašiny umí taky

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

2.4.2009 v 20:58 | Nahoru | #298
Kawajírák: Hele to jsem přesně chtěl. Zejtra tam volám... Doufám, že mají inteligentní ceny a ne pro porscháky a jaguáry

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 17:45 | Nahoru | #299
Ahoj tak další dotaz - nechci zakládat nová témata.

Chtěl bych koupit laděný výfuk na svůj dvoutakt - Cagiva Planet 125ccm dvuotakt rv. 2000 z důvodu, že ten vejfuk předtím je sedřenej od kluků co předemnou padli :)

Jediná věc čeho se bojím je, že jsem slyšel, že laděný výfuk kazí MOTOR ohledně výdrže motoru. Nechce se mi dělat generálka a výfukem bych se k tomu nechtěl přiblížit...

Bylo mi řečeno od známého, že samotná koncovka zvyšuje spotřebu a kazí motor. Jedině prej se svody.

Laděný výfuk Arrow se svody vyjde na sedmičku. Koukal jsem ještě a našel jsem moto-sharon, tam píšu a bylo mi řečeno úplnej opak: svody mi neudělají, že navíc ještě kazej motor a samotná koncovka nezvyšuje spotřebu ani nekazí motor. Na otázku zvuku mi řekli, že zvuk s jejich koncovkou je bassovej.

Když to někde přečte pozorně a nenapíše mi jako odpověd blbost - budu mu vděčný :)

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 17:49 | Nahoru | #300

Field>Ahoj tak další dotaz - nechci zakládat nová témata.

Chtěl bych koupit laděný výfuk na svůj dvoutakt - Cagiva Planet 125ccm dvuotakt rv. 2000 z důvodu, že ten vejfuk předtím je sedřenej od kluků co předemnou padli :)

Jediná věc čeho se bojím je, že jsem slyšel, že laděný výfuk kazí MOTOR ohledně výdrže motoru. Nechce se mi dělat generálka a výfukem bych se k tomu nechtěl přiblížit...

Bylo mi řečeno od známého, že samotná koncovka zvyšuje spotřebu a kazí motor. Jedině prej se svody.

Laděný výfuk Arrow se svody vyjde na sedmičku. Koukal jsem ještě a našel jsem moto-sharon, tam píšu a bylo mi řečeno úplnej opak: svody mi neudělají, že navíc ještě kazej motor a samotná koncovka nezvyšuje spotřebu ani nekazí motor. Na otázku zvuku mi řekli, že zvuk s jejich koncovkou je bassovej.

Když to někde přečte pozorně a nenapíše mi jako odpověd blbost - budu mu vděčný :)


samotná koncovka ti s motorem nic neudělá ani nezvýší výkon a ani spotřebu

Ps. tvůj známej tomu teda hodně rozumí
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist