globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350-634 typy motorů
23.5.2019 v 19:52
Dobrý den,
mám otázky pro znalce.
Možná už to zde někdo probíral a jen jsem to neobjevil, tak mě případně nasměrujte.
Zajímá mě proč mají některé Jawy 350/634 motory se čtyřmi chladícími žebry na karterech pod válci a některé se šesti (asi většina). Našel jsem na netu spoustu fotek 634, ale neobjevil jsem žádnou souvislost s modelem či rokem výroby.
Některé to mají prostě tak a jiné zase onak.
Moje 634 má jen 4 žebra, je z roku 1974 ,ale motor už byl někdy v 80 letech měněn. Zajímavé je že výrobní čísla dílů mého motoru začínají číslem 633 ,ale to bylo přece označení pro Jawy Bizon. Když si ale na netu najdu fotky Bizonů mají jejich motory většinou žeber 6.
Takže v tom mám guláš. Už mě napadá jen to, že si ty motory lidi na motorkách prohazovali jak jsem jim to hodilo.
Rád bych zjistil :
1) Zda motory značené 633 (4 žebra ?) mají nějaké zásadní odlišnosti od motorů značených 634 (6 žeber ?) , nebo zda je rozdíl pouze v použitých karterech.
2) Zda se ve výrobě motory 633 montovaly pouze do Bizonů a motory 634 do 634-ek , nebo se to montovalo dle roku výroby, anebo se to montovalo podle toho čeho bylo zrovna víc, takže je normální , že je to promíchané.
Zhruba před 20 lety jsem sháněl převodovou hřídel (uletěl mi na ni zub) a měl jsem problém, že všechny hřídele do převodovky 634 co mi nabízeli měli na jednom kolečku jiný počet zubů než jsem potřeboval já (nakonec jsem sehnal, ale chlapík si za ní tenkrát řekl ranec), takže u mého motoru 633 bude asi jiný jeden převod.

Jawa 350-634 typy motorů

23.5.2019 v 20:16 | Nahoru | #1
Dělám jiné typy tak moc neporadím, ale zkus to na jawamanii

Jawa 350-634 typy motorů

23.5.2019 v 20:20 | Nahoru | #2
záleží jaký máš ještě podtyp za 633/634 máš většinou pomlčku a číslo

Jawa 350-634 typy motorů

23.5.2019 v 20:25 | Nahoru | #3
633-3 350 ccm, dva válce, ojnice na jehlových ložiskách o průměru 16mm, (prvních pár kusů 18mm), 86 dB

633- 4 stejný jako 633-3, ale 84 dB pro ČSSR

633- 5 stejný jako 633-3, s olejovým čerpadlem, 86 dB

633- 6 stejný jako 633-5, 84 dB

633- 7 pro sidecar (změněno řetězové kolo a pohon otáčkoměru)

633- 8 pro Rakousko, 352 ccm

633- 9 84 dB, sidecar

634- 1 stejný jako 633

634- 2 stejný jako 633, olejové čerpadlo

634- 3 stejný jako 633, model pro Ministerstvo obrany

634- 5 stejný jako 633, model pro SSSR

634- 6 stejný jako 633, model pro ČSSR (84 dB)

634- 7 stejný jako 633, sidecar

634- 8 stejný jako 633, ale pro ČZ 472.4 (1978)

634- 9 stejný jako 633, pro Rakousko

Jawa 350-634 typy motorů

23.5.2019 v 20:33 | Nahoru | #4
Hranatý motor 350 so štyrmi rebrami na bloku--> Jawa350/632 elektrika 12V

So šiestimi rebrami - - > Jawa 350/634 elektrika 6V

Jawa 350-634 typy motorů

23.5.2019 v 22:22 | Nahoru | #5
Tak jsem teď koukal do velkýho techničáku a původně tam byl z výroby typ 633-4.
Pak je tam zapsáno v roce 1992 : Výměna podstatné části vozidla s razítkem a u toho dopsáno : Nové číslo motoru xxx, které nic neříká protože není standartního formátu.
Takže vím stejně prd,protože mám motorku od roku 95.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350-634 typy motorů

24.5.2019 v 07:58 | Nahoru | #6
Přesně na tuto problematiku vydala Jawa někdy začátkem 90. let Service Bulletin, kde bylo všechno detailně rozepsáno a to ještě detailněji, než uvedl kolega výše. Někde v archivu bych ho měl mít, ale k tomu se jen tak nedostanu, takže raději nemůžu sloužit .

Nicméně obecně se "hranaté motory" dělí na následující:

Bizon - mají nálitky na vršku karteru vedle karbecu pro uchycení pod rám - nezaměnitelně je poznáš právě kvůli nálitkům a taky mají číslo vyražené uvnitř "pod karburátorem", nikoli nad víkem spojky, jako jej mají 634, protože tam je u Bizona jaksi rám. Co si pamatuji, tak Bizoní motor dáš do 634 podvozku, ale opačně nikoli, protože právě na motoru chybí ony nálitky. Motory jsou ozačené 623 (250 ccm), 633 (350) a doplňková číslice 0 je tuším normální motor a 1 Oilmaster (možná je to opačně...). Dále motory z Bizona mají vývod elektriky přes obdelníkovou průchodku karterem nahoru (nikoli kolem sekundárního kolečka a dozadu).

J 634 - tady nastává slušnej bordel. Motory se totiž majoritně liší vypínáním spojky a nálitky pro uchycení do rámu. Uvedu zde orientační přehled... takže ho nějaký rejpal může poté upřesnit :

Motory 633 - mají vypínání spojky bez spojkového automatu. Tento motor se montoval u motorek do ČSSR na počátku výroby u motorek s tachometrem v předním světle (Calif). Dále se dlouhou dobu používal u motorek do SSSR.

Motory 634 - běžné motory do J 634 od druhé poloviny 70. let. Například motor 634-5 mám v originální policejní motorce z roku 78 (původ dokládají origo doklady a štítek), který má široké uložení do rámu dole (staženo svorníkem stupaček) a 6 V elektriku se spojkovým automatem.

Motory 632-000 - motory do tzv. "Konopnic", tuším od roku 82, kde je 6 V elektrika, spojkový automat, ale ovšem úzké uložení motoru dole (stejně jako u pozdějších modelů 638 - 640). Podle spodních nálitků musíš motory párovat s rámy, protože v tomto smyslu nejsou záměnné.

Motory 631 - motory používané v modelech 634, nicméně rozšířené o Oilmaster se 6 V elektrikou. Někdo mi kdysi říkal, že jej měl v motorce od nova, ale bez Oilmasteru, takže těžko říci. Jeden tento motor mám ve své origo motorce, kde má doplňkovou číslici 0, spojkový automat a široké uložení dole. Jedná se o rok 81, což by mělo odpovídat.

Dále se ty motory podrobněji dělí podle doplňkových číslic, ale to už je složité (viz výše). Zohledňuje se tam hlučnost, provedení moto/side a další věci.

Ovšem pokud jde o motory této řady, pak nesmíme zapomenout ještě na motory montované do ČZ a pozdějšího modelu Jawa 632.
Na ČZ nejsem odborník, nicméně co si matně pamatuji, tak do Smolíka 250 byl motor číslován 623 a doplňkovou číslicí a do 350 ani nevím. Každopádně s Jawou opět nejsou záměnné kvůli uchycení do rámu. Motory pro ČZ mají zadní uložení nahoře i dole úzké, protože je tam úzký držák. Dále se tyto motory liší vyvedením elektriky z karteru a vložkami klouzátek v karteru u sekundárního převodu (nevím jestli všechny, ale na některých jsem to viděl).
Motory J 632 do stejně označených Jawek se najčastěji označoval jako 632.202 a byl provedení: spojkový automat, úzké uložení dole, alternátor Magneton 12 V z modelu 638 (motor původně vytvořen pro ČZ 472.6 tuším). Tento motor byl montován do rámu J 638 na přelomu 80. a 90. let, kdy Jawa vytvořila tento levný model pro československý trh (výroba motoru byla zavedena). Tento model prý skončil v okamžiku, kdy Strakonice přestaly tyto motory vyrábět úplně. Nicméně i na tomto motoru zůstal kousek z ČZ, protože pravá polovina karteru nebyla přímo Jawská, ale právě z provedení ČZ, tedy nahoře na úzké uložení (tj. vlevo široké, vpravo úzké). Při montáži do Jawského rámu se pak na pravou stranu dávala rozpěrka z trubky.

Jako perličku na konec... začátkem 90. let se připravoval i stejný motocykl J 632, nicméně v objemové třídě 250. Typové označení měl 629, nicméně zůstal ve stádiu několika prototypů, kde motor byl označen 632, ale doplněn písmenem "P" (prostě mutace motoru 632 a 623).

Snad jsem na nic podstatného nezapomněl, případně mě někdo doplňte... každopádně jak je to s počtem žeber, to fakt nevím .

Howgh!

Jawa 350-634 typy motorů

24.5.2019 v 18:10 | Nahoru | #7
Nemá cenu nad tím bádat....co zrovna ta parta, od bobří řeky,ch
těla udělat za typ. Co měli zrovna ve skladě po ruce , tak to smetli na jednu hromadu.
Hlavně ,že to vypadlo z fabriky.....spnili plán....splnili závazek k výročí KSČ...Gottwalda, VŘSR, SNP.....atd.....
A byli prémie.......SSSR vzalo vše co bylo.....

PS:
pro mlaďochy...kdyby nevěděli co jsou ty zkratky.....rád vysvětlím v SZ

Jawa 350-634 typy motorů

25.5.2019 v 14:33 | Nahoru | #8
Eastrider - Není to asi až tak jednoduchý, Konopnice se začala vyrábět někdy v roce 81 a měla původně šest žeber,( Na takové jezdí i Venca Konopník) co vím tak už v
roce 83 měla motor 632 ještě s dynamem na 6V. Taky jsem pořídil čtyř žebrovou a dneska vidím že vlastně nemám pravou konopnici
bimbo - Rusáci tenkrát údajně brali víc než 95% toho co se vyrobilo a opravdu asi dodávka někdy vázla takže se muselo improvizovat (vždyť Jawa byl v té době největší
výrobce moto na světě)
ale nechce se mi věřit že by to bylo až tak moc spatlané. Spíš bych tipoval že museli vyměnit formu a někdo usoudil že ušetří na dvou žebrech materiál nebo
prostě jenom inovace.
Zkratky si pamatuješ hezky, bohužel se ale nic moc nezměnilo, dneska už se ve fabrikách (a že jich projedu během roku dost) blbne stejně.
Pro mě jako majitele jednoho takovýho vraku, je to ale taky zajímavý téma a nezatracoval bych ho hned.

Jawa 350-634 typy motorů

26.5.2019 v 17:38 | Nahoru | #9
Motory pro ČZ 350/472 mají v zadní části jinak provedené kartery, kvůli uchycení v rámu ČZ. Jinak mám 472, rok 81 a mám 6 žebro. Malé info, motory se vyráběli v ČZM Strakonice. Takže spíš pátrat tam, jestli tam máte někdo, nějaké známé. Samozřejmě myšleno známé z řad bývalých zaměstnanců.

Sorry za dublování informací, ach ta lenost číst.

Naposledy editováno 26.05.2019 17:59:20

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350-634 typy motorů

26.5.2019 v 19:36 | Nahoru | #10
Jako perličku na konec... začátkem 90. let se připravoval i stejný motocykl J 632, nicméně v objemové třídě 250. Typové označení měl 629, nicméně zůstal ve stádiu několika prototypů, kde motor byl označen 632, ale doplněn písmenem "P" (prostě mutace motoru 632 a 623).

Tento motor mám a má označení 629 a 12V alternátor

Jawa 350-634 typy motorů

26.5.2019 v 21:37 | Nahoru | #11

Pekne !!!

(reakce na) Jawa 350-634 typy motorů

27.5.2019 v 09:07 | Nahoru | #12
danny01>

Díky, tak jsem zase o něco chytřejší .

Já jsem jeden někomu dělal a ten byl právě "632 P" a nekompletní číslo. Tehdy mi to přišlo divné, tak jsem pátral a dopátral se vytištěnému katalogu dílů a vyprávění pár pamětníků . Holt Jawa byla nadčasová, nejdříve vytiskla katalogy a pak teprva řešila výrobu motorky (ke které nedošlo) .

Jawa 350-634 typy motorů

27.5.2019 v 17:30 | Nahoru | #13
Ja jsem kvůli tomu motoru koupil samodomo traktor kde dlouhá léta fungoval, ale ani majitel už si nepamatuje kde k němu přišel. Zajímalo by mě kolik jich Jawa vlastně vyrobila, já mám 629-000013

Jawa 350-634 typy motorů

27.7.2019 v 11:26 | Nahoru | #14
Já jen doplním,koupil jsem Jawa 634 s číslem motoru 633 a je v něm klasický poloautomat.A má šest žeber Rozdíl v motorech 633 a 634 je v zadním spodním uložení motoru na rám z 634.O otáčkoměru se nezmiňují, protože tam stačí dát dekl s vývodem na otáčkoměr a ozubenou matku na hřídel Klikovky..

Jawa 350-634 typy motorů

27.7.2019 v 11:27 | Nahoru | #15
Jo a motor 633 by měl mít hlavy z bizona.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 krystofvelecky 38 20.5.2024 v 11:13 JAVR
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... Krautkopf 46 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 panelák 8 14.3.2024 v 19:26 Pabol
pretočenie valcov na jawa 350 /632 ... Jawa 350/634, Jawa 350/632 sadimil 12 24.10.2023 v 11:03 kokoška.
Kterým směrem se otáčí náhon tachom... Jawa 350/634 YettiBob 18 7.8.2023 v 10:23 kokoška.


TOPlist