Ještě další věc, na kterou jsem nepřišel. Jak se odborně nazývá tato součást motocyklu:
vím že brýle, jenže se to skládá ze dvou částí a jako brýle vypadá spíše ta horní (menší) část. V dílně říkáme dolní a horní brýle, ale nevím jak se nazývají v literatuře. Anglicky je to triple tree, ale to se těžko přeloží. Díky!
Zjištění nesouososti rámu porovnáním zarovnání kol
K této kontrolní informativní metodě není zapotřebí speciální vybavení a lze provést v každé průměrné dílně s průměrnou šikovností mechanika.
Kroky:
Důležité předpoklady:
1. Kola motocyklu jsou rovná bez poškození.
2. Osa zadního kola je kolmá ke kyvné vidlici (rovnoměrně dopnutý řetěz).
3. Vidlice a jejich uložení jsou rovné bez deformací.
Motocykl umístěte na rovnou zem a postavte ho na centrální stojan, pokud ho nemá použijte kolébkový stojan pod ramena zadná kyvné vidlice. Zařaďte rychlostní stupěň, aby se zabránilo otáčení zadního kola. Přední kolo stojí na zemi a je v přímém směru. Uvažte provázek, nejlépe červený aby byl dobře viditelný, k zadní části zadního kola okolo pneumatiky a na délce asi metr před motocyklem provázek přivažte k závaží. Místo závaží se dá jednoduše použít láhev s vodou sloužící jako závaží. Pak závažím posunujte po zemi tak, aby byl provázek napnutý a sotva se dotkl předního okraje zadní pneumatiky. Přičemž se nesmí dotknout ničeho jiného! Stejně napneme provázek mezi zadní částí zadního kola a závažím i z druhé strany motocyklu tak, aby se sotva dotýkal přední části zadní pneumatiky. Provázky by měly být uvázaný k zadní pneumatice ve stejné výšce a k závažím také ve stejné výšce. Výška by měla být zvolena tak, aby provázku nebránilo nic v cestě a vzniklé body „protnutím“ kol byly dostatečně vzdálené. Tímto jsme vytvořili „pravítka“ umístěná po obou stranách motocyklu. Obě tato pravítka jsou vzájemně rovnoběžná.
Nastavení provázků je hotové a další postup se bude týkat hlavně předního kola. To by mělo být srovnáno do přímého směru a nacházet se mezi provázky uprostřed. Budeme měřit 4 hlavní vzdálenosti. Vzdálenost přední části přední pneumatiky od jednoho a z druhé strany druhého provázku a vzdálenost zadní části přední pneumatiky od provázků také na obou stranách motocyklu. V případě, že rám motocyklu je bez defektu a zadní kolo, respektive nastavení mechanismu napínání řetězu sekundárního převodu je správně a rovnoměrně nastavené jsou tyto vzdálenosti stejné. Pokud tyto vzdálenosti stejné nejsou, provedem kontrolu nastavení dopnutí řetězu a rovnoměrnosti dopnutí na obou stranách osy kola. Znovu nastavíme provázky a měření opakujeme. Pokud vyloučíme chybu v napnutí řetězu a rozměry se nebudou shodovat je pravděpodobná deformace rámu, předních teleskopických vidlic, uložení předních teleskopických vidlic, nebo zadní kyvné vidlice.
Naposledy editováno 06.01.2013 21:50:00
1 reakcí na tento příspěvek Prosím názory - porovnání zarovnání kol
Například:
"Motocykl umístěte na rovnou zem a postavte ho na centrální stojan, pokud ho nemá použijte kolébkový stojan pod ramena zadná kyvné vidlice."
"Na rovném podkladu postavte motocykl na centrální stojan. V případě jeho absence použijte kolebkový stojan umístěny pod rameny zadní kyvné vidlice."
Naposledy editováno 08.01.2013 00:39:21
103kuba>
Ten postup s provázkem (s provázkama) je obdoba 100 let staré a snad ještě i dnes všeobecně známé kontroly pomocí rovné latě.
Výhodou té varianty s latí je, že ji přitiskneš pevně (na doraz) na zadní kolo a nehrozí tak větší nepřesnost - s tou latí máš zkrátka stále víceméně stejnou reprodukovatelnost výsledku.
Ale zase kus provázku najdeš snadněji než rovnou lať, a hlavně si vystačíš zcela sám i bez pomocníka (i když i u té laťové metody se dá v nouzi bez něho taky obejít).
A taky pro laickou kontrolu u auta je vzhledem k rozměrům a snazší manipulaci ten provázek vhodnější.
Takže v zásadě OK, ale nic novýho pod sluncem