pár fotek z úprav motoru TL1000R na 1120ccm... Jdem na to s Pepou1098 cestou litinových vložek (nikasilu v tomhle objemu nevěříme z důvodu slabých stěn válce a jejich hrozícímu se zborcení), zesílených zakázkových "H" ojnic a písty darovalo YFM700Raptor. Tak držte palce a snad koncem týdne bude motor dokončen TL1000 S/R zdar
Veškeré dotazy co by někoho zajímaly vám s Pepou v tomto topicu zodpovíme...
Naposledy editováno 20.05.2015 08:46:30
srouby na axialnich brzdicich(stejne jako treba na kotoucich, atd) jsou namahany jen staticky (na radialech asi muzou bejt dynamicky, to je uz pak jina), takze nejaka unavova ztrata pevnosti (a tim snizeni meze kluzu) tam casem sice nastane, ale limitujicim faktorem tu nebude pocet cyklu nybrz jen a jen cas.. spravne by tedy bylo nikoliv "menis je po kazdym povoleni" (protoze pres mez kluzu se samozrejme jit nesmi u zadnyho sroubovyho spoje..) nybrz "menis je po urcite/nejake dobe" - s cimz zas nemam moc problem, ba naopak, veskerej vic namahanej (a normalne sehnatelnej - zamenitelnej) spojovak vzdy radsi menim
(zvyk leteckejch mechaniku, co slo z motoru letelo do kose.. i kdyz teda zrovna u toho motorovyho spojovaku si to u stary hondy po hrichu dovolit nemuzu, vetsinou to nejsou uplne bezny sroubky takze by to stalo balik, pokud bych to vubec sehnal )
FiZzeR píše: Tam je moment kolik, nula nula prd, to se nenatáhne...
Ja uz jeden origo sroub do trmenu pri povolovani ukroutil, potrebna sila byla prekvapive mala. A taky to tim momentem nula nula prd musi kazdej dotahovat.
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
ja srouby na brzdicich nepovoluju, takze ja tam klidne Ti dam ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
spis by me docela zajimalo - zdalipak treba nemas nejaky tabulky ohledne momentu-sil na tech Ti sroubech (Ti beru gr.5 )? pevnostne vychazeji neco mezi 8.8 a 10.8 (resp jsou udavany ruzny pevnostni udaje ale nejmensi Rm-min jsem nasel tech 800mpa, nejvyssi Rm-max kolem 1000, tam predpokladam nejakej lepsi - valcovanej stav) s tim ze maji ale vyssi smluvni mez kluzu nez ocel (u te Rm-min 800 bylo Rp0,2 min 700.. coz by ve znaceni oceli odpovidalo "jakoby 8.9")
jinak ad vise - podle manualu se utahujou jen origo srouby (a ty hodnoty v manualech bejvaj docela hodne nadstreleny, treba i o 40%.. ono neni divu ze jsou uvadeny s velkou mirou rezervy, aby vydrzeli treba 10 let.. ne kazdej obiha nekolikrat do roka motorku s momentakem ) - obecne se srouby utahujou podle tabulek, pokud srout pri povlolovani uleti - bud nebyl spoj osetrenej (difuzni adheze - lidove receno "zarzal se"), nebo utahovatel, ve snaze byt pecliv, presvihnul mez kluzu, coz spoji zas az tak vadit nemusi (nepisu ze ho to neovlůivni, ale provozni napeti sroub i s vnesenym vnitrnim pnutim od plasticke deformace v pohode prenese, nebot utahovani je zakerna kombinace tah+krut, zatimco samotny provoz uz je jen tah..), ...ovsem pri vneseni opacneho krutu pri povolovani,..... tam uz to vadit jaksi bude
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
Ok, proc ne, ale to uz muzu navrhnout od oka rovnou a bezpecneji.
E: zivotnosti myslim pocet povoleni/utazeni, at zbytecne neslovickarime
Naposledy editováno 19.01.2018 06:03:39
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
FiZzeR píše: Ty vole vy mě tak vycukáte, že tam snad nakonec radši nechám ty ožvejkaný originály. Pak si tady má kua člověk udělat nějakou radost
kdo brzdí je druhej Maj ty tvý radiální třmeny osazení kolem šroubů u dosedací plochy jako jiný mašiny? Pokud jo tak bych se toho vůbec nebál...jedna vec je casova unava (wholerova krivka atd), ta funguje a k tomu navrhovani od oka taky nema az tak daleko, je to cista statistika, vychazejici ze zkousek v laboratori, vylozene exaktne spocitat to moc dobre nejde ...jenze to bys ty brzdy musel sundavat ne dvacetkrat do doka jak pise Ozzy, ale spis 20x denne !
a vec druha je sroub "nacatej" uplne normalnim presvihnutim meze kluzu, to je to co jsem popisoval v predchozim prispevku - utahujes, prekrocis lokalne mez kluzu a sroub uvnitr zacne plastizovat, po obvodu je napeti jeste OK takze se neutrhne, pak prestanes utahovat, sroub normalne drzi prestoze v jadru ma pnuti od te plasticke deformace (predstav si to treba tak ze uplne dutej by to udrzel taky), ale kdyz ho chces povolit, vnitrni pnuti uz bude problem, a pri stejnem krouticim momentu jako predtim jen v opacnem smeru sroub ukroutis (k tomu se prida jeste ta difuze a je hotovo).. tohle nema nic spolecnyho s dimenzovanim na unavu, to je normalni mechanicky poskozeni silou.. tj kdyz dam misto origo sroub 8.8 tak ho maznu (vazelinou nebo loctitem, oboje je lepsi nez suchej) a utahuju podle tabulek pro 8.8 + jestli to vydrzi spoj pevnostne je i docela jednoduchy prepocitat.. ..BTW a zvlast ten titan na tom bude ohledne ukrouceni lip pac ma mez kluzu vejs nez ocel (nema moc velkou tu plastickou oblast) taky ma skoro polovicni modul (tj kdyz uz ho "pretizis", pravdepoedobneji ho ukroutis uz pri utahovani),..
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
Utahovací moment (origo šrouby; M10x1.25) je dle manuálu 32 Nm, a to prosím nasucho (titan se má údajně máznout, jinak prý přiroste). Je to do spodku vidle, který je z hliníkové slitiny , která bude myslím nejslabší článek celého řetězu, čili mám za to, že spíš utrhnu závit ve spodku nohy, než že bych při utahování přetrhl šroub. Spíš mi jde o namáhání střihem, kterýmu to bude za provozu vystavený.
Pokud ho utrhnu při utahování nebo povolování, tak hovno zle. Ale nechci aby se vydal na oběžnou dráhu v momentě, kdy se bude blížit zatáčka nebo kamčák v protisměru.
Naposledy editováno 19.01.2018 12:47:26
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
jinac tabulky momentu najdes skoro vsude napr zde
pro tu M10 (ze je jemnej neresme, moment ma jemnej o chlup vyssi a je mozny ho utahovat az k horni hranici..) je 32Nm uplne v klidu i pro 5.6 takze titan to urcite zvladne.. maznout je samozrejme dobrej napad
E: vnitrni zavit je z hlediska toho namahani o trosku odlonejsi - sila se rozklada do o neco vetsi plochy,.. zejmena kdyz sroubuju "do nej" (tedy ne v pripade matice) zvladne (ted fakt absolutne hadam, ale řádově) treba 1,5 - 2x vic.. ....coz samozrejme nevylucuje ze servat dostatecne brutalni silou take lze
E2: jeste to zkusim hodit do snad pedagogicky srozumitelnejsi formy. . chci pouzit jinej sroub (jinej material)
-zkontroluju jestli vydrzi moment co je v manualu (vztah moment/osova sila je na materialu nezavislej), pokud vydrzi (viz Fizzeruv pripad) vse je OK
-pokud nevydrzi (napr u mne, kdyz chci pouzit A2-70 ktery 27Nm nedaj ani nahodou) jeste to nemusi byt zasadni problem, pak prepocitam zda pevnostne vyhovi provoznim pozadavkum (brzdna sila, ramena/polomery, pocty sroubu,, treni ve spoji atd..)
-pokud vyhovi pouziju jej, ale pak samozrejme utahuju tim mensim momentem, umernym tomu nove pouzitemu spojovacimu materialu
-pokud pevnostne nevyhovi, musim zvolit jiny/pevnejsi material (napr A2-80 < Ti Gr5.< 10.8 < 12.9.. atd..)...
Naposledy editováno 19.01.2018 16:05:29
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
Jinam konkretne fizzerovy srouby nijak nekomentuju, a nerikam ze je nebezpecny je pouzit protoze nevim.
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
...a na zkusebne prej pak nestihli ani shodit tu ochrannou zeleznou oponu, kdyz jim turbina prolitla nad hlavama
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
strakon píše: kerut> ta fusekle je hrozná
Ale zato funkční. Tady nejseš v italvlákně