Předem děkuji za rady
Naposledy editováno 14.04.2016 16:38:41
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
Pokud chce brzdit panicky, tak ten predek je jistota, ten kouzne v naklnu jen jednou a jdes. Nicmene me to ucili uz i jako zacatecnika v motoskole stopnehodam.cz, ze se brzdi obouma. A ze si to sedne v tlumicich a o to vice se pak i da brzdit predkem a je to tak. Vzdyt ja byl sam zacatecnnik jeste pred 5 lety, tak si to snad jeste pamatuju...
Naposledy editováno 13.04.2016 00:08:52
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
SVSkritek píše: psenap> Tak zacatecnik vyuzije zadni brzdu o to vic, protoze vestinou neumi vyuzit naplno predek. Ale ano uznavam, muze byt problems koordinaci a citlivostí. Ale to už zalezi na motorce, destickach, nastaveni pedalu a cviku.
Pokud chce brzdit panicky, tak ten predek je jistota, ten kouzne v naklnu jen jednou a jdes. Nicmene me to ucili uz i jako zacatecnika v motoskole stopnehodam.cz, ze se brzdi obouma. A ze si to sedne v tlumicich a o to vice se pak i da brzdit predkem a je to tak. Vzdyt ja byl sam zacatecnnik jeste pred 5 lety, tak si to snad jeste pamatuju...
Ono něco jiného je brzdit při krizovce, kde ti akorát zadní brzda uškodí - 1. sama o sobě neubrzdí nic, 2. kvůli tomu, že šlapeš na zadek se pořádně nevěnuješ přední brzdě a to nemluvim o tom, že pokud zadní necitlivě zašlápneš, akorát docílíš toho, že pudeš bokem a potom neubrzdíš nic ( na netu i plno videí s touto chybu)
V zatáčce při krizovce - jsem dlouhej, zavřít plyn, co to jde to sklopit a hlavně koukat ven ze zatáčky a ne metr před sebe do příkopu. Na nějaký šlapání zadní brzdy se vykašlat, začátečníkovi jen pohorší..
Bavíme se tady o SS, ne o čoprech, který maj rozložení váhy jinak a kde je zadní brzda více potřeba.
Na brzdění v zatáčce se již vyjadřovalo mnoho odborníků. Pokud použiji citaci z knihy " Dokonalá jízda na motocyklu " kde si myslím, že jsou rady opravdu lidí, kteří umí jezdit , tak je řečeno . Cituji : Při brzdění v náklonu existují v zásadě dva způsoby :
1. Současně regulované brzdění obou kol s vyrovnáváním kroutícího momentu řídítek za účelem udržení trajektorie zatáčky
2. Narovnání stroje, přibrzdění plnou silou a opětné uvedené do náklonu. Toto lze použít pouze při nižší rychlosti a na dostatečně velkém prostoru.
Takže toto je teorie, ale než je začátečníkem zvládnuta je potřeba hodiny a hodiny ježdění a neustálého tréninku.
Naštěstí nedali tento úkon jako podmínku ke zvládnutí závěrečných zkoušek k získání řidičského oprávnění na motocykly.
Jinak " Bible zatáčení" je rovněž velmi dobrá literatura jak na to.
Dobře to popsal Mr.Dreamer .
Naposledy editováno 13.04.2016 07:30:30
Pro každou situaci může být vhodný trošičku jiný přístup.
Pro jízdu na veřejných komunikacích platí pravidlo pomalu do zatáčky a rychle ven...
Ale v zásadě: neposrat se a víc to naklopit
Pozn.: potom, co mi při jemném brzdění v mírném náklonu klouzlo přední kolo a odpouroučeli jsme se do lesa (nekvaltní povrch silnice), tak v náklonu už zásadně nebrzdím,
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
Thoms píše:
V zatáčce při krizovce - jsem dlouhej, zavřít plyn, co to jde to sklopit a hlavně koukat ven ze zatáčky a ne metr před sebe do příkopu. Na nějaký šlapání zadní brzdy se vykašlat, začátečníkovi jen pohorší..
Při zavření plynu má motocykl tendenci se rovnat... lepší nechat plyn konstantní...
Edit: jako v lehkém záběru
Naposledy editováno 13.04.2016 08:19:25
1 reakcí na tento příspěvek zatáčky
Určitě stojí za to prohlédnout si video, které sem dal Tomisek...
Při odpovědi na dotaz bych začal trochou fyziky: motorka má jen dva styčné body s vozovkou, uspořádané v řadě za sebou. Tyhle dva body jsou na zem přitlačovány vahou motorky v určitém poměru, daném umístěním těžiště motorky. Při průjezdu zatáčkou v těchto bodech působí navíc odstředivé síly závislé na rychlosti, kterou se motorka pohybuje. Výslednice těchto sil, její směr a velikost potom prakticky určuje, jestli se motorka na gumách ještě udrží, nebo se gumy začnou smýkat a potom velmi pravděpodobně dojde k pádu.
V ideálním případě je rozložení zatížení na přední a zadní gumu v poměru 50% k 50%. Potom při zatáčení dojde ke smyku pouze vlivem příliš vysoké rychlosti. Pokud však zatížíte přední kolo navíc prudkým brzděním, poměr zatížení se může změnit až na 100% k 0%, což v drtivé většině případů vede k pádu. (Ona už to přední guma v náklonu nemusí snést ani při 70% zatížení, ale to je zase dáno konstrukcí pneumatiky a jejím příčným profilem). Samozřejmě to úplně stejně funguje i při přidání plynu v zatáčce. Pokud přidáním plynu zatížíte zadní kolo víc, než je zdrávo, dostane se do smyku a zase většinou následuje pád.
Z výše uvedeného tedy plyne, že úvaha Niki-Lilith, že by jí vymáčknutí spojky mohlo pomoci projet zatáčku bez pádu je správná, ale ne sama o sobě. Vymáčknutím spojky dosáhneš správného rozložení váhy na přední a zadní kola a můžeš si dovolit větší náklon do zatáčky, který jediný Tě opravdu spolehlivě zachrání, pokud v zatáčce přetáhneš nápřah. Tím, že jedeš rychleji, dovolí Ti výše zmíněné fyzikální vlastnosti větší náklon, aniž by ses musela bát pádu.
Brzdění v zatáčce je možné, ale s citem. Pokud použiješ jen přední brzdu, můžeš přetížit přední gumu a stejně je to, když použiješ jen zadní, to můžeš dostat do smyku zadní kolo. Pokud tedy brzdit v zatáčce, potom oběma brzdami a velmi citlivě.
Chce to samozřejmě hodně cviku, a ten přijde s naježděnými kilometry. Plynulost je klíčový faktor.
Jinak teorie zatáčení, které tu dříve prezentoval SVSkritek neplatí jen pro okruh, ale i na obyčejnou silnici. Hlavně druhý obrázek o místě, kde začít zatáčet je důležitý a sám o sobě Ti pomůže zabránit tomu, abys v půli zatáčky zjistila, že jsi moc rychlá.
Ať Ti motorka a jízda na ní dělá jenom radost!
EDIT:
A mnohem výhodnější, než úplně vymáčknout spojku je mírně ubrat plyn a věnovat se náklonu a zatočení...
Naposledy editováno 13.04.2016 09:08:55
Jezdil jsem celou zimu i za navlhlých silnic kolem 4-7°C a přední jsem normálně i v zatáčkách používal. Když tuším/vidím bordel na silnici, tak samozřejmě měnim náklon a brzdnej účinek 0.
No a tedy jedna perlička...jedou se při jízdě mýma oblíbenýma zatičkama už setmělo, nějak jsem získal rytmus a pěkně jsem si to uvolněně projel (neviděl jsem, jak se ta silnice leskne), náklony i rychlost vyšší než za většího tepla a menší přilnavosti odpoledne
Jak píší někteří výš, ty pneumatiky většinou zvládnou mnohem víc, než si my zezačátku myslíme.
Naposledy editováno 13.04.2016 08:41:23
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
Jakub-od-X-bikers píše:
...V ideálním případě je rozložení zatížení na přední a zadní gumu v poměru 50% k 50%. Potom při zatáčení dojde ke smyku pouze vlivem příliš vysoké rychlosti...
Hele, někde v twistu wristu je (nechce se mi to hledat), že v zatáčce je ten poměr ideální ne 50/50, ale něco víc na zadek.
Proto je i zadní guma širší. A toho poměru "něco víc na zadek" se dosahuje jízdou s "přiměřeným" přidáváním plynu.
VladaM píše: Hele, někde v twistu wristu je (nechce se mi to hledat), že v zatáčce je ten poměr ideální ne 50/50, ale něco víc na zadek.
Proto je i zadní guma širší. A toho poměru "něco víc na zadek" se dosahuje jízdou s "přiměřeným" přidáváním plynu.
Ano, bylo tam zmíněno, že rozložení váhy by mělo poměrem odpovídat velikosti styčných ploch pneumatik
Vymáčknutím spojky dosáhneš správného rozložení váhy na přední a zadní kola a můžeš si dovolit větší náklon do zatáčky
stejně jako při zavření plynu, i při vymáčknutí spojky motocykl při zatáčení zpomaluje a je tedy více zatěžováno přední kolo (nebavíme-li se o chopperech), rozložení váhy určitě není ideální... je sice díky tomu pocitově snažší zatočit, ale s protisměrným řízením se to zvládne stejně i pod lehkým plynem
Jinak jsem svůj příspěvek editoval ve smyslu reevovy připomínky, protože je fakt, že vymáčknutím spojky prakticky zcela vyřadíme možnost měnit zatížení kol a rychlost plynovou rukojetí a opětovné puštění spojky by v zatáčce velmi pravděpodobně vedlo ke značné nestabilitě motorky, protože by zadní kolo v ten moment začalo brzdit motorem díky poklesu otáček po vymáčknutí spojky a zase by to mohlo vést k přetížení zadní gumy...
A jeste k te zadni brzde. Podle me je rozdil zadni pred sklapenim - to pak rovna motorku a po naklopeni - to naopak motorku poklada. Tolik moje pocity ze zatacek.
2, Když už jsem v zatáčce (pocitově) moc rychle, tak plyn držet nebo naopak lehce přidat a zatáčku přenesením váhy i kontra v řidítkách motorku víc naklopit a zatáčku utáhnout. Gumy to zpravidla ustojí bez problému, na rozdíl od většího brzdění v náklonu.
3, Já zadní brzdu prakticky nepoužívám. Má špatnou citlivost a stejně na mojí motorce skoro nic neubrzdí, na to stačí s přehledem zavřený plyn. Když potřebuji brzdit opravdu hodně, tak se plně soustředím na předek.
4, Koukat kam chci jet a ne tam, kam chci nabourat.
5, Projet si video twist of the wrist, ověřit v praxi a pak se k videu třeba vrátit. Stejně tak knížka dokonalá jízda na motocyklu dá užitečné rady. Chce to ale si všechno vyzkoušet v praxi a zafixovat
6, I v zatáčce se dá brzdit, jen to chce hodně citu. Pokud je motorka skoro narovnaná, jde brzdit prakticky naplno. V plném náklonu naopak stačí trošku přivřít plyn a ležíš.
Osobně jsem měl největší problém s druhým bodem. Děláš totiž přesně opak toho, co ti velí instinkt a je třeba si to nadrilovat.
2 reakcí na tento příspěvek zatáčky
2 reakcí na tento příspěvek zatáčky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
Druhá věc je, že to není kde zkoušet, aby to bylo relativně bezpečné i trošku zábavné. Už jsem zkoušel i dálniční křižovatku s nadjezdy, kde není takový provoz. Silnic na pilování techniky je v západních Čechách jak šafránu.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) zatáčky
reeva píše: Komorerth> Řídítka se drží uvolněně, žádné tlačení kamkoliv . Tělo držíš nohama opřenýma/zapřenýma o nádrž. Posunem těla ve směru jízdy dopředu do zadu trochu ovlivníš těžiště, ale nemyslím si, že by to mělo až takový význam při normální jízdě (kór na naháčovi).
Tady bude brzy horko a poperou se zastánci countersteeringu s těmi, kteří nic takového nedělají ani dělat nehodlají
Franco82 píše: Tady bude brzy horko a poperou se zastánci countersteeringu s těmi, kteří nic takového nedělají ani dělat nehodlají
to, o čem tady slintá ten čobol není žádné kontra, ale nějaké přenášení váhy na přední kolo přes ruce, což je ještě větší debilita než to, co radí pepa sršeň...
Jinak to chce hlavne jezdit, trenovat a brzdy se daji pouzivat v zatacce celkem normalne, jen se po nich nesmi hamstat jak debil . Osobne si v pripade potreby lehce pribrzdim zadkem aniz bych nejak poustel plyn a mam klid