Zajímalo by mne,jaký je rozdíl v průběhu výkonu a točivého momentu mezi Jawa 350 634(632) a novějšími,hliníkovými 638(639,640)?
Slyšel jsem, že by 634 a 632 měly víp "tahat"odspodu a novější 638,639,640 zase líp ve vyšších??
Nemáte někdo srovnání, graf?
Jezdil jsem jen 639 a 640, takže nemám srovnání...Díky.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Zdenalbenal píše: 1100Virago> U motoru BMW by se dalo říct, že je to vidlicový motor s úhlem rozevření válců 180 st. a nebo plochý motor.
Tady písty sice chodí proti sobě, ale spodem.
Boxer je to, co sem napsal, páč víme, jak boxer boxuje, že...písty jdou proti sobě vrchem, motor nemá hlavu v tradičním pojetí a oba válce mají společný spalovací prostor.
Motor ale musí mít dvě kliky.
Historickým příkladem je Kostovičův osmiválec .
Tady ten obrázek pěkně vystihuje jak vypadá motor typu Boxer. Není třeba nic dále vysvětlovat. Pokud jsou písty na společném čepu, jedná se o vidlicový motor s úhlem sevření válců 180 stupňů.
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2015/49/323701_boxerenginediagram.jpg)
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Tetka Wiki jen dokazuje, jak je to mezi lidma zažité...
A je srandovní, že je tam slůvko "boxer" použité u motoru BMW i u toho druhého...tak si vyber...
Dvoutaktní dýzly s dmychadlem - buď tato varianta 2T a nebo dvoutakt s výfukovým ventilem - se dost používají jako lodní motory...
Naposledy editováno 02.12.2015 17:21:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Já sem se o tem pravokořenném boxeru zmínil jen proto, že takové uspořádání je možné (někdy i výhodné) a že u něj písty chodí proti sobě a mezi nimi není žádná překážka - v podobě kliky...
"Boxer" v podání BMW je, jako kdyby byli dva boxeři zvlášť každý v jedné místnosti...
Myslím si, že ono slovíčko "boxer" ve vztahu k motorům BMW není ani továrně proti mysli, protože může evokovat něco drsného, chlapáckého...a to je ono, kór u motocyklů...
Naposledy editováno 02.12.2015 17:39:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
dave-lister píše: laďa-prášil> Kde se takový soustrojí používalo?
Byl údajně sovětský rekordní motocykl Zvězda 250 s tímhle motorem.... Ale viděl jsem ho asi jen jednou na obrázku v knize z vědecké knihovny v OL, ale kopírky ještě moc nebyly...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
edit: Dráťa - na animaci je sice dvoutakt, ale nemusí nutně být, šlo by to řešit i ventily a čtyřdobým cyklem.
Naposledy editováno 02.12.2015 23:08:33
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Nicméně právě motor s protiběžnými písty je víc boxer, než motor s protilehlými válci - u něj jakoby byli boxeři zády k sobě - ale tak se přece neboxuje...
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Debatu o této věci sem uvedl jenom proto, že něco může způsobem své práce určitou činnost připomínat více, než něco jiného a přesto se označení nějakou záhadou používá jinde...a je víc zažité a většina lidí bude tvrdit, že jedině to je správné a odjakživa to tak bylo...
Já jsem si jen dovolil o tom lehce zapochybovat...
No a co se týče Jawy a mé úvaze poněkud jinak poskládat převodovku, zúžit její rozsah, aby při jízdě nebyly až takové odstupy mezi jednotlivými kvalty - šlo by to?
Myslím si, že kolečka převodovek Jawy by mohla být stejná...nebo se mýlím?
Například na šlapačkovém stroji, u kterého se používal motor ČZ 250, se měnila tuším předloha za díl z rikši ČZ, kde byla jednička sakra dopomala...
Podobně, ale obráceně, by to mohlo být i u Jawy...
Naposledy editováno 03.12.2015 11:02:57
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/6.gif)
Používá nějaká současná motorka ten flat twin? (společné čepy)
Se divim, že jawa vyhazuje desítky miliony do koše na litra, když mohl být mnohem levněji nový pětikvalt, jemné řazení i jiné kartery. Těch tisíc jawek ročne na Kubu by to dávno zaplatilo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
ALE je nám tak trochu líto , že v době, kdy se největší výrobci snaží vměstnat své nízkorozpočtové 300ky mezi čínskou nadvládu jde Jawa, která má v tomto segmentu mnohaleté zkušenosti opět"proti proudu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/hmm.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/rodna.gif)
A alespoň já se přidávám k zde zmíněnému názoru, že postupným "vylepšováním" 350tky by šlo udržet nízkou cenu i prodeje u tradičních klientů(Kuba, Rusko, Irán, Jižní Amerika?)a zároveň zvednout prodeje ve "vyspělých"(rozuměj byrokracií svázaných zemích)...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Cesta postupných úprav taky není dobrá, zvýšíš výkon motoru a třeba maximální rychlost. Pak zjistíš že brzdy nestíhájí, podvozek a rám je nedostatečný. Takovou motorku by museli sestrojit zcela novou. Třeba ta jejich 250-ka, která byla stejná jako 350 Basic nebo Jawa 125 Travel. Vyměnili motor, ale zbytek byl stejně tragickej jako u 350-ky. Nikdo to moc nekupoval, tak to poslali k ledu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
Prý jim klekl kontrakt na dodávku motorů
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/hmm.png)
jinak "prý"byl zájem velmi slušný...
Pravdou ovšem je, že motorka trpěla dětskými nemocemi(tvar kolen výfuků,nepříliš povedený sekundární převod, kvalita povrchové úpravy motoru...).
Oni vůbec vždycky s něčím vylezou a než to stihne udělat si jméno, tak ukončí výrobu pro nezájem
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/sad.png)
Když Jarda Šíma uskutečnil svůj dlouhodobý test "vodníka"250 byl o něj obrovský zájem!A továrna ukončila výrobu, protože byl do té doby téměř neprodejný(zdál se drahý a nikdo netušil, jaký vlastně je).
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
A potkal jsem i moc pěknou verzi "vodníka" 300ccm/30HP ve stylu "Dominátor" - někde mám snad i prospekt. Tady se mělo pokračovat:
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2015/49/323914_jawa250300.jpg)
Naposledy editováno 03.12.2015 23:16:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Určitě by se to neudrželo věčně - ale v podstatě by si udělali prostor pro 10 let práce (neméně do roku 2005 jako 350ccm).
Na druhou stranu neměli na toto motorárnu - a v této souvislosti mi napadá zda se opravdu ještě někde povaluje nějakých 1500 kusů motorů vyrobených v závodě polovodičů Technometra na přelomu 80. - 90. let. Ze kterých nakonec vznikla také Praga 250 (těch mělo být snad jen ke 200 kousků - takže z oněch cca 2 000 motorů by ještě dost někde na skladě zbývalo...?!).
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350/638 VAPE zapojení Jawa 350/638 | pagi | 16 | 6.6.2024 v 18:02 Jirka_Kirchner |
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 | krystofvelecky | 38 | 20.5.2024 v 11:13 JAVR |
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 6 | 19.4.2024 v 22:07 Drak1 |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... | Krautkopf | 46 | 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK |