A prakticky baterka nafurt. V minulé 13let do bouračky a v současné 12let a vše ok. Minimální samovybíjení a nabíjím jednou za zimu.
Vyndavat baterii na zimu a dávat ji ke "kamnům" není nejlepší nápad. Baterie zamrzá při hlubokém vybití. Pokud mám v garáži 230V tak nabíjím baterii na motorce.
Při nízké venkovní teplotě má nejnižší samovybíjení.
Naposledy editováno 14.03.2015 20:48:38
ji KE KAMNŮM, ale kamkoliv kde mimosezónní teplota vzduchu neklesá pod cca 10°C .
Každý z nás "nasbíral" nejrůznější zkušenosti , ale když jsem na doporučení syna nabíjel
"tím zařízením" od Lidla, tak mně překvapovalo nízké napětí baterie po ukončení nabíjení ,
které je pak pouze udržováno. Je to regulace pouze na toto maximální napětí (12,6 - 12,9V),
ale "zdravá" baterka je schopna nabíjení / odběru z nabíječky až na její maximální
KAPACITU a napětí ještě o hodně vyšší, než 12,9V .
Škoda, že firma FULGUR BATTMAN neuvádí rozměry jejich výrobků,
aby člověk věděl, zda je "umístitelná" do konkretního motocyklu .
Naposledy editováno 14.03.2015 12:28:24
trafo-nabíječka, která umí tuhle sulfatickou potvoru rozrušit. Bacha na nabíjecí proud - max hodnota je 20% kapacity baterie. Pokud začne baterka plynovat a zahřívat
se, tož ju odevzdej do sběrného dvora, přepočítej kačáky a běž koupit novou. Pokud chceš příště ulehčit své šrajtofli, tak baterku alespoň na zimu odpoj, pokud ti to
motka dovolí ( alarm, řídící jednotka atd.) a nebo ji píchni na dobrý udržovací zdroj a pak jsi na jaře happy hodně štěstí a kilásků v pohodě
1 reakcí na tento příspěvek Co je s baterkou?? Poraďte !!!
Je třeba hlavně trpělivost, nechvátat. Pokud baterka nebude štonc dosáhnout napětí min. 15V, je na vyhození. Po nabití nechat baterku pár hodin "odpočinout" a pak změřit zátěžovým voltmetrem a vykáže-li tento okamžitý velký úbytek napětí, má baterka zvýšený vnitřní odpor a je taktéž na vyhození. Pokud je schopná těsně po nabití startovat, ale za týden, natož pár dnů, již ne, tak neudrží kapacitu a taktéž ancvaj do šmelcu.
Baterkám po takovémto "oživení" ale stejně už raději nevěřit, mohou nečekaně kleknout "náhlou smrtí" klidně někde v pustině uprostřed cesty.
E: překlepy a chybějící znaky (psáno ve spěchu + stará klávesnice)
Naposledy editováno 15.03.2015 11:56:45
zajimava byla ta posledni cina MiGM, nez sem ji po 5 letech vymenil, tak posledni 2-3 roky se mi delo to, ze mi po nastartovani blikal pomerne dlouho potkavaci xenon (zapina se svetlo automaticky po nastartovani) a nezridka pak zustal zhasnutej. ted s novou baterkou to zcela prestalo delat, svetlo sviti okamzite bez bliknuti
porad sem si rikal cim to muze byt a hledal primarne chybu v balastu, vybojce prip. nekde studenymu spoji (a lidi to i radili), baterka mi neprisla na mysl vubec. startovalo to normalne, pres zimu vicemene venku, obcas se vybila tak sem ji dobil (posledni zimu)... zajimavy, jo jeste mela porad kolem 13,2 V kdyz sem pripojil multimetr, to mi tu lidi taky psali ze mam vadnej multimetr, ale nova baterka ma zas uz tech 12,8
Naposledy editováno 15.03.2015 00:21:40
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co je s baterkou?? Poraďte !!!
http://www.battex.in...rech/pulzni-nabijeni
"Tam, kde se při nabíjení používá tak zvaného „vybíjecí protipulzu“, který ale neslouží k měření stavu akumulátoru, se musí konstatovat, že nabíjení je pro akumulátory vyloženě škodlivé. Při této metodě prochází akumulátorem zbytečně elektrická energie, která se přeměňuje v energii tepelnou a zahřívání akumulátoru zkracuje jeho životnost a vlastně i schopnost nabít se na plnou kapacitu."
1 reakcí na tento příspěvek Co je s baterkou?? Poraďte !!!
"šťasten ten" kdo má možnost jezdit "kyselinu" a má doma tu primitivní "transformátorovku"
J.M.K (snad že je to Jihomoravský kraj ? ) má očividně svoje zkušenosti (při vší skromnosti
stejné jako já ) a jak už jsem psal : s "primitivní" regulací nabíjecího proudu sériovým zapo-
jením žárovky lze dosáhnout až překvapivě dobré výsledky (a ochrana před přebíjením!) , protože
co je na voltmetru připojeném při nabíjení TO platí, na rozdíl od "chytrých zařízení" á la Lidl .
Základní výpočet P (W či VA) = U (V) x I (A) "napoví" kolika watovou žárovku "vložit do nabíjecí-
ho okruhu" , když U je dáno = 12V a I (doporučený nabíjecí proud) = DESETINA kapacity baterky
t.j. 14Ah = max. 1,4 A ) .
Co se týká MAXIMA, které lze do ZDRAVÉ baterky "dostat", nemusí to být 15V (jak píše J.M.K ),
ale rozhodně by to nemělo být méně než 14V a i toto je dobrým ukazatelem, v jakém stádiu
životnosti se baterka nachází ! Nedostanu-li do ní víc jak 13,5V . nemám už jistotu bezproblémových
studených startů, protože baterka prostě NEMÁ dostatečnou kapacitu ani bezprostředně po nabití,
či dojezdu z "výletu" A to se nebavíme o tom, že na každém motocyklu, zvlášť těch starších,
už nemusí alternátor dobíjet těch manuály uváděných 15-15,5 V .........
Pánbůh mně chraň před motocykly, kterým by (jak píše Bubrak) problémová baterka mohla
"obsluhovat" osvětlení ........
Naposledy editováno 15.03.2015 10:37:57
Co se týče rozhodnutí, co koupit, Za ty léta a hromady baterek, co jsem měl se mě osvědčila jedna důležitá zádsada. Nikdy nekupuju baterku podle kapacity, ale startovacího proudu. Pokud mám třebas startovací proud na voze předepsán výrobcem na 540 A, koupím baterku na 670 A, nikdy ne naopak!!! Pak máte jistotu, že vydrží nejméně 5 let, pokud si ji neodrovnáte jinak. A navíc to točí jako blázen i když je třebas baterka do 3/4 vyblitá.
Za další, nutno si uvědomit i stav startéru. Startér s odřenejma uhlíkama pracuje ůplně jinak, jako novej. To jsem se dověděl jednou, kdysi dávno, když jsem měl problém protočit dýzl bez předchozího doklepání baterky. Nová baterka delala totéž. Po repasi startéru jsem vyzkoušel starou baterku a zjistil, že jsem si ještě moh pár peněz za tu novou ušetřit.
To jsou moje praktické zkušenosti.
Naposledy editováno 15.03.2015 10:57:57
1 reakcí na tento příspěvek Co je s baterkou?? Poraďte !!!
co máš na mysli, že si lze i správně zvolenou baterku "odrovnat jinak"
A jako "téměř elektrolaik" nevím, zda u MOTOCYKLOVÝCH baterek prodejci /
výrobci "někde" uvádí mimo kapacity i startovací proud . Díky za info
Řekl bych, že před 5 lety, kdy jsem "měnil", byla asi situace (co do kvality baterií)
jiná a asi lepší, protože jsem tehdy neslyšel / nečetl o tolika problémech ...
Naposledy editováno 15.03.2015 11:20:26
Jo, startovací proud se uvádí i u motobaterek. Co mám ty dvě malý AGM, je tam 120A, což je docela dost.
Naposledy editováno 15.03.2015 11:44:29
IvanDvoutakťák píše: Tedy, pánové, už se (já - kamenožrout ) začínám v té teorii "ztrácet" a tak jen zopakuju, že
"šťasten ten" kdo má možnost jezdit "kyselinu" a má doma tu primitivní "transformátorovku"
J.M.K (snad že je to Jihomoravský kraj ? ) má očividně svoje zkušenosti (při vší skromnosti
stejné jako já ) a jak už jsem psal : s "primitivní" regulací nabíjecího proudu sériovým zapo-
jením žárovky lze dosáhnout až překvapivě dobré výsledky (a ochrana před přebíjením!) , protože
co je na voltmetru připojeném při nabíjení TO platí, na rozdíl od "chytrých zařízení" á la Lidl .
Základní výpočet P (W či VA) = U (V) x I (A) "napoví" kolika watovou žárovku "vložit do nabíjecí-
ho okruhu" , když U je dáno = 12V a I (doporučený nabíjecí proud) = DESETINA kapacity baterky
t.j. 14Ah = max. 1,4 A ) .
Co se týká MAXIMA, které lze do ZDRAVÉ baterky "dostat", nemusí to být 15V (jak píše J.M.K ),
ale rozhodně by to nemělo být méně než 14V a i toto je dobrým ukazatelem, v jakém stádiu
životnosti se baterka nachází ! Nedostanu-li do ní víc jak 13,5V . nemám už jistotu bezproblémových
studených startů, protože baterka prostě NEMÁ dostatečnou kapacitu ani bezprostředně po nabití,
či dojezdu z "výletu" A to se nebavíme o tom, že na každém motocyklu, zvlášť těch starších,
už nemusí alternátor dobíjet těch manuály uváděných 15-15,5 V .........
Pánbůh mně chraň před motocykly, kterým by (jak píše Bubrak) problémová baterka mohla
"obsluhovat" osvětlení ........
Jako temer elektrolajk tu pises dost chyb, tak uz toho nech kolik stoji tvoje kyselinovka? Na to jsi mi neodpovedel. Ja sem stasten s agm Vartou za 900 a nabijeckou za 180 kc, naprosto bez problemu.
1 reakcí na tento příspěvek Co je s baterkou?? Poraďte !!!
Ale nepropaguju TADY žádnou značku !
A teď ty DALŠÍ moje chyby ...
IvanDvoutakťák píše: Moje "kyselinovka" je dost netradiční a stála necelý 400,-
Ale nepropaguju TADY žádnou značku !
A teď ty DALŠÍ moje chyby ...
tak tech 400 to je vyhoda, to uznavam
jinak nabijeni motorek altikem pres regulator nesmi prelezt 14,7 a bezne je napeti pri behu motoru 14,2, nikoliv 15-15.5.
a nikdo te nemusi chranit pred motocykly kde baterka obsluhuje osvetleni, u me je ten xenon taky nejakej cinskej bastl kterym se nahradila klasicka H7 zarovka, ta by svitila zcela normalne a motorky s tovarnim xenonem maj ten xenon jiny kvality stejne jako auta, tam by ta baterka asi taky mela tezko nejakej vliv.
1 reakcí na tento příspěvek Co je s baterkou?? Poraďte !!!
Jak jsem řekl, už ´su kamenožrout , kterýmu stačí H4, protože od "setkání"
se zajícem potmě, se už léta snažím dojíždět pokud možno za světla ...
Naposledy editováno 15.03.2015 15:26:53
IvanDvoutakťák píše: Omluva - uvedl jsem nezatížený výkon alternátoru při kontrole vinutí , t.j. bez baterie
Jak jsem řekl, už ´su kamenožrout , kterýmu stačí H4, protože od "setkání"
se zajícem potmě, se už léta snažím dojíždět pokud možno za světla ...
na H4 nedam dopustit, o tom zadna jinak jeste k tomu tvemu dobijeni se zarovkou a pocitani odporu atd. --- me porad vychazi nejlip proste ta dostouchavacka za 180,- z Lidlu, s prepinacem 2,6,12 V skoda ze uz ji tam dlouho nemeli
Je ale potřeba dostatek času (!) , aby to dobití zvládla ...
A kdo nechá JEHO baterku za kupu peněz "chcípnout", už
mu ji nezachrání ani bůhvíjakej dobíjecí / udržovací "hájtek"
Coby rodič mám k těm "chytrým Lidlům" negativní postoj poté, co "to" mýho
synka vypeklo, když "to" baterku cca v půli životnosti ohlásilo NABITOU a při stude-
ným startu "vydechla" . Od té doby si myslím, že "transformátorovka" s připojeným
voltmetrem (za sto kaček) prostě nelže, kolik "se do batky už vešlo"
Naposledy editováno 15.03.2015 15:58:44
Naposledy editováno 15.03.2015 17:08:21
kotvista píše: Pro všechny Je to užovka červená (samec)
hezká fotka do avataru, jinak příště na oživení baterky ji stačí dá prvně do terárka "žofák" bude mít radost a pak postup s nabíječkama
ps.: jak dlouho ho chováš ? Já mám pár "guttát" už 15 let
Trochu teorie! Olověná baterie 12V má 6 článků, každý má klidové napětí 2.12V t.j. celkem 12.72V při teplotě 25°C. Vzhledem k tomu, že baterie do motky bývá skoro vždy VRLA tedy AGM(elektrolyt absorbovaný ve sklovláknitém separátoru) nebo Gel -( kyselina ve směsi s oxidem křemičitým vytvoří gel)nemá šroubovací zátky, nesmí se otvírat, pro svoji správnou činnost potřebuje určitý přetlak tedy Ventilem Rizena olověná kyselinová. Není rozhodující nabíjecí proud, ale napětí při nabíjení.
U VRLA baterií nemá napětí překračovat hodnotu 2.45 V/článek - tedy 14.7V. Jinak se vyvíjí při plynování tolik vodíku a kyslíku, že nemůže proběhnout proces slučování vodíku s kyslíkem zpět na vodu dodtatečně rychle a dojde k zvýšení tlaku a vystřelení zátek, u gelových taky vytvoření vrstvy bublin plynu u povrchu elektrody. Gelovka je tím pádem po smrti! AGM lze zkontrolovat, pomocí kapátka doplnit destilovanou vodu tak aby nebyla volně tekutá - 10 - 20 kapek na článek, zarazit zátky zpět a připojit k správnému nabiječi. Ja používám stabilizovaný zdroj, nastavím 0,5A a napětí 14.4 a ať to dělá co umí!
Samovybíjení je u těchto druhů baterií asi3% za měsíc při teplotě 25°C. Takže trvalé dobíjení není nutné! Pouze u baterií s tekutým elektrolytem můžou být použity elektrody PbSb - Olovo Antimon, tam je samovybíjení až 1% za 24 hodin při teplotě 25°C. Pokud je na takové baterii napsáno calcium technology, nebo Ca/Ca tak je samovybíjení jak u AGM a Gel. Pokud došlo k vybití baterie, možno použít metodu kterou si uvedl. Lídlovka nabíjí do 14.4V pak vypne a čeká na pokles napětí na určitou hodnotu. Pak zase nabíjí do 14,4V a furt dokola. Po týdnu by doporučoval zkusit jak funguje, světla, startér - zátěž! Pokud se chytla, znovu připojit, nebo začít jezdit. Pokud klesá moc napětí a není schopna ani po týdnu, no asi bude nová! Jinak po nastartování do baterie teče takový proud z generátoru, jaký je schopna baterie odebrat při napětí 14.4 - 14.7 V. Při startu je záběrový proud asi 300 A a při protáčení motorem asi 100A. Po startu běžně teče do baterie i 20 A než stoupne napětí na uvedenou hodnotu, pak se proud snižuje. Pokud chceš něco podrobněji, tak si řekni!
Grandpa
jde tedy presne o to - neprekrocit 14.7 (tj nelze pouzit nabijecky co tam perou co chtej a co klasickym olovenym bateriim nevadi), a zaroven AGM pri uplnym vybiti nemusi byt uplne KO (ale muze). a ja menim taky baterku pokud neumi nastartovat po tydnu (kdy je predtim plne dobita)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co je s baterkou?? Poraďte !!!
IvanDvoutakťák píše: Uznávám TAKOVÉ zkušenosti z praxe, jen mně ještě, Plazivče, vysvětli prosím,
co máš na mysli, že si lze i správně zvolenou baterku "odrovnat jinak"
A jako "téměř elektrolaik" nevím, zda u MOTOCYKLOVÝCH baterek prodejci /
výrobci "někde" uvádí mimo kapacity i startovací proud . Díky za info
Řekl bych, že před 5 lety, kdy jsem "měnil", byla asi situace (co do kvality baterií)
jiná a asi lepší, protože jsem tehdy neslyšel / nečetl o tolika problémech ...
Ivane, včera koupená 12 V 14 Ah, uváděný CCA 190 A, u minulé /jiná značka/ uváděný CCA 190, u té ještě předtím 140... na motobaterkách se to UVÁDÍ.
Spíš je divné, že ten expert s tolika baterkama potřebuje dobíjet, když píše, že všechna vozidla jezdí DENNĚ :) trochu protimluv, protože to by vůbec nepotřeboval žádnou nabíječku.
rrss píše:
Spíš je divné, že ten expert s tolika baterkama potřebuje dobíjet, když píše, že všechna vozidla jezdí DENNĚ :) trochu protimluv, protože to by vůbec nepotřeboval žádnou nabíječku.
To neni tak jednoznacny. Pokud se jezdi denne jen kousek, tak starter sezere vic, nez se staci dobit. A casem je baterka vybita taky.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Motea kufry na bandita Suzuki GSF 1200 Bandit, Suzuki GSF 650S Bandit, Suzu... | Banditak650 | 14 | 24.4.2024 v 15:53 Banditak650 |
Jakou baterku do bandita? [1, 2] Suzuki GSF 600S Bandit | kotvista | 32 | 14.3.2024 v 21:26 Pedl |
Spojka Suzuki GSF 600S Bandit | miksenzo | 7 | 10.3.2024 v 12:18 papiboy |
Hledám servis Suzuki GSF 600S Bandit | HkX129 | 4 | 7.2.2024 v 09:29 Hydropes |
Karburátor čím začít Suzuki GSF 600S Bandit | kutilferda | 22 | 4.2.2024 v 22:20 kutilferda |