Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:
Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.
Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.
Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:
Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:
Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:
Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:
Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:
A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:
Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.
Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.
Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.
ALESANDREA píše: Stačí trochu přemýšlet a postačí i ty obyčejné za 300,-kč. Napojím a deset minut počkám až nastartované auto dobije vybitou baterku a pak naskočí i desetiválec.
Problém je v tom, že tenhle odpad se prodává jako startovací, nikoli dobíjecí kabely, a v případě použití zcela reálně hrozí riziko úrazu díky přehřátí a následnému roztavení izolace.
Když kupuji výrobek k něčemu určený, chci aby onu funkci plnil.
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Co se týče svorek, tak ty jsem měl za 120Kč/pár. A odkaz na ten článek je také parádní, ten si uložím.
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
O zimních startech LIAZky nebo AVIE bych totiž moh psát romány...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
DucS píše: No ale točilo ti to,nebyla vybitá uplně, potřeboval jsi jen menší podporu ...představ si, když někdo nechá zapnuté světla a přijde za půl dne. Tam si ani neškrtneš s tenkým kabelem.
Tak jsem se nebyl línej jít podívat, maj 10mm2, čili na osobáky/motorku to bohatě stačí.
Krom toho, když někdo nechá zaplý světla přijde za půl dne, stejně může tu baterku leda vzít a zahodit. Protože pokud počítáme 2x55W na potkávačky a nebude to trakční baterie s alespoň 120Ah, tak bude stejně zničená, anebo bude mít dramaticky zkrácenou životnost.
Krovak píše: Tak jsem se nebyl línej jít podívat, maj 10mm2, čili na osobáky/motorku to bohatě stačí.
Krom toho, když někdo nechá zaplý světla přijde za půl dne, stejně může tu baterku leda vzít a zahodit. Protože pokud počítáme 2x55W na potkávačky a nebude to trakční baterie s alespoň 120Ah, tak bude stejně zničená, anebo bude mít dramaticky zkrácenou životnost.
To nemusí-několikrát se mi stalo že jsem nedovřel u feldy dveře nebo kufr světlo vybilo aku tak že nerozsvítila ani kontrolky,nasadil sem nabíječku z teska za 400kč po půl hodině start,zbytek dobil altik a baterka funguje už dlouho a troufám říct že eště něco vydrží. na vojně mjr Matoušek -náčelník pro elektrozdroje říkával že olověný aku potřebuje pro svoji životnost pohyb tj vybít nabít -prostě provozovat,sám když na zimu vytáhnu aku z multicary (150Ah) tak ji jednou nebo i dvakrát za zimu žárovkou vybiju až sotva žhaví a znovu nabiju,a baterka vydržela hodně dlouho.
Naposledy editováno 13.12.2014 19:47:16
2 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
J.M.K. píše: charlie.vtx1800> Super postřeh, děkuju. Ta očka jsem také nahříval horkovzduškou, hadrem tedy neomotával, nicméně guma na kabelu se nepálila - alespoň to ukázalo její kvalitu (kabel je made in Spain, ne čína). S plastovým kabelem by nebyla šance, ten už by dávno hořel. Prvně jsem nacínoval vnitřní plochy očka, pak namáznul tavidlem konec kabelu, očko zmáčknul a pak zacínoval. Používám toto tavidlo, s kalafunou by to byla děsná piplačka, pokud by to vůbec šlo. Ještě, že jsem jej před půlrokem koupil, nedávno se hodil i při letování vývodů článků při repasi baterek do akuvrtačky. Nejspíš bude dobrý i na pocínování nově vyrobeného tišťáku, než natírat kalafunou rozpuštěnou v lihu. Ale na samotné letování elektroniky vhodný není.
Co se týče svorek, tak ty jsem měl za 120Kč/pár. A odkaz na ten článek je také parádní, ten si uložím.
proc horkovzduskou? ja to delal velkou pajeckou 300W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
A ohledně těch druhých už Ti z velké části odpověděl knedlo - i když od pohledu vypadají dobře a na samotné jádro kabelu je vidět, stále podle fotky nepoznáš, zda prodejce nelže o tom, že je to opravdu měď a ne poměděná hlína. Je sice vidět přímo na jádro kabelu a nejde tak maskovat tlustou izolací, ovšem poznat skutečnou tloušťku kabelu dobře nejde a cena je dost podezřelá - při délce 4m (8m kabelu) by musel kabel stát 42Kč/m, počítám-li cenu svorek kolem stovky.
A právě ta průhledná izolace může být zádrhel, jelikož 100% to bude nějaký plast, takže kor za nízkých teplot bude tvrdá a časem (a nedivil bych se, kdyby to začalo vcelku brzo) začne praskat (a může zkratovat o kastli). Tvrdý kabel je jednak dost nepohodlný na manipulaci, ale hlavně může být i nebezpečný tím, že díky "pnutí" může kor při otřesu vozidla ve chvíli zapnutí starteru způsobit sesmeknutí svorek z kontaktů baterky a sesmekne-li se plusová a padne někam, kde se dotkne kostry, je o ohňostroj-průser postaráno.
Zkrátka nejlepší je kabel z co nejjemnějších licniček a s gumovou izolací, který i za mrazu zůstane měkký a poddajný. A gumu je dobré čas od času ošetřit sprejem na pneu, nebo natřít glycerinem, zvýší se tak životnost.
knedlo> Tak silnou pájku bohužel nemám, někde se mně sice válí nějaké socialistické 60W, dle vzhledu zřejmě klempířské, ale i když mají vyměnitelný hrot ve formě tyčky cca 8mm v průměru, co jsem je zkoušel, nemají šanci se nahřát tak, aby vůbec tavily cín, natož dokázaly něco letovat. S trafopájkou není šance a s mikropájkou už vůbec. Nejlepší by na toto asi byl PB hořák, jaký se používá třeba na letování měděných trubek, ale ten jsem bohužel též dodnes nepořídil. A na takovéto zacínování oček na kabelu by dost možná byla dobrá i indukční smyčka, ale tu je nesmyl stavět kvůli několika očkům.
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
rrss píše: Jednoduchý - jakmile jde kabel ohnout kolem ruky, tak je to shit.
Vyrobil jsem si vlastní (potřeboval jsem delší), sice 20 m lana stálo litr, ale výhoda je, že mi fungují :)
Nechápu - kolem ruky ohnu bez nějakého problému průžez 25 - 35
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
jinak tu starou pajku nikdy nevyhazuj pac tyhle stary vydrzi vsechno ja z tech novych znicim minimalne jednu rocne a to maj vykon kolem 150W pak mam jeste tatovu 100W a ta vydrzela zatim vsechno
Už nevím, kde je před léty brácha schrastil (mám je dvě), ale co s jednou z nich zkoušel letovat, vůbec se nenahřála tak, aby vůbec dokázala tavit cín (jak trubičku, tak klempířskou "štangli"). A příkon na to asi bude právě docela malý (75W), i když mikropájku mám Solomon SL-30 s perem 48W a když nasadím největší, placatý hrot a nastavím 300°C, v pohodě zvládá i letování páskových vývodů NiCd článků pro baterku k vrtačce. A 60W má už i tavicí pistole.
Jinak trafačku používám tuto plastovou 75W klasiku:
Funguje dobře, akorát jako na potvoru má zrovna tu nepovedenou objímku, v které se imrvére povoluje žárovka. Ale dle jednoho kolegy prý stačí kulačkami mírně zvlnit rantl objímky a pak už žárovka drží (vytvoří se jakási "pružina").
patt_01> Co se toho cínování týče, tak jak už jsem psal výše, jen jsem nacínoval vnitřní plochu očka (v místě jazyků), kabel jen namáznul tavidlem, namáčknul očko a prohřál, takže se jen přicínoval kabel k očku, něco cínu jsem pak nanesl z čela kabelu, takže dovnitř natéct nemohl, to by byl průser.
Podobně leckdo ještě dnes dělá chybu, že cínuje měděná lanka, která pak přijdou pod šrouby. Nacínované lanko se pak chová de facto jako hliníkový drát se všemi nectnostmi.
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Ono predstava ze potrebuju aby pres ty draty slo 600A je podle me mimo - to by se fakt muselo tim motorem pres kabely tocit pul dne - jasne starej nakladak se takhle rozjizdi - ale asi ne startkablema z benzinky... Navic hezky kdyz se spocitaj prurezy, ale pak ta svorka ma na baterce skoro bodovej dotyk s prurezem 0