globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

14.12.2014 v 15:36 | Nahoru | #1
J.M.K.> ta 300W pajecka se hodi na hodne veci ja s ni treba opravuju hodne i alternatory nebo startery akorat cekas 15 minut nez se nahreje ten spalek medi mini5





jinak tu starou pajku nikdy nevyhazuj pac tyhle stary vydrzi vsechno ja z tech novych znicim minimalne jednu rocne a to maj vykon kolem 150W pak mam jeste tatovu 100W a ta vydrzela zatim vsechno




(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

14.12.2014 v 17:57 | Nahoru | #2
knedlo> Tak takové hovádko se mně bohužel do rukou a na mou dílnu nedostalo. Měl jsem na mysli tuto pájku, 70. léta, výrobce Omnia Tuřany, dle štítku 100W, ale na tělísku je vyraženo 75W:

















Už nevím, kde je před léty brácha schrastil (mám je dvě), ale co s jednou z nich zkoušel letovat, vůbec se nenahřála tak, aby vůbec dokázala tavit cín (jak trubičku, tak klempířskou "štangli"). A příkon na to asi bude právě docela malý (75W), i když mikropájku mám Solomon SL-30 s perem 48W a když nasadím největší, placatý hrot a nastavím 300°C, v pohodě zvládá i letování páskových vývodů NiCd článků pro baterku k vrtačce. A 60W má už i tavicí pistole.

Jinak trafačku používám tuto plastovou 75W klasiku:







Funguje dobře, akorát jako na potvoru má zrovna tu nepovedenou objímku, v které se imrvére povoluje žárovka. Ale dle jednoho kolegy prý stačí kulačkami mírně zvlnit rantl objímky a pak už žárovka drží (vytvoří se jakási "pružina").

patt_01> Co se toho cínování týče, tak jak už jsem psal výše, jen jsem nacínoval vnitřní plochu očka (v místě jazyků), kabel jen namáznul tavidlem, namáčknul očko a prohřál, takže se jen přicínoval kabel k očku, něco cínu jsem pak nanesl z čela kabelu, takže dovnitř natéct nemohl, to by byl průser.
Podobně leckdo ještě dnes dělá chybu, že cínuje měděná lanka, která pak přijdou pod šrouby. Nacínované lanko se pak chová de facto jako hliníkový drát se všemi nectnostmi.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist