v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky
A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.
Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
mr_Mic píše:
Ale když se na to podíváme z praktický stránky, tak vlastně u synchronů není co řešit, protože jejich životnost je v miliónech km, což se normálního smrtelníka netýká. Kdo z Vás má nalítáno na jednom stroji víc než několik miliónů km... U spojky je to ovšem horší, na tý to znát je...
ty vole, zase jeden blb, co sežral šalamounovo hovno a teď se v něm maže a stále a furt dokola se v něm sadisticky vymáchává
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
životnost v miliónech km? To mě poser. Už jen tohle je takovej blábol, že si snad neseděl nikdy ve starším autě. Auto s 300tkm už má dávno po synchronech (nějakej starej levnej pekáč - škodovka typu fel, oct), nebo jak jinak vysvětlíš, že 1 2 a 3 jdou přes zuby?
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Clovek co si rika strojar a mysli si ze na motorce dava ,,meziplyn,, pri vymacknute spojce, tim synchronizuje prevodove kolecka, to je fakt bomba
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Naposledy editováno 27.11.2014 00:21:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Astráček píše: Neumím si představit nedat meziplyn na mým jednobuchu....-D tak mi batůžek omlátí ze zadu helmu.Ale to už člověk dělá automaticky i v osobáku (2x spojku).
Ale to je taky jediny duvod proc plynem vrkat, srovnat otacky motoru s prevodovkou aby pri pusteni spojky nedoslo k velkemu razu, smyku.
U ctyrvalu s antihopem zbytecnost.
t_freedom ale tady bezne tvrdi, ze kdyz vymackne spojku, vrkne plynem ze tim synchronizuje ozubene kola v prevodovce - strojar !
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Je to marný, je to marný, je to marný. Koukám, že některým mezkům to nikdo nevysvětlí. Možná kdyby o tom mluvili v růžovce nebo ve zprávách na nově...
Necháme to bejt, myslete si co chcete, já vím taky svý. Nebudeme se hádat a kazit si náladu...
odpovíš mi na několik mejch otázek, co jsem postnul?
Nebo na tu od PPLL?
Víš tady je hrozně učenců...co maj všechny ty výpočty v šanonech ...už přesně nevědí kde... ale na škole zrovinka, náhodou počítali rozdíl opotřebení synchronní převodovky při řazením s meziplynama (tý jo, zrovna tohle konkrétně jsme tedy my nepočítali, to se omlouvám)... a dodnes si pamatují koeficienty zvýšení opotřebení jak pro lamelu, pružiny, tak i pro samotný synchrony...
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
Víš ve mě to jen nevzbuzuje moc důvěry...a o mechanice těch poškození, jak vznikají si tu nic nenapsal...
...já se ti snažil svůj názor (u motorky vlastně i zkušenost - kdy mi na mým dvouválu vydžela suchárna přes 40tkm) vysvětlit téměř polopaticky
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
myty_fakta> Tys dokázal odpravit převodovku už po 300000 km???
na 105-125kách odcházely běžně po 100km... a na 1203kách, hned jak si přejel práh autoprodejce...
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
Naposledy editováno 27.11.2014 09:15:22
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Tohle nemá budoucnost. Řešte si to tady sami...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
mr_Mic píše: Jen pro info:
od té doby, co jsou převodovky v základu vybaveny tzv. synchronizací (což je cca 80 let dozadu ), se meziplyn zásadně NEPOUŽÍVÁ! V manuálech už to léta ani nepíšou, protože výrobci jsou (bohužel mylně) přesvědčeni, že každý dnešní motorista umí řadit už od autoškoly a není tedy potřeba to připomínat. Bohužel, většina motoristů toto nezná a už vůbec neví, že meziplyn moderním převodovkám a spojkám škodí...
Naposledy editováno 27.11.2014 09:50:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/rodna.gif)
Naposledy editováno 27.11.2014 09:56:47
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
3 reakcí na tento příspěvek meziplyn
myty_fakta píše: ty vole, zase jeden blb, co sežral šalamounovo hovno a teď se v něm maže a stále a furt dokola se v něm sadisticky vymáchává
životnost v miliónech km? To mě poser. Už jen tohle je takovej blábol, že si snad neseděl nikdy ve starším autě. Auto s 300tkm už má dávno po synchronech (nějakej starej levnej pekáč - škodovka typu fel, oct), nebo jak jinak vysvětlíš, že 1 2 a 3 jdou přes zuby?
se poseru...
To právě platí pro auto, kterým jezdil někdo bez citu a řadil bez meziplynu a ještě k tomu surově, takové auto taky bude mít už bůhví kolikátou lamelu spojky (spíš kompletní spojku i se setrvačníkem). Pokud k tomu má někdo cit, řadí tak aby se zbytečně neopotřebovávaly kuželové spojky synchronizace v převodovce a spojku používá k přenosu kroutícího momentu při prokluzu jen k rozjetí a ne k roztáčení motoru při řazení dolů, tak mu převodovka i spojka vydrží moc dlouho.
U motocyklů synchronizace
není obvyklá. Důvodem jsou prostorové nároky, hmotnost a malé
hmoty (menší momenty setrvačnosti klikových hřídelů) zúčastněné
na řazení. Převodovky pro motocykly mají většinou menší otáčky
a mají menší odstupňování rychlostních stupňů než automobilové
převodovky, takže hluk při řazení je výrazně menší.
mr_Mic píše: Motorky nemají synchrony? A jak je teda řešený řazení bez nutnosti meziplynu? Hmmm? To by mě docela zajímalo...
A sakra, zda se ze se tu objevil samozvany odbornik jeste vetsiho kalibru nez sem cekal...
Ano bezne motocyklove prevodovky snychrony nemaji - mam jednu doma na stole, tak muzu vyfotit a muzes nam napsat ktera z tech soucastek je synchron :)
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Na motorce je to právě bez předplynu vono, když tě ta prdel začne předbíhat (ne, že bych to dělal)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Na tak velký síly to dřív šlo dost problematicky....to je opět jiná kapitola...
Že jsem si o motocyklových převodkách musel něco načíst a zjistit jak řaděj bez synchronů, já...to ještě beru...ale odborník co počítá opotřebení běžný synchronní převodky s řazením s meziplynama oproti stanndardu ...1,4x ...1,6x atd...to mě fakt bere...
Ale fakt to obdivuju... chtěl bych bejt taky takovej démon...
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)