globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: širokopásmová lambda - SLC
 
26.7.2010 v 08:15
Po předchozích marných pokusech s laděním motoru pomocí skokové lambdasondy viz obr. jsem se naštval a pořídil konečně tuhle věcičku a myslím že by více z vás mohla zaujmout především cenou.
Vždycky jsem si širokopásmovou lambdu přál vlastnit, ale za cenu za kolik se u nás prodává (nejlevnějsí 8.500,-) bych do ní nikdy nešel. Vyrobil jsem několik variant indikátorů s běžnou skokovou sondou např.


Měla dokonce v dolním rozsahu exponenciální a v horním logaritmický převodník ke zjemnění rozsahů 2 stavů skokové sondy, ovšem všechny tyhle pokusy skončili kvůli teplotní závislosti skokové LS v koši.

No a konečně jsem objednal SLC-DIY. www.14point7.com
Samotný kontroler je ve více variantách. Lze koupit plně oživený, nebo i jako stavebnici pro kterou jsem se rozhodl konkrétně já.

Popis SLC-DIY:
Přístroj je i s 4 místným displejem v jedné krabičce rozměrů 38 x 65 x 28 mm.
Na displeji je tlačítko přepínající mezi měřením směšovacího poměru AFR, teploty výfukových plynů EGT a tlak turba. Tyto další čidla nevyužívám, takže ani tlačítko jsem neosadil.
Kontroler je připojitelný přes rozhraní USB standardním kabelem používaným k tiskárnám.
Má zabudovaný dekodér otáček , tzn. z přiváděných impulzů z RJ pro otáčkoměr počítá okamžité otáčky - RPM.
Obsahuje 7 analogových vstupů 0-5V
Jeden programovatelný lineární výstup 0-5V
Jeden výstup simulace úzkopásmové lambdy (vlastníte li stroj s touhle lambdou připojí se tenhle výstup a RJ bere wideband sondu jako úzkopásmovou, přičemž směšovací poměr při kterém dochází k překlápění bohatá/chudá se dá naprogramovat.
Veškerá v čase sbíraná data je možné logovat na připojený PC přes USB. Přístroj nemá vnitřní epromku k uchování hodnot.
Kontroler je chráněn pojistkami, je odolný na přepólování a má ochranu před vysokým napětím (např. pokud odejde "hondí" regulátor)

Ke kontroleru se dá přímo od vývojáře Alana dokoupit senzory např sonda bosh LSU4.2

Cena stavebnice 99, lambda 50 dolarů. Poštovné 15 dolarů. Za 14 dní byl balík doma.

V balíku jsou obsaženy všechny součásky, pcb s osazeným naprogramovaný mikrokontrolerem Atmel v provedení SMD + jeden odpor, všechny další potřebné součástky, displej+červené plexi , krabička.

Mě osobně trvalo pájení 7 hodin (nechtěl jsem to uspěchat, po 5ti hodinách se mě již dost třepala ruka), je třeba mikropáječka. Trafopájkou by to asi nešlo.

Po 7 hodinách vypadal výsledek takto:




Zapojil jsem kabely, veškeré konektory jsou samozřejmě obsahem balení, změřil odpor na napájecích svorkách - OK. Připojil napětí na displej naskočil, hurá.
Připojí se PC, provede hardwarová kalibrace, případně kalibrace čitel teploty pomocí na PCB zapájenému termistoru. A sonda je připravena k používání.

Jdeme na montáž do mašiny.


Nejprve je třeba navařit přírubu.





No ale přeci jen původní krabička má pro motorku celkem nepříznivé rozměry a ať jsem se snažil sebevíc, do prostoru budíků jsem ji prostě nemohl rozumně zapasovat. Navíc není voděodolná.

Musel přijít další radikální krok, dokoupení rozměrově menší krabičky pro displej, a odloučení displeje od základní desky. Krabičku jsem na styčných plochách lepil navíc silikonem a proto odolává dešti a mytí motorky. Ovšem to nejdůležitější, případný zloděj si odnese bezdený kus konektoru s displejem.




To už je mnohem lepší...

Tohle je teď můj kokpit


Samotný záznam z datalogu vypadá třeba nějak takhle


Naposledy editováno 26.07.2010 09:23:36

širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 08:48 | Nahoru | #31
Ahoj hoši, soudruzi z USA se opět pochlapili a vyšli na trh s tímto(asi žádná novinka):
http://www.14point7.com/products/slc-free
Před chvílí sem to objednal a hodlám s tim tejrat karburátorový motorky na brzdě i na silnici. Co vy na to? Je to dobrej nápad, nebo je to blbej nápad, nebo jakej je to nápad???
PS: Aj s poštou 116 babek.

širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 09:50 | Nahoru | #32
paja: vypada to dobre na prvni pohled, ja mam ten starej slc diy, tohle bude funkcne podobny a pouzivam to k tomu co pises. to moje ma navic datalogg kterej ale nepouzivam. mozna koupim jeste tenhle kontroler :)

širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 11:43 | Nahoru | #33
No uvidíme, jak se to bude chovat v reálu. Sem zvědavej na tu Lambda sondu 4,9, jakej bude mít náběh a životnost, ale u motorky to není tak podstatný, jako když sem dělal pokusy na autě. Hlavně doufám, že ten výstup pro motocom 0-5V bude v pohodě, abych si moch malovat grafy bohatosti do měření výkonu přímo v motocom grafech. Ale možná že důležitější bude to, co na mě bude blikat za jízdy na tom displeji za numera. Už se vidim někde v póli, jak na to budu furt šilhat.

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 11:48 | Nahoru | #34
no ja to pouzivam jen kdyz ladim, trvale to nevozim. zivotnost dost ovlivnuji starty kdy neni lambda ohrata, tzn napajeni lambdy zapnout napred, pockat az nazhavi a pak nastartovat motor... linearni vystup je ok u moji, neni duvod aby nebyl i tady..

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 15:43 | Nahoru | #35
assassin>
Nechci se hádat, jsem rád, za každej rozum skušenějších, ale tohle píšou v manuálu:
Do not install Spartan Lambda Sensor in such a manner
that the unit is powered before your engine is runni
ng. An engine start
can move condensation in your exhaust system to the se
nsor, if the sensor is already heated this can cause t
hermal shock and
cause the ceramic internals inside the sensor to crack
and deform.

Samozřejmě píšou taky tohle:
While Spartan Lambda Sensor is in an active exhaust st
ream, it must be powered. Carbon from an active exh
aust can easily build
up on an unpowered sensor and ruin it.
Tak jestli nedáváš příliš důraz na tento druhý bod manuálu...

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 15:49 | Nahoru | #36
paja: ok, dik za info, tohle u te starsi verze nebylo :) ja teda davam lambdu az do ohrateho motoru, zapnu jeji napajeni a pak nastartuju (mam udelanou odsavacku do koncovky, nedavam ji do svodu)

to co pisou ma logiku, pokud je k tomu takovahle instrukce ridil bych se tou...

takze pokud to tam budes montovat na stalo, dal bych napajeni spinany zapnutym klickem...

Naposledy editováno 29.04.2014 15:51:50

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

30.4.2014 v 08:44 | Nahoru | #37
assassin>
Jó tu odsávačku mám taky v hlavě pro aplikace na brzdě. Odsávací motorek už mám v garáži, snad bude dobrej. Nevim, jakou má mít hltnost. Nemáš nějaký tech data toho tvýho motorku pro inspiraci? Nebo jak to máš? Já si představuju soustavu "brzdová trubička-al výkovek se závitama pro lambdu, brzd.trubku a fitinku pro nasazení hadice-hadici-odsávací motorek. Al výkovek provrtán pro průchod spalin od trubky přes lambdu do hadice. Snad je to pochopitelný.

širokopásmová lambda - SLC

30.4.2014 v 10:50 | Nahoru | #38
paja: ta aktivni odsavacka je celkem slozita - pracna na vyrobu, navic sem nemel po ruce moturek/vrtuli co by zkousla vyssi teplotu, tak sem udelal odsavacku pasivni :)

inspiraci jsem cerpal u innovate:




do komory s lambdou jdou dve trubky, jedna s vyustenim celne do proudu spalin, jedna s bocnim - ejekcni ucinek, jako u fixirky .... me to funguje OK.

moje verze:

širokopásmová lambda - SLC

30.4.2014 v 14:48 | Nahoru | #39
Hohohó, tak to je simply clever jak prase. Já sem viděl to řešení s motorkem v akci a nevypadalo to složitě, ale tohle je ještě jednodušší.
Jak to vymyslet a jednoduše sestrojit? Z čeho to máš vyrobený?

širokopásmová lambda - SLC

30.4.2014 v 21:19 | Nahoru | #40
Udelam ti fotky primo toho co jsem delal, komora pro lambdu je vysoustruzena z dural kulatiny, z boku dva zavity a v nich zasroubovany dve dural trubky. Tu delsi s dirou ve smeru proudeni mam ve vice delkach - cim dal to dosahne tim lip, obcas se ale najde koncovka ve ktere to meri blbosti...
Aktivni dela treba motocomtest ke svejm brzdam, murkin ji pouziva

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

6.5.2014 v 16:48 | Nahoru | #41
Tak si mě namlsal a nic...

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

6.5.2014 v 18:18 | Nahoru | #42

Pája19 píše: Tak si mě namlsal a nic...


Sorry, zapomel jsem jako na smrt... Zkusim dnes vecer...

širokopásmová lambda - SLC

14.5.2014 v 18:05 | Nahoru | #43
Normální slibotechna...

Dneska sem si vyzved na celnici stavebnici. Proces na dvacet minut, šlo to jak na drátkách. Cena 95USD, pošta 18USD a clo 486kč. Až bude čas, tak se taky pochlubim.
Jinak povedlo se to někomu podle tý lambdy naladit do ideálních hodnot? A jestli jo, nebo téměř jo, tak foto svíček by nebylo?

širokopásmová lambda - SLC

15.5.2014 v 07:51 | Nahoru | #44
paja: sorry, moc prace... no otazka je co jsou idealni hodnoty :) ja potom uz svicky nikdy nevyndaval :)
foto:






širokopásmová lambda - SLC

15.5.2014 v 16:42 | Nahoru | #45
Ó díky za obrázky, je to příjemně jednoduchý, až na ten držák teda, to budu muset vymyslet nějak jednodušejc. Nebo udělám tu variantu s odsávacím motorkem, když už se mi válí v regále...
Mrknout na svíčku někdy nezaškodí, zrovna předevčírem jsem tak vyřešil cukání při režimu "cruising". Byly tam moc studený a bylo to na nich i poznat.

širokopásmová lambda - SLC

16.5.2014 v 08:14 | Nahoru | #46
ten drzak stejne funguje jen nekde, nektery koncovky maj ruzne sikmy zakonceni, maj na te vystupni roure nakej lem, nebo nemaj vystupni rouru vubec - tak to tam pak prichytim el.paskou, izolackou apod....
jo a taky tu delsi trubku mam v ruznejch dylkach.... ucel je dostat do vyfuku co nejdelsi ....

samo idealni je mit navarek na lambdu ve svodu...

širokopásmová lambda - SLC

27.5.2014 v 22:49 | Nahoru | #47
Nejspíš to od tebe obšlehnu. Doufám, že tě to moc nepohorší...
Moc děkuju za inspiraci.

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

28.5.2014 v 08:14 | Nahoru | #48
Naopak, tesi me kdyz je nakej muj napad k necemu dobrej.... Navic ja se stejne inspiroval u innovate motorsports...

širokopásmová lambda - SLC

3.9.2014 v 17:05 | Nahoru | #49
Ahoj hoši, tak sem postoupil kousek dál. Lambda nějaký hodnoty ukazuje, převodník převádí. Jen sem se pokusil simulovat bohatou směs pomocí svářečky s CO2 a lambda sonda ukázala 0,99 a níž nešla. Když nefoukám CO2, tak 1,36, což bych řek, že je cajk. Po zapnutí ukazuje 1,00 a cca do deseti vteřin vyjede na 1,36. Momentálně nemám k dispozici moto, kterym bych to zkusil ofouknout, tak se ptám, jestli to taky někdo nezkoušel, nebo mi neřek "hňupe, co2 obsahuje moc kyslíku na to, aby to ukázalo bohatou směs.", nebo tak něco...
PS: odsávačku kolega spíchnul dle typu "Assassin"..

Naposledy editováno 03.09.2014 17:10:26

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

24.10.2014 v 20:04 | Nahoru | #50

assassin píše: Naopak, tesi me kdyz je nakej muj napad k necemu dobrej.... Navic ja se stejne inspiroval u innovate motorsports...


Chci se zeptat, zkoušeli jste někdo porovnat výsledky z lambdy umístěné na konci tlumiče a nebo v klasickém nátrubku ve svodu? Z důvodu pohotovosti je ta nastrkávací trubice asi výborná, ale zdá se mi, že podmínky měření jsou hodně odlišné, teplota sondy, teplota plynů, přisávání vzduchu z konce trubky atd.
Assassine, dala by se u tebe trubice nechat udělat?

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

24.10.2014 v 20:27 | Nahoru | #51
Gelos: jasne jak pises, jsou tam rizika vzniku chyby - to co mam ja funguje docela ok, uz sem ale nasel nekolik motorek / vyfuku kde to prisavalo a merilo to blbosti ... Vyrobit by nemel byt problem, jen to ted diky praci moc nestiham a pak se to tahne nez se k tomu dostanu

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

24.10.2014 v 22:31 | Nahoru | #52
assassin> Díky za reakci. Napíšu ti PM, abychom se nějak přesněji domluvili.

2 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 12:43 | Nahoru | #53
Tak nějaký čas už od založení vlákna uplynul Širokopásmovka je v činnosti každý týden, naladila desítky motorek, odjela už několik závodů v Hořicích, Branné a stále šlape jak hodinky.
Mám také nějaké zkušenosti s prací na brzdě a dnes konečně vím, že brzda pro nás má smysl pro úplně jiné úpravy (sání, vačky, předstih) ale rozhodně ne směs, kde opravdu když se zadaří vyladit těch 12,6 až 13 tak to sedí na top krouťák vždycky, stejně se to naladit nedá úplně přesně v celém rozsahu top plynu.
Když chci směs, vezmeme mašinu na okruh, ne na dynamickou brzdu s fukarem třeba-že za 100.000 a nestabilní a nevypočitatelnou teplotou. Tak mluví zkušenosti.

Naposledy editováno 11.12.2015 12:47:23

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 12:56 | Nahoru | #54
Jurawood> jo, mám to v plánu na jaře

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 19:50 | Nahoru | #55

Jurawood píše: Tak nějaký čas už od založení vlákna uplynul Širokopásmovka je v činnosti každý týden, naladila desítky motorek, odjela už několik závodů v Hořicích, Branné a stále šlape jak hodinky.
Mám také nějaké zkušenosti s prací na brzdě a dnes konečně vím, že brzda pro nás má smysl pro úplně jiné úpravy (sání, vačky, předstih) ale rozhodně ne směs, kde opravdu když se zadaří vyladit těch 12,6 až 13 tak to sedí na top krouťák vždycky, stejně se to naladit nedá úplně přesně v celém rozsahu top plynu.
Když chci směs, vezmeme mašinu na okruh, ne na dynamickou brzdu s fukarem třeba-že za 100.000 a nestabilní a nevypočitatelnou teplotou. Tak mluví zkušenosti.



Zdar,
zkus se zamyslet nad tím,jak s motorkou na brzdě pracovat,aby Ti to sedělo jak na brzdě,tak na dráze.Chce to jen najít správnou metodiku a potom to není zase takový problém.Za těch patnáct let už jsem to hodněkrát změnil a pořád to člověk přehodnocuje,ale dá se to nastavit celkem přesně.Třeba po vyčtení dat z datalogeru po ježdění je maximální rozdíl který jednotka koriguje oproti nabržděné mapě max 0,2AFR což je fakt zanedbatelné.A je jedno,jestli jde o auto,nebo motorku.

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 23:22 | Nahoru | #56
kluci ty udaje co vám dávají ty krabičky jsou to stené udaje jaké dá mašina na měření emisí na STK?

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

12.12.2015 v 15:07 | Nahoru | #57
Mirek12> hmmm,
já myslím,že ne,na emisích měří obsah CO2,kdežto lambda měří O2.

množství ceočka a kyslíku ve výfukových plynech se v závislosti na bohatosti směsi mění u obou,ale jak přesně to nevím.

pro správný chod motoru je potřeba měřit obsah zbytkového kyslíku,podle toho se odvozuje bohatost směsi .........

širokopásmová lambda - SLC

12.12.2015 v 19:16 | Nahoru | #58
Myslim ze nektery ty diagnosticky pristroje na stk uz lambdu mit muzou..
Jiank jak rika dolph - treba volnobeh se da nastavit i podle co2 - ale v zatezi uz je to mimo...

širokopásmová lambda - SLC

14.12.2015 v 13:11 | Nahoru | #59
Emise lambdou nezměříš. Na STK lambdu měří, buď přímo, nebo přepočtením z CO2, což ovlivňuje právě z množství kyslíku.
Plus na STK se měří ještě HC, který bývají vyšší kvůli spalování oleje atp.

širokopásmová lambda - SLC

23.2.2016 v 14:22 | Nahoru | #60




Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist