globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: širokopásmová lambda - SLC
 
26.7.2010 v 08:15
Po předchozích marných pokusech s laděním motoru pomocí skokové lambdasondy viz obr. jsem se naštval a pořídil konečně tuhle věcičku a myslím že by více z vás mohla zaujmout především cenou.
Vždycky jsem si širokopásmovou lambdu přál vlastnit, ale za cenu za kolik se u nás prodává (nejlevnějsí 8.500,-) bych do ní nikdy nešel. Vyrobil jsem několik variant indikátorů s běžnou skokovou sondou např.


Měla dokonce v dolním rozsahu exponenciální a v horním logaritmický převodník ke zjemnění rozsahů 2 stavů skokové sondy, ovšem všechny tyhle pokusy skončili kvůli teplotní závislosti skokové LS v koši.

No a konečně jsem objednal SLC-DIY. www.14point7.com
Samotný kontroler je ve více variantách. Lze koupit plně oživený, nebo i jako stavebnici pro kterou jsem se rozhodl konkrétně já.

Popis SLC-DIY:
Přístroj je i s 4 místným displejem v jedné krabičce rozměrů 38 x 65 x 28 mm.
Na displeji je tlačítko přepínající mezi měřením směšovacího poměru AFR, teploty výfukových plynů EGT a tlak turba. Tyto další čidla nevyužívám, takže ani tlačítko jsem neosadil.
Kontroler je připojitelný přes rozhraní USB standardním kabelem používaným k tiskárnám.
Má zabudovaný dekodér otáček , tzn. z přiváděných impulzů z RJ pro otáčkoměr počítá okamžité otáčky - RPM.
Obsahuje 7 analogových vstupů 0-5V
Jeden programovatelný lineární výstup 0-5V
Jeden výstup simulace úzkopásmové lambdy (vlastníte li stroj s touhle lambdou připojí se tenhle výstup a RJ bere wideband sondu jako úzkopásmovou, přičemž směšovací poměr při kterém dochází k překlápění bohatá/chudá se dá naprogramovat.
Veškerá v čase sbíraná data je možné logovat na připojený PC přes USB. Přístroj nemá vnitřní epromku k uchování hodnot.
Kontroler je chráněn pojistkami, je odolný na přepólování a má ochranu před vysokým napětím (např. pokud odejde "hondí" regulátor)

Ke kontroleru se dá přímo od vývojáře Alana dokoupit senzory např sonda bosh LSU4.2

Cena stavebnice 99, lambda 50 dolarů. Poštovné 15 dolarů. Za 14 dní byl balík doma.

V balíku jsou obsaženy všechny součásky, pcb s osazeným naprogramovaný mikrokontrolerem Atmel v provedení SMD + jeden odpor, všechny další potřebné součástky, displej+červené plexi , krabička.

Mě osobně trvalo pájení 7 hodin (nechtěl jsem to uspěchat, po 5ti hodinách se mě již dost třepala ruka), je třeba mikropáječka. Trafopájkou by to asi nešlo.

Po 7 hodinách vypadal výsledek takto:




Zapojil jsem kabely, veškeré konektory jsou samozřejmě obsahem balení, změřil odpor na napájecích svorkách - OK. Připojil napětí na displej naskočil, hurá.
Připojí se PC, provede hardwarová kalibrace, případně kalibrace čitel teploty pomocí na PCB zapájenému termistoru. A sonda je připravena k používání.

Jdeme na montáž do mašiny.


Nejprve je třeba navařit přírubu.





No ale přeci jen původní krabička má pro motorku celkem nepříznivé rozměry a ať jsem se snažil sebevíc, do prostoru budíků jsem ji prostě nemohl rozumně zapasovat. Navíc není voděodolná.

Musel přijít další radikální krok, dokoupení rozměrově menší krabičky pro displej, a odloučení displeje od základní desky. Krabičku jsem na styčných plochách lepil navíc silikonem a proto odolává dešti a mytí motorky. Ovšem to nejdůležitější, případný zloděj si odnese bezdený kus konektoru s displejem.




To už je mnohem lepší...

Tohle je teď můj kokpit


Samotný záznam z datalogu vypadá třeba nějak takhle


Naposledy editováno 26.07.2010 09:23:36

1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 11:48 | Nahoru | #1
no ja to pouzivam jen kdyz ladim, trvale to nevozim. zivotnost dost ovlivnuji starty kdy neni lambda ohrata, tzn napajeni lambdy zapnout napred, pockat az nazhavi a pak nastartovat motor... linearni vystup je ok u moji, neni duvod aby nebyl i tady..

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

29.4.2014 v 15:43 | Nahoru | #2
assassin>
Nechci se hádat, jsem rád, za každej rozum skušenějších, ale tohle píšou v manuálu:
Do not install Spartan Lambda Sensor in such a manner
that the unit is powered before your engine is runni
ng. An engine start
can move condensation in your exhaust system to the se
nsor, if the sensor is already heated this can cause t
hermal shock and
cause the ceramic internals inside the sensor to crack
and deform.

Samozřejmě píšou taky tohle:
While Spartan Lambda Sensor is in an active exhaust st
ream, it must be powered. Carbon from an active exh
aust can easily build
up on an unpowered sensor and ruin it.
Tak jestli nedáváš příliš důraz na tento druhý bod manuálu...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist