globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: širokopásmová lambda - SLC
 
26.7.2010 v 08:15
Po předchozích marných pokusech s laděním motoru pomocí skokové lambdasondy viz obr. jsem se naštval a pořídil konečně tuhle věcičku a myslím že by více z vás mohla zaujmout především cenou.
Vždycky jsem si širokopásmovou lambdu přál vlastnit, ale za cenu za kolik se u nás prodává (nejlevnějsí 8.500,-) bych do ní nikdy nešel. Vyrobil jsem několik variant indikátorů s běžnou skokovou sondou např.


Měla dokonce v dolním rozsahu exponenciální a v horním logaritmický převodník ke zjemnění rozsahů 2 stavů skokové sondy, ovšem všechny tyhle pokusy skončili kvůli teplotní závislosti skokové LS v koši.

No a konečně jsem objednal SLC-DIY. www.14point7.com
Samotný kontroler je ve více variantách. Lze koupit plně oživený, nebo i jako stavebnici pro kterou jsem se rozhodl konkrétně já.

Popis SLC-DIY:
Přístroj je i s 4 místným displejem v jedné krabičce rozměrů 38 x 65 x 28 mm.
Na displeji je tlačítko přepínající mezi měřením směšovacího poměru AFR, teploty výfukových plynů EGT a tlak turba. Tyto další čidla nevyužívám, takže ani tlačítko jsem neosadil.
Kontroler je připojitelný přes rozhraní USB standardním kabelem používaným k tiskárnám.
Má zabudovaný dekodér otáček , tzn. z přiváděných impulzů z RJ pro otáčkoměr počítá okamžité otáčky - RPM.
Obsahuje 7 analogových vstupů 0-5V
Jeden programovatelný lineární výstup 0-5V
Jeden výstup simulace úzkopásmové lambdy (vlastníte li stroj s touhle lambdou připojí se tenhle výstup a RJ bere wideband sondu jako úzkopásmovou, přičemž směšovací poměr při kterém dochází k překlápění bohatá/chudá se dá naprogramovat.
Veškerá v čase sbíraná data je možné logovat na připojený PC přes USB. Přístroj nemá vnitřní epromku k uchování hodnot.
Kontroler je chráněn pojistkami, je odolný na přepólování a má ochranu před vysokým napětím (např. pokud odejde "hondí" regulátor)

Ke kontroleru se dá přímo od vývojáře Alana dokoupit senzory např sonda bosh LSU4.2

Cena stavebnice 99, lambda 50 dolarů. Poštovné 15 dolarů. Za 14 dní byl balík doma.

V balíku jsou obsaženy všechny součásky, pcb s osazeným naprogramovaný mikrokontrolerem Atmel v provedení SMD + jeden odpor, všechny další potřebné součástky, displej+červené plexi , krabička.

Mě osobně trvalo pájení 7 hodin (nechtěl jsem to uspěchat, po 5ti hodinách se mě již dost třepala ruka), je třeba mikropáječka. Trafopájkou by to asi nešlo.

Po 7 hodinách vypadal výsledek takto:




Zapojil jsem kabely, veškeré konektory jsou samozřejmě obsahem balení, změřil odpor na napájecích svorkách - OK. Připojil napětí na displej naskočil, hurá.
Připojí se PC, provede hardwarová kalibrace, případně kalibrace čitel teploty pomocí na PCB zapájenému termistoru. A sonda je připravena k používání.

Jdeme na montáž do mašiny.


Nejprve je třeba navařit přírubu.





No ale přeci jen původní krabička má pro motorku celkem nepříznivé rozměry a ať jsem se snažil sebevíc, do prostoru budíků jsem ji prostě nemohl rozumně zapasovat. Navíc není voděodolná.

Musel přijít další radikální krok, dokoupení rozměrově menší krabičky pro displej, a odloučení displeje od základní desky. Krabičku jsem na styčných plochách lepil navíc silikonem a proto odolává dešti a mytí motorky. Ovšem to nejdůležitější, případný zloděj si odnese bezdený kus konektoru s displejem.




To už je mnohem lepší...

Tohle je teď můj kokpit


Samotný záznam z datalogu vypadá třeba nějak takhle


Naposledy editováno 26.07.2010 09:23:36

2 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 12:43 | Nahoru | #1
Tak nějaký čas už od založení vlákna uplynul Širokopásmovka je v činnosti každý týden, naladila desítky motorek, odjela už několik závodů v Hořicích, Branné a stále šlape jak hodinky.
Mám také nějaké zkušenosti s prací na brzdě a dnes konečně vím, že brzda pro nás má smysl pro úplně jiné úpravy (sání, vačky, předstih) ale rozhodně ne směs, kde opravdu když se zadaří vyladit těch 12,6 až 13 tak to sedí na top krouťák vždycky, stejně se to naladit nedá úplně přesně v celém rozsahu top plynu.
Když chci směs, vezmeme mašinu na okruh, ne na dynamickou brzdu s fukarem třeba-že za 100.000 a nestabilní a nevypočitatelnou teplotou. Tak mluví zkušenosti.

Naposledy editováno 11.12.2015 12:47:23

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 12:56 | Nahoru | #2
Jurawood> jo, mám to v plánu na jaře

(reakce na) širokopásmová lambda - SLC

11.12.2015 v 19:50 | Nahoru | #3

Jurawood píše: Tak nějaký čas už od založení vlákna uplynul Širokopásmovka je v činnosti každý týden, naladila desítky motorek, odjela už několik závodů v Hořicích, Branné a stále šlape jak hodinky.
Mám také nějaké zkušenosti s prací na brzdě a dnes konečně vím, že brzda pro nás má smysl pro úplně jiné úpravy (sání, vačky, předstih) ale rozhodně ne směs, kde opravdu když se zadaří vyladit těch 12,6 až 13 tak to sedí na top krouťák vždycky, stejně se to naladit nedá úplně přesně v celém rozsahu top plynu.
Když chci směs, vezmeme mašinu na okruh, ne na dynamickou brzdu s fukarem třeba-že za 100.000 a nestabilní a nevypočitatelnou teplotou. Tak mluví zkušenosti.



Zdar,
zkus se zamyslet nad tím,jak s motorkou na brzdě pracovat,aby Ti to sedělo jak na brzdě,tak na dráze.Chce to jen najít správnou metodiku a potom to není zase takový problém.Za těch patnáct let už jsem to hodněkrát změnil a pořád to člověk přehodnocuje,ale dá se to nastavit celkem přesně.Třeba po vyčtení dat z datalogeru po ježdění je maximální rozdíl který jednotka koriguje oproti nabržděné mapě max 0,2AFR což je fakt zanedbatelné.A je jedno,jestli jde o auto,nebo motorku.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist