paolo_novy Přidat reklamu

Téma: nastavení přední vidle - předpětí
Řeším takovou zajímavou věc - v zatáčce najedu na nerovnost a vidle mě kopne do rukou. Na brzdách se ale nijak extra nepotápí, jinak funguje velmi dobře bych řek. Jenom ty nerovnosti - to je na tlumič řízení skoro.
Tak sem se jal nastavovat a zjistil sem, že předpětí mi nejde nastavit podle manuálu - rozsah má bejt až na 6 kroužků myslím, já to do dorazu vyšroubuju asi na 3,5 kroužku (pak už zároveň povoluju víko vidle). Takže předpokládám, že do toho už někdo vrtal a dával jiný pružiny asi? Protože rozhodně nepociťuju, že by vidle byla měkká, jak si majitelé FZS1000 často stěžujou. Spíš právě tužší, než bych na naše silnice úplně potřeboval. Tak to zkouším ještě přes odskok, když mám předpětí na nejměkčí co jde nestavit. Rád bych zjistil, jestli někdo neví, jak tohle vzniklo a případně jaký jsou pak doporučený nastavení.

nastavení přední vidle - předpětí

10.8.2014 v 22:54 | Nahoru | #1
Přes odskok? Spíš bych vrtal v útlumu. Předpětí nastav podle SAGu. Alespoň pro začátek.

nastavení přední vidle - předpětí

10.8.2014 v 22:59 | Nahoru | #2
Pružina pruži a tlumič netlumí.
Rozebrat, kouknout co a jak tam je, pripadne dat nový oil nebo repase vidle, podle toho co tam najdeš..

nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 05:16 | Nahoru | #3
Jo, kecám..jasně zkouším útlum, seřizovací šroub dole. Hledal sem po netu články o nastavení a popletlo se mi z toho už názvosloví :D Našel sem na jednom fazer foru, že tam jeden člověk měl naprosto stejnej případ, jiný rozpětí nastavení předpětí. Někdo mu tam psal, že někdo jinej psal něco podobnýho a ten měl dávaný jiný pružiny - to je ale dost nejasná informace. Vidle se mi zdá, že funguje naprosto normálně, jen je prostě tuhá. To menší rozpětí nastavení je naprosto stejný na obou tlumičích.
Nastavení jsem zkoušel nejdřív podle manuálu - to se mi ale zadek při akceleraci bořil a předek dělal, co popisuju. Postupně změkčuju na předku útlum propružení a myslím, že se to trochu na nerovnostech ve vyšších rychlostech zlepšilo. Zadek sem naopak přitvrdil a sem už prakticky spokojenej s tím nastavením. Jen ten předek kdyby šel ještě trochu.

nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 06:02 | Nahoru | #4
to se mi nějak nezdá..mám předek zašroubovaný na 1. kroužek a je to tak akorát a do zadu jsem dal tvrdší pružinu, na té origo se nedalo jezdit. Aj tak jsem včera zase v levé zatáčce na nerovnosti ryl bočákem asfalt. Jezdím teda věršinou ve dvou.

1 reakcí na tento příspěvek nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 06:22 | Nahoru | #5
Na předku mám vyšroubováno předpětí nadoraz, teda zhruba ty 3,5 kroužku a je to tuhý. Ne extrémně a pro 95% silnic naprosto ok, ale najedu do zatáčky, uprostřed který je příčná vlnka na asfaltu a řídítka mě kopnou do rukou. Mám trochu obavu, že jet rychlejc nebo chytit větši muldu, tak mi trochu nadskočí přední kolo. Krizovka z toho zatím nebyla, ale radši dávám trochu bacha, než to doladím. Už jsem to tak koupil i s tím nastavením "na měkko". Evidentně předchozí majitel taky měl za to, že je to tuhý dost. Šroubovat předpětím do tvrda jde lehce, ale vyšroubovat na měkčí víc už nejde, je to nadoraz. Útlum komprese sem teď měl 10 kliknutí (standard podle příručky je 6, nejměkčí je 21), přidám ještě 2-3 kliknutí a uvidím. Doufal jsem, že se tu třeba někdo objeví, kdo řešil zmenšený rozsah nastavení předpětí už (třeba i na jiný moto) a jakou úpravou tlumičů se k tomu došlo. Když se mi to nepodaří vyladit, budu se nakonec třeba muset kouknout, jak to uvnitř vypadá, ale zatím sonduju.

e: Zkusím ještě teda změřit dráhu chodu a uvidím..nepředpokládám, že by šly vidle na dorazy, to bych myslím poznal, ale zkusím.

Naposledy editováno 11.08.2014 06:28:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 18:24 | Nahoru | #6
kakabus> a seš si jistý, že jde o ránu od odpružení - utlumení? nemáš spíš problém s ložiskama v krku řízení?

nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 18:34 | Nahoru | #7
No tak kopat so riditek samozrejme muze i malej odskok - tzn utlum pri roztazeni.
To ze nejde vysroubovat ten vnitrek cepicky a to ze o cca pulku rozsahu bych tipoval ze se v tom nekdo vrtal a nejak blbe to poskladal, pruzina by tuhle zatku nemela nijak ovlivnit.

(reakce na) nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 19:00 | Nahoru | #8
choze69> Tak když mi řekneš, jak se chová špatný ložisko v krku.. Ale myslím, že to bude spíš v tý vidli, když je to evidentně nějaký nestandardní.

assasin> Odskok i kompresi mám teď nastavený na měkčí proti manuálu, hmm..asi dám odskok pro další testy na doporučenou hodnotu a zatím s tím nebudu hýbat, zatím jenom s kompresí. Bude se to líp ladit obecně, když budu hejnat jenom s jednou věcí.

Jinak jsem teda změřil dráhy chodu tlumičů. Jako nulu jsem bral motorku na centrálu.

Bez řidiče a jen na kolech po lehkým propružení: vpředu 31mm, vzadu 20mm.
S řidičem (jistícím se jednou rukou o židli): vpředu 35mm, vzadu 40mm.

Je to s tím nastavením, jaký mám teď. Vpředu předpětí teda co mi to dovolilo na nejměkčí, vzadu myslím třetí nejtvrdší, tam by to šlo ještě přitvrdit trochu. Přední vidle se teda rozhodně moc neponořila s řidičem, proti jenom vlastní váze motorky. Kontroloval jsem ještě, o kolik je ponořená na centrálu a jsou to tak 2mm. Když s ní zapumpuju, tak jde předek normálně do většího ponoření, jen je to prostě celé takové tuhé.. :D

Snad to píšu srozumitelně..

jo a v nádrži je tak půlka benzinu a já mám cca 85kg, měřeno vpředu se stahovačkou, vzadu od osy k hraně podsedlovýho plastu

Ještě sem vyfotil nastavovací šroub, jestli je to originál?






Naposledy editováno 11.08.2014 20:18:21

2 reakcí na tento příspěvek nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 20:30 | Nahoru | #9
hele do rukou urcite nekope to ze je spatne predpeti... jestli je ta vidlice - zatka nahore - spatne poskladana a kvuli tomu nejde stelovat dobre predpeti tak je dost mozny ze i blbne stelovani odskoku. ja bych to asi zkousel tak ze zatocis jen jednim stelovatkem a projedes, nekde kde neni provoz atd... pokud nezaznamenas rozdil tak bych zkusil extrem, tzn dotahnout/povolit na plno.

odskok funguje tak ze nerovnost zmackne pruzinu, naakumuluje se v ni energie, pruzina se zacne roztahovat, ale tlumi to tlumic - odkok- a to jeji roztahovani rozmelni do delsiho casu a tim nerovnost "vyhladi" pokud tlumic v tomto smeru netlumi, tak na nerovnosti se pruzina zmackne a na vrcholu nerovnosti netlumene vystreli - pocitove to vypada jako ze te kopla nerovnost, ale je to pruzina - az po prejeti nerovnosti.
ja osobne bych zkusil dotahnout odksok na doraz a zjistis jestli to je tim... samo pokud to bude fungovat, neni dobre na tom takhle jezdit, prehnanej odskok ma zas jiny negativa.

moc velkej kompresni utlum se umi chovat taky tak, ale tam si moc nepomuzes tocenim sroubkem - protoze tim ladis nizkorychlostni okruh, to co na nerovnosti kopne do rukou je vysokorychlostni okruh a jeho nastaveni je pevne dany planzetama/hustotou oleje. tzn leda ze by to v te vidlici bylo nejak rozhrabane.

dela ti to tak odjakziva (od koupe) nebo to s necim zacalo?

(reakce na) nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 21:14 | Nahoru | #10
assassin> Takhle sem to koupil. Jak jsem psal, není to zas takovej extrém, že by s tím nešlo s trochou opatrnosti svižně jezdit, ale není tam ta 100% jistota. O po horších silnicích se dá jezdit rychle a problémy nejsou. Jen tyhle příčný nerovnosti, takový ty nahrnutý vlny měkčího asfaltu, to je ve větší rychlosti trochu problém.

Hm hm..takže na to kopnutí komprese nemá podstatnej vliv? U komprese jde teda hlavně o nájezd do zatáčky, aby nešly tlumiče moc nízko při brzdění? Budu muset začít od začátku, nastavit nejdřív na předepsaný hodnoty, pak zkusit odskok na max a pak na min a pokaždý sledovat změny. Myslím, že to poladit půjde (pokud změny budou mít teda vůbec vliv).

Nemá někdo zkušenost s tím, že by šlo vnitřek tlumiče poskládat tak blbě, aby se změnil rozsah nastavení? Není mi jasný, jak by to mohlo jít takhle poskládat, pokud tam něco nebylo měněný nebo upravený, aby se tohle stalo.

nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 21:15 | Nahoru | #11
Než laborovat s nejspíše nefunkčním nastavením, bych začal rozborkou vidlic a kontrolou jejich částí. Konkrétně to předpětí funguje jen na tom, že v zátce je závit po kterém chodí ta část s proužky, takže po rozebrání hned uvidíš kde je problém.

Takto vypadá původně červený olej Motorex po třech letech a 30 000km




(reakce na) nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 21:20 | Nahoru | #12
assassin> já vycházel z informace, že to dělá jen v zatáčce.útlum a odskok by se projevoval i vpřímém směru ..a pochopit jak a kterým směrem to kopne...to je trochu o fantazii, když jsem to nezkusil..

nastavení přední vidle - předpětí

11.8.2014 v 22:05 | Nahoru | #13
Najel jsem od koupě nějakých 1000km, tak teprve zjišťuju co a jak. Jinak sem s jízdou spokojenej. Taky je to moje první motorka s plně seřiditelným podvozkem, takže se v tom teprve začínám orientovat. Než to začnu rozebírat (což se mi fakt nechce ještě), tak zkusím změnit nastavení a uvidím, jestli se něco změní. Díky moc za všechny názory.

nastavení přední vidle - předpětí

Skvělá odpověď, děkuji! 11.8.2014 v 22:31 | Nahoru | #14
Kakabus: ten utlum pri kompresi - sroubkem stelujes ten "pomalej" tzn prujezd tahlych vln, brzdeni - to rychlej vs pomalej neni o rychlosti jizdy a ale o tom jaky rychlosti (spis zrychleni) ta ktera nerovnost vyvolava - kdyz vjedes na obrubnik - skokove musi kolo prekonat rozdil cca 15cm - to je impuls pro rychlej kompresni utlum. Kdyz prejedes tahlou bouli tak tam jde do zdvihu vidlice plynule - pracuje pomalej utlum.

Takhle zjednodusene - v realu je to komplexnejsi - ty dva okruhy se navzajem ovlivnuji.

Ta vidlice je fakt jednoducha, tzn rozebrani se nemusis bat, koukni jestli tu na serveru je servisni manual, podle nej se to da v poho ... (Samo v pripade ze bys nedosel k nakymu rozumnymu vysledku jen nastavenim)

Kdyztak se klidne ptej. Chce to menit jen jdnu vec a pozorovat zmeny. Klidne si to zapisovat. Pak zkusit dalsi. Predpeti podle navodu na netu - podle sag - tam je to jasny. Pak tlumic je vec preferenci a jizdniho stylu...

nastavení přední vidle - předpětí

12.8.2014 v 18:10 | Nahoru | #15
Tak, dneska provedeno doporučený nastavení podle manuálu a provedena testovací jízda..no, občas mě to chtělo zabít.. :D Začal sem povolovat kompresi a bylo to lepší a lepší, až sem skončil na 15 kliknutích. Je to teď trochu měkčí a není taková odezva od předku, ale zato mě už nekope do pazour a i na nerovnostech hlavně v zatáčkách je krásně stabilní. Taky se významně zlepšilo sklápění do zatáček, chce se jí mnohem víc, předtím jako by se jí zrovna dvakrát nechtělo. Nebylo to tak hrozný, ale teď je to znatelně lepší. S odskokem sem nakonec vůbec nemanipuloval a nechal ho zatím na doporučený hodnotě. Zatím to takhle nechám, teď si to celkem užívám, tak do toho nebudu chvíli hrabat.
Díky všem za názory a rady ;)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kolísání otáčkoměru Yamaha FZS 1000 Fazer habrman 3 15.4.2024 v 12:13 Anders
FZS 1000 Fazer nájezd Yamaha FZS 1000 Fazer satanek66 24 20.3.2024 v 09:15 Mňojo
Nesouměrně sjetá pneu Yamaha FZS 1000 Fazer Chabra 21 6.10.2023 v 13:33 jirmanmartin
Nepravidelne sjizdeni pneu [1, 2] Yamaha FZS 1000 Fazer Johny_F 45 2.10.2023 v 22:59 Kohlstein
Rozborka vidlice Yamaha FZS 1000 Fazer Chabra 3 17.9.2023 v 17:36 gerrik


TOPlist