2 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
Jeden tábor tvrdí, že po GO (s výbrusem a novými kroužky) je dobrý na začátek použít nějakej obyč minerál - třebas ten humus M2T z důvodu rychlejšího záběhu. Prý méně maže a dosedací plochy se tak rychleji zabrousí. Ovšem to děsně hulí, smrdí a zasírá vejfuky.
Druhej tábor prosazuje polosyntetiku (někdo i plnou syntetiku) s tím, že to nehulí a může se mazat s menším poměrem ředění.
Já mažu Mogulem TSF. Pro záběh po GO jsem dodržoval zvýšenej poměr olej:benzín a po záběhu ho snížil na 1:40. Pak sem motor 2x líznul a od tý doby mažu přesně podle návodu 1:33. Takže si myslím, že volba oleje není až tak podstatná, jako poměr ve kterým to leješ. No a hlavně proč do starý mašiny s relativně nízkootáčkovým motorem lít plnou syntetiku pro závodní dvoutakty a motorový pily, že jo?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jaký olej po GO
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jaký olej po GO
1 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
vlastne vsechno kde bylo nakresleno 2T
jawarmaniak píše: Co lít? Olej pro 2T motory a basta. Je jedno, co za značku. Důležité je, aby to bylo v patřičném množství a ne v homeopatických dávkách. Vyvaruj se olejům pro zahradní sekačky. Ty motory byly stavěné na takové oleje, že i dnešní M2T má mnohem lepší kvalitu, než tenkrát. Já jezdím na Mogul TS40, ale to jen proto, že ho beru po deseti litrových kanistrech
Olej do sekaček není špatnej, se simsonem jsem na něho najel mraky Km. Znám i pár případů co jezdí na hydraulickej olej a starej 2T to taky schroustá. :D
1 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
Vis presne jake rozdily jsou v 2T oleji pro moto a zahradnim?
Naproti tomu jsou tu motory Jawa/ČZ se zemědělskými (3x vyššími) vůlemi a tam je potřeba olej, který sice neunese takové zatížení, ale udělá prostě tlustší vrstvu.
Kdyby se dokonale spálil a nekarbonoval, byl by prastarý minerální olej pro tyto motory to nejlepší. Jenže on moc nehoří, takže zanáší výfuky, svíčky, spalovací prostor... a to nechceme. Používej levný moderní olej určený pro 2T motorky, ne olej pro sekačky, a hlavně ne bio oleje nebo oleje pro lodní (přívěsné) motory. Tam je úplně jiné chlazení a teplotní režim!
1 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jaký olej po GO
Rozdíl mezi klasikou a olejem pro zahradní techniku je jednak ve viskozitě a jednak v aditivech. HTHS viskozita je hlavní nosnou informací o síle olejového filmu, kterou je olej schopný vytvořit. Z ní se dá určit tzv. viskózní index. Čím vyšší VI, tím méně olej mění viskozitu s teplotou a je tedy "výkonnější". Dalším důležitým parametrem 2T oleje je teplota vznícení. Čím nižší, tím dochází k lepšímu spálení a tím se eliminuje tvorba sazí (karbonu). Na druhou stranu dochází rychleji k degradaci oleje vlivem teploty (typicky profuk spalin do klikovky).
Čili zásadní rozdíl je v celkovým pojetí oleje, nikoliv v jeho složení. Jawy/ČZ byly stavěné na oleje viskozity 30. To je potřeba dodržet i z toho důvodu, že olej motor chladí a utěsňuje píst a kroužky. Klasické oleje se pohybují mezi viskozitou 20-30. Oleje pro sekačky mají viskozitu mnohem nižší, protože sekačky jedou pořád full gas a tam nějaké utěsnění až takovou roli nehraje. Důležité je jen to, aby se dobře promísily v benzínu, a tak nehrozila tvorba usazenin v miniaturních otvorech karburátorů. Čili lidově řečeno - v normálním motoru, který netočí 90% svého života 7000, nevytvoří dostatečnou sílu olejového filmu, která je potřeba. Navíc rychle degraduje teplem díky nízkému bodu vzplanutí, takže pak ani nemažte tak, jak má. Malá zahradní technika má malé objemy a vysoké otáčky. Z toho plyne, že se výfukové spaliny díky rychlému střídání tlakového spádu nedostávají pod píst, kde by znehodnocovaly směs a olej v motoru se díky malému objemu rychle vyměňuje. Poměrně rychlá degradace nevadí. Ty potřebuješ naopak "sedlácky" pojatý olej, který sice maže jako psí sádlo, ale maže pořád a je ho dostatek (ti, co dávají oleje nad 1:40 by měli dostat klackem přes ruce). Tím, že se tak dokonale nemísí s olejem zapřičiní, že se tak rychle benzínem nespláchne a stihne dokonale pokrýt všechna mazaná místa a zateče tam, kam má. Navíc se jeho kapičky díky "nesmísení" lépe oddělí od paliva, takže v karterech ho zůstane víc a neproletí tak rychle až do spalováku. Obyčejně má takový olej i vyšší bod vzplanutí. takže tak rychle neshoří, takže se dobře namaže i horní pístní kroužek. Bohužel ale na úkor tvorby karbonu.
Za mne vysokovýkonné oleje nechme motorovým pilám a krosovým dvoutaktům a do traktorů zn. Jawa lejme to, co tam patří. Výběr je dostatečný a ceny jsou lepší, než u oleje pro křoviňáky. I obyčejné M2T dnes dosahuje specifikace TC, což je přesahující vše, s čím počítali konstruktéři Jaw v těch nejoptimálnějších podmínkách
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jaký olej po GO
1 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
1 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
Nekupuj oleje s normou JASO FD nebo vyšší (za F další písmeno abecedy po D), to jsou oleje pro moderní stroje z tohohle století. Byly by to jen vyhozený peníze.
Pro záběh je lepší používat méně výkonnej olej ve větším dávkování, motor se zajede rychleji, všechno na sebe pěkně sedne.
Drž se norem, pokud je stejná norma, rozdíl mezi jednotlivými výrobci je jen tvar flašky, barva etikety a cena (reklama holt něco stojí).
EDIT: Zeptal jsem se googla, a dnešní M2T jsou většinou s normou API TB. Dokonce jsem našel Madit M2T s normou API TA, to už je opravdu relikt dob minulých, ale cokoliv s API TB bude stačit. Jestli nechceš, aby ti to tolik hulilo, pak API TC.
Naposledy editováno 09.04.2014 22:17:12
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jaký olej po GO
Na benzínce se běžně sežene M2T Trysk od Parama a Cintol M2T (klasické průhledné láhve) ve specifikaci API TB. Cintol má teké původ v recyklovaných olejích, proto je to tak tmavá břečka. Občas se sežene Mogul Trysk M2T Super ve specifikaci API TC, což je velice dobrý olej. A je krásně čistý a světlý.
Takže rozhodně neplatí, že M2T je břečka, jak se často tvrdí. Existuje spousta výrobců a kvalita je hodně rozdílná.
Mimochodem, myslel jsem, že všechy M2T jsou recykláty, podobně jako dodnes prodávaný oleje M6. V dobách, kdy jsem trápil dvoutakt, byly všechny M2T černý jak krém na boty.
Nicméně, pro jawu z padesátých let MeDvěT musí stačit, dokonce i ten musí hodně převyšovat oleje používaný v době vzniku/konstrukce motoru Jawy/ČZ.
A v jakým balení se ta známá parodie na mazivo dnes prodává, to netuším, dvoutakt už přejede práh mý garáže jen přes mou mrtvolu.
1 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
2 reakcí na tento příspěvek jaký olej po GO
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 25 | 5.9.2023 v 08:47 Medved |
Čz 175/477 Převodovka špatně řadí ČZ 175/470 | Dejvid55 | 2 | 2.7.2023 v 22:09 kokoška. |
CZ 175 Sport - Elektrika ČZ 175/470 | _Ezekiel_ | 15 | 12.4.2023 v 17:57 Dolin |
rozdiely v kastlíkoch ČZ 175/450, ČZ 175/470, ČZ 175 | Destroyer | 5 | 7.3.2023 v 10:46 Destroyer |
zbrúsenie hlavy ČZ ČZ 175/450, ČZ 175/470 | Destroyer | 8 | 27.2.2023 v 07:39 mito7 |