Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.
Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:
Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.
(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)
Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .
Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.
A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.
Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?
Ta elektronika o kterou jde je spolehlivejsi nez mechanika starejch aut... Treba upadly kolo s tim ze praskl kloub...
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
nefungovaly brzdy je dost široký pojem.... taky je mohl po půlminuté brždění prošlápnout až na podlahu kvůli teplotě kapaliny ne?
edit. tak to byla asi toyota
Naposledy editováno 26.02.2013 19:30:07
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Maty_Kolin píše: take nechapu jak muze brzda pri seslapnutem plynu nereagovat... vzdyt brzdovy pedal jde mechanicky primo na brzd. valec ne?
Ano u 99% aut je brzdový pedál mechanicky propojen na brzdový válec. Jenže od brzdového válce nevede přímo na brzdič, ale u novějších aut je elektronicky přivírán či zavřen, díky různým systémům ABS, ESP, ASR ... atd. Takže pokuď dojde k selhání, tak nezabrzdíš.
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Přibližně před rokem, když běžely podobný kauzy s Toyotou, tak jsem viděl na netu nějakej slovenskej test, kde zkoušeli zastavit asi dva typy aut (Toyoty) v automatu, s cihlou na plynovym pedálu. Vždy tam bylo víc možností jak to zastavit a vždy fungovaly, jen to zdechnutí motoru bylo takový divoký, protože u tý silnější Toyoty se začaly blokovat kola.
Myslim, že je to jen kampaň jak poškodit zahraniční výrobce aut.
Naposledy editováno 26.02.2013 20:10:26
3 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Jujing píše: Katana> když se mrkneš na video v tomto linku: http://auto.sme.sk/c...ynom-na-podlahe.html je ten odkaz o 3 příspěvky výš tak slováci to zkoušeli a bez problému to šlo a konstatovali, že jediné co u Toyoty je špatně, že není blbuvzdorná
No to je sice pěkný ale možná stačí když se špatně sejdou dvě závady, brzdit s plynem na podlaze nemusí být to správný simulování. Ve článku co jsem četl pěkně do podrobna vysvětlili by se v dané situaci dalo dělat a proč to nešlo, hledám ho na netu ale nenacházím, bohužel si nepamatuju ani klíčový slova ani to jestli to bylo vůbec v češtině.2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Kontrolovaly se plynové pedály(elektrické) a pod vratnou pružinu se dávaly vymezovací podložky. Teď se kontroluje, jestli maj auta origo koberec zaháčený, aby se nedostal mezi pedály. Jinak brzdy fungujou vždycky a auto s tlačítkem se dá zhasnout za jízdy podržením tlačítka na 3 vteřiny.
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Katana píše: "Vypnout klíček a vyhodit rychlost" tak to je přesně to co u těch suprpřeelektrikovanejchfárech nejde
No ale ja na automatu zařadit N a to je stejný jako neutral a auto točí a natáhne.mám služební A6 1 rok staré.
Naposledy editováno 26.02.2013 20:57:46
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
stráťa píše: Lion> Podle mě by motor neměl brzdy přetlačit takže by měl být schopnej zastavit dřív než brzdy přestanou brzdit.
Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor...
Zadnej system nemuze byt bez chyby, ale zrovna tady tech chyb hrozi minimum. Nejslabsi clanek je obvxkle clovek, viz pocet nehod zavinenej selhanim elektroniky vs selhani ridice....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin píše: Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor...
Zadnej system nemuze byt bez chyby, ale zrovna tady tech chyb hrozi minimum. Nejslabsi clanek je obvxkle clovek, viz pocet nehod zavinenej selhanim elektroniky vs selhani ridice....
Nevim jestli je tam dostatečnej podtlak, když je otevřená škrtící klapka, čili možná když se vyčerpá podtlak z posilovače, tak to brzdí jen silou řidiče... ale i tak by to ubrzdit rozhodně šlo, měl jsem tu "čest" řídit stopětku kde posilovač nešel, holt jsem si občas musel šlápnout oběma nohama - když by šlo o život, člověk si poradí.
Spíš si říkám, jestli se mladej nechtěl jen svižně projet a potřeboval záminku
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
stráťa píše: Lion> Podle mě by motor neměl brzdy přetlačit takže by měl být schopnej zastavit dřív než brzdy přestanou brzdit.
vem si zastavit auto co imrvere jede 180 pod plynem... nebudu to zkouset plyn zaroven brzda... ale ručkou takhle nezabrzdíš... a zaflekovat ze 180 bude na brzdy i v normalnim provozu zápřah
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
moucan píše: Zlatá felicie, tam je nejsložitější elektronika rádio. Doufám že ještě nějakou dobu bude sloužit.
Tak třeba MPI má daleko složitější řízení motoru, než některá i o 5let mladší vozidla západní výroby.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Subi. píše: Z vlastní zkušenosti můžu říct,že lze vždy vyřadit do neutrálu u všech US a Eu vozů(dodge,cadillac,chevrolet,buick,toyota audi(vw)honda,mitsubishi a jiné) jde o mechanicky ovl.aut.převodovku(jsem zvědav na 2013 dodge ram,ten ji má elktronicky).U všech aut co si pamatuji,stačilo vždy zabrzdit a odpojil počítač ovládání motoru.
No vidíš a já mám Dodge u kterýho mám sice volič automatu ale řadí to elektronikou, nemám žádný táhlo, jen mi na převodovku vede svazek káblů. Máte štěstí že ten článek o nehodách Toyot nemůžu najít. Ta kauza dostala až federálnímu soudu v USA a Toyota nevyhrála. Jo co si pamatuju že to mělo něco společnýho s tempomatem, ten nešel vypnout.Naposledy editováno 26.02.2013 21:16:51
FiZzeR píše: Nevim jestli je tam dostatečnej podtlak, když je otevřená škrtící klapka, čili možná když se vyčerpá podtlak z posilovače, tak to brzdí jen silou řidiče... ale i tak by to ubrzdit rozhodně šlo, měl jsem tu "čest" řídit stopětku kde posilovač nešel, holt jsem si občas musel šlápnout oběma nohama - když by šlo o život, člověk si poradí.
Spíš si říkám, jestli se mladej nechtěl jen svižně projet a potřeboval záminku
Zatím jsem každému autu dokázal zablokovat při brzdění kola i bez posilovače. Chce se to jen pořádně zapřít a brzdit.
Naposledy editováno 26.02.2013 21:19:43