globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 20:57 | Nahoru | #1

stráťa píše: Lion> Podle mě by motor neměl brzdy přetlačit takže by měl být schopnej zastavit dřív než brzdy přestanou brzdit.



Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor...

Zadnej system nemuze byt bez chyby, ale zrovna tady tech chyb hrozi minimum. Nejslabsi clanek je obvxkle clovek, viz pocet nehod zavinenej selhanim elektroniky vs selhani ridice....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:00 | Nahoru | #2

assassin píše: Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor...

Zadnej system nemuze byt bez chyby, ale zrovna tady tech chyb hrozi minimum. Nejslabsi clanek je obvxkle clovek, viz pocet nehod zavinenej selhanim elektroniky vs selhani ridice....



Nevim jestli je tam dostatečnej podtlak, když je otevřená škrtící klapka, čili možná když se vyčerpá podtlak z posilovače, tak to brzdí jen silou řidiče... ale i tak by to ubrzdit rozhodně šlo, měl jsem tu "čest" řídit stopětku kde posilovač nešel, holt jsem si občas musel šlápnout oběma nohama - když by šlo o život, člověk si poradí.

Spíš si říkám, jestli se mladej nechtěl jen svižně projet a potřeboval záminku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 20:36 | Nahoru | #3

assassin píše: Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor...

Zadnej system nemuze byt bez chyby, ale zrovna tady tech chyb hrozi minimum. Nejslabsi clanek je obvxkle clovek, viz pocet nehod zavinenej selhanim elektroniky vs selhani ridice....



proc neubrzdis vetsi kopec? Jakykoliv auto s hydraulickejma brzdama a podtlakovym posilovacem ma posilovac na snizeni ovladaci sily. Ale ne na zvyseni brzdneho ucinku. Neniproblem auto bez posilovace, ktery treba tahnes na lane zabrzdit vsema 4ma smykem..a utrhnout lano.. nebo hak tahači..
Jedinej rozdil je, ze to jde ztuha. Ale zakon prikazuje to co jsem uvedl vyse, je to standard, takhle se proste konstruujou auta.

ja si ale dokazu predstavit ze ty brzdy z nejakyho duvodu opravdu nejdou vubec. ABS to a ESP to umej zaridit v pripade ze auto jde smykem treba na snehu, muzes slapat na brzdu až utrhnes operkju o kterou se opiras a budes jen tlacit na zavrenej ventil, takhle bych popsal svuj pocit kdyz poslu Mondeo smykem na brzdach kdyz chci zaroven zatocit.

Dalsi vec u byla u kamaradovyho Focusu. Najednou se mu zhorsili brzdy,desky byly mlady,rekneme zanovni. Sel do servidu, oni auto pripojili na diagnostiku,nebo co..proste PC. A pak mu znovu prehrali software ABS a auto brzdilo jako vymeney, nebo jako novy.

Tyhle dve veci ktery znam z Mondea a Focusu bych si dokazal predstavit, kdyz se sejdou spolecne zrovna se zaseknutym plynem, ze dokazou udelat spoustu radosti. Pokud nekdo ve stresu nepodrzi tlacitko dost dlouho atd... tedy nasledne navrstvi vlastnich par chyb... muze bejt nestesti na svete..

TVL ale porid si auto bez ABS a elektronickych asistentu... je to zabava u sportaku, kdyz to jde vypnout... ale na normalni jezdeni v horsich podminkach... kdyz mas jet treba 500 km nebo vic...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 11:12 | Nahoru | #4
assassin>Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor
A takovej blabol slysels kde? Zkousels to nekdy? Auto s nefunkcnim posilovacem samozrejme bez problemu zabrzdis, akorat musis slapnout trosku vetsi silo, alo rozhodne se na ten pedal nemusis postavit. Stara lada nebo nektere modely skodovky posilovat nemely a zabrzdit to slo. Tak prosim nerozsiruj blaboly, ktere jsi nekde cetl, ale nezkusil.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist