globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 19:49 | Nahoru | #1
a ja ve sve lagune jednou jel a nejednou se mi zasekl plyn primo na podlaze,nastesti to bylo na privadeci takze jsem si to hasil 160 a zacal vymejslet jak to kurva zastavim...brzdy nefungovali.motor jsem nemohl vypnout(start tlacitkem)karta nesla vytahnout,seslapnuti spojky a slo to do omezovace...no nastesti po par ujetych stametrech jsem zjistil ze se mi plyn sekl o koberecek pod nohama,ale krve by se koroner ve me nedorezal.u obyc auta bych to chcipnul a zabrzdil.....

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 09:14 | Nahoru | #2

enusim2 píše: a ja ve sve lagune jednou jel a nejednou se mi zasekl plyn primo na podlaze,nastesti to bylo na privadeci takze jsem si to hasil 160 a zacal vymejslet jak to kurva zastavim...brzdy nefungovali.motor jsem nemohl vypnout(start tlacitkem)karta nesla vytahnout,seslapnuti spojky a slo to do omezovace...no nastesti po par ujetych stametrech jsem zjistil ze se mi plyn sekl o koberecek pod nohama,ale krve by se koroner ve me nedorezal.u obyc auta bych to chcipnul a zabrzdil.....


Kolego, Laguna II kterou tu zminuješ, má jednoduchý nouzový stop systém. Stačí 3x zmáčknout tlačítko Stop/Start a auto poslušně zdochne i ve 150km/h. Jenže takovýhle celkem zásadní věci o svém autě neví tak 90% majitelů.

J.M.K. píše:
A když to tak shrnu, tak veškeré vymoženosti, jako ABS, ESP, ASR a podobné "asistenty" zvyšují bezpečnost jen teoreticky, ale v praxi dávají řidičům, kor nezkušeným, falešný pocit, že díky tomu všemu jsou mocnější nad fyzikálními zákony, což otupuje jejich pozornost a opatrnost. Potažmo s tím i klesají nároky na řidičské umění a tak skutečně leckdy stačí vědět jen, kam strčit klíč a jak je nastartováno, stačí fakt jen kroutit volantem a šlapat brzdu a plyn.


Naprosto souhlasím. Dokud jsem měl auto bez ESP, musel jsem na sněhu dávat pozor, pracovat s plynem, brzdou atd.
S ESP, ASR a podobnýmy blbinami mi na nedávné sněhové nadílce s 15 cm sněhu na silnici stačilo dát půl plynu, na přístrojovce mi prakticky neustále svítilo ESP a auto prostě jelo, nehrabalo, když mě náhodou v 90km/h chytl neujetej sníh u krajnice a auto se začalo poroučet směr škarpa, zase se rozsvítila kouzelná kontrolka, samo se to srovnalo a tradá, jedeme dál.

Takže dle mého názoru to degraduje řidičské schopnosti naprosto strašně, to auto vás nenechá udělat prakticky nic, stačí jak cvičená opice točit volantem v požadovaném směru a stát na plynu.

Naposledy editováno 27.02.2013 09:29:06
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist