Chtěl bych se zeptat jak používáte brzdy?
Bavil jsem se s kámošem a on řiká že jsem blázen když používám přednostně přední brzdu(zadní jen nouzově(.
Jak je používáte vy?
ENejde vo to že bych neuměl brzdit, jde vo to jaký zvyk máte vy, to je nenormální chtěl jsem slyšet pouze zvyky(zkušenosti) a plno lidí mě tu pomluvá že nevim jak brzdit,zamyslete se nad sebou s tím pomlouváním!!
Naposledy editováno 11.06.2011 08:47:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Pokud víš kde ten graf adhezních sil v závislosti a míře prokluzu najít sem s ním, rád bych se na to ještě podíval. Jako že jsem slyšel že prý 100% skluz při brzdění = zrychlení!?? To se mi nezdá...
Princip je jednoduchy, sleduj cernou caru coz je kluzna krivka v podelnem smeru. Zacinas brzdit, potrebujes tecnou silu tak ji mas, protoze ale vznika tak vznika i skluz. Pneu se mirne smyka namisto odvalovani. Vice brzdeni znamena vice potrebne tecne sily a vetsi skluz. Takto to jde vicemene linearne az do doby nez zasaturuje tecna sila, adheze uz neni takova jaka je potreba pro pokracovani trendu a vic ji uz nebude, nahle se tedy rapidne zvedne skluz, zvedne se teplota ve styku a take se zborti 'mikrozamky' tvorici geometrickou vazbu mezi pneu a podkladem...proto nahle klesne koeficient treni (staticky jde na dynamicky). Na grafu vse za spickou dale, cili zdanlive velka cast grafu ktera vsak v praxi nastava velmi nahle a rychle jde do 100% skluzu. Tam tedy rozhodne nemame podminky pro nejlepsi brzdeni jak bylo psano ve 'faktech' na minule strane..
Edit: vse se zde tyka jen poznamky o treni, nikoliv celkove dynamiky motorky, to bychom museli zahrnout navic i mirne zvysovani f pri zvysovani normalne sily.
Naposledy editováno 17.06.2011 01:36:24
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Selským rozumem tomu rozumím tak, že max. přenášená síla je na té špičce křivky, tzn na hranici adheze "než se to utrhne", ale i zablokované kolo brzdí furt víc než vůbec nebrzděné. Je to tak?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Zelena je tzv. aligning moment coz je silove pusobeni zpusobujici samo-rovnani volantu (obrazek pochazi z modelu automobilove pneu) pri brzdeni s natocenymi koly.
Naposledy editováno 17.06.2011 02:17:53
Bohužel ale mám reflex z auta že při stresově náhlé potřebě brždění reaguji pravou nohou, což sice velice rychle zablokuje zadní kolo, ale pouze to dokládá, že brzdný efekt zablokovaného kola je mizivý, motorku a rovnováhu jenom rozhodí.
Tedy. přední více udělá práce, zadní používám jenom když jedu a lížu zmrlinu....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
vsh píše: cau, pridam svuj nazor na brzdeni, at je z ceho vybirat.
popisovat budu system brzdeni na motocyklu typu sport/naked a jemu podobnemu (rozlozenim vahy, kvalitou brzd) na dobrem povrchu.
1) nejspis nepanuje pochybnost o tom, ze predni brzda je ucinnejsi, nez zadni.
Z toho plyne, ze je ukolem pilota maximalne vyuzit potencial predni brzdy.
Kdy je vyuzit maximalne potencial predni brzdy a brzdi se naplno? Ve chvili, kdy zadni kolo temer ztraci kontakt s povrchem (nebo uz ztratilo, zde ale hrozi to, ze pilot neudrzi stopu)
co se stane, kdyz pouzijeme zadni brzdu ve chvili, kdy zadni kolo nema temer zadnou adhezi? Blokace kola, smyk a pravdepodobne ztrata stopy, ztrata koncentrace, nizsi intenzita brzdeni=jeho nizsi ucinnost.
2) brzdeni neni jen o technickem vybaveni,ale take o cloveku. V krizove situaci, kdy je treba maximalne brzdit, musi pilot ovladat velice citlive predni brzdu na hranici ztraty adheze nebo stoppie. A ted si predstavme, ze v teto krizove situaci, kdy plno z nas ma problem s efektivnim ovladanim predni brzdy relativne velice citlivou rukou jeste clovek zapoji zadni brzdu. Tu vec, kterou ovladame nohou. Nohou, ktera je relativne necitliva bez zpetne vazby a je obuta v pevne motorkarske bote s tlustou podrazkou dale snizujici citlivost a zpetnou vazbu. A toto provedeme ve chvili, kdy potrebujeme maximalne brzdit a jde o doslova detaily. Ve chvili, kdy je diky intenzivnimu brzdeni predni brzdou zadni kolo odlehcene. Blokace kola s jejimy negativnimy dusledky je doslova nasnade.
Z meho pohledu predni brzda je jasnou volbou a trenuji jeji efektivni pouziti, protoze verim tomu, ze ve chvili, kdy budu opravdu potrebovat natvrdo brzdit, me zachrani citliva ruka ovladajici predni brzdu na hranici jejiho limitu spise, nez neefektivni zadni brzda rizena necitlivou nohou.
Jeden zdejsi diskuter zde kdysi napsal, ze se bavil s mnoha zavodniky na tema zadni brzdy. Pry ji hodne z nich pouziva. Ale nikdo k brzdeni...
A to prosim na okruhu v "laboratornich" podminkach, plne koncentraci na jizdu. Co teprve na silnici ve stresu pri necekane udalosti takova necitliva noha na zadni brzde muze provest...
Napadlo me strucnejsi a polopatictejsi vysvetleni toho, co sem napsal
Pokud je na zadnim kole dostatek adheze na to, aby se s nim dalo brzdit, znamena to, ze malo intenzivne brzdim predni.
Je tedy ucinnejsi zintenzivnit brzdeni predni brzdou, nez zacit brzdit zadni.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
vsh píše: Napadlo me strucnejsi a polopatictejsi vysvetleni toho, co sem napsal
Pokud je na zadnim kole dostatek adheze na to, aby se s nim dalo brzdit, znamena to, ze malo intenzivne brzdim predni.
Je tedy ucinnejsi zintenzivnit brzdeni predni brzdou, nez zacit brzdit zadni.
Naposledy editováno 19.06.2011 00:44:27
Maty_Kolin píše: to co pises muze ale take nemusi byt pravda
souhlasím, jak na gpz, tak na vtr už se mi zablokoval předek a zadní bylo na zemi. Dost možná to bylo mimo geometrie a vidlic špatným bržděním, ale tak jako tak zadní k ničemu v tu chvíli nebyla.
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Snažím se vyložit problém srozumitelně i pro náctiletého kluka který záčíná. Proto musím nutně zjednodušovat a pojmům jako vektorový součet, moment síly, setrvačnosti, Coriolisova síla a podobně se musím vyhýbat. ( K odbornému výkladu to ale patří, sem ale NE)
To co jsem psal je maximálně zobecněno -Brzdíme oběma .
To co popisujete Vy, jsou konkrétní stavy. Nejsme v rozporu.
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Zadek mi toho moc neubrzdi, ale i tam je na stejnem povrchu uplne jine chovani treba jen podle toho koho mebo co vezu - jednoduche počty , změna těžiště...
Předek na velmi kluzkem povrchu ? Čistý pád - stačí pitomá mokrá tráva. Takže tabulkový debaty jsou k ničemu - neznámých je příliš mnoho a pokud to hodlá někdo rozseknout, musel by dát konkrétní dotazy ke konkrétním situacím - jinak je to celé o ničem.
Takže já? Já brzdím především hlavou.
Naposledy editováno 18.06.2011 01:38:42
FishX3 píše: Takže já? Já brzdím především hlavou.
tak nějak...jinak já osobně v zádu s bubnem brzdim spíš předkem a bubínkem jen přibržďuju..ale kdybych najel do zatáčky kde je štěrk a brzdil bych předkem....takže přesně..hlavou a záleží na situaci...3 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Mazlík11 píše: Hodně dlouho jsem taky pořádně nevěděla kdy kterou brzdou brzdit,každý mi radil něco jiného..po absolvování motoškoly v Brně a teorii o brždění s Pepou Sršněm a Karlem Abrahámem už vím,že zadní brzdu používat jedině když jedeš rovně třeba ve městě na silnici protože prý motorku rovná.Takže používat minimálně a tudíž brzdit hlavně přední brzdou. Do té doby jsem používala stejně hlavně přední brzdu,ale ted bezpečně vím,kdy zadní nepoužívat a kdy ano
... ma pravdu, predsedo
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Čoproň píše: Na mojí motorce je drtivá většina váhy na zadním širokém kole. Proto brždění zadní brzdou má svůj význam.
Neříkám že ne! Rozhodně jsem pro používání zadní brzdy. Ovšem šířka pneu nemusí být žádná výhra
Obecně hodně záleží na tom jakou silou jsi schopen danou plochu pneu zatížit a co jsi schopen z té pryže vyždímat... Ale do teoretických fyzikálních rozborů se teď pouštět nehodlám, možná mě doplní Dawe02
Maty_Kolin píše: Neříkám že ne! Rozhodně jsem pro používání zadní brzdy. Ovšem šířka pneu nemusí být žádná výhra
Obecně hodně záleží na tom jakou silou jsi schopen danou plochu pneu zatížit a co jsi schopen z té pryže vyždímat... Ale do teoretických fyzikálních rozborů se teď pouštět nehodlám, možná mě doplní Dawe02
Nehodlám předkládat nějaké grafy. To jen tak selským rozumem. Když mám na zadní pneu, naloženej bagáží a s baťůžkem možná 75% váhy a kolo je asi 2,5x širší než přední. Těžiště je taky hodně nízko a tak se tolik váhy dopředu při brzdění nepřesouvá.
Ono u sportovních motorek je to úplně jinak. Tam se při intenzivním brzdění zadní kolo úplně nadzvedává. Brzdit kolo, které je několik cm nad asfaltem pak asi nemá opravdu smysl.
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Dolík.... píše: "Na mojí motorce je drtivá většina váhy na zadním širokém kole. Proto brždění zadní brzdou má svůj význam."
Co je na tom špatně?