Chtěl bych se zeptat jak používáte brzdy?
Bavil jsem se s kámošem a on řiká že jsem blázen když používám přednostně přední brzdu(zadní jen nouzově(.
Jak je používáte vy?
ENejde vo to že bych neuměl brzdit, jde vo to jaký zvyk máte vy, to je nenormální chtěl jsem slyšet pouze zvyky(zkušenosti) a plno lidí mě tu pomluvá že nevim jak brzdit,zamyslete se nad sebou s tím pomlouváním!!
Naposledy editováno 11.06.2011 08:47:03
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Funblues píše: Tak já koukám že nám tu Danndy založil naprosto jedinečný a velmi užitečný vlákno.Z ankety totiž vyplývá že jedna(téměř)polovina z nás neumí brzdit a nebo to dělá blbě .Teď jde ovšem o to která to je?Názorů je zde opravdu hodně takže nám nezbude nic jiného něž se trochu probrat nějakým odborným textem a konečně si o tom něco přečíst.Jdu na to.Díky Danndy
jasně že blbě brzdí ta větší polovina
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
2 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Maty_Kolin píše: Hele nedělejte si z toho prdel a já z toho nebudu dělat vědu Ale co, že sem vůbec píšu, není to moje vlákno a navíc mám po šichtě Brzděte si jak chcete, třeba podrážkama o asfalt jako Rossi, nebo hlavou o zeď jako tento borec
Asi je to těma promilema ve mě ale tenhle borec mě fakt pobavil
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Hurvajs.Spejblu píše: Tak pro odlehčení: brzdím pořád oběma tak že páčku přední brzdy až na řídítku a zadní kdesi pod stupačkou, k tomu mám vytřeštěný oči, div mi nelezou z helmy a stejně to jede furt dál.
Takový problem jsem měl na fichtlu a na babetě - to brzdí jen když chce
2 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
http://www.ibesip.cz/412_003-Motocykl-brzdeni
Naposledy editováno 15.06.2011 18:02:23
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Barney píše: http://www.ibesip.cz/937_016-Lisy-brzdy
http://www.ibesip.cz/412_003-Motocykl-brzdeni
Takže už je to snad všem jasný,že nejúčinější je použití brzdy přední i zadní ve správném poměru vzhledem k ke stavu silnice a dalších okolností.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
Barney píše:
Podle mě je to fake, rozhodně nejeli 70km/h a nevěřím, že Sršeň zastaví ze 70km/h na 9,5m to jsem rád když ubrzdím z 50km/h...
To co je na videu vidět odpovídá jak podle zkušeností, tak podle propočtu rychlosti přímo na videu tak cca 55 max60km/h. Pokud by jeli 70 tak by od kraje záběru k té pneumatice což je podle jejich grafů lehce přes 10m měli dojet za 0,5s, já jsem naměřil cca 0.7s což na 10m odpovídá rychlosti 51.42km/h samozřejmě měření jak času příjezdu k pneumatice tak vzdálenosti okraje záběru je čistě orientační, bez timecodu v setinách sekund a přesného měřítka v obraze jsou to jen spekulace, ale já tomu prostě nevěřím.
Rozhodně nespoléhejte na to, že motorka zabrzdí líp než auto, možná Sršeň jo, ale běžný motorkář? A pokud tvrdí že 15m v 70km/h je bezpečný odstup tak mu na reakční dobu zbývá 0.77s což se sice zareagovat dá, ale je to na hraně, stačí drobná nepozornost a máte tam vteřinu hned... A i tak už nezbývá žádná rezerva. Nic proti Pepovi, ale je potřeba to brát trochu s rezervou - nejlépe vyzkoušet na jaké vzdálenosti jste schopni zabrzdit z 50km/h a 70km/h. Pokud se z 50km/h dostanete pod 10m tak se dá říct že umíte brzdit. A zkuste se dostat ze 70km/h pod 15m
Naposledy editováno 15.06.2011 20:48:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
PEPAFJR píše: Takže už je to snad všem jasný,že nejúčinější je použití brzdy přední i zadní ve správném poměru vzhledem k ke stavu silnice a dalších okolností.
S tim se da jiste souhlasit. A spravny pomer muze byt i 1:0.
Dawe02 píše: S tim se da jiste souhlasit. A spravny pomer muze byt i 1:0.
Za ideálních podmínek zcela jistě.
1 - zahřáté pneu
2 - zahřátej asfalt
3 - sucho
4 - kvalitní asfalt
5 - kvalitní brzy + moto
6 - a hlavně dobrej řidič
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Danielos píše: Popravdě nevím, ani nic takového jsem nepsal.
Ale dost krát jsem brzdil v zatáčce se štěrkem přední a možná i zadní, ale tím, že jsem jel rovně co to šlo i v rychlejším nájezdu a pak až zatáčet. Nohy klidně dole a připravit se na odražení. Krizovek jsem už zažehnal dost. A tady ty teorie opravdu nechápu.
Řekni mi popravdě kolikrát jsi ty projel v rychlejším nájezdu zatáčku se štěrkem a brzdil jsi v náklonu zadní?
Pokdu se teda bavíme o supersportech - tak ja se teda přídám k PEPOVIFJR. Netvrdím, že v 80% nebrzím jen přední.
Ale co nestihnu dobrzdit přední, nebo pokud uvidím v zatáčce nejěký svinstvo a musím se tomu vyhnout, tak přibrzďuju zadní brzdou.
A to z jednoho prostýho důvodu - zadní brzda mi nerovná motorku a tím pádem se s tím nemusím prát a můžu si v klidečku upravit jak náklon tak stopu. Přijde mi rozumnějsí se vyhnout, než sundávat nohy ze stupaček "alá ROSSI" :))
A co se týče brždění vyloženě na štěrku, tak podklouznutí zadního kola se dá každopádně srovnat jednodušeji než podklouznutí předního - takže asi tak.
PS: a nemyslím si, že jsem že jsem nějakej motorkářskej cumel:) - tím chci říct, že už jsem i stímto "stupidním způsobem brždění" tak dost krizovek přežil.
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
popisovat budu system brzdeni na motocyklu typu sport/naked a jemu podobnemu (rozlozenim vahy, kvalitou brzd) na dobrem povrchu.
1) nejspis nepanuje pochybnost o tom, ze predni brzda je ucinnejsi, nez zadni.
Z toho plyne, ze je ukolem pilota maximalne vyuzit potencial predni brzdy.
Kdy je vyuzit maximalne potencial predni brzdy a brzdi se naplno? Ve chvili, kdy zadni kolo temer ztraci kontakt s povrchem (nebo uz ztratilo, zde ale hrozi to, ze pilot neudrzi stopu)
co se stane, kdyz pouzijeme zadni brzdu ve chvili, kdy zadni kolo nema temer zadnou adhezi? Blokace kola, smyk a pravdepodobne ztrata stopy, ztrata koncentrace, nizsi intenzita brzdeni=jeho nizsi ucinnost.
2) brzdeni neni jen o technickem vybaveni,ale take o cloveku. V krizove situaci, kdy je treba maximalne brzdit, musi pilot ovladat velice citlive predni brzdu na hranici ztraty adheze nebo stoppie. A ted si predstavme, ze v teto krizove situaci, kdy plno z nas ma problem s efektivnim ovladanim predni brzdy relativne velice citlivou rukou jeste clovek zapoji zadni brzdu. Tu vec, kterou ovladame nohou. Nohou, ktera je relativne necitliva bez zpetne vazby a je obuta v pevne motorkarske bote s tlustou podrazkou dale snizujici citlivost a zpetnou vazbu. A toto provedeme ve chvili, kdy potrebujeme maximalne brzdit a jde o doslova detaily. Ve chvili, kdy je diky intenzivnimu brzdeni predni brzdou zadni kolo odlehcene. Blokace kola s jejimy negativnimy dusledky je doslova nasnade.
Z meho pohledu predni brzda je jasnou volbou a trenuji jeji efektivni pouziti, protoze verim tomu, ze ve chvili, kdy budu opravdu potrebovat natvrdo brzdit, me zachrani citliva ruka ovladajici predni brzdu na hranici jejiho limitu spise, nez neefektivni zadni brzda rizena necitlivou nohou.
Jeden zdejsi diskuter zde kdysi napsal, ze se bavil s mnoha zavodniky na tema zadni brzdy. Pry ji hodne z nich pouziva. Ale nikdo k brzdeni...
A to prosim na okruhu v "laboratornich" podminkach, plne koncentraci na jizdu. Co teprve na silnici ve stresu pri necekane udalosti takova necitliva noha na zadni brzde muze provest...
2 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
To co zde popíšu není diskuzní příspěvek. Je to prosté konstatování faktů. Jestli se s tím nedokážete ztotožnit, je to jen a pouze Váš problém. Lituji.
Brzdíme zásadně oběma brzdami. Přitom intenzitu brzdění obou kol plynule regulujeme podle potřeby a možností - Rychlost zpomalení, stav cesty, pneu... To může být cokoliv mezi poměrem 0%/100% až 100%/0%. Většinou ale něco mezi.
A proč?
Pneu je schopná za daných podmínek (asfalt, beton, štěrk...taky zmoklá nafta) přenést jen určitou sílu. Ta je vždy tvořena brzdnou silou a odstředivou silou. Ta je jen v přímém směru nulová. V zatáčce i na hranici. Ty síly se sčítají a to znamená, že maximální brzdný účinek nastane když jsou obě kola právě na hranici prokluzu. To je mezní brždění.
Normálně ale brzdíme jen pro korekci rychlosti. To znamená, že máme dostatečnou rezervu. Brzdíme li jen jednou brzdou, nastane nepoměr kdy jedno kolo je blíž ke kritické hranici a druhé ne, má velkou rezervu. Jen správným současným bržděním obou kol máme největší rezervu pro korekci nenadálých jevů. Jen pro jistotu opakuji, jiný poměr je na asfaltu a jiný na štěrku a zase jiný v zatáčce. A na okraj. Když už jedu po předním, zadní už holt nebrzdí.
Není to tak. I v té noze je víc citu než tušíte. Na okruhu je to trochu o něčem jiném. Tam se jede na doraz. A nakonec se koukněte na zadní kotouče a obložení u těch okruhovek. U těch rychlejch to taky slušně odchází. Proč asi?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
...maximální brzdný účinek nastane když jsou obě kola právě na hranici prokluzu. To je mezní brždění
V zadnem pripade, zvysujici se skluz pneu pri brzdeni snizuje celkovy koeficient treni.
A hlavne, brzdeni pro predni brzdu je opravdu casto omezeno nikoliv trakci ale faktem, ze si zvednes setrvacnosti motocykl do stoppie. Kdyz umis brzdit.
Ta je vždy tvořena brzdnou silou a odstředivou silou. Ta je jen v přímém směru nulová. V zatáčce i na hranici....
Co v zatacce i na hranici?
...Brzdíme li jen jednou brzdou, nastane nepoměr kdy jedno kolo je blíž ke kritické hranici a druhé ne, má velkou rezervu.
Pokud brzdis intenzivne predni brzdou, tak zadni skutecne nema rezervu vetsi nez nejake to brzdeni motorem. To co pises by ignorovalo dynamiku.
mihla píše: Děs a hrůza. Těch 59 % co brzdí jen přední a nebo zadní bych poprosil. Prodejte motorku a jděte se bavit něčím čím neohrožujete okolí. Jste nám ostatním smrtelně nebezpeční.
To co zde popíšu není diskuzní příspěvek. Je to prosté konstatování faktů. Jestli se s tím nedokážete ztotožnit, je to jen a pouze Váš problém. Lituji.
Brzdíme zásadně oběma brzdami. Přitom intenzitu brzdění obou kol plynule regulujeme podle potřeby a možností - Rychlost zpomalení, stav cesty, pneu... To může být cokoliv mezi poměrem 0%/100% až 100%/0%. Většinou ale něco mezi.
A proč?
Pneu je schopná za daných podmínek (asfalt, beton, štěrk...taky zmoklá nafta) přenést jen určitou sílu. Ta je vždy tvořena brzdnou silou a odstředivou silou. Ta je jen v přímém směru nulová. V zatáčce i na hranici. Ty síly se sčítají a to znamená, že maximální brzdný účinek nastane když jsou obě kola právě na hranici prokluzu. To je mezní brždění.
Normálně ale brzdíme jen pro korekci rychlosti. To znamená, že máme dostatečnou rezervu. Brzdíme li jen jednou brzdou, nastane nepoměr kdy jedno kolo je blíž ke kritické hranici a druhé ne, má velkou rezervu. Jen správným současným bržděním obou kol máme největší rezervu pro korekci nenadálých jevů. Jen pro jistotu opakuji, jiný poměr je na asfaltu a jiný na štěrku a zase jiný v zatáčce. A na okraj. Když už jedu po předním, zadní už holt nebrzdí.
Naposledy editováno 16.06.2011 22:59:54
1 reakcí na tento příspěvek Brždění-používání zadní vs přední
Klasika.
Nevšiml jsem si, že bych popisoval stav kdy už jsem ve skluzu. Dále , proč jsem asi na konci uvedl že "Když už jedu po předním, zadní už holt nebrzdí." ? Přesně pro to aby mi to sem někdo nehodil. Stejně hodil. Co takhle líp číst?
Vymezil jsem hranice 0/100 - 100/0. Neobsahuje to náhodou i Vaše připomínky? Tvrdím že ano!!!
Ale asi si děláte srandu: "Co v zatacce i na hranici?" Vzhledem k tomu, že jste kopíroval téměř celé souvětí, jen první větu o které to je, je patrné, že jste pochopil, že se jedná o to tření. Tak proč?
1) pokud jsi viděl graf tak by ti mělo být jasné že max. adhezní síla se přenáší při cca 15%prokluzu
2) spousta legrace - (nejedná se o brzdění)
3) jeden vo voze druhý vo koze - jsou motorky které do stoppie prostě nedostaneš a na zadku máš i při max. využití přední brzdy 30% zatížení.
Naposledy editováno 16.06.2011 23:00:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brždění-používání zadní vs přední
mihla píše: dawe02:
Klasika.
Nevšiml jsem si, že bych popisoval stav kdy už jsem ve skluzu.
Skluz pneu je behem jejiho pohybu pritomny prakticky porad. Jde o jeho velikost a vliv na tecnou silu. Cili tady jsi mimo.
Dále , proč jsem asi na konci uvedl že "Když už jedu po předním, zadní už holt nebrzdí." ? Přesně pro to aby mi to sem někdo nehodil. Stejně hodil. Co takhle líp číst?
Ctu dobre, ale jsem si vedom toho, ze normalna sila na zadnim kole se pri brzdeni predni snizuje a jizda po prednim je jen mezni stav. Cili ta fakta o nepomeru a rezerve maji znacne trhliny.
Vymezil jsem hranice 0/100 - 100/0. Neobsahuje to náhodou i Vaše připomínky? Tvrdím že ano!!!
Na tom tvrzeni se shodneme, ale ta 'fakta' okolo jsou pro me opravdu tezce stravitelna.
Maty_Kolin>
1. SDM modely jsem studoval a nesouhlasim s nejakymi 15%. Pokud se mame prit, chci skutecny zdroj. Da se uricte mluvit o typickem prubehu vzorkove pneu na suchu, ale ne o presnych hodnotach skluzu kdy saturuje tecna sila na treci, cili maximu. (m.j. Novejsi ABS take nemaji fixovanou ale adaptivni miru skluzu). Dale uz se dominantne projevi pokles ze statickeho f.
Upozornuju ze mihla hovoril o skluzu 100%, cili za kazdych okolnosti (krome ledu pokryteho vrstvou vody, vzorkove pneu s pevnymi casticemi) nejhorsi stav pro intenzivni brzdeni. Nikoliv nejlepsi.
3. mihla to zgeneralizoval:
Brzdíme zásadně oběma brzdami.
. Proto raguju. Ja jsem uz drive zduraznoval ze moje prispevky se tykaji sportovni jizdy na sportovnim motocyklu za dobrych adheznich podminek. U takove se da optimalni metodika brzdeni do jiste miry urcit. Pro jine je brzdeni zavisle predevsim na okolnostech, tudiz tezko zobecnovat.Naposledy editováno 17.06.2011 01:08:58