P.S. voni ty kucí inženýrský asi vedej proc se to ma delat tak jak pisou
Manualy vyrobcu, rady dedecku co kdysi generalkovali vlastni motory z jawy, ruzne zkomolene predchozi nazory, ktere predkladaji lidi co v zivote nic takoveho nedelali, a pak mozna uzky krouzek zasvecenych, kteri ale radeji nemluvi :o)
Co se tyce zajizdeni, tezko radit. Mel jsem par motoru do aut, ktere jsem zajizdel po generalce. V motorce jsem to zatim neresil. Ty rady vyrobcu jsou mozna nekdy prehnane, ale kdyz se jimi budes ridit, urcite nic nezkazis.
Ja jsem zajizdel motory cca 2000 km a nikdy nebyl problem. Ale jak muzes videt vyse, dost se to lisi. Asi se tu ale vsichni shodnem na tom, ze dat masine hned plny kotel neni dobry napad, at jde o japonce, nebo ceskou masinu.
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
Technik v ladičské firmě mi řekl,že tak dobře zajetý motor na GSX-R1000 ještě neviděl.Takže mužu celkem přesně a zodpovědně poradit jak na to.
1.Po minutě zahřívání vyrazit.
2.Nenechat klesnout otáčky pod 3000 pokuď je to možné.
3.V manuálu je psáno,že do 800 km netočit více než 6500otáček a 1600km nepřekračovat 10 000 otáček.Já prvních 100km nepřekračoval 5000 otáček,pak jsem točil zhruba do 800km těch 6500 otáček,pak jsem točil až 8000 otáček až do výměny oleje u první garančky.Poté jsem točil maximum,ovšem toto maximum už bylo na okruhu,v provozu se bohatě vystačí 10tis.otáček.
4.Nejduležitější je pořád měnit otáčky a neustále řadit.Když jsem zajížděl,tak celkem opruz.Strikně jsem celou dobu dodržoval tenhle systém:Pokuď je motor dostatečně zahřátý:Jednička,rozjezd,vytočit na 4 tisíce,nechat padnout na 3tis.otáček,zařadit dvě,opět vytočit,tentokrát na 5000 nebo 6500 podle km,a nechat padnout opět na 3 tisíce.A tak dále.Prostě otáčkoměr pracoval pořád od 3000 do 6500 otáček,pořád vytočit a pak nechat padnout na ruzně zařazené rychlosti.
Zrychlení,nebo otočení heftu od jemného-první kilometry-až po razantní-konec záběhu.Zajel jsem ji za jediný víkend.Jednak radost z nového bajku,supr počasí a taky a to hlavně,měl být brzo gsx-r den takže nic jiného mi nezbývalo.Maximálka při záběhu se pohybovala kolem 155km/h při 6500 otáčkách.
5.Rozhodně se při záběhu vyhnout dálnicím nebo rovinkám.
Ale je asi pravdou a častou praxí,že pokud někdo kupuje auto/motorku na rok,dva,tři a plánuje prodej v okamžiku,kdy nebaví/nejede/přestoupí výš/brzy něco umře,na záběh kašle,vždyť co,mně to vydrží a opravy pak zaplatí někdo jiný.Hlavně utočit tacháč,ať je s ní skoro funglovka.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
mayhem píše: petrvtr_new> No to snad nemyslíš nážně co jsi napsal ?! Jelikož se živím prací s motory, tak jednoznačně zajíždět a držet se striktně pokynů výrobce!
V jakem smyslu?
1. Odkazuju na clanek jako zajimavost.
2. Nerikam nikomu ze to tak ma provadet
3. Poustim se do osobni uvahy podlozene elementarnima znalostma strojare (ing. motorare) pracujiciho v automobilovym prumyslu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
SkidOV píše: petrvtr_new> I kdyz jsou ty masiny dneska nekde jinde, nez byvavaly, nechce se mi verit tomu, ze motoru ublizis, kdyz se k nemu budes chovat rekneme 2000 km jako clovek. Jinak chapal bych tam jeste jeden duvod, ktery jsi neuvedl, a to je zvykani si na novou masinu.
Ale samozrejme. Ale zrovna tak si myslim, ze nemuzes nic zkazit ani v pripade, kdyz zacnes jezdit s novym motorem uplne normalne. Ovsem za normalni jezdeni nepovazuju vytaceni do omezovace, jizdu po zadnim, gumovani a podobny picoviny.
2 reakcí na tento příspěvek Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
Pro zajimavost, vykone turbo motory do aut se zajizdeji takto : Nalit obycejny olej, nastartovat, nechat zahrat na provozku, vypnout, vylit olej ( osoupaly se vacky, podlozky, "sedlo si to" ), nalit pozadovany olej, vyjet ven, nastavit co nejmensi tlak turba, zahrat parkrat to prislapnout tak do pulky rozsahu otacek ( jeste se neprehriva motor, neklesa tlak oleje ), pak to prohnat az do cerveneho, ale stylem plny, pustit atd ... vratit se do dilny, vymenit olej, nastavit pozadovany tlak turba a hura na brzdu. A kdyz se to vysype, udelal jsem to spatne. Takhle mi to bylo popsano a nakonec jsem to videl i na vlastni oci, kdyz jsem se kamose ptal, kdyz vyhral 1. misto ve sprintu, hele, jsi to pred 2 dny doskladal, nemas zajizdet ? Odpoved vzdyt zajizdim mi stacila ...
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
memphis.unv píše: "po GO se jí nechce "
přečti si to a napiš co si o tom teda v tom případě myslíš
po tom podle tebe dokonalým záběhu, mnou provedeným, jela se mnou sólo jak předtim ve dvou. možná hůř. teď jí dávám co proto takže se to mírně zlepšuje.
když jsem měl favorita tak jsem z klasickýho zlenivělýho a mrtvýho motoru tréninkem udělal turbínu, trojka nejlíp táhla mezi 90 a 110, šla až na 130, čtverka na 155
pak s "lepšíma" autama držel krok nečekaně slušně
je teda pravda že tomu pomohlo přidření když šel benzín do oleju, ne kvůli jízdě.
takže jde o to aby se ten nesedlej motor nepřehříval, případně jednotlivý součásti, jinak ať nezleniví
a hlavně s rozumem, stačí cit a člověk pozná a dojde mu co a jak, co pomůže a co uškodí
Nezapomeň, že tady jde o trošku jinou generaci motorů, než o ty naše konstrukčně předválečný polykače oleje Už jenom ten rozdíl v materiálech a v tolerancích dělá svoje.
motor se dá zajet klidným způsobem, potom to sice bude zdechlá lemra ale nebude mít žádný vůle a bude se mít co opotřebovávat takže hodně vydrží.
naopak "divočejší" zajíždění znamená že ten motor sice nebude mít takovou životnost ale na druhou stranu bude daleko dravější, živější a výkonější.
však to jak jsem mluvil o tom favoritovi bylo až po tom co se ten motor přidřel protože jak jsem říkal šel benzín do oleju. motor se víc opotřeboval, vyběhal, to na jednu znamená větší vůle a tim pádem menší tlaky ve válcích, na druhou stranu tření atd motoru klade menší odpor a tak jde sice krouťák v nižších otáčkách dolu ale výkon a točivost se zvedne.
však ten favorit v nizkejch nejel vůbec, ve středních se mu nechtělo ale při 90 na trojku byl v sedačce cítit zátah, čtverku nemělo při svižné jízdě smysl řadit pod těch 110, táhla nejlíp až od 120 a to se potom děly zajimavý věci. aji když spotřeba byla 12 na sto a mezi výměnama chtěl třikrát dolit litr oleja
Naposledy editováno 09.04.2011 19:29:43
350.632 píše: a že tady všichni píšou stačí jedna nádrž a naložit .... výrobce ví nejlíp když to vyrobyl a že záběh je řádově 1000km žádných 100 co tady většina kecá
JENŽE by sis měl uvědomit,že když srovnáš třeba motorku na motokros a motorku na silnici s obsahem třeba 125 vs. 1000 tak je jasný,že motorka na motokros nepotřebuje takovej záběh,jelikož ty intervaly jsou uplně jiný,to dojde i malýmu dítěti
Nicméně já se bál,že u Kawy-že to do 4 tis to nebude jízda a musím říct,že nyní při zajíždění ty 4 tis ot bohatě stačí a člověk se i krásně sveze...Důležité je ale pořád řadit a střídat otáčky...Bylo mi doporučeno motor plynule rozjet do otáček a potom se zavřeným plynem dojíždět-prostě nechat motor akcelerovat a decelerovat...Nedávat hodně plynu,prostě citem se volně projíždět...Po prvních řekněme 500km není od věci vzít spolujezce a v klidu se povozit oba...
No a hlavně když už ujedu předepsané km,tak přidávat pomalu a né že furt do 6 tis a pak jen tam skočí 1500km tak full gas....
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
Ale třeba je to taky kecal.
Většina výrobců píše, že 4T se má zabíhat na 80% výkonu, nikoliv na maximální rychlost v %.
Naposledy editováno 10.04.2011 22:42:06
Kluci, co jezdí vrchy a nebo připravují motory na drag race, tak motor zajíždí většinou max. den, protože ho doskládají ke konci týdne a o víkendu se na něm už většinou jede závod. Známej ho jednou ráno doskládal a odpo jel první sprint : )
Nejdůležitější na zajíždění je co nejvíc měnit otáčky, nepodtáčet, nepřetáčet a hodně brzdit motorem. Jinak většinou za ten den mění dvakrát nebo třikrát olej, což je asi každému jasné.
U MX nebo SM se motor zajíždí cca. 5 MTH, někdo ani to ne a nikdy to nemělo vliv na životnost.
Btw. to že některá motorka jede líp a některá hůř nemusí být vždy jen zajetím. Každý díl má výrobní tolerance a když se sejde motor, který má většinu dílu v plusových tolerancích, tak má úplně jiný výkon, než motor, který to má naopak. Jestli si to dobře pamatuji, tak kdysi někdo dělal test na dvou nových TDI 96 kW a rozdíl mezi nimi byl skoro 10 kW. Samozřejmě i výrobce toto ví a proto má motorový management takové rezervy, aby dokázal pracovat jak s motorem s většíma, tak i s menšíma tolerancema.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
BaRT_Czech píše: Ono výrobce také bere že se nezajíždí jen moto, ale i pneu které se musí trochu ojet, brzdy,předvodovka, řetěz který se povolí a vše kolem takže prvních 1500km opravdu má podle mě smysl a je dobré jak psali předemnou měnit sty, nevvytáčet jí, nepodtáčet, vyhýbat se dálnicím a kolonám ve městech....
Tohle je každopádně asi nejblíž realitě.
2 reakcí na tento příspěvek Proč nedodržovat pokyny výrobce-záběh
Nori píše: Moje rada jak zajíždět:
Technik v ladičské firmě mi řekl,že tak dobře zajetý motor na GSX-R1000 ještě neviděl.Takže mužu celkem přesně a zodpovědně poradit jak na to.
1.Po minutě zahřívání vyrazit.
2.Nenechat klesnout otáčky pod 3000 pokuď je to možné.
3.V manuálu je psáno,že do 800 km netočit více než 6500otáček a 1600km nepřekračovat 10 000 otáček.Já prvních 100km nepřekračoval 5000 otáček,pak jsem točil zhruba do 800km těch 6500 otáček,pak jsem točil až 8000 otáček až do výměny oleje u první garančky.Poté jsem točil maximum,ovšem toto maximum už bylo na okruhu,v provozu se bohatě vystačí 10tis.otáček.
4.Nejduležitější je pořád měnit otáčky a neustále řadit.Když jsem zajížděl,tak celkem opruz.Strikně jsem celou dobu dodržoval tenhle systém:Pokuď je motor dostatečně zahřátý:Jednička,rozjezd,vytočit na 4 tisíce,nechat padnout na 3tis.otáček,zařadit dvě,opět vytočit,tentokrát na 5000 nebo 6500 podle km,a nechat padnout opět na 3 tisíce.A tak dále.Prostě otáčkoměr pracoval pořád od 3000 do 6500 otáček,pořád vytočit a pak nechat padnout na ruzně zařazené rychlosti.
Zrychlení,nebo otočení heftu od jemného-první kilometry-až po razantní-konec záběhu.Zajel jsem ji za jediný víkend.Jednak radost z nového bajku,supr počasí a taky a to hlavně,měl být brzo gsx-r den takže nic jiného mi nezbývalo.Maximálka při záběhu se pohybovala kolem 155km/h při 6500 otáčkách.
5.Rozhodně se při záběhu vyhnout dálnicím nebo rovinkám.
Není to hloupý chlapec ten Nori ... souhlas do puntíku
Není ani tak důležitý, jestli překročíš na 5 vteřin výrobcem udávaný točky pro zajetí...důležítý je, aby byl motor co možná nejvíc v tahu a lítal vě všech (rozumných) spektrech otáček. Respektive, aby se pohyboval v tý šíři co můžeš točit při zajíždění. Největší kill motoru do budoucna je držení "bezpečných" otáček na dálnici
Občasné jediné vytočení přes mu neuškodí tolik, jako soustavné držní na spodní hranici(pro ty co jsou opatrní) ... zajížděl jsem už dvě auta a dva motocykly.
Poslední, Ducknu jsem zajížděl tak, že jsem jezdil po 3kovejch silnicích mezi vesničkama a nepřekročil jsem nikde 120km/h ...bylo to docela zábavný