Sam jsem si ted polozil tuto otazku a nevim.
Dawe02 píše: Ale ony se ty grafy nejcasteji opravdu normuji do nekolika malo meritek. Smernice vykonu je dana momentem v cele plose grafu, ne jen v maximu momentu. A pruseciky jsou v nule a rpm viz vyse. Proto byl freedom tak zmateny, kdyz nenasel prusecik. Zkratka lodni motor s malo rpm
jasny, uz rozumim1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Dawe02 píše: Ze vzorce vyplyvaji prave dve tyto hodnoty.
Kun je mene nez kW ze ano, proto stejna rovnost jen zakreslena v mensich jednotkach
nastane pri 735rad coz dela nejakych 7022rpm.
No a nakonec kombinace P[PS],M[ftlbs] 5163 rpm - stejnou logikou.
Predmet naseho vyzkumu neni, ale byl. Jenze to bylo pred zhruba 10-ti lety a ja od ty doby polovinu veci zapomel. To taky priznavam a proto se o tom vyjadruju s rezervou.
Zaclo to zakladnim strojarskym vzoreckem pro vypocet Mk pri znalosti P a n (navrhy hrideli, per, klinu apod. v SPS).
Ja prisel s nazorem, ze stejna souvislost prece logicky musi platit i u motoru aut (predmet naseho tehdejsiho zajmu) a kamarad, kterej byl zdatnejsi v matematice i vzorcich, to odvodil.
Hele, ted kdyz tu ctu tu tvoji hodnotu 7022min-1 , tak tahle cifra je mi tak povedoma , ze si myslim, ze to je cislo kteryho jsme se dobrali i my tenkrat!
A ta hodnota 5163min-1 je pak prepocet o pomer mezi [kW] a [k] (1kW = 1,36k).?
Takze jsme tenkrat nejspis dosli k zaveru, ze:
pri otackach motoru 7022min-1 budou hodnoty Mk v [Nm] a P v [k] vzdy sobe rovne,
a stejen tak pri otackach 5163min-1 budou hodnoty Mk v [Nm] a P v [kW] opet vzdy sobe rovne.
A ze zaroven jsou tyto otaceky hranicemi, nad nimiz bude vzdy hodnota P vyssi nez Mk a pod ni vzdy hodnota P nizsi nez hodnota Mk (ve vyse uvedenych jednotkach samozrejme!).
Ty cifry i postupy a zakonitosti mi davno vypadli z hlavy, ale zapamatoval jsem si zaver, ze z fyzikalnich zakonu a vzorcu je zrejme, ze mezi Mk a P je presne dany vztah a tudiz hodnoty obou velicin jsou na sobe zavisle (zmena Mk vyvola presne danou zmenu P podle otacek pri kterych se zmena stane) - tedy pro jednu hodnotu Mk a jednu hodnotu n je mozna jen jedna hodnota P a vzajemne. (Z tohoto duvodu jsem napsal to o ty >jen jedny sile motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Zase mi to neotisklo celej prispevek (asi moc dlouhy), prestoze v nahledu byl cely. Nenechalo me to vlozit ani dalsi samostatnej prispevek kam bych dal ten zbytek...
A to samy ani v PM!!!
Neva.
Hele, takze je fakt pravda ze pri 7022min-1 bude nominalni hodnota vykonu v [k] a krouticiho momentu v [Nm] stejna???
A pri 5163min-1 pro [kW] a [Nm]?
Rikam, ja uz si dneska zdaleka nepamatuju vsechny vzorce nebo pravidla pro ne
Zase mi to neotisklo celej prispevek (asi moc dlouhy), prestoze v nahledu byl cely. Nenechalo me to vlozit ani dalsi samostatnej prispevek kam bych dal ten zbytek...
A to samy ani v PM!!!
Neva.
Hele, takze je fakt pravda ze pri 7022min-1 bude nominalni hodnota vykonu v [k] a krouticiho momentu v [Nm] stejna???
A pri 5163min-1 pro [kW] a [Nm]?
Rikam, ja uz si dneska zdaleka nepamatuju vsechny vzorce nebo pravidla pro ne
E: Je zrejmy, ze ten kamarad tenkrat sel stejnou cestou vypoctu jako ty, jenom ja uz to zapomel
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Hugo.R píše: Hele, takze je fakt pravda ze pri 7022min-1 bude nominalni hodnota vykonu v [k] a krouticiho momentu v [Nm] stejna???
A pri 5163min-1 pro [kW] a [Nm]?
Pri jednotnem cejchovani os to bude:
[kw]/[Nm] prusecik na 9550rpm.
[PS]/[Nm] prusecik na 7022rpm.
[PS]/[ftlbs] prusecik na 5163rpm.
Ale opet, jde jen o hru s grafem a cisly. Neni to nijak podstatne....
1 reakcí na tento příspěvek ..nejrychlejsi vzduchac?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Samozrejme pro graficke vyobrazeni zalezi na cejchovani stupnic pro hodnoty Mk a P na ose y.
Ovsem nezanedbatelne je dle me uvedomeni si te pevne souvislosti mezi Mk, P, n
- ze charakteritika krouticiho motoru urcuje prubeh vykonu (a naopak) - oboji se meni "spolu"
- ze "chopper" motory maji oproti R4 tocakum vyrazne nizsi P ku Mk prave diky otackam ve kterych pracuji (samozrejme konstrukce motoru hraje roli pro prubeh Mk, to taky)
(mimochodem toto plati i v pripade porovnani P versus Mk u vznetovych a dieselovych motoru osobnich automobilu )
- ze hodnotu vykonu lze ziskat otackami aniz by rostla "sila" (Mk) motoru jako takova
apod.
(Takhle se jeden dopracuje az k vytvoreni si nove veliciny "litrovy kroutici moment" [Nm/l], protoze to podle me vytvari pro porovnani efektivity, ucinnosti (podobne velkych) motoru objektivnejsi udaj nez litrovy vykon, ktery muzes "nahnat" otackama. ?)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
(Obdoba P=Fxv pro translacni pohyb.)
Vse co jsi popsal je sice pravda, ale nac potrebujes znat ten prusecik?
Jinak podstatny z hlediska ucinnosti i 'vykonnostnich parametru' je opravdu vykon.
me totiz prijde P=Mk*n samozrejme a prusecik je jen diky meritku osy y, takze si ho muzes "dat kam chces" (pokud nebudou meritka os y stejna). proste to nic neresi.
(to neznamena ze proti tomu neco mam, jen vypovidaci hodnota je nula, takze udaj k nicemu)
k porovnání slouzí litrovy vykon.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ..nejrychlejsi vzduchac?
Ten prusecik (spis teda nominalni shoda, shoda hodnot dvou velicin v danych jednotkach) uz je jen takova z toho plynouci, dokreslujici zlomova hodnota. Zajimavost. K dotvoreni predstavy proc maji vysokotackove motocyklove motory vyssi nejvyssi hodnotu P nez Mk, kdyz u velkych chopperu je to opacne treba.
Pro vykonove parametry samozrejme zasadni je vykon. Vetsi vykon = vetsi mnozstvi odevzdane/ziskane prace za stejnou dobu. Bez debat.
(Tamto je jen jakasi moje "pavedni" hodnota konstrukcnich schopnosti a moznosti, protoze si myslim ze Mk se (u nepreplnovanych motoru) zveda mnohem hure nez prave ten vykon.
Kdyz vezmu 2 stejny motory (alespon v zakladu), jeden beznej a jednu "sportovni" variantu, tak pomer mezi vykony bude vyssi nez mezi krouticimi momenty.
Vlastne jsem to puvodne pouzil na overeni otrepane fraze "protoze diesely maj vetsi kroutak voe" - vysledek: atmosfericky plneny diesely v osobaku maji takrka stejny "litrovy kroutici moment" jako atmosfericky benzinaky. Ale to uz je asi trochu mimo.)
a k těm sportovním variantám...
...je vcelku jednoduché posunout omezovač otáček a nandat tam vačku s časováním lepším pro vysoké otáčky (čili výkon se vlastně nažene otáčkama jak v podstatě píšeš) a hned máš sportovní variantu. Ale zase ztratíš ve spodním spektru otáček, takže samotný čísla neříkaj skoro nic, důležitější je průběh.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
něco levného do 10 Babetta 210, Babetta 207, Babetta 134, Babetta 228, ... | kubikula8 | 14 | 13.11.2023 v 09:37 Krautkopf |
Babeta spojky Babetta Classic 50 | simon123 | 0 | 24.4.2022 v 19:51 simon123 |
Je správně zapojena ? Babetta Classic 50 | totom | 2 | 16.6.2019 v 21:20 posoldikml |
Manuál Babetta Classic 50 | posoldikml | 0 | 16.6.2019 v 21:19 posoldikml |
Majitelé motocyklů Čs. výroby z Kro... [1 ... 11, 12] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, Jawa 250/559, Jawa 50/20... | Doly_cz | 344 | 19.1.2018 v 09:54 Doly_cz |