BMW představilo R 1300 R, bude ještě sportovnější
Text: Jan Rameš | Foto: BMW | Video: BMW | Zveřejněno: 10.4.2025 | Zobrazeno: 13 213x
Když bavorská vrtule začne představovat novou generaci svých dvouválcových boxerů, začínáme se sázet, v jakém pořadí modely půjdou. Že jako první bylo R 1300 GS, to nikoho nepřekvapilo, a následná varianta Adventure také ne. Jako třetí jsme ovšem čekali cestovní RT, namísto něj však dnes Němci ukázali naháč R 1300 R, který přináší dosud neznámou míru sportovnosti.
Kapitoly článku
Pamatujete si ještě naháče se vzduchem chlazenými motory a předním zavěšením Telelever? R 1100 R, R 1150 R, R 1200 R, to vše byly strašně fajn motorky pro každý den i na delší cesty, ale jestli něco postrádaly, byl to sportovní duch. Byť se nám to BMW minimálně u jedenáct-pade snažilo trochu vnutit. Před 10 lety Němci ale dost významně erko proměnili, když zároveň s kapalinou chlazeným motorem (v roce 2019 zvětšeným na 1250 a doplněným o ShiftCam) odstranili Telelever a nahradili ho USD vidlicí. Od té doby už erko vykazuje nemalou míru sportovnosti, byť na opravdu divokou jízdu nasadilo BMW již rok předtím do portfolia čtyřválcové S 1000 R. A teď přichází R 1300 R, které s původními dobromyslnými vzducháči nemá společného už vůbec nic. Ta motorka vypadá jako ztělesněné boxerské zlo! Nebo alespoň na těch renderových obrázcích, z nějakého důvodu nám Němci nedali k dispozici reálné fotky...
Nové erko je logicky postavené na stejné platformě jako GS, akorát bez Teleleveru. Základem je tedy stejný kapalinou chlazený dvouválcový boxer o objemu rovných 1300 cm3, doplněný o variabilní časování ventilů ShiftCam, který disponuje také úplně stejnými parametry: 145 koní při 7750 otáčkách a 149 newtonmetrů při 6500 otáčkách. Na tom není nic divného, u BMW to takhle s boxery dělají, že je nepřelaďují pro specifická použití v různých modelech. Ono není moc důvod, už dvanáct pade byla naprosto úžasně univerzální a nová třináctistovka, jak jsme ji zatím poznali v GS, ji jednoznačně ještě překonává. Stejně jako GS si i erko budete moci pořídit jak s klasickým řazením, tak s novým automatem ASA. Základní výbavou budou tři jízdní režimy Rain, Road a Eco, za příplatek dostanete Dynamic a Dynamic Pro. Ve standardu je také náklonová kontrola trakce a zpětný protiprokluz MSR.
Stejný jako u GS je i rám, resp. jeho konstrukce, sám o sobě asi stejný nebude. Ten hlavní je lisovaný z ocelových plechů a kromě výrazného zmenšení zástavbových rozměrů tady můžete počítat i s vyšší tuhostí než u dvanáct-pade. Podsedlový rám je nyní tvořen velkým hliníkovým odlitkem. Hmotnost celého motocyklu zůstala nezměněných 239 kg (tady jsme nějaký úbytek čekali, u GS byl docela výrazný), ale i díky kompaktnějšímu motoru a nové konstrukci podvozku je ta hmotnost mnohem koncentrovanější, což by se, spolu s ráfky lehčími o 1,4 kg, mělo pozitivně odrazit na ovladatelnosti – BMW slibuje znatelně menší námahu při jízdě a přesnější odezvu prvků odpružení.
À propos odpružení, tak to je veledůležitá kapitola. Zadní odpružení je samozřejmě jednoramenný Paralever ve své Evo verzi druhé generace, který má být výrazně tužší, a přední vidlice je úplně nová „apsajda“ s trubkami o průměru 47 mm. Tlumiče jsou v základu nastavitelné manuálně, za příplatek si ovšem samozřejmě můžete pořídit i semiaktivní DSA (Dynamic Suspension Adjustment). Ten je převratný v tom, že kromě regulace tlumení a předpětí pružiny na zadním tlumiči dokáže regulovat i pružiny v přední vidlici jako vůbec první motorka na světě. Brzdová soustava vpředu s radiálními čtyřpístky je samozřejmě s náklonovým Integral ABS Pro.
Té elektroniky je v novém erku samozřejmě ještě mnohem víc, jestli mě paměť neklame, je to i první nahatá motorka, do které si můžete pořídit adaptivní tempomat ACC a systém varování před čelní srážkou FCW. Osvětlení nemůže být jiné než kompletně ledkové, přičemž přední světlomet (na přání s adaptivním odbočovacím světlem) je vyveden v dynamickém osmiúhelníkovém designu. Čímž se zvolna můžeme přenést k tomu, jak R 1300 R vypadá. A vypadá skutečně velmi dynamicky, čemuž odpovídá i pozměněná ergonomie, abyste na něm mohli jezdit přesně tak, jak jeho vzhled káže. Stupačky se přesunuly více dozadu, řídítka zase dolů a ještě si je můžete otočením držáků posunout více dopředu. Posledním bodem ergonomického trojúhelníku je sedlo, přičemž tady je na vás, jaké si vyberete, je jich hned sedm s výškami od 785 do 810 mm a některá jsou dostupná jenom pro určitou modelovou variantu.
Erko si totiž můžete pořídit ve čtyřech verzích. Základ nazvaný Basic poznáte podle tyrkysové barvy Snapper Rocks Blue, černé vidlice a jednobarevného sedla. Varianta Exclusive je vyvedena v poměrně tmavé modré se světlým podsedlovým rámem a dvoubarevným sedlem spolujezdce, má malý spojler pod motorem a výfukovou koncovku v netradičním dvojitém designu v tmavém chromovaném provedení, ostatně jako celý výfukový systém. Pro milovníky luxusu je přichystána verze Option 719 Kilauea s černo-červeným lakováním, též černě chromovaným výfukem, zrcátky v koncích řídítek a hlavně frézovanými díly včetně ráfků. Ta nejdražší a technicky nejnabitější verze se jmenuje Performance a do očí vás praští svým bílo-modro-červeným sportovním lakováním. Přední vidle je zlatá, pružina zadního tlumiče červená, a to nejsou jediné změny těchto dílů – odpružení má delší dráhy odpružení kvůli vyšší světlosti v náklonech při agresivní jízdě. Jsou tady jiná řídítka, jiné stupačky, rychlořazení, sportovní sedlo, spojler pod motorem, sportovní gumy a spousta dalších drobností.
Čtyři varianty, čtyři různé podoby nového nahatého boxeru, který se z pohodového naháče nyní již definitivně přeřadil do kategorie agresivních muscle biků. Základní cena byla stanovena na 396 300 Kč, ale takovou motorku na silnici asi nikdy nepotkáte…