chci se zeptat zkušenějších, jak se dá poznat, že se blížím jízdě, co motorka (a hlavně pneumatiky) ještě "pobere", neboli jízdě blízké limitu. Ptám se na jízdu jak na okruhu, tak i v provozu. Mám VTR1000F a Bridgestony BT021.
Prosím, posílejte pouze seriozní rady.
(příspěvky typu "když spadneš jedeš přes limit" nebo "vyměň pneu nebo motku" nejsou to, co mi pomůže).
Dík za rady.
M.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
docela nad timhle problemem spekuluju
vim ze pro dostrednou silu plati tohle
(m*v2)/r = F
m - hmotnost, v - rychlost (v2 kvadrat v), r - polomer otaceni, F - dostredna sila ktere je nutno vyvinout pro prujezd zatacky daneho polomeru
Dalsi je jasne ze je nejaka Fmax pro tu by melo platit
Fmax = fFs
f - koeficient treni, Fs - treci sila
pro
pneu - sucha vozovka - f = cca 1 (pryz 0.7-0.85)
pneu - mokra vozovka - f = cca 0,2
taky vime ze F = m*a
a - dostredne zrychleni
o co jde
vec je dostredna sila a dostredive zrychleni
pokud uvazuju spravne pak
(m*v2)/r = F
F = m*a -> a = (m*v2)/(r*m) = v2/r - velikost dostredneho zrychleni ktere potrebuju vyvinout
takze max rychlost prujezd zatackou by se snad dala odvodit z akcelerometru kterej ma ted kazdy lepsi mobil (tj. tr. kolecko se spektrem jak u otacek, ses v poho, nejses v poho)
ted jde o velikost te sily resp. zrychleni
jak do toho zapasovat ten koeficient treni a upravit tak pripadny ukazatel na akcelerometru resp. v kamove kruznici
pokud mame akcelerometr + aplikaci se zaznamem, dalo by se zjistit jestli se jede na max nebo ne
prirozene na okruhu
muj problem je tedy zapasovani koeficientu treni do vypoctu maximalniho pricneho (dostredneho) zrychleni ktere je moto schopno vyvinout nez se utrhne
prirozen je tu trochu problem s tou kamovou kruznici resp. zjisteni koeficientu treni
bud teda privazu motku i s jezdcem na silometr a zkusim je tahnou
nebo to nejak vydindat od vyrobce
dalsi moznosti je
ze excesy v podobe maleho prokluzu zadniho kola by mel akcelerometr zaznamenat a meli by se dat odhalit pro svou ojedinelost (ci exclusivitu) -> by se dalo pro danou trat+pneu (f treni) a motku+jezdce (m) odchytat kolik je max ??????????
asi dost v tom plavu
takze jestli jste nekdo kovanej v mechanice budu rad kdyz pomuzete
Naposledy editováno 11.06.2010 06:46:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
e: respektive náklon a rychle projetá zatáčka, abych byl přesnej
Naposledy editováno 11.06.2010 08:38:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
uhel naklonu = arctan (v2/(g*r))
g (ms-2) 9,81
v (m/s) 10 15 20 25 30 35 40
v (km/h)36 54 72 90 108 126 144
r (m) 20 20 20 20 20 20 21
v2/gr 0,51 1,15 2,04 3,19 4,59 6,24 7,77
naklon 27,01 48,91 63,87 72,57 77,70 80,90 82,66
vysvetleni je jednoduchy
protoze ses lama ktera ani nevi co se s nim na motce deje
viz. google
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
btw. zjednoduseny pohled s cca +-2%
ale prima umera je vcelku jednoznacne prokazatelna
..
jaka je teda zavislost na kontaktni plose a co je sakra COG
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
ef..>Dawe02> lama v zertu recena
btw. zjednoduseny pohled s cca +-2%
ale prima umera je vcelku jednoznacne prokazatelna
..
jaka je teda zavislost na kontaktni plose a co je sakra COG
Prima umera mezi rychlosti a naklonem rozhodne neni, ten vztah je kazdopadne nelineárni jak jsi sam poukazal.
Ta 4% jsou tvuj odhad?
COG - center of gravity - teziste.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
4% neni muj odhad viz
tutaj
The resulting radius can be roughly approximated (within 2% of exact value) by:
muzes jim to tam opravit
To fyzikalni teoretizovani je jenom tak pro zabiti casu nebo z toho chcete vyvodit i praktickej zaver. Pokud se nekdo snazi dojit k tomu, ze budu mit na riditkach svetylko, ktery mi rekne, ze tohle uz je moc, tak je to dost ptakovina. Problem je v koeficientu treni mezi gumou a silnici. Ten bude jinej na jinym okruhu, za jiny teploty, na jinejch gumach - dokonce v ruznejch zatackach na stejnym okruhu - na nekterejch okruzich jsou treba odkloneny zatacky. Pak mate zatacky z kopce a do kopce. Je rozdil, jestli to jedu pod plynem...
Zkusenost pilota jeste dlouho zadna elektronika nenahradi ...
Jinymi slovy - jde o spravnou volbu stopy.
Na motorkach nezavodim, ale trochu jsem se montoval do lyzovani. I kdyz zavod jsem ani tam zadnej doopravdovej nejel.
mynonaj>No čím větší rychlost, tím větší odstředivá síla. Čím větší odstředivá síla tím větší zatížení pneu. Jak tedy můžu projet rychleji zatáčku bez většího zatížení pneu?
Ty jezdíš taky dvouvál - tak poraď.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
Nase rychlost cca stejna, jeho spise mensi nez moje. On stopu neudrzel --> jiny oblouk, vetsi naklon, pad.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
Nebo s tím má společného něco co mi popisoval Michal Fojtík, tj. špatný přechod mezi bržděním a akcelerací? (pokud teda brzdil i v náklonu, z toho videa to nějak nepoznám...)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
Dawe02>mynonaj> odstrediva sila neexistuje. To nevis?
Dawe02> vzhledem k tomu, jakym zpusobem se uci fyzika (ale plati to i o mat.) na ZS/SS, to nevi skoro nikdo (pokud zrovna nepovazujeme za odstredivou silu reakcni k dostredive - tu, ktera pretrhne retizkac s prilis vypasenym ditetem )
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
Dawe02>mynonaj> odstrediva sila neexistuje. To nevis?
A proč by neexistovala? Že by ji zrušil Paroubek?? Politiku moc nesleduju.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
si potrpí na jízdě po zadním a někdo po předním a někdo náklon v zatáčkách ale s tím ti nikdo neporadí jak máš jezdit. To musíš cítit ty sám a zkoušet ale hlavně to nepřehnat . Já mám po nehodě a teď mám gsx r 1000 a taky zkouším co to dokáže ale tím neříkám že jsem super jezdec ale cejtím že každou jízdou se to lepší a pokaždé když dojedu tak se mrknu na pneu kde jsem až byl
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu
Skalda>mynonaj> Dejwovi jde o to, ze odstrediva sila je pouze sila zdanliva (a tudiz realne neexistujici)
A jak bys popsal silové poměry v situaci, kdy jezdec na motocyklu je v zatáčce nakloněný a přesto nespadne?