globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak poznat jízdu blízko limitu
 
8.6.2010 v 21:18
Hojte,

chci se zeptat zkušenějších, jak se dá poznat, že se blížím jízdě, co motorka (a hlavně pneumatiky) ještě "pobere", neboli jízdě blízké limitu. Ptám se na jízdu jak na okruhu, tak i v provozu. Mám VTR1000F a Bridgestony BT021.
Prosím, posílejte pouze seriozní rady.
(příspěvky typu "když spadneš jedeš přes limit" nebo "vyměň pneu nebo motku" nejsou to, co mi pomůže).

Dík za rady.
M.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

10.6.2010 v 22:21 | Nahoru | #91
mynonaj> odstrediva sila neexistuje. To nevis?

Jak poznat jízdu blízko limitu

10.6.2010 v 22:27 | Nahoru | #92
zdravim
docela nad timhle problemem spekuluju
vim ze pro dostrednou silu plati tohle
(m*v2)/r = F
m - hmotnost, v - rychlost (v2 kvadrat v), r - polomer otaceni, F - dostredna sila ktere je nutno vyvinout pro prujezd zatacky daneho polomeru
Dalsi je jasne ze je nejaka Fmax pro tu by melo platit
Fmax = fFs
f - koeficient treni, Fs - treci sila
pro
pneu - sucha vozovka - f = cca 1 (pryz 0.7-0.85)
pneu - mokra vozovka - f = cca 0,2

taky vime ze F = m*a
a - dostredne zrychleni

o co jde

vec je dostredna sila a dostredive zrychleni
pokud uvazuju spravne pak
(m*v2)/r = F
F = m*a -> a = (m*v2)/(r*m) = v2/r - velikost dostredneho zrychleni ktere potrebuju vyvinout

takze max rychlost prujezd zatackou by se snad dala odvodit z akcelerometru kterej ma ted kazdy lepsi mobil (tj. tr. kolecko se spektrem jak u otacek, ses v poho, nejses v poho)
ted jde o velikost te sily resp. zrychleni
jak do toho zapasovat ten koeficient treni a upravit tak pripadny ukazatel na akcelerometru resp. v kamove kruznici

pokud mame akcelerometr + aplikaci se zaznamem, dalo by se zjistit jestli se jede na max nebo ne
prirozene na okruhu

muj problem je tedy zapasovani koeficientu treni do vypoctu maximalniho pricneho (dostredneho) zrychleni ktere je moto schopno vyvinout nez se utrhne

prirozen je tu trochu problem s tou kamovou kruznici resp. zjisteni koeficientu treni
bud teda privazu motku i s jezdcem na silometr a zkusim je tahnou
nebo to nejak vydindat od vyrobce

dalsi moznosti je
ze excesy v podobe maleho prokluzu zadniho kola by mel akcelerometr zaznamenat a meli by se dat odhalit pro svou ojedinelost (ci exclusivitu) -> by se dalo pro danou trat+pneu (f treni) a motku+jezdce (m) odchytat kolik je max ??????????
asi dost v tom plavu
takze jestli jste nekdo kovanej v mechanice budu rad kdyz pomuzete

Naposledy editováno 11.06.2010 06:46:34

Jak poznat jízdu blízko limitu

10.6.2010 v 23:02 | Nahoru | #93
Rutan (Machr přes padáky mimochodem,jakáto ironie)říká cituji:,,Kdo nepadá,jezdí pod své možnosti.Kdo padá,jezdí nad své možnosti''.Tak a teď si vyber

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 08:37 | Nahoru | #94
mynonaj> jak mi vysvětlíš že zahřívací kolo na okruhu dám koleno s prstem v nose a pak to samý v mnohem rychlejším tempu? Náklon a rychlost v zatáčce není přímá úměra.

e: respektive náklon a rychle projetá zatáčka, abych byl přesnej

Naposledy editováno 11.06.2010 08:38:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 10:30 | Nahoru | #95
Stev> dovolim si odpovedet za mynonaj,
uhel naklonu = arctan (v2/(g*r))
g (ms-2) 9,81
v (m/s) 10 15 20 25 30 35 40
v (km/h)36 54 72 90 108 126 144
r (m) 20 20 20 20 20 20 21
v2/gr 0,51 1,15 2,04 3,19 4,59 6,24 7,77
naklon 27,01 48,91 63,87 72,57 77,70 80,90 82,66

vysvetleni je jednoduchy
protoze ses lama ktera ani nevi co se s nim na motce deje
viz. google

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 10:39 | Nahoru | #96
ef..> to je velice zjednoduseny model. Nepocita s pohybem COG ani se skutecnou kontaktni plochou. S tou lamou opatrne...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 10:51 | Nahoru | #97
Dawe02> lama v zertu recena
btw. zjednoduseny pohled s cca +-2%
ale prima umera je vcelku jednoznacne prokazatelna
..
jaka je teda zavislost na kontaktni plose a co je sakra COG

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 11:00 | Nahoru | #98

ef..>Dawe02> lama v zertu recena
btw. zjednoduseny pohled s cca +-2%
ale prima umera je vcelku jednoznacne prokazatelna
..
jaka je teda zavislost na kontaktni plose a co je sakra COG



Prima umera mezi rychlosti a naklonem rozhodne neni, ten vztah je kazdopadne nelineárni jak jsi sam poukazal.

Ta 4% jsou tvuj odhad?
COG - center of gravity - teziste.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 11:13 | Nahoru | #99
Dawe02> no ze to neni linearni na tom se shodnem , ok lama su ja , sorry Stev,neprima umera
4% neni muj odhad viz
tutaj

The resulting radius can be roughly approximated (within 2% of exact value) by:
muzes jim to tam opravit

(reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 11:31 | Nahoru | #100
ef..> tak jestli tam je přímá úměra, tak v moto gp klopí první nejvíc a poslední nejmíň jo?

e: nebo v moto 2, tam to jede všem stejně

Naposledy editováno 11.06.2010 11:32:20

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 11:35 | Nahoru | #101
jinak lama na fyziku určitě jsem, nicméně pokud nějaká teorie jednoznačně popírá praxi tak to nevadí

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 11:49 | Nahoru | #102
ten příklad s moto 2 není moc přesnej, těch proměnnejch průjezdu zatáčkou je hrozně moc, ale selskej rozum mi říká že gumy maj určitý rozmezí přilnavosti, a čím jedu rychleji, tím větší síla na ně působí, stejný poloměr zatáčky, stejné těžiště, stejný náklon. No možná to tak není.

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 12:57 | Nahoru | #103
Nemam cas procitat tohle vlakno cely - precetl jsem jenom posledni stranu. Tak se omlouvam, jestli se ptam na jasnou vec.

To fyzikalni teoretizovani je jenom tak pro zabiti casu nebo z toho chcete vyvodit i praktickej zaver. Pokud se nekdo snazi dojit k tomu, ze budu mit na riditkach svetylko, ktery mi rekne, ze tohle uz je moc, tak je to dost ptakovina. Problem je v koeficientu treni mezi gumou a silnici. Ten bude jinej na jinym okruhu, za jiny teploty, na jinejch gumach - dokonce v ruznejch zatackach na stejnym okruhu - na nekterejch okruzich jsou treba odkloneny zatacky. Pak mate zatacky z kopce a do kopce. Je rozdil, jestli to jedu pod plynem...

Zkusenost pilota jeste dlouho zadna elektronika nenahradi ...

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 13:04 | Nahoru | #104
Jezdi tak na co máš a neřeš limity...

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 13:04 | Nahoru | #105
jak poznat kdy jsi blízko limitu? jedeš, jedeš, najednou koukáš že ležíš, tak chvili předtím jsi byl na limitu, zůstává jen zjistit zda stroje, či jezdce

(reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 14:40 | Nahoru | #106
Fligna bude v tom, ze vetsi rychlost nemusi nutne znamenat rychlejsi prujezd zatackou Stejne tak - naklon je krome rychlosti zavislej na polomeru zataceni - kterej nemusi uplne presne kopirovat krajnici - ze jo.

Jinymi slovy - jde o spravnou volbu stopy.

Na motorkach nezavodim, ale trochu jsem se montoval do lyzovani. I kdyz zavod jsem ani tam zadnej doopravdovej nejel.

mynonaj>No čím větší rychlost, tím větší odstředivá síla. Čím větší odstředivá síla tím větší zatížení pneu. Jak tedy můžu projet rychleji zatáčku bez většího zatížení pneu?
Ty jezdíš taky dvouvál - tak poraď.

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 16:26 | Nahoru | #107
jak sem koukal na ty počty.. tak to jakao nalítnu do zatáčky.. a začnu to počítat... na a zachvilku ležim páč sem to nestih dopočítat ... múžete močítat jak chcete a je vám to nanic.. velkej faktor jsou pryže, nastavení podvozku a skušenost pilota. i v malém náklonu múžeš leťět na hranici přilnavosti....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 16:37 | Nahoru | #108
ef..> Postnu tu pro zajimavost jedno lonske video. Vodim za sebou kamarada, nejedeme nejak moc rychle.
Nase rychlost cca stejna, jeho spise mensi nez moje. On stopu neudrzel --> jiny oblouk, vetsi naklon, pad.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 16:52 | Nahoru | #109
Dawe02> Tak a teď jsem blbej z toho proč šel vlastně k zemi, koukal jsem na to x krát. Takže ta chyba byla pro rekapitulaci že vyjel ze stopy, tím si potřeboval zvýšit náklon aby vykroužil zatáčku> ztráta adheze předku> pád?
Nebo s tím má společného něco co mi popisoval Michal Fojtík, tj. špatný přechod mezi bržděním a akcelerací? (pokud teda brzdil i v náklonu, z toho videa to nějak nepoznám...)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 16:55 | Nahoru | #110
Bludevil> prvne netrefil najezd a pak misto aby ubral a nechal se stahnout k obrubniku, tak pridal...nese ho to ven, naklon, pad.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 16:58 | Nahoru | #111
Dawe02> Jo teď jsem se soustředil líp, je vidět že ztratil zadek a ne předek. Děkuju za objasnění!

(reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 17:05 | Nahoru | #112
Bludevil> sel na predni kolo, uplne jasne.
Jinak tady je taky krasne videt ze ma cenu prenest teziste, bez toho to nejde....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 17:32 | Nahoru | #113

Dawe02>mynonaj> odstrediva sila neexistuje. To nevis?


Dawe02> vzhledem k tomu, jakym zpusobem se uci fyzika (ale plati to i o mat.) na ZS/SS, to nevi skoro nikdo (pokud zrovna nepovazujeme za odstredivou silu reakcni k dostredive - tu, ktera pretrhne retizkac s prilis vypasenym ditetem )

(reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 19:26 | Nahoru | #114
Skalda> no mne to povidej!
Je to tak, bohuzel.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 20:28 | Nahoru | #115

Dawe02>mynonaj> odstrediva sila neexistuje. To nevis?



A proč by neexistovala? Že by ji zrušil Paroubek?? Politiku moc nesleduju.

(reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 21:09 | Nahoru | #116
mynonaj> Paroubek ne. Nejaky d'Alembert

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 21:21 | Nahoru | #117
mynonaj> Dejwovi jde o to, ze odstrediva sila je pouze sila zdanliva (a tudiz realne neexistujici)

Jak poznat jízdu blízko limitu

11.6.2010 v 22:36 | Nahoru | #118
No to je dobrá otázka kde je limit ale v každým případě je to jen o tom jakej jsi jezdec někdo
si potrpí na jízdě po zadním a někdo po předním a někdo náklon v zatáčkách ale s tím ti nikdo neporadí jak máš jezdit. To musíš cítit ty sám a zkoušet ale hlavně to nepřehnat . Já mám po nehodě a teď mám gsx r 1000 a taky zkouším co to dokáže ale tím neříkám že jsem super jezdec ale cejtím že každou jízdou se to lepší a pokaždé když dojedu tak se mrknu na pneu kde jsem až byl

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

12.6.2010 v 00:00 | Nahoru | #119

Skalda>mynonaj> Dejwovi jde o to, ze odstrediva sila je pouze sila zdanliva (a tudiz realne neexistujici)



A jak bys popsal silové poměry v situaci, kdy jezdec na motocyklu je v zatáčce nakloněný a přesto nespadne?

(reakce na) Jak poznat jízdu blízko limitu

12.6.2010 v 00:05 | Nahoru | #120
mynonaj> ale on pada... do te zatacky (ale kolo se nesmyka po povrchu nybrz jede vpred - proto mu to ve vysledku zataci) ... a pokud se na to koukas z neinercialni soustavy (z jeho pohledu, kde nikam nepada) tak potom tam zase mas i zdanlive sily

EDIT: vsuvka

Naposledy editováno 12.06.2010 00:06:43
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist