paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Dobíjení - regulátor nebo alternátor?
27.5.2010 v 07:09
Zdravím všechny,
mám necelé čtyři roky starou Hondu CBF 500 a vyskytl se mi takový zvláštní problém. Nedobíjí se mi baterka. Začal jsem tedy měřit a došel jsem k následujícím hodnotám:

Při volnoběhu (~1600 ot./min.) mi z baterie leze směrem do soustavy kolem 1A, pokud zvyšuji otáčky odebíraný proud z baterie se zvětšuje až ke ~3.2A kde se při 5tis ot. zastaví a od 5tis výš (až do 10tis.) už zůstává na této hodnotě.

Pokud při volnoběhu vyndám pojistku na hlavní světlomet, směr proudu se mi obrátí (znaménko na multimetru) a baterie se mi začne dobíjet, ale opět velmi malým proudem (cca. 1A) a pokud ale opět zvýším otáčky, směr se opět obrátí a opět se "cucá" z baterie směrem do moto.

Vše jsem měřil na téměř vybité baterii, abych měl jistotu, že mi to má dobíjet. Dále jsem měřil výstup z alternátoru, ze kterého vedou tři fáze na všech jsem v jakékoliv kombinaci a při volnoběhu naměřil 10V~. Podle schématu který mám přímo na tuto motorku, by alternátor neměl být buzený.

Nakonec jsem změřil diody na regulátoru podle tabulky, kterou mám v servisním manuálu a vše vypadá v pořádku (což mě tak mate) - tam kde to má být uzavřené to uzavřené je a kde to má propouštět jsou hodnoty odporů stejné jako v tabulce uvedené.

Než koupím nový regulátor (který stojí něco málo přes tři tisíce), chtěl jsem vás požádat, zda si myslíte, že je to regulátorem, nebo zkratem ve vinutí alternátoru, nebo úplně něčím jiným? Předem děkuji za jakýkoliv nápad.
Předchozí
1 2
Následující

(reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

28.5.2010 v 12:44 | Nahoru | #31

Cervajz>Tak jsem se právě vrátil z měření a jsem ještě víc zmatený než předtím. Podle slovenského návodu co mi byl doporučen jsem skončil hned na první řádku:

Při nízkých otáčkách (2.5tis.) je DC > 13.5V a při 5tis. nepřekračuje 14.8V, dobíjení je tedy podle tohoto postupu zcela v pořádku. Stejně jsem ale změřil i odpor vinutí na alternátoru a všechny kombinace byly vyšší než 0.5ohm a menší než 2ohmy což také sedí. Změřil jsem i jednotlivé fáze vůči kostře a zde byl odpor nekonečný, přesně jako v návodu.

Dále jsem změřil výstupní napětí nezatíženého alternátoru - při volnoběhu je to 10V AC při jakékoliv kombinaci fází a při ~5tis. otáčkách jsem se dostal mezi ~45V - 50V AC (pro vechny kombinace), cože je tedy nižší, než deklarovaných 60 voltů, ale myslím že v normě (klidně mě opravte).

Nakonec jsem změřil odpor vedení od výstupu z regulátoru k baterii, který byl na kladném i záporném 1.6 ohmu

Taka teď babo raď - podle všeho dobíjení vypadá v pořádku, ale proč to nedobíjí? :(



1,6 Ohm je strasne moc. precisti konektory. jinak zkus pri mereni hejbat kabelama. jinak vse ostatni sedi. zmer napeti na konekoru u reglu a na baterce. melo by byt prakticky totozne..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

29.5.2010 v 18:29 | Nahoru | #32

Cervajz>Tak jsem se právě vrátil z měření a jsem ještě víc zmatený než předtím. Podle slovenského návodu co mi byl doporučen jsem skončil hned na první řádku:

Při nízkých otáčkách (2.5tis.) je DC > 13.5V a při 5tis. nepřekračuje 14.8V, dobíjení je tedy podle tohoto postupu zcela v pořádku. Stejně jsem ale změřil i odpor vinutí na alternátoru a všechny kombinace byly vyšší než 0.5ohm a menší než 2ohmy což také sedí. Změřil jsem i jednotlivé fáze vůči kostře a zde byl odpor nekonečný, přesně jako v návodu.

Dále jsem změřil výstupní napětí nezatíženého alternátoru - při volnoběhu je to 10V AC při jakékoliv kombinaci fází a při ~5tis. otáčkách jsem se dostal mezi ~45V - 50V AC (pro vechny kombinace), cože je tedy nižší, než deklarovaných 60 voltů, ale myslím že v normě (klidně mě opravte).

Nakonec jsem změřil odpor vedení od výstupu z regulátoru k baterii, který byl na kladném i záporném 1.6 ohmu

Taka teď babo raď - podle všeho dobíjení vypadá v pořádku, ale proč to nedobíjí? :(



Víš co ti poradím? Měřením ničeho nedocílíš a ani nic nezjistíš.Před rokem jsem měl něco podobného na kawasaki(shodou taky 500ccm).

Zahoď multimetr do kopřiv, vem si ho ruky nářadí, rozdělěj alternátor a překontloluj si jeho stav, jestli nemáš volný magnet, nebo přerušenou izolaci. Dále se dívej po káblech do regulátoru, jestli nejsou spálené, nebo přicvaklé.

Když to nepomůže, najdi si někoho se stejným typem regulátoru, zaměňte, vyzkoušejte.

Když ani to nepomůže, překontroluj celou elektriku, hledej spálené, přicvaklé dráty(zkrat).

Když ani to nepomůže,hoď to do šrotu.

Případne ti rád poradím

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

31.5.2010 v 08:14 | Nahoru | #33

assassin>Cervajz: jestli je na baterce na volnobeh 13,5V a v otackach vice nez 13,5V a mene nez 14,5V tak to nabiji....

takze jak si prisel na to ze to nenabiji? Jses si jistej ze to neni spatnou baterkou?



Původně jsem si myslel, že je to baterií, protože tam ještě byla orig. přes tři a půl roku. Takže jsem před dvěma měsící koupil novou a stav je stále stejný. Přišel jsem na to tak, že přes noc nabiju baterku na plno, druhý den jezdím (celý den) a večer a nebo další den ráno už prostě nenastartuju, startér se sotva párkrát protočí a nemá sílu na zapálení. Měřil jsem také, zda tam třeba není nějaká ztráta když to stojí, ale při vypnuté motorce je proud z baterie 0A.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

31.5.2010 v 09:19 | Nahoru | #34

Raviri>Víš co ti poradím? Měřením ničeho nedocílíš a ani nic nezjistíš.Před rokem jsem měl něco podobného na kawasaki(shodou taky 500ccm).

Zahoď multimetr do kopřiv, vem si ho ruky nářadí, rozdělěj alternátor a překontloluj si jeho stav, jestli nemáš volný magnet, nebo přerušenou izolaci. Dále se dívej po káblech do regulátoru, jestli nejsou spálené, nebo přicvaklé.



Právě naopak, měřením toho zjistí hodně a pak může jít na jisto. Musí ale chápat, co měří a jak to změřit aby nezměřil nesmysl. Tedy té elektrice aspoň trochu rozumět. Hrabat se do altíku, který má naměřený perfektní parametry, je blbost. Jen riskuje, že něco posere, pokud to už jednou nedělal.
Tady naměřil velký odpor mezi regulátorem-usměrňovačem a baterkou, což je jasný problém. Já bych teda raději místo odporu měřil napětí mezi zemí baterky a regulátoru a mezi plusem baterky a regulátoru, protože přechoďáky a podobné tepelné "spotřebiče" mají nelineární odpor.

(reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

31.5.2010 v 09:26 | Nahoru | #35
Cervajz: Zkus změřit napětí na akumulátoru před vyjetím, pak po dojetí a pak další den ráno. Jen tak pro zajímavost. Pokud budeš mít po dojetí nižší napětí než před vyjetím (samozřejmě, počítám, že ujedeš aspoň pár desítek km), tak to holt nedobíjí. Ale některé závady se můžou projevit až ve chvíli, kdy se elektronika nebo vodiče a konektory zahřejí a při měření na místě za studena je neodhalíš.
Taky můžeš zkusit po dojetí aku od motorky odpojit a další ráno připojit a pak startovat. Pokud to půjde, tak tam nějaký černý odběr máš, akorát se projevuje jen někdy. Prostě, fíglů jak hledat závadu je hodně.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

31.5.2010 v 19:27 | Nahoru | #36
Deadman> Před tím rokem jsem měl to samé...strčil jsem na něj multimetr a všechno bylo ok, ale prostě to furt nedobíjelo. No a jednoho krásného dne to přestalo fakat úplně(po pár měsících). Tak jsem vlezl do alternátoru a hle..uvolněný magnety ve statoru. Navíc se poškodilo i vinutí a tak ke konci začal hřát mínusový kontakt na regulátoru. Ale tohle není jeho případ.
Ještě bych poradil něco, ale za tohle bude asi kritika. Může na to použít jakýkoliv regulátor alternátoru ze 120, nebo favorita/felicie. Když ho dobře zapojí místo původního regulátru a bude to fungovat, je závada jasně v regulátoru. Ovšem problem je to zapojit...znám elektrikáře, co tímhle už odhalil několik skrytých závad...

(reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

31.5.2010 v 20:01 | Nahoru | #37
Raviri: Ano, kritika bude. Regulátor z auta nejde použít u motorek s alternátorem s permanentními magnety, kterých je většina. Jde to jen u těch výjimek, které mají buzený alternátor jako auta.

(reakce na) Dobíjení - regulátor nebo alternátor?

31.5.2010 v 23:44 | Nahoru | #38

Raviri>Deadman> Před tím rokem jsem měl to samé...strčil jsem na něj multimetr a všechno bylo ok, ale prostě to furt nedobíjelo. No a jednoho krásného dne to přestalo fakat úplně(po pár měsících). Tak jsem vlezl do alternátoru a hle..uvolněný magnety ve statoru. Navíc se poškodilo i vinutí a tak ke konci začal hřát mínusový kontakt na regulátoru. Ale tohle není jeho případ.
Ještě bych poradil něco, ale za tohle bude asi kritika. Může na to použít jakýkoliv regulátor alternátoru ze 120, nebo favorita/felicie. Když ho dobře zapojí místo původního regulátru a bude to fungovat, je závada jasně v regulátoru. Ovšem problem je to zapojit...znám elektrikáře, co tímhle už odhalil několik skrytých závad...



Multimetr ti není nic platný, pokud nerozumíš tomu, co změřit a jak změřit. Pokud ti uvolněné magnety sešrotovaly vinutí tak, aby to bylo poznat na dobíjení a né jen na rachotu, tak bys multimetrem určitě něco naměřil.
A použít regulátor ze škodovky? Zkus ho zapojit. Ten funguje z principu jinak, protože je na v principu jinej altík. Svodový regulátory fungujou jinak a není to s nima tak jednoduché.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Koukám po lacinější motorce do 50 0... Suzuki GS 500E, Honda CBF 500, Kawasaki ER 5 jira123 8 12.10.2022 v 16:02 jira123
"Brousící" zvuk při zavřeném plynu ... Honda CBF 500 Wolfikkt 7 24.6.2022 v 14:12 Slávek-TDM
Honda CBF 500 Nestartuje Honda CBF 500 SemiBiker 17 19.6.2022 v 17:23 ja1
Paralelní dvouválec [1, 2] Honda CBF 500 Mike70 31 27.5.2022 v 13:18 TomasNBK
Zvláštně sjetá pneumatika Honda CBF 500 Zdencek1 17 27.4.2022 v 13:50 jandam


TOPlist